Taurus eller Inet Systems (eller något helt annat) vid köp av gamingdator?

Permalänk
Medlem

Taurus eller Inet Systems (eller något helt annat) vid köp av gamingdator?

Det börjar snart bli dags att köpa en ny gamingdator. Har en Taurus just nu, men den börjar bli gammal, dessutom så kommer Microsofts stöd för Windows 10 att upphöra under nästa år.

På Inets sida finns förutom Taurus numera även Inet Systems. Båda byggs av Inet, och båda har gamingdatorer. Vad finns det för skäl att välja det ena märket utöver det andra?

Finns det något annat som jag bör tänka på avseende detta?

Jag har varit nöjd med datorn, förutom med det viktiga undantaget att den har det kraschbenägna grafikkortet Radeon RX 580. Jag har laddat ner nya drivrutiner hur många gånger som helst (och även provat att använda andra än den då senaste upplagan då de uppgavs vara mer stabila), men problemet kvarstår. Jag har helt tappat förtroendet för Radeon-kort och kommer därför inte att köpa en dator med ett grafikkort av det fabrikatet.

Permalänk
Hedersmedlem

I de flesta fallen får du mer för pengarna av att helt enkelt köpa delar och låta Inet bygga ihop den, än vad du får av deras egna system. Kolla runt lite i trådarna i detta forumet för lite exempel.

Det är i princip bara att sätta en budget och skriva vad du vill göra med datorn så lär du få egna förslag på byggen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inet specifierar ju komponenterna i både Taurus och Inet System, så använd "Datorbyggaren" på deras hemsida, och kombinera ihop vad du tycker är ett lagom paket utifrån detta.

Enda "fördelen" jag kan hitta med att ta en Taurus är att du har en garanti på 3 år, mot 2 år på egenkomponerad/Inet System.
Sen har ju många komponenter 3 års garanti var för sig, eller längre (typ nätaggregat och vissa SSDer) så det går ju att få dem utbytta efter garanti även efter dessa två år är slut med.

Jag hade aldrig köpt ett AMD grafikkort idag efter att ha sett antalet problem som kompisar haft,
sitter på en 12700k och har varit trogen Intel länge, men hade idag valt AMD på processor

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6JAtAbRg6_T6DjJNv_69tX7KVo8/hasharii