Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Visst är det DHCPv6 som ska väljas och inte SLAAC under internetfliken?
Bahnhof sa att jag ska välja PD-PREFIX /56 EACH.
På mitt lokala nätverk valde routern SLAAC automatiskt.

Din router får ett prefix (med önskad längd /56) över DHCPv6-PD (DHCPv6 Prefix Delegation). Tror att det är det inställningen syftar på i det fallet, ja. Egentligen blir det lite otydligt då DHCPv6 (utan PD) är för att tilldela adresser till klienter, något som främst används i vissa företagsnät istället för SLAAC.

Ja, för ditt lokala nätverk blir SLAAC bra (krävs också för Android). Då tilldelar enheterna sig själv adresser inom det prefix du fått från din ISP.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Routern jag har i dag börjar ge upp och jag har tänkt att byta ut, samt passa på och byta ut en del annat i nätverket då det inte är helt optimalt. Har försökt att läsa på men skulle vara tacksam för hjälp och stöd kring om jag tänkt rätt kring utrustning och några frågor.

Förutsättningar:
Tvåplans hus där nedervåningen har innerväggar i betong samt att det är betongbjälklag mellan våningsplanen. Wifi (och även mobiltäckning) funkar väldigt dåligt (eller typ inte alls) på bottenplan så har inte haft WiFi aktiverat på routern (det är den som håller på och ger upp) som är placerad vid fiberkonverteraren.

Fiberkonverteraren är som sagt placerad på bottenplan. Det är draget nätverkskabel till delar av huset från rummet där fiberkonverteraren är placerad.

Idag fungerar en ASUS router som kombinerad switch (för TV, HiFi mm) och AP i vardagsrummet på ovanvåningen. Den är dock inte centralt placerad och WiFi täckningen räcker inte till för delar av huset där vore önskvärt. Antal nätverksuttag i routern räcker inte heller till.

Har ingen bra möjlighet att placera en AP i taket på ovanvåningen. Varje våningsplan är ca 80 m2. På bottenplan är det i princip bara ett rum (vid ena hörnet av huset) som har behov av WiFi. Idag funkar det via AP (ASUS routern) på ovanvåningen som är placerad nästan rakt ovanför. Tänker att i ett första skede testa om det fortfarande räcker med en AP på ovanvåningen. Om inte får det kompletteras senare med en till till bottenplan.

ASUS routern är tänkt att skänkas till svärmor som är i behov av en ny router med WiFi.

Tänkt inköpslista och placering:
1st UCG-Ultra. Placeras direkt efter fiberkonverteraren på bottenplan
1st U7 Pro Wall. Placeras centralt på ovanvåningen, högt upp på en vägg. Finns eluttag och nätverskabel på andra sidan väggen i en garderob.
1st USW Flex mini. Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st Poe+ Adapter (30W). Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st USW Lite 8. Placeras i vardagsrummet (behov av 6-7 uttag)

1st USW Lite 16 (Eventuellt). Placering direkt efter UCG för att mata nätverksuttagen i huset

Frågor:
1) Kollade först på U6 In-Wall, men kostnaden är inte så mycket högre för U7 Pro. Någon nackdel med att gå På U7 istället för U6?

2) Tanken är att PoE Adaptern skall mata både U7 Pro Wall och USW Flex mini med ström. Kommer det att funka eller behövs ytterligare en adapter?

3) Har idag en ZYXEL GS1900-24E vid nuvarande router på bottenplan. Skulle det vara någon fördel att byta till en USW Lite 16, och i så fall varför? Och om det är fördelar, någon nackdel att byta ut senare?

En Flex switch kan drivas med PoE++ och ge PoE+ ut. Så med en sådan kan du få både switch och AP att drivas med PoE via en PoE++ adapter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

1. U7 Pro Wall är specad för längre range och har Wifi 7 som kommer vara nice när det kommer fler enheter till hemmet sen som använder det. Jag hade tagit U7 Pro Wall eller U7 Pro beroende på placering.

