Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag ser inte varför Zeekr skulle vara mindre tillförlitlig jämfört med andra bilmärken.

Jag är nöjd med EV6 men den har gett mig några gråa hårstrån med buggar samt zombie mode en gång förra vintern.

Jag skulle lätt kunna tänka mig en BYD, Xpeng, MG eller Nio.

Jag skrev inte att att den skulle vara sämre.

Jag ville bara uppmärksamma på att OM det kommer grejor så är risken rätt mycket större att det kan ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kolla priset på försäkring, när jag kollat Model Y så kostar försäkringen mera än försäkring+service på flera andra jämförbara elbilar.

Halvförsäkring på vår Model 3 Highland kostar 340kr/mån.
Ändå en rimlig kostnad för en bil i den prisklassen tycker jag.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Id7 Tourer låter ju egentligen som den riktiga vinnaren men den är ny och med ett pris åt fanders.

Kanske en impopulär åsikt: Pro S och GTX med kampanjpriset gör den prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kanske en impopulär åsikt: Pro S och GTX med kampanjpriset gör den prisvärd.

Skulle nog säga att ID.7 Pro S Edition är mest prisvärda elbilen just nu speciellt om inte vill ha en SUV.

Om man behöver en fullstor familjebil iallfall annars är väl Model 3 mer prisvärd.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kanske en impopulär åsikt: Pro S och GTX med kampanjpriset gör den prisvärd.

Varför tror du det är impopulär åsikt?

Skrivet av Felixark:

Skulle nog säga att ID.7 Pro S Edition är mest prisvärda elbilen just nu speciellt om inte vill ha en SUV.

Om man behöver en fullstor familjebil iallfall annars är väl Model 3 mer prisvärd.

Inte provat den själv bara sätt den och en kombi har man ju hoppats skall komma länge 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varför tror du det är impopulär åsikt?

För att priset är "åt fanders", enligt dig. Tolkade det som att du hade en negativ upplevelse av priset. Om du tycker det, lär fler tycka det. Då kanske det är en impopulär åsikt att tycka att bilen är prisvärd med kampanjpriset (på edition-bilarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

För att priset är "åt fanders", enligt dig. Tolkade det som att du hade en negativ upplevelse av priset. Om du tycker det, lär fler tycka det. Då kanske det är en impopulär åsikt att tycka att bilen är prisvärd med kampanjpriset (på edition-bilarna).

Aha du tänker så.

Vad skall jag svara.
700 000 för en bil som som ersätter passat i elbilssegmentet är rätt skitmycket pengar.
Min förra bil var just en 2019 passat med massor med utrustning och bling. Den kostade exakt 340 000 efter lite om och lite men med handlaren.
Var ett sjukt bra pris även då och idag kostar en likande spec runt 500 000+ sista jag byggde ihop.
iD7 kostar då alltså ytterligare 200 000 utan något extra och ja det blir lite svår motiverat generellt för privatpersoner tycker.

Lägger man sedan till värdeminskningen som är just nu på framförallt elbilarna så blir det mycket pengar.

Så åt fanders är mer priset på många nya elbilar senare än ID7 specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Aha du tänker så.

Vad skall jag svara.
700 000 för en bil som som ersätter passat i elbilssegmentet är rätt skitmycket pengar.
Min förra bil var just en 2019 passat med massor med utrustning och bling. Den kostade exakt 340 000 efter lite om och lite men med handlaren.
Var ett sjukt bra pris även då och idag kostar en likande spec runt 500 000+ sista jag byggde ihop.
iD7 kostar då alltså ytterligare 200 000 utan något extra och ja det blir lite svår motiverat generellt för privatpersoner tycker.

Lägger man sedan till värdeminskningen som är just nu på framförallt elbilarna så blir det mycket pengar.

Så åt fanders är mer priset på många nya elbilar senare än ID7 specifikt.

Är det verkligen den med dagens priser? Passat eHybrid med liknade utrustning kostar ca 630tkr innan rabatt så skiljer sig bara runt 50tkr mellan Passat och ID.7

Priserna har stigit extremt mycket senaste åren förra Passat vi beställde kostade ca 350tkr med en massa utrustning efter rabatt. Nya Passat ehybrid som vi beställde i år landade på 580tkr efter rabatt dock har den mer utrusning men det skiljer sig fortfarande över 200tkr stor prishöjning på bara 4 år. kan dock tillägas att förra Passat var diesel och inte PHEV så kanske 150tkr prishöjning mot motsvarade model idag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Aha du tänker så.

Vad skall jag svara.
700 000 för en bil som som ersätter passat i elbilssegmentet är rätt skitmycket pengar.
Min förra bil var just en 2019 passat med massor med utrustning och bling. Den kostade exakt 340 000 efter lite om och lite men med handlaren.
Var ett sjukt bra pris även då och idag kostar en likande spec runt 500 000+ sista jag byggde ihop.
iD7 kostar då alltså ytterligare 200 000 utan något extra och ja det blir lite svår motiverat generellt för privatpersoner tycker.

Lägger man sedan till värdeminskningen som är just nu på framförallt elbilarna så blir det mycket pengar.

Så åt fanders är mer priset på många nya elbilar senare än ID7 specifikt.

"Rätt skitmycket pengar" måste ju ställas mot index (KPI). 700tkr var mycket för en bil kring millennieskiftet (ca. 1,13 milj idag). Idag är det där många tillverkare siktar på att speca sina bilar (för tjänstebilsförare), 700tkr alltså, på grund av förmånsreglerna för elbilar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Folk behöver nog justera sina uppfattningar av priser lite, det är högre siffror men det beror till stor del på inflation. I DN försökte man bilda svensken i detta under helgen. Förhållandet mellan priserna och inflationen, ställt mot lönerna.

"De senaste årens ekonomiska stormar har satt sina spår i våra lönekuvert. Reallönen – det vill säga lönen efter att inflationen räknats bort – för en genomsnittlig löntagare var i fjol på samma nivå som 2013-14. Annorlunda uttryckt kan man säga att inflationens härjningar sopat undan ett decennium av löneökningar om man ser till köpkraften – hur mycket pengarna räcker till."

Jag upplever också att allt har blivit dyrare men det är bara så det är.

Provkörde en iD7: a häromveckan. Var generellt en trevlig upplevelse. Särskilt jämfört med min Passat CC från 2011 som landade på runt 300tkr (efter rabatter, 352 före) då (motsv. ca. 400/470tkr idag).

Sen vet jag inte om iD7an "ersätter" Passaten. Kanske, kanske inte. Tycker den är snarare mer åt Arteon-hållet än Passat. Finns väl ingen halvkombi av Passaten som det gör av Arteon?

Apropå Arteon: Vad tror du en Arteon SB TSI med 320 "hårspower" kostar enligt Skatteverket?
Håll i dig nu: 699 900kr.
En iD7 GTX Tourer med 340 elhästar som landar på 699 900, MEN med halverat förmånsvärde jämfört med bensinslukaren. Det är nog inte slumpen.

Värdeminskningen beror sannolikt till stor del på efterfrågan, det är en bransch som är känslig på just den punkten. Någon som minns "de glada pandemiåren", då efterfrågan på begagnade bilar var extrem, liksom priserna? Nu när folk istället har ungefär samma köpkraft som för tio år sedan, ser man nog "dyra" elbilar som något man helt enkelt får prioritera bort. Och så sjunker efterfrågan.

Kör du en elbil idag? Vilken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Id7 Tourer låter ju egentligen som den riktiga vinnaren men den är ny och med ett pris åt fanders.

Skrivet av MP-Jan:

Kanske en impopulär åsikt: Pro S och GTX med kampanjpriset gör den prisvärd.

Skrivet av MP-Jan:

För att priset är "åt fanders", enligt dig. Tolkade det som att du hade en negativ upplevelse av priset. Om du tycker det, lär fler tycka det. Då kanske det är en impopulär åsikt att tycka att bilen är prisvärd med kampanjpriset (på edition-bilarna).

Alltså Triton242 besvarade Emil Åkered som vill ersätta sin id.3 helst med ytterligare en begagnad elbil och under 400K NOK. I det fallet så blir priset åt fanders. Sätt uttalandet i kontext så stämmer det.
ID.7 är det bästa alternativet enligt kriterierna som är uppsatta, men finns inte begagnad ännu och är långt över budget.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Jag hade en Kia Niro PHEV, men den krävde bensin på vintern. Köpte en Ioniq 5 RWD Advance och fick leverans i dec 2021. Extremt nöjd, bekväm, rymllg, får dra 1600 kg, snål om man kör försiktigt. Min har 20 tums däck och WLTP på 179 Wh/km, men nu efter 3 vintrar visar bilen att jag haft en förbrukning på 168 Wh/km. Väger runt 2 ton, så jag fär dra släp på 1 ton med B körkort. Borde finnas begagnade i Norge. I Sverige är garantin 5 år. I Sverige har man fram till sista oktober 70000 SEK i rabatt på 2024 års modell. 2025 års modell lanseras antagligen i Sverige i höst.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Alltså Triton242 besvarade Emil Åkered som vill ersätta sin id.3 helst med ytterligare en begagnad elbil och under 400K NOK. I det fallet så blir priset åt fanders. Sätt uttalandet i kontext så stämmer det.
ID.7 är det bästa alternativet enligt kriterierna som är uppsatta, men finns inte begagnad ännu och är långt över budget.

Ok. Men uppenbarligen var priset, förutom kontexten av köprådet om begagnatköp, en het potatis.
Jag kan rekommendera att kika på iD7an med ett privatleasingavtal om den verkligen känns så rätt. Då slipper man ångesten över värdeminskning, åtminstone. VW-finans basränta är rörlig och följer STIBOR och den är på väg ner. Alltså bör man betrakta en offert som ett "nu-pris" som sannolikt endast sjunker under kommande året eller två.

Permalänk
Medlem

@MP-Jan: tyvärr är leasing inte så spännande i Norge
"ID.7 Pro Exclusive Kampanje | Autoria Anbefaler

2.99% kampanjerente på leasing og lån*

Leasing
Kr 4.990,-* pr. mnd. | Totalt kr 329.540

Tilbudet gjelder til og med 30.09.2024.
* Priseks. privatleasing inkl. mva. og termingebyr gjelder bil levert forhandler. Startleie/etabl.geb kr 149.900,-. Totalprisen vil variere med rentenivået. Forutsetter 3 år/45.000 km, og finansiering i Volkswagen Financial Services. Avbildet modell kan avvike fra kampanjemodell."

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Om ni kan leva med sedan-bagaget på en Tesla Model 3 så är det en väldigt bra elbil. Jag körde en Model 3 Long Range fram tills alldeles nyligen och kan (nästan) bara säga gott om den. De enda nackdelarna i min bok är:

*att öppningen till bagaget är liten - p.g.a. sedan-kaross. Så det är svårt att få in skrymmande grejer i skuffen. Den är jäkligt rymlig om man packar mjuka väskor dock. För innanför den lilla öppningen finns det en massa plats. Vi hade både barnvagn med liggdel och några mjuka väskor inknölade i vår skuff med jämna mellanrum.

*Baksätet är lite obekvämt för alla över 1,60m långa. Sätet är lågt/nära golvet, så benen hamnar i en lustig vinkel. Det är lite trångt där bak helt enkelt. Ett babyskydd gick in utan problem, men en "fullstor" barnstol kommer nog att tvinga personen i sätet framför att sitta bra nära framrutan

*Den är lite bullrig. Jämfört med andra bilar i samma prisklass så kommer det in mycket däckbuller i kupén.

Annars är den grymt snål med elektronerna, och har därmed mycket bra räckvidd. Riktigt rolig att köra, bra infotainment, och överlägsen mobilapp jämfört med allt annat jag provat (VW, Audi, Volvo, Mercedes m.fl.)

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Var såååå nära att slå till på en model Y med nollränta. Har bestämt mig för att vänta till Q3 25 för bilköp. Övertyga mig om att jag gjort rätt!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var såååå nära att slå till på en model Y med nollränta. Har bestämt mig för att vänta till Q3 25 för bilköp. Övertyga mig om att jag gjort rätt!

Personligen hade jag inte köpt en model Y i dagsläget då Juniper är nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var såååå nära att slå till på en model Y med nollränta. Har bestämt mig för att vänta till Q3 25 för bilköp. Övertyga mig om att jag gjort rätt!

Skrivet av NDanielN:

Personligen hade jag inte köpt en model Y i dagsläget då Juniper är nära.

Vilket är den största anledningen till att vi köpte en nu.
Modeller är som bäst i slutet av sin livscykel. Minst risk för kvalitetsproblem osv.
0% ränta gjorde inte saken sämre.

Sedan är jag fruktansvärt anti avsaknaden av blinkersspak.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vilket är den största anledningen till att vi köpte en nu.
Modeller är som bäst i slutet av sin livscykel. Minst risk för kvalitetsproblem osv.
0% ränta gjorde inte saken sämre.

Sedan är jag fruktansvärt anti avsaknaden av blinkersspak.

Samtidigt så är ju Juniper en facelift och inte en ny modell. Sen tror jag inte att Y är ett dåligt köp oavsett med räntekampanjen om man inte är alltför sugen på den högre inredningskvaliten, lägre ljudnivån och bättre komforten som troligen väntar med Juniper. Jag tycker personligen det är en dealbreaker med nuvarande Y och jag tyckte detsamma med M3 innan Highland.. Jag kommer sakna HUD betydligt mer än blinkersspak.

Sedan så tror jag att jag kommer beställa en S3xy-button commander + knob, den verkar riktigt smutt och löser framförallt min största irritation med Tesla och det är att autopiloten slås av vid manuellt byte av fil.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om ni kan leva med sedan-bagaget på en Tesla Model 3 så är det en väldigt bra elbil.

Riktigt trevlig elbil som tyvärr dras ned av Teslas urusla serviceorganisation. Skulle aldrig köpa en igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Riktigt trevlig elbil som tyvärr dras ned av Teslas urusla serviceorganisation. Skulle aldrig köpa en igen.

Har du exempel på nåt märke med bra serviceorganisation? VW Stockholm och Bilia (BMW) tycker jag varit fantastiskt usla sista 10 åren så jag känner inte att det kan bli så mycket sämre....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har du exempel på nåt märke med bra serviceorganisation? VW Stockholm och Bilia (BMW) tycker jag varit fantastiskt usla sista 10 åren så jag känner inte att det kan bli så mycket sämre....

Nej, och det var heller inte vad jag sa. Jag sa att Teslas är urusel. Har du några exempel på andra som är urusla så tipsa gärna för jag har inte stött på riktigt den här nivån av usel innan. För att konkretisera; jag har aldrig varit med om en serviceorganisation som slåss för att göra om ditt garantiärende till något som du gjort fel och måste betala för. Jag fick dra det hela vägen till ARN och de hade då gjort det en gång tidigare där jag betalat.

Edit: Har ingen erfarenhet av dessa två organisationer som du nämner men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Nej, och det var heller inte vad jag sa. Jag sa att Teslas är urusel. Har du några exempel på andra som är urusla så tipsa gärna för jag har inte stött på riktigt den här nivån av usel innan. För att konkretisera; jag har aldrig varit med om en serviceorganisation som slåss för att göra om ditt garantiärende till något som du gjort fel och måste betala för. Jag fick dra det hela vägen till ARN och de hade då gjort det en gång tidigare där jag betalat.

Tack för mer information, uppskattas! Jag funderar på att byta just till en Tesla och att slippa säljare och traditionell serviceorganisation såg jag som väldigt _positivt_ så tråkigt att höra detta. Jag har tyvärr varit med om liknande känsla att man behöver gå till helvetet och tillbaka (och till och med med i ett av fallen stämningsansökan!) för att få igenom saker med två garantiärenden på nya bilar, men det där med ARN är ju tämligen trist att man ska behöva gå så långt och man blir misstrodd genom hela processen.

Nu har jag inte tillgång till råd och rön, men skulle vara lite intressant att se vilka bilmärken som är med på "svarta listan" och som inte följer ARN, samt antal case/försäljningsvolym och om det är Tesla som sticker ut eller om det är likadant med andra bilmärken och att Tesla får mer fokus i pressen eller om det verkligen är utstuderad strategi.... (Inte minst med tanke på denna: https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/rekordmanga-fore... )

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vilket är den största anledningen till att vi köpte en nu.
Modeller är som bäst i slutet av sin livscykel. Minst risk för kvalitetsproblem osv.
0% ränta gjorde inte saken sämre.

Sedan är jag fruktansvärt anti avsaknaden av blinkersspak.

Inte en dum tanke, har tänkt den själv. Dock har jag inte ett skriande behov av att köpa bil exakt just nu men vet att jag kommer ha det hösten 2025. Tanken på att de släpper Juniper och går hårt ut med ett lika bra erbjudande som nuvarande för att boosta enorm försäljning gör att jag blir orolig för ev. värdeminskningen på denna generation Y. Kanske inte händer men...
Är inte heller helt låst på att jag just måste köra en Y. Kan tänka mig andra märken och vem vet hur marknaden ser ut nästa höst. Svårt det här...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

@pi: en spekulation från min sida men tror Model Y Juniper kommer sälja bra utan räntekampanjer i början och Tesla kan nog skruva upp priset lite. Jag tänker att största anledningen till kampanjerna på ränta och stora prissänkningar detta året är vikande försäljning och som lett till att lagret på färdiga bilar börjat växa jämfört med förra året.

https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Europe?q...

Detta lager kommer också behöva tömmas rejält innan Juniper kan börja säljas, så kan hända att det kommer prissänkningar eller andra incitament för nuvarande Model Y - Tesla skruvar inte ner produktionstakten i första taget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@pi: en spekulation från min sida men tror Model Y Juniper kommer sälja bra utan räntekampanjer i början och Tesla kan nog skruva upp priset lite. Jag tänker att största anledningen till kampanjerna på ränta och stora prissänkningar detta året är vikande försäljning och som lett till att lagret på färdiga bilar börjat växa jämfört med förra året.
<Uppladdad bildlänk>

https://tesla-info.com/blog/inventory-stats-regional/Europe?q...

Detta lager kommer också behöva tömmas rejält innan Juniper kan börja säljas, så kan hända att det kommer prissänkningar eller andra incitament för nuvarande Model Y - Tesla skruvar inte ner produktionstakten i första taget.

Tror du har rätt. När efterfrågan är hög (när Juniper släpps) kommer det med stor osannolikhet inte vara 0% ränta eller liknande erbjudanden. Men, man vet aldrig med Tesla. De kanske vill gå ut med starka erbjudanden för att fylla orderstocken rejält, slå nya försäljninggsrekord så aktiekursen får en boost .Självklart ska lagren tömmas och produktionstakten hållas uppe med nuvarande Y så vem vet om de kommer krydda den nuvarande dealen ännu mer. Förmodligen med 5000-10.000kr gratis supercharging eller liknande. Tror inte på prissänkningar. Jag spekulerar också vilt ska tilläggas.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tack för mer information, uppskattas! Jag funderar på att byta just till en Tesla och att slippa säljare och traditionell serviceorganisation såg jag som väldigt _positivt_ så tråkigt att höra detta. Jag har tyvärr varit med om liknande känsla att man behöver gå till helvetet och tillbaka (och till och med med i ett av fallen stämningsansökan!) för att få igenom saker med två garantiärenden på nya bilar, men det där med ARN är ju tämligen trist att man ska behöva gå så långt och man blir misstrodd genom hela processen.

Ja, jag var ju grymt naiv när jag köpte min Tesla för över miljonen. Aldrig haft en bil dyrare än 75 000 innan. Hade läst på ganska mycket på svenska Tesla-klubben och visste att det fanns problem. Men inte riktigt på den här nivån.

Detta var 2020 och då fungerade ändå serviceorganisationen skapligt, man fick ringa runt och eskalera till chefer och annat elände men det fanns ett telefonnummer och man fick till slut hjälp.

Idag är det helt hjälplöst; inga lånebilar fast bilen är inne i månader. Får tillbaka bilen (som lämnas in på garanti) och får höra att spruckna säten (jag sitter med mjukisar, aldrig några hårda föremål eller knappar, inga kemikalier) är mitt fel, interiör som lossnat från dörr är mitt fel (är väldigt försiktig med dörrarna då de saknar ram) men de kunde tänka sig fixa de trasiga USB-portarna. Vilket de inte gjorde och hade istället sönder mobil-laddaren.

Under tiden hotades det med rättsliga åtgärder via deras chatt och jag vägrade konsekvent betala fakturan. Till slut ringer det en snubbe som "jobbat på bilen" och förklarar vad han gjort. Han säger sedan att han ser att jag har ett kreditkort inlagt för månadsavgiften för kartor/spotify och undrar om jag ger honom tillåtelse att dra beloppet därifrån istället. Jag sa nej, och dagen efter drogs beloppet ändå.

Får sedan processa genom ARN och då ger sig Tesla till slut på en punkt och återbetalar en tusenlapp.

På den nivån är det. Jag vet inte hur du fungerar men det där var väldigt stressigt för mig och något jag aldrig vill gå igenom igen. Jag hoppas verkligen inte att andra bilfirmor är lika oseriösa.

Edit: Bilen är helt fantastisk. Men det räcker inte. För mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja, jag var ju grymt naiv när jag köpte min Tesla för över miljonen. Aldrig haft en bil dyrare än 75 000 innan. Hade läst på ganska mycket på svenska Tesla-klubben och visste att det fanns problem. Men inte riktigt på den här nivån.

Detta var 2020 och då fungerade ändå serviceorganisationen skapligt, man fick ringa runt och eskalera till chefer och annat elände men det fanns ett telefonnummer och man fick till slut hjälp.

Idag är det helt hjälplöst; inga lånebilar fast bilen är inne i månader. Får tillbaka bilen (som lämnas in på garanti) och får höra att spruckna säten (jag sitter med mjukisar, aldrig några hårda föremål eller knappar, inga kemikalier) är mitt fel, interiör som lossnat från dörr är mitt fel (är väldigt försiktig med dörrarna då de saknar ram) men de kunde tänka sig fixa de trasiga USB-portarna. Vilket de inte gjorde och hade istället sönder mobil-laddaren.

Under tiden hotades det med rättsliga åtgärder via deras chatt och jag vägrade konsekvent betala fakturan. Till slut ringer det en snubbe som "jobbat på bilen" och förklarar vad han gjort. Han säger sedan att han ser att jag har ett kreditkort inlagt för månadsavgiften för kartor/spotify och undrar om jag ger honom tillåtelse att dra beloppet därifrån istället. Jag sa nej, och dagen efter drogs beloppet ändå.

Får sedan processa genom ARN och då ger sig Tesla till slut på en punkt och återbetalar en tusenlapp.

På den nivån är det. Jag vet inte hur du fungerar men det där var väldigt stressigt för mig och något jag aldrig vill gå igenom igen. Jag hoppas verkligen inte att andra bilfirmor är lika oseriösa.

Edit: Bilen är helt fantastisk. Men det räcker inte. För mig.

