Nerd of The Rings (grym LOTR / Tolkien kanal i övrigt) har en bra recension med sina tankar för ROP. Tycker han alltid varit mycket mer sansad än fansen som generellt varit i outrage mode och grundar sin kritik och sina tankar väl. Det är även en hel del han tycker är positivt och jag håller nog med större delarna av det, dock inte allt. T.ex. är musiken bra men absolut inte något jag kan minnas så som Howard Shore och de är definitivt inte samma klass. Men framförallt håller jag med om att det enda i storyn som egentligen är canon är också där ROP tyvärr misslyckades och gör flera märkliga val som i grund och botten är svåra att förstå. Det är i grund och botten främst fokus på mystery boxes som driver storyn och istället för att skapa ringarna över tid, vilket spontant känns rätt, så slängs dom ihop på slutet.
Han går även igenom teleporteringen som används friskt i showen 😉
https://www.youtube.com/watch?v=NK8Mj4eBjcI
Förresten undrar jag lite hur ROP kommer påverka de som inte läst böckerna eller bara LOTR. Eftersom detta inte är canon någonstans blir det märkligt när man äntligen försöker beskriva ringarna och deras skapande, fast på helt fel grunder. Det är märkligt att man nu skapat en parallell story för att förklara vad som händer i LOTR som inte är vad Tolkien berättade. Känns knepigt.