Följ med när Apple visar upp Iphone 16 ikväll

Permalänk
Medlem

iphone 16 mini och de har en kund iaf.,

Permalänk
Medlem

Har en 15 plus så kommer inte köpa någon ny men hoppas de visar lite förbättringar med siri så den blir användbar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja det blir en 16 Pro Max eller en Pixel 9 Pro Fold men lutar mest åt iPhonen just nu, frun ska ta över min 15 Pro Max så något nytt ska det bli iaf. Hoppas väl också på att det kommer en ny iPad Mini med bättre skärm som ”one more thing” ifall jag ska hålla kvar vid iPhone, kanske att nya klockan som ryktas vara tunnare och ha större skärm ser intressant ut också.

Ska oavsett bli lite kul att se vad de presenterar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon349446:

Det är stor skillnad på en speldator som man köper för dess specifika syfte, att spela på, och en mobil, då det är många som bara använder den till att ringa, sms:a, betala och göra enstaka bankärenden med, och då räcker det gott väl med en för under tusenlappen.

Så var det kanske för 10 år sedan, men idag är det väl snarare vanligt att man bara undantagsvis ringer eller skickar sms? Resten av de många timmar man tillbringar med telefonen ägnar man åt andra, eventuellt krävande, saker.

Permalänk
Medlem

Ladda upp med huttar för de fina orden "The Best iPhone We've Ever Made".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349446:

Det är stor skillnad på en speldator som man köper för dess specifika syfte, att spela på, och en mobil, då det är många som bara använder den till att ringa, sms:a, betala och göra enstaka bankärenden med, och då räcker det gott väl med en för under tusenlappen.

Folk köper dator för 30k men hinner sen inte spela för livet kommer ivägen. Och sen finns det de som sitter med sin mobil precis hela dygnet. Du kan inte bara döma utifrån ditt eget perspektiv.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu är det ju Apple som har bestämt att dom inte vill följa DMA och inte släppa Apple Intelligence i EU. EU har inte hindrat Apple från det.

Margrete Vestager har sagt att hon anser att DMA gör Apple Intelligence olaglig om Apple inte bygger en metod för att låta andra företag erbjuda sina tjänster "på lika villkor". Eftersom Apple inte har byggt någon lösning för det, så kan de inte lansera den i dagsläget. Nu är inte Vestager hela EU, men hon är trots allt EU-kommisionär, spå hennes åsikt är relevant i sammanhanget:

https://youtu.be/GmQ5SsMFbsU?t=4636

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Margrete Vestager har sagt att hon anser att DMA gör Apple Intelligence olaglig om Apple inte bygger en metod för att låta andra företag erbjuda sina tjänster "på lika villkor". Eftersom Apple inte har byggt någon lösning för det, så kan de inte lansera den i dagsläget. Nu är inte Vestager hela EU, men hon är trots allt EU-kommisionär, spå hennes åsikt är relevant i sammanhanget:

https://youtu.be/GmQ5SsMFbsU?t=4636

Precis, men det är bara att Apple löser det om dom vill.

Edit: Dom kanske inte vill och då låter dom förstås bli. Men det är då inte heller överraskande att dom förväntar sig sälja färre antal iPhone 16 än iPhone 15 när deras största försäljningsargument är AI och en fjärdedel av deras användare inte får funktionen.

Sen kanske alla funktioner ändå kommer till EU i samband med att Apple släpper sista "pusselbiten" av deras Apple Intelligence-svit i 18.2 eller så, vem vet.

Vi brukar ju ändå få funktioner senare än USA så det är ju lätt att klaga högt om att det minsann är EU som sätter stopp för Apple Intelligence, när det i själva verket kanske är så att dom helt enkelt ändå inte har stöd för t.ex. språk som används inom EU.

Vi saknar ju än idag News+ och Fitness+ t.ex. som är två tjänster som borde fungera felfritt i Sverige.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

iphone 16 mini och de har en kund iaf.,

De slutade med mini efter 13-serien, tror inte de kommer tillbaka tyvärr

Permalänk
Medlem

Gäsp… 🥱

Permalänk
Medlem

Inte lär de väl släppa info om nya SE idag? Sitter på en SE (2020) och överväger en 16 alt en ny modell av SE beroende på vad den innehåller.

Kunde man få allt släppt samtidigt så det gick att bestämma sig redan nu vore det ju väldigt trevligt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Inte lär de väl släppa info om nya SE idag? Sitter på en SE (2020) och överväger en 16 alt en ny modell av SE beroende på vad den innehåller.

Kunde man få allt släppt samtidigt så det gick att bestämma sig redan nu vore det ju väldigt trevligt.

Det vore trevligt, men dom tidigare tre iPhone SE har tillkännagivits i mars, april och mars sina respektive år så det får vi nog glatt vänta på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Så var det kanske för 10 år sedan, men idag är det väl snarare vanligt att man bara undantagsvis ringer eller skickar sms? Resten av de många timmar man tillbringar med telefonen ägnar man åt andra, eventuellt krävande, saker.

Ju äldre en person blir, desto mindre används tekniska prylar. Har för mig att jag läste för något år sedan att 20% av pensionärerna inte använder Internet alls.

Skrivet av talonmas:

Folk köper dator för 30k men hinner sen inte spela för livet kommer ivägen. Och sen finns det de som sitter med sin mobil precis hela dygnet. Du kan inte bara döma utifrån ditt eget perspektiv.

Men det är okej för dig att döma utifrån ditt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349446:

Men det är okej för dig att döma utifrån ditt?

Nu tolkar du in lite väl mycket i min kommentar tycker jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon349446:

Ju äldre en person blir, desto mindre används tekniska prylar. Har för mig att jag läste för något år sedan att 20% av pensionärerna inte använder Internet alls.

Så kan det nog vara, men de kanske inte köper flaggskeppstelefonerna heller? Jag är inte säker på att det är så stort glapp mellan ”vad folk behöver” och vad de köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349446:

Hoppsan, det där är ju en härlig generalisering😀

Du tror inte att det här kommer att förändras en hel del inom närmaste 10-15 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis, men det är bara att Apple löser det om dom vill.

Det kanske de gör (det skulle inte förvåna mig), men de har det inte klart nu, så de kan inte lansera nu. Det var mest det där med ”inte vill följa DMA” som jag reagerade på. De vill nog följa den efter bästa förmåga (det är inte så där alldeles lätt att förstå vad den säger just nu), och om de inte har någon lösning klar som följer lagen så kan de inte lansera alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ojoj, det blir en ny klocka för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk

Sammanfattningsvis så kan man säga att applewatch 10 väger lite mindre och har ett nytt "SIP". Samma batteritid, samma i princip allt. Sömnapnéfunktionen var ju trevlig, kul att den kommer till Ultra 2 med (har själv en ultra 2). Annars var det inga stora nyheter alls.

Edit 1: Och ingen ny Ultra, dock ny svart färg. Känner mig lite glad för detta, nu känner jag 0 köpbegär till en ny klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dream_man:

Och ingen ny Ultra, dock ny svart färg. Känner mig lite glad för detta, nu känner jag 0 köpbegär till en ny klocka.

Lite samma kände jag. Min Ultra får hänga med ett år till.

Permalänk
Medlem

Sitter o kollar, utan att äga några apple-saker själv. Kan inte fatta hur nån vill betala för en klocka som har 18h batteritid, som dessutom börjar på 799 dollar. Försöker bredda mitt perspektiv o förstå andra bättre, men det är svårt för mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Bra klockor, bra hörlurar det börjar bra. Noise cancelling borde dock varit standard på alla lite dyrare hörlurar idag, men folk behöver ej välja Apples billigaste.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Sitter o kollar, utan att äga några apple-saker själv. Kan inte fatta hur nån vill betala för en klocka som har 18h batteritid, som dessutom börjar på 799 dollar. Försöker bredda mitt perspektiv o förstå andra bättre, men det är svårt för mig.

Garmins nya Fenix 8 flaggskepp startar på 999€ och de dyraste modellerna är över 1100€. Där ligger prisnivån idag för de allra bästa sportklockorna.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Fan vad jag garvar åt Airpods Pro... De ska alltså börja kränga hörapparater... Lattjo Det finns mer diskreta hörapparater än Airpods.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Apple Watch Series 10 börjar på $399? Menar du Ultra 2 kanske? Den har 36-72h batteritid.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Apple Watch Series 10 börjar på $399? Menar du Ultra 2 kanske? Den har 36-72h batteritid.

Då både hörde jag o läste jag fel. =(

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min 12 pro max börjar bli gammal, min batteri kapacitet är på 79% och står som "kraftigt försämrat" nu och behöver service. Sen 60hz skärm är så löjligt värdelöst så det finns inte. Sista generationen med denna skräp skärmen.

Det enklaste i ditt fall är nog att lämna in telefonen för batteribyte. Det tar inte mer än 30 min och 600 kr. Man behöver inte alltid köpa ny telefon för att batteriet är kasst. Givet att du överlever ett tag till med 60 Hz, förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fan vad jag garvar åt Airpods Pro... De ska alltså börja kränga hörapparater... Lattjo Det finns mer diskreta hörapparater än Airpods.

Börja och börja, är en äldre produkt som blir uppdaterade med stöd för det.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Tvärt om mycket impad. Vet flera äldre som lagt stora pengar på riktigt dyra och ganska krångliga hörapparater, för att inte tala om krångliga hörslingor i offentliga miljöer och sånt. Kan i sammanhanget smidiga och "lite hippa" lurar ge om inte samma så iallafall en hel del bättre hörande är det glimrande och öppnar en ökande och kapitalstark kundkrets för Apples hörlurar och en smartare iPhone.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag hade en automat förut, det enda den gjorde var att visa vad klockan var.

Bytte till apple watch och med apple watch så kan jag betala på ica, jag ser vädret, temperaturen hög/låg och nuvarande och beroende på watchface så kan jag se det några dagar framåt, klockan har spotify appen så det är enkelt att byta låt, artist, höja/sänka volym. Jag loggar olika träningspass, gym, powerwalks, löpning mm.
Klockan mäter hur mycket jag rör på mig, hur mycket kcal jag förbrukar och hur jag sover. Just sömnen var bra feedback, fick se till att sova mer.
Klockan tar emot texmeddelanden osv. Klockan har en timer som jag använder vid matlagning, använder det som väckarklocka osv osv.

Batteriet räcker flera dagar bara man kör med turn wrist to turn on screen.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset