Svenskar vill inte bli AI efter döden

Permalänk
Melding Plague

Svenskar vill inte bli AI efter döden

Lite över var tjugonde svensk tycker att det är en bra idé att bli återskapad av AI efter att de går bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visst, nu när man lever så känns det väl lite konstigt att veta att någon skulle kunna "återskapa" en som AI.

Fast sen inser jag ju att när jag väl är död så kommer jag ha väldigt svårt att bry mig om någonting alls.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Man får implementera ett "dödmansgrepp" fast för sina digitala spår helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tja, varför inte. Tror robotar skulle vara positivt för en del - det är många som lever sina liv i ensamhet och förmodligen skulle behöva lite sällskap för att må bättre…

Permalänk
Medlem

Min mamma, som gick bort för ett par år sedan, var faktiskt ändå positivt inställd till detta. Var faktiskt något som vi diskuterade efter att hon fick sin cancerdiagnos och vi började spela in små filmer tillsammans.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Min känsla är att det bara låser ner de som är efterlevande att inte gå vidare med sina liv. En kort period, eller för personer som är helt dementa, så kanske det kan vara okej, men känns verkligen helt galet att göra mer än så

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet kan vara att få den efterlikna människan som den var när den levde. Där tror jag kanske film/bilder/ljudklipp/personens artistiska sidor kan fungera bättre. Men om det inte besvärar personerna som bearbetar sorgen säger jag bara "kör på".

Ansvarsfriskrivning: denna inlägg behöver inte nödvändigtvis vara ett godkännande att ladda ned all min data och bygga en AI-modell av mig efter min bortgång.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas lagstiftning så att både den som ska dö och de efterlevande kan lägga ett hårt veto mot detta om de så önskar!
Men så länge alla inblandade vill spara "minnen", så är jag tveksam till att generellt lagstifta mot den möjligheten.

Känner mig rätt säker på att omvärlden klarar sig bra helt utan mig när jag väl är borta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

100% för om de kan läsa av hjärnan till 100%. Då är det ju inte annorlunda än säg en startrek teleport...tror det är ett tag bort innan de kan kopiera en hjärna på det sättet.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orisons:

100% för om de kan läsa av hjärnan till 100%. Då är det ju inte annorlunda än säg en startrek teleport...tror det är ett tag bort innan de kan kopiera en hjärna på det sättet.....

Alistair Reynolds (författare) och säkert andra med honom har beskrivit kloner som som Alpha och Beta kloner. Där en Alpha är en 100% scanning av hjärnan och dessutom är destruktiv så den nya klonen är ditt enda egentliga jag:

Medan de Nekrobots som diskuteras är en tränad algoritm och lär sig dina mönster så djupgående att den kan kopiera ditt beteende och reaktioner på extern stimuli. En Beta är inte självmedveten men känns extremt verklig för en extern observatör medan en Alpha ska vara självmedveten, en verklig GAI kopierad från ett biologiskt substrat.

Att ha en Beta av sin bästa polare som gått bort så man kan fortsätta tävla i Mario Kart kan vara värt för vissa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag är asocial i livet och ämnar vara det i döden också xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng. Bättre att gå vidare.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är kluven till det här. I dagsläget tror jag inte tekniken är tillräckligt bra för att det ska vara övertygande och därmed inte till nån nytta, annat än en kul (nåja) grej för stunden.

Sen hjälper det ju inte en att gå vidare. När man mister en närstående så ska man ju gått vidare efter ett år. Har man inte det så kan man behöva hjälp. En nekrobot är nog ingen hjälp, snarare håller det en kvar och drar ut på lidandet. Däremot skulle det kunna vara ett komplement till professionell hjälp vid svårt psykiskt lidande.

Hursomhelst är ju tanken lockande för oss som mist våra närmaste. "Black Mirror" har ju några avsnitt som handlar om nekrobot och liknande.

Men sen var det ju de här med materialet. Det krävs väl en hel del video/bilder och ljud för att generera det visuella och ljudliga. Men en person är ju mer är det. Hur ska man generera åsikter och den enorma mängd data som krävs för att kunna "umgås"? Det funkar ju egentligen bara på personer som har tex en stor kanal inom sociala medier.

Lycka till att skapa en nekrobot på mig som bara existerar i verkligheten och i några foruminlägg på Sweclockers 😁

Permalänk
Medlem

Jag som gillar att läsa science fictionböcker läste nyligen om en framtid där i stort sett alla har digitala kopior. Dessa kopior blev oftast helt förkrossade om originalet dog.

Permalänk
Medlem

Ur psykisk vinkel kan det vara bra tillsammans med en psykolog för dom som har svårt att släppa taget.
Men då under kort tid
Eller om man är äldre och har inte mycket tid kvar o partnern har gått bort så är det också bra att leva sista stunderna med en

Permalänk
Hedersmedlem

Än en gång blir jag imponerad av hur jäkla nära Black Mirror träffar verkligheten. Avsnittet om detta kom ändå innan "AI"-boomen (2013).

