Google utmanar Apple TV med Google TV Streamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

klarar fortfarande inte av HD ljud i form av DTS-X/TrueHD Atmos så för oss som spelar upp Bluray remux så är Shield TV fortfarande det självklara valet.

Om den kan köra Pasthrue/Bittstream på ljudet så spelar inte det någon större roll. För då blir det upp till motagande enhet om den stödjer de formaten.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Går att förboka på amerikanska Google Store nu för $99. Prövade beställa men den vill ha en amerikansk adress.
Verkar inte finnas i något annat land.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den plastiga kontrollen från Shield går inte att jämföra med den i aluminium från Apple. Jag hade Nvidia Shield Pro långt innan jag bytte och det är verkligen natt och dag.

Men fjärrkontrollen till Nvidia Shield är förstås bättre än LGs enorma bulle till fjärrkontroll.

Apple TV har klart bättre byggkvalitet på sin kontroll men Shielden har klart bättre utformning på sin. Mycket skönare att använda avslappnat för att klicka runt med. Platta kontroller är bättre för när man behöver få plats med massor av knappar (vilket bara är relevant för inställningar, inte för dagligt användande).

Fler borde inse värdet av en smalare kontroll. De enda jag i övrigt sett som har det var Philips som skickade med två kontroller till förra tvn jag köpte. Tyvärr var dock inte utförandet av den lilla kontrollen bra nog då de hade en touch-funktion istället för pilknappar, vilket är idiotiskt på en sådan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Klarar den av alla Dolby Vision-profiler inklusive den som Iphones använder?

Nej, och det gör ingen annan mediaspelare heller. Ska du ha 12-bit dual layer DV med fullt enhancement layer (FEL) profile 7 så får du köpa en blu-ray spelare.
Dessutom klarar inte MKV som filformat detta så även om du hade hårdvaran behöver du ha BDMV folders och dylikt att spela från. Även om du hade allt detta så finns det inga 12-bits paneler (10 000 nits) idag Tillverkarna föredrar att öka upplösningen till 8k. Lite som när digitalkamerorna skulle ha flest Megapixel.
Den kommer säkert ha det stödet de flesta efterfrågar

Skrivet av zetruz:

Och inte ordentlig passthrough för moderna ljudstandarder?

Det är inte klart vilket stöd för ljudformat den har??

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är inte klart vilket stöd för ljudformat den har??

Ah my bad, med lite tur så är inte ljud ett problem på den, sant!

(Inte för att det hjälper en annan när CPUn är en tier för lågt, men man ska ju inte vilseleda!)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Men tillåter den passthrough via förstärkare för decoding av typ TRUEHD m.m?
Enda enheten (vad jag vet) som stödjer det idag är Nvidia Shield.

Tror jag behåller min shield i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Firestick 4K Max. Har dock inte verifierat det när jag kör från Plex men jag kan välja TrueHD och det verkar rulla utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Firestick 4K Max. Har dock inte verifierat det när jag kör från Plex men jag kan välja TrueHD och det verkar rulla utan problem!

Spännande. Men dom kör något eget jävla OS va? Inget android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Spännande. Men dom kör något eget jävla OS va? Inget android?

Faktiskt ingen aning! Tror det är något eget men det funkar bra i alla fall! Fick den förra veckan så har inte hunnit gräva djupare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej, och det gör ingen annan mediaspelare heller. Ska du ha 12-bit dual layer DV med fullt enhancement layer (FEL) profile 7 så får du köpa en blu-ray spelare.
Dessutom klarar inte MKV som filformat detta så även om du hade hårdvaran behöver du ha BDMV folders och dylikt att spela från.

Såvitt jag vet har MKV inga problem med profile 7 FEL, det finns däremot ingen spelare som kan spela upp dom.
Det som frågades om specifikt var nog profile 8.4, som appletv stödjer för iPhone et al spelar in i det. Finns ju även möjlighet att konvertera 7 till 8.4 om det är MEL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Tror jag behåller min shield i så fall.

Typ alla spelare med Realtek-chip löser detta. Zidoo, Dune, R_Volution. Även Chinoppo. Finns säkert fler.

Skrivet av Kwirek:

Såvitt jag vet har MKV inga problem med profile 7 FEL, det finns däremot ingen spelare som kan spela upp dom.
Det som frågades om specifikt var nog profile 8.4, som appletv stödjer för iPhone et al spelar in i det. Finns ju även möjlighet att konvertera 7 till 8.4 om det är MEL.

Aha, hmm trodde bara det var RPU layer med mkv?
Vissa spelare verkar ha löst det ex Chinoppo M9201 (oppo-kopia utan själva diskspelaren) med iso-filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Typ alla spelare med Realtek-chip löser detta. Zidoo, Dune, R_Volution. Även Chinoppo. Finns säkert fler.

Aha, hmm trodde bara det var RPU layer med mkv?
Vissa spelare verkar ha löst det ex Chinoppo M9201 (oppo-kopia utan själva diskspelaren) med iso-filer.

Kostar någon av dom spelarna under 4000 kr och är tillverkade efter typ 2019?
Kör dom android samt fortfarande får nya uppdateringar från android?
Nvidia shield slutade väl få nya uppdateringar i slutet på 2023.
Om svaret är nej så är dom inget alternativ till Nvidia Shield utifrån mitt användar-scenario.
En shield från 2019 får du all den funktionaliteten för ca 1500-2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Om svaret är nej så är dom inget alternativ till Nvidia Shield utifrån mitt användar-scenario.

Hur spelar du upp materialet? Plex, Kodi eller något annat?

Skulle vara intressant att testa och se vad min FireStick klarar av. Det är ju Amazon och deras ekosystem så det får man ju själv ta ställning till men att testa enbart vad den kan spela upp kan ju vara intressant då den kostar en bråkdel av vad alternativen för TrueHD kostar.

Permalänk
Medlem

Den finns även i färgen Hazel, utöver Porcelain (vit):
https://store.google.com/us/product/google_tv_streamer?hl=en-...

Tech Specs
https://store.google.com/us/product/google_tv_streamer_specs?...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Kan inte svara för ditt användarområde specifikt. Men det finns flera spelare på marknaden som klarar passthrough.
Finns ex Zidoo Z9x. De får uppdateringar. Kostar mindre än 4k och har dessutom bättre filstöd än Shield.

Poängen är att Shield är en okej mediaspelare och om den uppfyller dina krav är det ju toppen. Mitt svar var bara att det finns fler spelare som klarar passthrough (eftersom det var detta du tvekade på)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan inte svara för ditt användarområde specifikt. Men det finns flera spelare på marknaden som klarar passthrough.
Finns ex Zidoo Z9x. De får uppdateringar. Kostar mindre än 4k och har dessutom bättre filstöd än Shield.

Poängen är att Shield är en okej mediaspelare och om den uppfyller dina krav är det ju toppen. Mitt svar var bara att det finns fler spelare som klarar passthrough (eftersom det var detta du tvekade på)

Jag har personligen inte sett några android-spelare som klarar det och ligger i samma prisklass som shielden. Zidoo verkar ju dock kosta ganska exakt 3990 kr. :P. Åtminstone vad jag kunde se från svenska nätbutiker via google.

Saken är väl att Shielden börjar bli gammal och det finns inget rimligt alternativ för samma pris.

Permalänk
Medlem

Tänkt uppgradera min Shield 2017 till en 2019 Pro för Dolby Vision men såg för någon månad sen att Google hade något nytt på gång så har avvaktat. Glad att jag väntade, den här checkar alla boxar (på papperet) så den får nog ersätta min Shield som mediaspelare.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer XV322QKKV 4K@144hz | LG Oled G2 65” | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Tänkt uppgradera min Shield 2017 till en 2019 Pro för Dolby Vision men såg för någon månad sen att Google hade något nytt på gång så har avvaktat. Glad att jag väntade, den här checkar alla boxar (på papperet) så den får nog ersätta min Shield som mediaspelare.

Du byter ner dig, oavsett om den har Dolby Vision stöd, utan DTS-X/TrueHD Atmos är det meh.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Jag har personligen inte sett några android-spelare som klarar det och ligger i samma prisklass som shielden. Zidoo verkar ju dock kosta ganska exakt 3990 kr. :P. Åtminstone vad jag kunde se från svenska nätbutiker via google.

Saken är väl att Shielden börjar bli gammal och det finns inget rimligt alternativ för samma pris.

Köpte min z9x för 2500kr från amazon. Har kommit en pro version nu det senaste året med nyare chip.

Sen är ju shield och zidoo två olika saker tycker jag, zidoo'n är mkt bättre som renodlad mediaspelare medans shielden är bättre som en alltiallobox med streamingappar o sånt därtill.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Finns som någon annan påpekat billigare Z9x på Amazon. Sen har du Ugoo Am6B+ som både är billigare än Shield, kör Android och har bättre filstöd. Finns säkert fler. Har ingen erfarenhet av dessa boxar dock.

Sen fick mail idag
R_Volution (fd Zappiti) släpper en mini-variant förmodligen för att konkurrera med Z9x
Oklart pris men bör landa däromkring.

Dessa spelare är inga man kör streamingtjänster på. För det brukar ju tvn ha de flesta appar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Dessa spelare är inga man kör streamingtjänster på. För det brukar ju tvn ha de flesta appar.

För mig går alla dessa boxar bort pga av det, spelar ingen roll om min TV har alla apparna eller inte, jag vill ha allt på ett ställe och finns ingen konkurrens för Shield TV idag.

Största anledningen till att jag inte vill använda TV appar är för att det är urusel sleep funktion i de flesta TV-apparaterna. Jag vill ha auto power off efter max 15 minuter i idle, t.ex. om en film är slut och du inte klickar vidare för att du somna. Min Samsung TV har en funktion där den känner av om dosan har rört på sig eller om wi-fi används men det tar fortfarande evigheter innan den stänger av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För mig går alla dessa boxar bort pga av det, spelar ingen roll om min TV har alla apparna eller inte, jag vill ha allt på ett ställe och finns ingen konkurrens för Shield TV idag.

Största anledningen till att jag inte vill använda TV appar är för att det är urusel sleep funktion i de flesta TV-apparaterna. Jag vill ha auto power off efter max 15 minuter i idle, t.ex. om en film är slut och du inte klickar vidare för att du somna. Min Samsung TV har en funktion där den känner av om dosan har rört på sig eller om wi-fi används men det tar fortfarande evigheter innan den stänger av sig.

Det är sant. Vill man ha en toblerone-formad fjärrkontroll finns heller ingen konkurrens till Shield.
Vill man ha en spelare som lirar alla format man kastar på den så skaffar man inte en Shield. Inte heller om man ogillar red push i Dolby Vision, eller tycker Youtube 4K HDR är skoj.
Poängen är att vad som passar en är olika. Personligen hade jag gärna haft allt i en box, men jag tycker Shield är för kass för lokala filer och för dålig på streamingtjänster att den ultimata kombon för mig är en realtek-spelare för lokalt och Apple TV för streamingtjänster. Är man nöjd med det Shield presterar så är det toppen!

Nu gällde ju diskussionen passthrough av Dolby och DTS och där finns alternativ

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

The Google TV Streamer is the first device to run Android 14 for TVs

https://www.androidauthority.com/google-tv-streamer-android-1...

https://store.google.com/us/product/google_tv_streamer?hl=en-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du byter ner dig, oavsett om den har Dolby Vision stöd, utan DTS-X/TrueHD Atmos är det meh.

Nej. Dolby Vision är viktigare än DTS. Inte för dig uppenbarligen, men för mig.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer XV322QKKV 4K@144hz | LG Oled G2 65” | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk

Hoppas att dom har fixat till vissa "barnsjukdomar" som bl.a när skärmsläckaren är på, då avslutas appen å går tillbaka till startsidan å man får starta om appen/filmen/serien på nytt, duktigt irriterade. Att man kan stänga skitAI:n på Streamern + andra idiotiska funktioner (om det nu blir ett köp för min del). Har en 4K Chromecast GTV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag ser att ni delvis varit inne på det, men, hur fungerar streaming från mobilen med en sådan här enhet? Alltså, som idag, man kollar runt i mobilappen och castar det till Chromecasten. Går inte detta med en sådan här enhet?
Ska man med denna rumla runt i en massa appar och kolla efter man vill se?

Permalänk
Skrivet av mattiassorman:

Jag ser att ni delvis varit inne på det, men, hur fungerar streaming från mobilen med en sådan här enhet? Alltså, som idag, man kollar runt i mobilappen och castar det till Chromecasten. Går inte detta med en sådan här enhet?
Ska man med denna rumla runt i en massa appar och kolla efter man vill se?

Casta till Chromecast/Streamer är "stenålders", du installerar Appen på enheten, jag gör det på min 4K CCGTV (dock bara 4 GB). Jag kan även "stenålderscasta" till min. Kommer bli mera minne på Streamern för att kunna installera fler appar på den. Om nu jag har förstått dig rätt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Casta till Chromecast/Streamer är "stenålders", du installerar Appen på enheten, jag gör det på min 4K CCGTV (dock bara 4 GB). Jag kan även "stenålderscasta" till min. Kommer bli mera minne på Streamern för att kunna installera fler appar på den. Om nu jag har förstått dig rätt.

Du förstår mig nog rätt..
Ok, så stenålderscasta är slut iom en sådan här enhet?
Rätt skönt att kunna leta runt samtidigt, frugan och jag på varsin enhet, och sedan casta från mobilen, men det kanske är en vanesak och i-landsproblem.

Permalänk
Skrivet av mattiassorman:

Du förstår mig nog rätt..
Ok, så stenålderscasta är slut iom en sådan här enhet?
Rätt skönt att kunna leta runt samtidigt, frugan och jag på varsin enhet, och sedan casta från mobilen, men det kanske är en vanesak och i-landsproblem.

Enligt artikeln så försvinner inte "stenålderscasta". Tycker själv det är bättre att ha apparna på Apple TV:n/Chromecast Google TV:n än på mobilen.

Visa signatur

Permalänk

Nu är "The Final Countdown" inled på "Tvålens" lanseringdatum i sweden.

Visa signatur