Streama spel från PC till TV

Permalänk
Medlem

Sunshine+moonlight

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tack för allas idéer. Ska fundera lite. Är det genomgående nvidia shield som används som eran sunshine klient?

Annars kanske en HDMI kabel och en usb kabel/något som ger stöd för trådlösa handkontroller ändå vore något.

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

Brukade använda nvidia shield med nvidias egna in home streaming. Men dom la ned funktionen. Så nu streamar jag inget längre.

Jag brukade göra så också när jag först skaffade min Shield ca 2019 (modell 2017). Testade Steam Link då och var inte imponerad, men körde via Nvidias egna. Funkade bättre, men ändå svajigt tyckte jag. Men har testat Steam Link på Shielden igen på senare tid och är nu väldigt imponerad. Utvecklingen har gått framåt! Helt klart värt ett försök om du vill testa igen, det är ju gratis!

Jag streamar 4K på "unlimited" = ca 100 Mbit/s. Har både pc:n och shielden inkopplade i routern via ethernet. Kvaliteten är i mitt tycke strålande. Visst, viss latens blir det ju förstås, men inga frame drops eller andra problem. Och bilden är finfin.
Funkar ju också så bra att spel som jag har via GOG eller Epic kan jag lägga till manuellt i Steam och köra även dem via Steam Link. Funkar väldigt bra!

förtydligande om Shield-modell
Permalänk

NFS UG2 hade varit fränt att köra på TVn!

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Fixar din kabel 4K/60? Och om den gör det, vilken kabel är det?

Jag har själv en 10m som går ifrån datorn till tvn. Jag köpte min via nördic lite dyrare kanske men funkar hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Raspberry Pi kopplad till vår Samsung TV med HDMI (på nedervåningen). Kör Steamlink och Moonshine på RPi för att streama spel från datorn på övervåningen (Steamlink för att streama spel från Steam, och Moonshine för spel från t.ex. Epic eller annat). Använder 8BitDo Pro 2-kontroller som ansluts med Bluetooth till RPi.
Fungerar galant, har inga problem med bild/upplösningar, latens, ljud, kontroller, osv.

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite här. Har samma problem fast jag kan dra en hdmi kabel till min tv från min dator men jag har bara en 1080p skärm så bilden bilr ej bra. Så jag undrar om jag kan bara använda tv:n som en montior? Eller går det ens?

Visa signatur

Chassi: Corsair 5000x Motherboard: Asus rog b550f gaming wifi ll Cpu: Ryzen 7 5800x Kylning: Artic liquid freezer iii 360 Gpu: Sapphire NITRO+ AMD RX 6950 XT Ram: Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL 16 Renegade RGB Nvme: Samsung 980 pro 1tb Psu: Sesonic prime px1300w

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasH01:

Hej lånar tråden lite här. Har samma problem fast jag kan dra en hdmi kabel till min tv från min dator men jag har bara en 1080p skärm så bilden bilr ej bra. Så jag undrar om jag kan bara använda tv:n som en montior? Eller går det ens?

Man kan använda tv som monitor, inga problem

Om du kopplar in båda kan du välja att visa samma bild på båda (spegling) eller separat bild (utökat skrivbord). Det är vanligen bäst att välja utökat så du kan använda båda skärmarna i sina egna upplösningar

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag testade att välja att bilden bara skulle visa på en men den ville ej visa en bild?
Jag har en 4k tv och en 1080p monitor så jag vet ej hur jag ska lösa detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 5000x Motherboard: Asus rog b550f gaming wifi ll Cpu: Ryzen 7 5800x Kylning: Artic liquid freezer iii 360 Gpu: Sapphire NITRO+ AMD RX 6950 XT Ram: Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL 16 Renegade RGB Nvme: Samsung 980 pro 1tb Psu: Sesonic prime px1300w

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan använda tv som monitor, inga problem

Om du kopplar in båda kan du välja att visa samma bild på båda (spegling) eller separat bild (utökat skrivbord). Det är vanligen bäst att välja utökat så du kan använda båda skärmarna i sina egna upplösningar

Tack för tipset fungerar fint nu. Ser inga problem med kvaliteten. Så tackar mycket för din hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Trodde detta var typ kört. Men efter rjag läst era kommentarer vaknade hoppet. Har en Samsung tv så steamlink är ur frågan. Men tänkte skulle det gå att skaffa typ en minipc o köra något genom den? Kopplar man då kontrollerna till den direkt?

Jag kopplar kontrollen direkt till Nvidia shield med hjälp av drivrutinen Vigembus, vet ej om det är samma på dator kanske är ännu smidigare på en dator.

Funderade själv ett tag på att skaffa den billigaste disklösa Xboxen series s, dock fungerar Nvidia shield 2019 pro riktigt bra, den är också ljudlös och liten.