Spoiler för avsnittets namn osv

Be Right Back, första avsnittet av säsong 2.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv

Varför skulle jag låta AI klona mig? Räcker väl att jag är en dryg jävel i person som tror han är roligare än han egentligen är. Behövs ingen backup av det

Permalänk
Medlem

$19.99 i månaden för att vi inte ska släppa lös din återskapade förälder till vuxenindustrin

Ni hörde det här först, jag vill ha 10%...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För det kommer ju absolute inte missbrukas eller hur 🙄

Börja blir reält trött på att alt detta AI trams är rena vilda västen där folk tror dem man gör vad som helst bara för det har inte hunnits skriva några lagar emot det än och dem verka har verken moral eller etik.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Frågan är när....

... man ska ta den där "snapshoten" av sig själv som man ska leva med sen...för evigt. Jag kan direkt säga att det inte är den jag är idag som jag skulle vilja ha med mig för alltid (och då menar jag inte kroppen utan knoppen). Jag skulle vilja ha vitaliteten av min hjärna från det att jag var typ 20, fast med erfarenheten från det jag är nu. Eller kan man "justera det" efter behag? I.s.f. är det inte jag, utan någon slags "optimerad" variant av mig. Det vet jag inte om det är helt hälsosamt att behöva bekanta sig med.

Permalänk
Medlem

Tycker de är illa nog att döda vänner och kollegor finns kvar på Linkedin.

Permalänk
Medlem

Kanske hellre haft AI-kloner när jag lever. Men att jag ska få ta 100 % av intäkterna när jag har 10 kloner som går till varsitt jobb och låtsas vara jag. Ingen kommer ju märka någon skillnad ändå

Permalänk
Medlem

Öööh vänta nu...

Så vi har ett samhälle som är på god väg till social kollaps med var och varannan individ är har någon form av diagnos eller någon form av mental ohälsa och nu vill man skapa AI kloner när personer går bort?

Detta om något är otroligt farligt, istället för att bearbeta någons bortgång så ska folk leva i någon form av fantasi värld där personen finns kvar? Detta om något är ÄNDAST ett sätt för någon/några att utnyttja och tjäna enorma summor pengar på folk som mår dåligt och hindra dom från att faktiskt bearbeta deras förlust!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nä ingen bra ide, jag föredrar att spöka själv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Secure your soul, people!

Permalänk
Medlem

Mitt svar på AI-kloner efter döden är nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, och NEJ igen.

Permalänk
Medlem

Jag har gärna en klon av mig själv. Spelar ingen roll för mig, är ju död. Men bara tanken av vad den kan skapa för kaos är ju en kul tanke i sig, även fast den bara lär ligga och skräpa... som en själv...

*Sudden depression activated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boelving:

Mitt svar på AI-kloner efter döden är nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, och NEJ igen.

Känns färdigdiskuterat här va. Skräddaren säger nej, bestämt nej.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Rubrik: Över var tjugonde svensk tycker att det är en bra idé att bli återskapad av AI efter att de går bort.
Ja, det var väldigt många.

Jag själv ser ingen poäng med att skapa en Ai efter en viss helt vanlig individ. Däremot kan man skapa Ai som försöker vara så bra som möjligt. Denna robot kan vara humanoid.

Jag ser det lite som husdjur, de lever ofta betydligt kortare än människa. Kanske skaffar man samma typ/ras som man hade innan för man gillar den, men man brukar inte ge den samma namn och de flesta ser den nog som en helt egen individ. Även om de ibland som vid hundar kan ha ett väldigt snarlikt utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

... man ska ta den där "snapshoten" av sig själv som man ska leva med sen...för evigt. Jag kan direkt säga att det inte är den jag är idag som jag skulle vilja ha med mig för alltid (och då menar jag inte kroppen utan knoppen). Jag skulle vilja ha vitaliteten av min hjärna från det att jag var typ 20, fast med erfarenheten från det jag är nu. Eller kan man "justera det" efter behag? I.s.f. är det inte jag, utan någon slags "optimerad" variant av mig. Det vet jag inte om det är helt hälsosamt att behöva bekanta sig med.

Fast det är ju inte en snapshot idag i sig. I framtiden kan vi skapa en individ från bilder tal texter som är inspelade.
Lägg till lite AI som de gjorde i Jurassic Pard med grod-DNA var det?

Något senare i framtiden kan vi kopiera vårt sinne utan grod-DNA.

ps En annan anledning tänker jag är att de som klonas "i dag", inte har någon kontroll på hur de kommer att representeras.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |