Snabbkoll: Använder du bildinterpolering i spel?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du bildinterpolering i spel?

Bildinterpolering blir allt mer tillgängligt i spel och förser dig med påhittade bildrutor för bättre flyt i spel. Använder du tekniken där den finns?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, under förutsättning att det inte påverkar bildkvaliteten extremt negativt. Kan blunda för det som knappt går att se.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

varför? för spel där hög fps är nästintill ett krav för att ens kunna vara med så att säga, så får man ju högre latens å naturligtvis artefakter när den gissar fel.

men för system med låg prestanda, why not.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ja men endast där det absolut behövs för att få ett acceptabelt flyt i spelet, som Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog testa när det kommer till spel jag spelar

Med tanke på att man är van med xbox/ps2 med dess latens tänker jag att interpolering borde vara ok för de flesta singleplayer spel för min del, är väldigt casual jag spelar ändå

Permalänk
Medlem

Valde ”avstå röst” då jag inte spelar något spel som stödjer sådant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kör frame gen på mitt 6800XT i de spel där jag specifikt vill ha hög FPS och redan har godtagbar FPS. Funkar bra.

Noterat att det kan vara användbart i spel där man begränsas av spelmotorn, inte bara hårdvara, där varken CPU eller GPU alltid är maxade utan server eller bara hur motorn fungerar begränsar hur det flyter, där kan det vara trevligt att öka FPS ändå.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag har inte den funktionen med ett 2070 annars hade jag troligtvis kört det där det finns och behövs.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag är inte spelat något spel som haft bildinterpolering, så jag har ingen aning om hur bra det egentligen fungerar i praktiken. Men jag spelar på en 4K@144Hz-skärm med ett RTX 3070, så det är definitivt en teknik jag skulle kunna tänka mig att använda om det är tillgängligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag har inte den funktionen med ett 2070 annars hade jag troligtvis kört det där det finns och behövs.

Du kan köra FSR3 på det kortet.

Jag har bara testat frame gen (FSR3) i The Talos Principle 2, men jag tyckte input lag/latens blev för hög. Hade väl omkring 60 fps utan frame gen, men till förstaperson tycker jag högre FPS krävs innan det slås på. Och har man redan över 100 fps kanske det känns bäst utan frame gen ändå.

Jag är dock intresserad av det i tungdrivna spel där latens är ganska oviktigt, som MS Flight Simulator. Har inte kört på länge, men kommer testa FSR3 i det nästa gång jag kör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag har inte den funktionen med ett 2070 annars hade jag troligtvis kört det där det finns och behövs.

Jo med fsr 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Valde avstå röst då jag inte äger nått spel med den funktionen, så vet inte än om jag skulle använda det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag har inte den funktionen med ett 2070 annars hade jag troligtvis kört det där det finns och behövs.

https://www.nexusmods.com/site/mods/738?tab=description

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas ett alternativ för "Om FPSen kräver det". Skippar ju helst om jag kan komma upp i 144/60FPS

Permalänk
Medlem

Tyvärr börjar det mer eller mindre bli en förutsättning med både uppskalning och FG för att kunna spela nyare spel med min hårdvara.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, använder desssutom fyrdubbla upplösningen i spel med stora avstånd för att bättre upptäcka flygplan och fordon på 1-10 km avstånd. Förvånansvärt lättdrivet då man helt kan stänga av all form av AA. När grafikkort i klass med 4090 kommer ned i 10-12 kkr klassen funderar jag på att uppgradera till 4K skärm och köra 8K 😊

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig.

Tycker det är kvacksalveri. För att det ska fungera bra så behöver man hyfsat bra prestanda från första början, och hela vitsen med hög uppdateringshastighet på gaming skärmar handlar ju främst om att 'minska' latensen, något som alla former av bildinterpolering oundvikligen 'tillför'.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, under förutsättning att det inte påverkar bildkvaliteten extremt negativt. Kan blunda för det som knappt går att se.

Om du blundar så går det ju dock knappt att se något öht, vilket förenklar hela problemställningen👍

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Använder det inte just nu.

Permalänk
Medlem

Jag är "true old school"
Spelets innehåll är mycket vikigare än dess utseende.

När det begav sig spelade jag Quake fick jag runt 15-20 FPS med datorn jag hade då (386SX+ET4000+Ultrasound tror jag)
Visste, det var "lite" hackigt, men jeddra vilket spel!!!

Permalänk
Medlem

Vet inte, känner inte igen begreppet (åtminstone inte på svenska).

Permalänk
Medlem

När det kommer till AMD's och Nvidias tittelspecifika så nej, inte värt degraderingen i bildkvalite..

Men har kört med AMD's variant som är på drivrutinsnivå som funkat riktigt bra i vissa tittlar där det inte förekommer allt för snabba rörelser!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns inte till min GPU.. Skulle jag använda det? Maybe..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

När det kommer till AMD's och Nvidias tittelspecifika så nej, inte värt degraderingen i bildkvalite..

Men har kört med AMD's variant som är på drivrutinsnivå som funkat riktigt bra i vissa tittlar där det inte förekommer allt för snabba rörelser!

Hm, intressant... AFMF ska väl vara sämre än FSR3 på alla sätt? Den har inte tillgång till motion vectors och den har väl inte heller tillgång till bilden innan UI läggs på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Röstade ja men blev tveksamma.
Är det fsr och liknande eller något annat?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Röstade ja men blev tveksamma.
Är det fsr och liknande eller något annat?

DLSS frame generation (kallas ofta "DLSS 3", egentligen felaktigt) och FSR 3 Frame Generation.

Både DLSS och FSR har dels uppskalning (som brukar kallas DLSS 2 och FSR 2) där bilden renderas i lägre upplösning och skalas upp, och dels frame generation/interpolering där nya bildrutor skapas genom att räkna ut en ny bild som är mitt emellan två färdiga.
Så frågan gäller det sistnämnda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag tycker det beror på vilket spel man spelar.

Jag är väldigt nöjd med FG i Cyberpunk, klämmer ut allt jag kan ur mitt kort (som trots allt är ganska kraftigt!). Vissa spel är det ju inte ens relevant i, men just när man vill ha det så snyggt som möjligt är det ju nice att få lite bättre flyt.

Jag tycker trots det att man ändå behöver ha rimlig fps för att det ska vara värt. Om jag får ut typ 60fps utan FG är det värt att slå på, men om det är lägre får man sänka inställningarna först.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Svaret är ja men bara när jag måste.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

varför? för spel där hög fps är nästintill ett krav för att ens kunna vara med så att säga, så får man ju högre latens å naturligtvis artefakter när den gissar fel.

men för system med låg prestanda, why not.

Fast riktigt så fungerar det ju inte heller. Har du låg prestanda, säg 35-40 fps, och slår på dlss frame generation så kommer du i praktiken få ~60fps, inte de 70-80fps som du kanske hoppas. Detta då det finns en viss prestandaförlust och ”native” fps (bilder som faktiskt renderas) hamnar på ~30fps. Dvs ännu lägre än innan. Dessa dubbleras sedan till 60fps vilket ger ett skapligt flyt. Men med en ”seghet” i kontrollerna från 30fps plus det påslag som dubbleringen ger. Knappt spelbart i många fall. Bäst resultat får man (imo) med spel som redan renderas i 100+fps och sedan ”dubblerar” och hamnar på 160-ish. Men tycker ändå man kan fråga sig om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, intressant... AFMF ska väl vara sämre än FSR3 på alla sätt? Den har inte tillgång till motion vectors och den har väl inte heller tillgång till bilden innan UI läggs på.

AFMF har jag använt mer specifikt till Escape from tarkov och squad som inte har tillgång till fsr3 och där har det ändå fungerat riktigt grymt (fram till senaste beta drivrutinen där det iallafall i tarkov inte fungerar nå vidare)

Sen är just fsr och dlss i mina ögon mer eller mindre oanvändbart iom artisterna som det skapar. Kanske att bara köra med frame gen hade varit en trevligare upplevelse men bara om det går utan någon form av uppskalning annars är det inte användbart (för min del)

Visa signatur

here we go!