2. Vad jag vet kan man inte driva 2st enheter med en POE+ adapter. Men Flex mini så ingår USB-C strömadapter.

3. Det är ju nice att ha allt i samma interface men det behövs såklart inte. Vissa fördelar som typ VLAN och sånt tror jag är nice med Unifi switch. Hur många uttag behöver du egentligen från Fiber/Cloud Gateway Ultra? Räcker det med 1 till vardagsrummet och 1 till AP? Då klarar du ju dig med en switch i vardagsrummet.

Tack för snabb respons

Missade tydligen att strömadapter ingick till Flex mini.

Det är draget nätverkskabel från rummet där fiberkonveteraren är till flera övriga rum i huset, och då en kabel per uttag. Osäker om det egentligen är en optimal lösning men det är ett gammalt hus och dragningarna har gjorts efterhand som olika delar rustats. Har dessutom 2 NAS, skrivare kopplad till nätverket där så är i behov av en switch med mer än 10 utgångar.
VLAN är något som står på önskelistan så får fundera på byte av switch.

Skrivet av Prelatur:

En Flex switch kan drivas med PoE++ och ge PoE+ ut. Så med en sådan kan du få både switch och AP att drivas med PoE via en PoE++ adapter.

Tydligen ingick det strömadapter till Flex minin, vilket jag missat, så det kommer att funka. Men tack för infon om lösningen med USW-Flex.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en U6 pro och slog av den inbyggda wifi-delen på 4g routern. Dock så upplever vi nu att det är betydligt sämre räckvidd på wifi-signalen än tidigare. 4g routern är en TP-Link MR400, dvs ett gäng år på nacken.

Har testst runt med olika kanaler på 2.4/5ghz banden samt olika bandbredder. Är det någon mer som upplevt att U6 pro inte levererar så ”stark” wifi signal?

Förut kunde vi ändå få ut wifi till divere uthus med wifi-lampor. Som nu inte alls snappar upp signalen. Likaså telefoner som lämnar huset tappar signal nästan omgående.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Har inte kört något alls från Ubiquiti själv, men håller på med Cisco, Rukkus mm på jobbet.

Skulle vilja sätta upp ett nät i en liten stuglänga med 6 stugor.
Tanken är att dra en nätverkskabel till varje stuga, då jag är lite allergisk mot mesh.

Vad behöver man för att sätta upp så alla stugor får ett eget nät.
Har man stöd för policing eller liknande så man kan styra hur mycket nät varje vlan får?

Om ja förstått det rätt så behövs en router, en switch med stöd för vlan, cloud key och 6 accesspunkter?
Eller går det att köra bara router, switch och accesspunkter, där man har konfigurationen för de olika näten direkt i accesspunkterna?
Förstår att sista alternativet kanske inte ger stöd för att dela upp näthastigheten, men det är egentligen bara en bonsu och verkligen ingen prioritet, tanken är att köra ett gig abb ändå, så hastigheten borde räcka.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har inte kört något alls från Ubiquiti själv, men håller på med Cisco, Rukkus mm på jobbet.

Tanken är att dra en nätverkskabel till varje stuga, då jag är lite allergisk mot mesh.

Har man stöd för policing eller liknande så man kan styra hur mycket nät varje vlan får?

Om ja förstått det rätt så behövs en router, en switch med stöd för vlan, cloud key och 6 accesspunkter?
Eller går det att köra bara router, switch och accesspunkter, där man har konfigurationen för de olika näten direkt i accesspunkterna?
Förstår att sista alternativet kanske inte ger stöd för att dela upp näthastigheten, men det är egentligen bara en bonsu och verkligen ingen prioritet, tanken är att köra ett gig abb ändå, så hastigheten borde räcka.

Med styra hur mycket nät varje port får, menar du då bandbredd? Eller hur mycket som får laddas ner?

Jag fattar det som att du kan lösa det genom att tilldela VLAN baserat på PSK, varje stuga får sitt egna PSK/nätverk.

Du skapar först alla 6 virtuella nätverk ett för varje rum, med ett eget VLAN. Sedan skapar du ett wifi-nätverk där du slår på "Private Pre-Shared Keys" och väljer alla APs som kan tilldela dessa, välj ett unikt PSK för varje VLAN/Nätverk. Därmed får du endast ett SSID för alla olika stugor. Det ska också gå att max data transfer rate per port med hjälp av "Ethernet Port Profile".

Du behöver en CloudGateway (router med inbyggd cloudkey) och en PoE switch, se bara till så att switchen som du väljer har stöd för just de APs som du väljer (samlad watt och PoE-standard). Finns också möjlighet att trixa med brandväggen och ställa in det du vill ska tillåtas i varje nätverk. Det finns även två enklare "Content Filtering"-profiler som du kan slå på när du skapar de 6 nätverken för stugorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du kan köra managementprogramvaran för Unifi-komponenterna på din egna klientdator, din egna hemmaserver eller i molnet (antingen hos Ubiquiti själva, eller en annan valfri molntjänst), om du inte vill köra den på en hårdvarulösning från Ubiquiti (CloudKey).

Det väljer du helt själv var och hur du vill köra den.

Det som är underbart jämfört med Cisco är att du slipper årliga licensavgifter till förbannelse.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du kan köra managementprogramvaran för Unifi-komponenterna på din egna klientdator, din egna hemmaserver eller i molnet (antingen hos Ubiquiti själva, eller en annan valfri molntjänst), om du inte vill köra den på en hårdvarulösning från Ubiquiti (CloudKey).

Det väljer du helt själv var och hur du vill köra den.

Det som är underbart jämfört med Cisco är att du slipper årliga licensavgifter till förbannelse.

Oh wow, när jag senaste kikade på Ubiquiti för typ 8 år sen, så behövde man en Cloud Key enhet, men det behövs inte alls längre alltså?
Så vad behövs egentligen från Ubiquiti? Räcker det med bara accesspunkter?
Kan ju såklart vara trevligt med lite mer manageringsmöjligheter samlat i deras gui.
Funderade annars på att testa en mikrotik router.

Antar att en vpn i routern och styra allt hemifrån hade ju fungerat med såklart då låter det ju som, men utforskar lite möjligheterna här

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Oh wow, när jag senaste kikade på Ubiquiti för typ 8 år sen, så behövde man en Cloud Key enhet, men det behövs inte alls längre alltså?
Kan ju såklart vara trevligt med lite mer manageringsmöjligheter samlat i deras gui.

Antar att en vpn i routern och styra allt hemifrån hade ju fungerat med såklart då låter det ju som, men utforskar lite möjligheterna här

Kör du en Cloud Gateway så får du upp allt i deras moln och kan managera väldigt enkelt.
Det är nog vanligast och mest sömlöst, speciellt i kombination med en UniFi-switch.

Annars kan du köra bara APs och UniFi Network Application på typ en Windows-dator.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Där tror jag faktiskt att du har fel. Mig veterligen har man aldrig varit tvungen att köra med en CloudKey. Self-hosted har alltid varit en möjlighet, och gratis.

Man kan köra med enbart accesspunkter om man vill, ja. Kör så själv. Har du även switchar och router/gateway från Unifi-serien så får du naturligtvis allt i ett gemensamt gränssnitt, men det finns många som enbart kör delar av deras ekosystem.

Du kan fortfarande köra managering via https://unifi.ui.com utan deras gateways om du aktiverar Remote Access i controllern. Själv kör jag dock VPN hem och styr sedan saker den vägen när jag inte är hemma (antingen med deras mobilapp eller webbgränssnitt). Fungerar precis lika bra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden jaha där ser man, ja då hade det ju kunnat bli mycket billigare! Tyckte det blev så dyrt med alla prylar så fick bli en asus igen den gången. Nu börjar de ju bli dags igen med wifi 7, så får nog ta en ny koll på ubiquiti då!

Får man någon extra funktionalitet alls med att köra en Cloud Gateway för trådlöst? Eller är det just att man får allt i samam gränssnitt? Såklart trevligt det.
Men kan man fortfarande köra olika vlan/nät med olika ssid?

Kan nog mycket väl bli så att ja drar upp en vpn i routern mellan stugorna och hemma, så kan jag köra management på hemmaburken. Men intressant att veta vilka alternativ som finns!

Man är ju som sagt lite låst på enterprise tänket från typ cisco att man måste ha en controller åtminstone!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@blunden jaha där ser man, ja då hade det ju kunnat bli mycket billigare! Tyckte det blev så dyrt med alla prylar så fick bli en asus igen den gången. Nu börjar de ju bli dags igen med wifi 7, så får nog ta en ny koll på ubiquiti då!

Får man någon extra funktionalitet alls med att köra en Cloud Gateway för trådlöst? Eller är det just att man får allt i samam gränssnitt? Såklart trevligt det.
Men kan man fortfarande köra olika vlan/nät med olika ssid?

Kan nog mycket väl bli så att ja drar upp en vpn i routern mellan stugorna och hemma, så kan jag köra management på hemmaburken. Men intressant att veta vilka alternativ som finns!

Man är ju som sagt lite låst på enterprise tänket från typ cisco att man måste ha en controller åtminstone!

Att köra deras gateways (routrar) ger dig såvitt jag vet ingen extra trådlös funktionalitet jämfört med en annan router plus att köra Unifi-controllern på någon egen server/dator. Som du säger är det just att gå allt i samma gränssnitt som är den stora lockelsen där. Den enda möjliga reservationen jag kan tänka mig är profilerna för hastighetbegränsning för vissa klienter, men även där har jag för mig att de är implementerade på AP-sidan.

Om du vill managera enheter på olika fysiska platser så har Unifi sedan länge stöd för flera "sites" i en kontroller, förutsatt att ingen enhet man kör har en egen inbyggd controller (dvs. Unifi Network Application). Du adopterar då enheterna enligt guiden nedan:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adopti...

Ja, du ska kunna köra olika vlan men du behöver specificera dina olika subnät och vlan-id:n både i din router, din switch och i Unifi-gränssnittet istället för att allt provisioneras ut.

Du borde kunna få en bättre känsla för hur det är att sätta upp en blandad Unifi-lösning genom att titta på YouTube-videos från Lawrence Systems. De sätter upp Unifi-switchar och APs med pfSense-routrar hos många av sina kunder (företag, skolor, organisationer, etc.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att köra deras gateways (routrar) ger dig såvitt jag vet ingen extra trådlös funktionalitet jämfört med en annan router plus att köra Unifi-controllern på någon egen server/dator. Som du säger är det just att gå allt i samma gränssnitt som är den stora lockelsen där. Den enda möjliga reservationen jag kan tänka mig är profilerna för hastighetbegränsning för vissa klienter, men även där har jag för mig att de är implementerade på AP-sidan.

Om du vill managera enheter på olika fysiska platser så har Unifi sedan länge stöd för flera "sites" i en kontroller, förutsatt att ingen enhet man kör har en egen inbyggd controller (dvs. Unifi Network Application). Du adopterar då enheterna enligt guiden nedan:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adopti...

Ja, du ska kunna köra olika vlan men du behöver specificera dina olika subnät och vlan-id:n både i din router, din switch och i Unifi-gränssnittet istället för att allt provisioneras ut.

Du borde kunna få en bättre känsla för hur det är att sätta upp en blandad Unifi-lösning genom att titta på YouTube-videos från Lawrence Systems. De sätter upp Unifi-switchar och APs med pfSense-routrar hos många av sina kunder (företag, skolor, organisationer, etc.).

Grymt! Tack för utförlig beskrivning! Känner att många av mina förutfattade antaganden lyckligtvis blivit motbevisade.

Ska ta och kolla in dom på youtube, känns som jag har hyfsad koll på vad man kan och inte kan göra, där vad man kan göra verkar vara mycket mer flexibelt än jag tidigare trott!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Grymt! Tack för utförlig beskrivning! Känner att många av mina förutfattade antaganden lyckligtvis blivit motbevisade.

Ska ta och kolla in dom på youtube, känns som jag har hyfsad koll på vad man kan och inte kan göra, där vad man kan göra verkar vara mycket mer flexibelt än jag tidigare trott!

De är bara några udda funktioner som kräver att man har igång UniFi Network Server hela tiden, typ Gästnätverk med Voucher.
UniFi Network Server går att köra på nästan vad som helst, på landet ligger den i en docker på en RPi4 och hemma på en gammal Windows HTPC.

Deras Unifi routrar är uppdelade i två kategorier, en med Cloud key och en utan. Om routern har inbyggd Cloud Key så måste den användas.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du kan som sagt själv välja vad du vill köpa/köra från Ubiquiti. Jag började utan deras CK och körde adminprogramvaran för UniFi på en Windows-dator och Mac. Finns även för Linux. Hade alltså bara deras AP till att börja med. Inget mer.

Numera så har jag alla switchar, både L2 & L3, rack & vägg, samt både Ethernet & SFP+ (aggregation), från UniFi-serien. Har även skaffat ett gäng övervakningskameror som jag skall sätta upp. Det senare var största orsaken till att jag skaffade en CK+.

Gällande router så är det väl kanske den svagaste punkten i UniFi-utbudet. Själv så kör jag med en Mikrotikrouter i form av en RB3011UiAS-RM.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gällande router så är det väl kanske den svagaste punkten i UniFi-utbudet. Själv så kör jag med en Mikrotikrouter i form av en RB3011UiAS-RM.

Ja, det skulle jag också säga. Framförallt saknas en hel del mer avancerad funktionalitet. IPv6-stödet är också lite begränsat jämfört med både konkurrenter och projekt så som VyOS, pfSense/OPNsense, etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har de släppt 7.1.18 till Early Access med MLO för sina U7-modeller.

https://community.ui.com/releases/UniFi-Access-Point-7-1-18/f...

Dags att uppgradera från 7.1.15, även om jag fortfarande saknar klienter med stöd för MLO.

EDIT: Fick lite problem med att fläkten började spinna upp och ner hela tiden efter uppdateringen. En extra omstart av AP:n verkar dock ha löst det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har fått ett udda problem efter jag fick mitt batteri till hemmet, det är en Unifi switch som sitter i den och jag funderar på om något är fel inställt på den eller något för nätverket kraschar ibland och den väljer att skicka trafiken super konstigt.

UCG ultra -> unifi express -> wifi till u7 pro -> till switchen och sen på nätet.

Nu är det kopplat UCG ultra, switch med PoE och sen AP.

Hoppas ni förstår och kan hjälpa till lite.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Köpte nyligen en U6 pro och slog av den inbyggda wifi-delen på 4g routern. Dock så upplever vi nu att det är betydligt sämre räckvidd på wifi-signalen än tidigare. 4g routern är en TP-Link MR400, dvs ett gäng år på nacken.

Har testst runt med olika kanaler på 2.4/5ghz banden samt olika bandbredder. Är det någon mer som upplevt att U6 pro inte levererar så ”stark” wifi signal?

Förut kunde vi ändå få ut wifi till divere uthus med wifi-lampor. Som nu inte alls snappar upp signalen. Likaså telefoner som lämnar huset tappar signal nästan omgående.

Har du testat att ändra "Sändarstyrkan" från Auto till Hög?
Värt ett försök! Annars kanske en U6LR hade passat bättre

Permalänk
Medlem

Hej!

Säkert svårlöst problem men chansar om någon har en ide vad det skulle kunna bero på eller om det är något man kan ändra på som skulle kunna lösa problemet. Bytte från en gammal Asus router till en Ubuquiti Cloud Gateway Ultra för ett halvår sen. Allt fungerar utmärkt men ett litet problem bara. Ultran är kopplad till fiberswitchen och ultran är kopplad med nic-kabel till en Apple TV (nyaste modellen) där vi kör Telias App för TV med mera. När vi tittar på TV så fryser bilden 3-4 gånger om dagen. Man får trycka back på ATVs fjärr och gå in igen så drar det igång igen utan problem. Lite drygt att behöva hålla på med.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej!

