Permalänk
Medlem

Nytt chassi med bra kylning.

Hej!

Har ett FD define R5 och det blir lätt varmt i lådan, trots att jag har ganska bra med fläktar i den. 3 i fronten och 1 bak samt en i toppen. Misstänkte detta när varma kort som 3080 kom in i bilden. Ökade låd tempen ganska omgående med ca 5 grader efter jag satte in det.
De små filtren på sidan blir snabbt igensatta och tar jag av fronten kyler den mycket bättre men förlorar då filtreringen. Även om filtren är rena verkar det som flödet hindras av att de sitter där de gör.

Så jag funderar på ett chassi med bättre luftflöde. Kikar lite på FD torrent men finns det andra alternativ som kanske är minst lika bra?

Kraven är väll att det ska finns filter och luft flödet ska vara bra. Har en NH-D15 luft kylare som ska få plats också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Filter kommer alltid att strypa flödet till viss del, jag har ett meshify 2 som jag är väldigt nöjd med.

Jag skulle dock tagit ett XL om det funnits utan glaspanel så här i efterhand.

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläktar i den och deras flödesriktning?
Om du ändå ska köpa nytt chassi som behöver additional fläktar kan du ju prova köpa nya fläktar och stoppa i din gamla låda och se hur resultatet blir. Är det ff varm så har du ju redan bra fläktar till ditt nya chassi.

Jag har samma chassi och medföljande fläktar var inte jättemkt att hurra för. Men antalet fläktplatser/möjligheter är ju väldigt bra i R5. Bytte mina till fläktar med högre flöde och datorn har haft bra temp.
Jag har även rensat bort hdd trays etc så de inte är i vägen för luftflödet.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 st 120mm fläktar i fronten och en 140mm bak och en 140mm i toppen. Fläktarna är av blandad kompott, ett par noctua och ett par fractal samt ett par mer okända märken. Kör dom i antingen 5, 7 eller 12 volt beroende på hur de låter. Lite fläkt ljud kan det få vara det stör mig inte mycket. När de låter som jetplan är det värre.
Har lite extra fläktar liggandes också om det skulle behövas mer än då i en låda.

Har man stort filter som tex täcker hela framsidan så blir flödet bättre än de små slitsarna jag har i sidan. Kan man dessutom se filtret utan att ta bort saker så blir det dessutom lättare att komma ihåg att göra rent det när det behövs.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16