Dags att förnya elavtalet. Vad är värt att leta efter idag?

Permalänk
Medlem

Dags att förnya elavtalet. Vad är värt att leta efter idag?

Har ett 3-årigt elavtal som går ut sista oktober.

Vattenfall är distributör / elbolag.

Min årsförbrukning ligger runt 2500 kWh per år och min kvartalsräkning runt 1500 kr. Priset är 66 öre per kWh.

Är det lönt att leta efter något billigare bolag eller rörligt / timpris? Vattenfall har ju fortfarande kabeln in i huset?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Timpris kör jag. Men skulle aldrig rekommendera folk det. Du får ställa om att tvätta osv vid vissa klockslag. Är en livsstil att leva efter. Men jag har 12.500 kw/h per/år. Du bör inte oroa dig när du har så låg elförbrukning. Lägenhet? Kolla comprizer ( ange annat mobilnr för att slippa bli uppringd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Timpris kör jag. Men skulle aldrig rekommendera folk det. Du får ställa om att tvätta osv vid vissa klockslag. Är en livsstil att leva efter. Men jag har 12.500 kw/h per/år. Du bör inte oroa dig när du har så låg elförbrukning. Lägenhet? Kolla comprizer ( ange annat mobilnr för att slippa bli uppringd).

Exakt, lägenhet. Det mest "ovanliga" jag kan komma på i min lägenhet är diskmaskin och hushållsassistent. Låter som det ska rätt mycket till att dra iväg.

Min abonnemangsavgift är dyrare än min el, just nu i alla fall. Senaste räkningen var på 1465 kr för ett kvartal (92 dagar) fördelat 967kr (abonnemang överföring etc.) / 498 kr (el + årsavgift + moms). Med andra ord kostar bara "att ha" vägguttaget 2/3 av priset.

Enligt vattenfall själva skulle det kosta ca 4000 per år om jag hade haft gratis el.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldComputer:

Har ett 3-årigt elavtal som går ut sista oktober.

Vattenfall är distributör / elbolag.

Min årsförbrukning ligger runt 2500 kWh per år och min kvartalsräkning runt 1500 kr. Priset är 66 öre per kWh.

Är det lönt att leta efter något billigare bolag eller rörligt / timpris? Vattenfall har ju fortfarande kabeln in i huset?

Med så pass låg förbrukning så är det mer värt att bara köpa att man inte kommer hitta någon "kanon-deal" men det är mer najs att leva med att bara kunna köra grejerna när man väl känner för det.

Sedan om du väljer fast eller rörligt är upp till dig men undvik timpris, det är inte värt det (jag har prövat).

Störst pris ligger ju som du nämner i nätavtalet och inte i elhandel. Skulle säga att det enda som faktiskt riktigt spelar roll är att inte ha någon fast månadsavgift som bara ligger och tickar, blir så mycket på små abonnemang.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med så pass låg förbrukning så är det mer värt att bara köpa att man inte kommer hitta någon "kanon-deal" men det är mer najs att leva med att bara kunna köra grejerna när man väl känner för det.

Sedan om du väljer fast eller rörligt är upp till dig men undvik timpris, det är inte värt det (jag har prövat).

Störst pris ligger ju som du nämner i nätavtalet och inte i elhandel. Skulle säga att det enda som faktiskt riktigt spelar roll är att inte ha någon fast månadsavgift som bara ligger och tickar, blir så mycket på små abonnemang.

Känns lite åt det hållet. Räknade lite på min förra faktura och fick fram att det krävs 260 öre / kWh - före skatt för att dubbla priset på fakturan eller 1890 kWh timmar per kvartal (nuvarande pris). Det senare lär väl inte inträffa om man inte installerar industrikök eller sätter in en tv som är 6 500 tum, typ Undrar om huset ens är så högt? (tre våningar).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vi har ca 3år kvar på vårat fasta elavtal om 60öre kilowatten.

Sen får man se vad som finns.

Permalänk
Medlem

Förnyade nyligen mitt 3 år gamla fasta avtal på 35 öre kwh till 95 kwh och det var det billigaste jag hittade. Helt sjukt med tanke på överskottet Sverige producerar. Överväger offgrid miniverk, solceller och batterier med dieselaggregat som understöd om det går över 1kr i ren protest.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Vattenfall, för att min tidigare el-säljare höjde priserna och avgifterna. Så nu har jag 24 månader på Vattenfall med rabatt, sedan får jag väl byta igen - med reservation för att mitt fackförbund har nån deal med Vattenfall för lägre avgifter.

Ofta får man ju bättre rabatter om man byter. Eller hotar att byta.

Angående rörligt/fast så tänker jag att priset nog inte kan mer än halveras mot vad det är nu...däremot kan det ju lätt bli 4 gånger högre om det blir mer krig i mellanöstern. Så hade jag suttit i villa hade jag nog funderat ett varv på att köra fast pris, men då jag bor i lägenhet så chansar jag på att rörligt nog ändå blir billigare - och blir det rejäla höjningar så blir det ändå inte katastrofalt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Senaste flytten gav mig ett märkbart lägre elpris på grund av annan nätägare.

Annars så spelar det inte så stor roll vad man har om förbrukningen inte är så hög.