En bekant med en m3 nyaste varianten har dessvärre liknande uppevelse. Han kan regler och gillar att läsa igenom kontrakt och avtal noga så han läxade upp tesla rejält senast han var där.
Till slut skickades en service hem till honom och de bytte alla defekta delar som de försökt laga genom att tömma en burk wd-40 på delarna. Hela hans bil vart helt kladdig.
Det är hans första tesla och han vart rätt besviken på hur dåligt hela hans ärende hanterades.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Kia EV3

Tror att den här kommer att sälja som smör i solsken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja, jag var ju grymt naiv när jag köpte min Tesla för över miljonen. Aldrig haft en bil dyrare än 75 000 innan. Hade läst på ganska mycket på svenska Tesla-klubben och visste att det fanns problem. Men inte riktigt på den här nivån.

Detta var 2020 och då fungerade ändå serviceorganisationen skapligt, man fick ringa runt och eskalera till chefer och annat elände men det fanns ett telefonnummer och man fick till slut hjälp.

Idag är det helt hjälplöst; inga lånebilar fast bilen är inne i månader. Får tillbaka bilen (som lämnas in på garanti) och får höra att spruckna säten (jag sitter med mjukisar, aldrig några hårda föremål eller knappar, inga kemikalier) är mitt fel, interiör som lossnat från dörr är mitt fel (är väldigt försiktig med dörrarna då de saknar ram) men de kunde tänka sig fixa de trasiga USB-portarna. Vilket de inte gjorde och hade istället sönder mobil-laddaren.

Under tiden hotades det med rättsliga åtgärder via deras chatt och jag vägrade konsekvent betala fakturan. Till slut ringer det en snubbe som "jobbat på bilen" och förklarar vad han gjort. Han säger sedan att han ser att jag har ett kreditkort inlagt för månadsavgiften för kartor/spotify och undrar om jag ger honom tillåtelse att dra beloppet därifrån istället. Jag sa nej, och dagen efter drogs beloppet ändå.

Får sedan processa genom ARN och då ger sig Tesla till slut på en punkt och återbetalar en tusenlapp.

På den nivån är det. Jag vet inte hur du fungerar men det där var väldigt stressigt för mig och något jag aldrig vill gå igenom igen. Jag hoppas verkligen inte att andra bilfirmor är lika oseriösa.

Edit: Bilen är helt fantastisk. Men det räcker inte. För mig.

När jag köpte min Model S 2018 var servicen sjukt bra, vid ett tillfälle fick jag en felkod som ville jag skulle stanna snarast. Då kunde jag bara ringa service som medan vi pratade på distans läste av bilen och såg att det rörde sig om en mjukvarubugg i en sensor som redan var fixad i den nyaste mjukvaran som min bil inte blivit tilldelad ännu, så det var ingen fara att köra vidare efter en omstart. Lösningen på längre sikt var att de pushade ut uppdateringen till mig direkt så samma kväll var bilen ”patchad och klar”.

På efterföljande Model 3:or 2020 och 2021 var det markant sämre, fått hota med ARN flera gånger för att få dem att uppfylla minimumnivån som krävs enligt konsumentlagarna. Den sista bilen hade något fel på sig större delen av tiden jag ägde den, i princip alla var rester eller kedjefel från när de tvingades byta batteripacket i bilen och skruvade ihop den slarvigt.

Jag gick över till andra märken för jag inte orkade med att behöva vara arg, för om jag inte var arg och hotade med allt möjligt så gjorde de inte ens minimumnivån man kan förvänta sig vilket är att laga bilen och följa konsumentlagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vilket är den största anledningen till att vi köpte en nu.
Modeller är som bäst i slutet av sin livscykel. Minst risk för kvalitetsproblem osv.
0% ränta gjorde inte saken sämre.

Sedan är jag fruktansvärt anti avsaknaden av blinkersspak.

Det där stämde förut men idag gör biltillverkarna förändringar för att få ner tillverkningskostnaden till bekostnad av kvaliteten. Inte för att de medvetet väljer komponenter som går sönder fort utan de minskar marginalerna. Saker som fungerar bra på tidiga årsmodeller kan gå sönder på nyare.

Jag har ingen statistik så jag vet inte när det är bäst att köpa en bil. Personligen så skjuter jag upp köp pga att jag hör så många som har problem när min nuvarande bil bara rullar.