Säkert svårlöst problem men chansar om någon har en ide vad det skulle kunna bero på eller om det är något man kan ändra på som skulle kunna lösa problemet. Bytte från en gammal Asus router till en Ubuquiti Cloud Gateway Ultra för ett halvår sen. Allt fungerar utmärkt men ett litet problem bara. Ultran är kopplad till fiberswitchen och ultran är kopplad med nic-kabel till en Apple TV (nyaste modellen) där vi kör Telias App för TV med mera. När vi tittar på TV så fryser bilden 3-4 gånger om dagen. Man får trycka back på ATVs fjärr och gå in igen så drar det igång igen utan problem. Lite drygt att behöva hålla på med.

Har du provat att kontakta supporten? Jag fick själv väldigt bra hjälp när jag hade utförd någon galen konfiguration på en av portarna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

jag har fått ett udda problem efter jag fick mitt batteri till hemmet, det är en Unifi switch som sitter i den och jag funderar på om något är fel inställt på den eller något för nätverket kraschar ibland och den väljer att skicka trafiken super konstigt.

UCG ultra -> unifi express -> wifi till u7 pro -> till switchen och sen på nätet.

Nu är det kopplat UCG ultra, switch med PoE och sen AP.

Hoppas ni förstår och kan hjälpa till lite.

Du har säkert flera routrar inkopplade?
Telenor, var det en router eller bara benämning på WAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har du provat att kontakta supporten? Jag fick själv väldigt bra hjälp när jag hade utförd någon galen konfiguration på en av portarna.

Nej det har jag iof inte gjort men jag har ingen märklig konfiguration alls på någon port alls förrutom att IDP är påslaget (på Auto). Kanske skulle testa att stänga av det?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Nej det har jag iof inte gjort men jag har ingen märklig konfiguration alls på någon port alls förrutom att IDP är påslaget (på Auto). Kanske skulle testa att stänga av det?

IDP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har säkert flera routrar inkopplade?
Telenor, var det en router eller bara benämning på WAN?

Jag gissade också på det när jag läste inlägget från @Trevlig.
Telenor är bara ISPn, det är så ISPn syns i topologyn.
Routern ska/bör vara UCG Ultra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bnr:

Jag gissade också på det när jag läste inlägget från @Trevlig.
Telenor är bara ISPn, det är så ISPn syns i topologyn.
Routern ska/bör vara UCG Ultra.

Stämmer säkert.
Då har han fortfarande en Unifi Express:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stämmer säkert.
Då har han fortfarande en Unifi Express:)

Japp, men Expressen kan adoptas av UCG Ultran och agera AP.
Frågan är om "switchen" som @Trevlig nämner verkligen är en switch.
Kan mycket väl vara en router som också försöker agera router...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Japp, men Expressen kan adoptas av UCG Ultran och agera AP.
Frågan är om "switchen" som @Trevlig nämner verkligen är en switch.
Kan mycket väl vara en router som också försöker agera router...

Tror jag fick det fixat, slog av Mesh iom att alla mina APs är via kabel, mycket riktigt så var jag besviken på prestandan på express och kör den som en AP.

Felet har inte hänt igen, men var intressant att spela via wifi med kabel, fick ping på 45 istället för 20

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tror jag fick det fixat, slog av Mesh iom att alla mina APs är via kabel, mycket riktigt så var jag besviken på prestandan på express och kör den som en AP.

Felet har inte hänt igen, men var intressant att spela via wifi med kabel, fick ping på 45 istället för 20

Wireless backhaul är aldrig bra om wired backhaul är ett alternativ. Så det är bara bra att du slår av mesh och tvingar att kabeln används.
Det låter dock skumt att detta skulle lösa ditt ursprungliga problem...

Anyway, funkar det så funkar det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag monterade precis ner min U7 PRO för att byta ut den och den har varit igång ungefär 8 dagar.

Den var så varm att händerna brändes nästan. Herregud.. någon som vet vad det beror på?

Ska jag stänga av något? Som tex led lampan på som ändå inte syns? Inte ha 160Mhz på 5Ghz nätet? Ändra någon inställning som belastar mindre osv?

Något stämmer inte och jag vet inte om det kan vara jag. Sen undrar jag ifall man ska vara orolig för hur varm den blir här nu..

Sett att många pratat om att man ska begränsa energiförbrukning eller sänka någon signal eller vad det nu var. Snälla hjälp mig innan huset brinner ned 🥲