Har problem med access till ny pc-server i lokalt nätverk?

Permalänk
Medlem

Har problem med access till ny pc-server i lokalt nätverk?

Har ett lokalt nätverk och ett par ”servers” för medialagring och streaming via trådat nät. En större server med många lagringsenheter samt en Dell Micro 7050 som 24/7 server för mellanlagring och streaming. Båda har Windows 10 Pro med engelskt språk. Och dom fungerar perfekt i det lokala nätverket och med åtkomst från alla övriga klienter.

Nu till problemet, har köpt en till Dell Micro 7060 och med Windows 11 Pro. Och den är nu färdigkonfigurerad och RDC fungerar utan problem. Men från min egen PC-klient har jag inte access till den via nätverket. Och jag har ägnat timmar att jämföra inställningar på mina andra servers och även titta på många YouTube videos för dessa problem.

En sak, Windows 11 Pro installationen utfördes med svenskt språk först och jag ändrade sedan till engelskt språk men när det gäller namn i nätverket på rättigheter så är det svenska som är aktivt.
Men jag utgår från att ”alla” motsvaras av ”everyone” och dito ”gäst” = guest

Och jag har kört ping med OK och alla mina servers har fast IP.

Någon som har något tips hur man går vidare?

Permalänk

På den nya datorn som kör Windows 11, har du aktiverat åtkomst i inställningarna (Settings > System > Remote Desktop) och kontrollerat så att namnet stämmer överens där?
Datorn du försöker koppla dig till behöver ha ett konto med användarnamn och lösenord, så om du är inloggad via Microsoft och använder dig av PIN eller dylikt, så behöver du skapa ett lokalt konto med användarnamn och lösenord.
Alternativt, kör följande på datorn du vill ansluta dig till (i detta fall 7060'n):
runas /u:MicrosoftAccount\username@example.com winver
Där username@example är det konto du loggat in med, sedan använder du lösenordet för kontot.
Får du upp winver så har lösenordet lagrats i Windows Credential Manager, och du borde därefter kunna logga in som klient.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är de i samma arbetsgrupp, subnät, IP-omfång, nätverksprofil? Funkar det att använda IP-address?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

På den nya datorn som kör Windows 11, har du aktiverat åtkomst i inställningarna (Settings > System > Remote Desktop) och kontrollerat så att namnet stämmer överens där?
Datorn du försöker koppla dig till behöver ha ett konto med användarnamn och lösenord, så om du är inloggad via Microsoft och använder dig av PIN eller dylikt, så behöver du skapa ett lokalt konto med användarnamn och lösenord.
Alternativt, kör följande på datorn du vill ansluta dig till (i detta fall 7060'n):
runas /u:MicrosoftAccount\username@example.com winver
Där username@example är det konto du loggat in med, sedan använder du lösenordet för kontot.
Får du upp winver så har lösenordet lagrats i Windows Credential Manager, och du borde därefter kunna logga in som klient.

Tack för input och tips! Har kollat och mitt MS konto har access till den nya DellMicro 7060 och även kört syntaxen för check användare + lösenord och rutan med windows version kommer upp.

Men har fortfarande inte "direktåtkomst" till datorn. Däremot så kan jag skriva \\xxxxxx\xxxx och då hittar min pc dom delade mapparna, men det tar 10-15 sekunder. Sen kan jag mappa sökvägen på min klientdator och då är det direktåtkomst till dom.

Dock inte samma som för mina andra två servers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är de i samma arbetsgrupp, subnät, IP-omfång, nätverksprofil? Funkar det att använda IP-address?

Har kört ping med OK resultat! Men att få kontakt via Explorer med IP-adressen går inte.

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt att fil- och skrivardelning är aktiverat under "Inställningar, Nätverk och Internet, Avancerade nätverksinställningar, Avancerade delningsinställningar"?

Det finns även en inställning under "Inställningar, System, Delning i närheten" där du bör tillåta delning till "Alla i närheten".

Beroende på om Windows identifierar det lokala nätverket som lokalt eller publikt kan också kan det påverka delning. Detta då fildelning är blockerat som standard på "publika" nätverk, dvs mot internet, om datorn tror att den är direkt kopplad ut mot omvärlden i stället för via internt A-, B- eller C-klass nät (10.0.0.0/8, 172.16.0.0/16 eller 192.168.0.0/16).
Du kan enkelt kolla vilken profil som är vald genom att starta ett powershell-fönster och skriva "get-netconnectionprofile", det som står efter "NetworkCategory" är den profil som är vald, om det står "Public" där så kommer datorn att blockera fildelning.

Om du vill forcera öppning av fil- och skrivardelning i Windows-brandväggen för alla profiler så kan du enkelt göra detta genom att köra följande kommande i ett administratörs-eleverat powershell-fönster.
Set-NetFirewallRule -DisplayGroup "File And Printer Sharing" -Enabled True -Profile Any

Har du delat ut någon mapp på den nya PC:n, om inte så bör du lägga till exempelvis "\c$" efter datornamnet om du vill komma åt C-enheten. I första inställningarna jag nämnde här ovan finns möjlighet att dela ut en "Gemensam"-mapp som ligger i den delade användarprofilen, dvs "C:\Users\Public". Men

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LJN:

Har kört ping med OK resultat! Men att få kontakt via Explorer med IP-adressen går inte.

KLolla så de ligger i samma arbetsgrupp och nätverksprofil också.

Permalänk
Medlem

Tack både Pitr- och tcntad! Har kollat av Pitr- checklista och där är min nya PC OK. tcntad, arbetsgruppen är WORKGROUP som är standard för alla i det lokala nätverket. Nätverksprofil är jag osäker på hur man kollar detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du har W10 eller W11 kan du söka på 'nätverksprofil' Bör var privat för alla enheter. Det är vad Pitr är inne på
https://4sysops.com/archives/change-windows-network-profiles-...
Jag vill minnas att det kan ha nåt med SMB att göra?

Du kan också pröva återställa nätverksinställningar på båda datorerna och se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Leta upp denna regel i Windows Defender Firewall with Advanced security och slå på den.
Notera att den endast tillåter lokala subnätet i default-läget.

Om du har ställt in rätt inställning i nätverks share som säger att "everyone" har full access så borde du kunna nåt sharet nu. Dock måste du logga in med ett konto som finns lokalt på datorn som du ansluter till.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack Bmannu, kollade men funktionen var Enabled=Yes. Jag låter nu mitt problem ligga nere ett då jag kan koppla önskade mappar med att ange sökväg. Och min mediaspelare i det trådade nätet kan också komma åt den "nya" MicroDell,n.
Så något är knas:)