Farligt att vidröra torkad batterisyra från AA-batteri?

Permalänk
Medlem

Farligt att vidröra torkad batterisyra från AA-batteri?

När jag rensade ut i ett skåp hemma så hittade jag ett paket oanvända AA-batterier. Ett av batterierna hade något vitt utsprutat från ena änden som stack ut utanför batteriet. Det var torrt, inte rinnande. Nuddade vid detta med min tumme.

Jag har efter googlingar förstått att batteriet oxiderat och att det vita är batterisyra som läckt ut och torkat. Batterisyra kan tydligen vara mycket farligt. Hur farligt är det att jag vidrörde det med min tumme?

Permalänk
Medlem

(antar att det hade stelnat?)
inte alls, men undvik att äta det.
Tvätta händerna efteråt då det kan ha viss frätande effekt på textiler.

Om det var rinnande är det lite värre, men tvätta händerna noga med tvål och vatten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Hasharii

Har personligen rört vid detta "vita" flera gånger under uppväxt utan några bestående men batterisyra från ett bilbatteri är en helt annan grej, men det hade du känt av, och textiler gått sönder om du inte sköljt omedelbart.

Skippar du alla AI generade "mycket farligt" du riskerar dö sidor och kollar t.ex giftinformationscentralen.

"Om barnet har sugit eller slickat på ett trasigt eller läckande batteri, skölj ur munnen och ge lite att dricka. Ring Giftinformation vid symtom som kräkningar eller smärtor i mun och svalg."
https://giftinformation.se/kemikalieregister/stavbatterier/?l...

Dvs, om ett barn sugit på ett trasigt/läckande batteri, se till att de sköljer munnen, börjar de spy eller få ont, så är det värt att göra något.

Att du fått det på fingret är nog alltså relativt väldigt ofarligt.
Tvätta fingret, gå och lägg dig, och glöm bort skulle jag säga

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Sötast

Det är inget du behöver oroa dig över

Inte då menar jag att det är bra att käka AA-batterier men det du har fått på dig kan orsaka klåda, irritation och dylikt som bäst.

Det du gör är helt enkelt att du tvättar dig noga med tvål och vatten. Om rodnad uppstår så försök tvätta lite mer. Om du sedan ändå är orolig så hör du med 1177.

AA-batterier är lika vanligt i våra hem och händer som tv-kontroller är. Klart inget man skall svälja men eventuella läckage är oftast inga problem såvida du inte förtär eller andas in det. Syran i sig går oftast att bara oskadliggöra genom att skölja och tvätta.

Om du får på dig syra som är starkt frätande så märker du det snabbt. Då det fräter och gör förjävligt ont!

Permalänk
Medlem

För övrigt ett gott råd efter att ha hanterat vilken elektronik som helst - tvätta händerna direkt när du mekat färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

@Hasharii

Har personligen rört vid detta "vita" flera gånger under uppväxt utan några bestående men batterisyra från ett bilbatteri är en helt annan grej, men det hade du känt av, och textiler gått sönder om du inte sköljt omedelbart.

Skippar du alla AI generade "mycket farligt" du riskerar dö sidor och kollar t.ex giftinformationscentralen.

"Om barnet har sugit eller slickat på ett trasigt eller läckande batteri, skölj ur munnen och ge lite att dricka. Ring Giftinformation vid symtom som kräkningar eller smärtor i mun och svalg."
https://giftinformation.se/kemikalieregister/stavbatterier/?l...

Dvs, om ett barn sugit på ett trasigt/läckande batteri, se till att de sköljer munnen, börjar de spy eller få ont, så är det värt att göra något.

Att du fått det på fingret är nog alltså relativt väldigt ofarligt.
Tvätta fingret, gå och lägg dig, och glöm bort skulle jag säga

Nej precis, varken zink eller kaliumhydroxid är så toxiska att det krävs mer dramatiska åtgärder än så om ett spädbarn sväljer i sammanhanget avsevärda mängder.

Det är rätt lugnt att hantera läckande alkaliska batterier, men man bör vara noga med att tvätta händerna efteråt, och kanske framförallt se till att inte få det i ögonen, då kaliumhydroxid i vattenlösning är duktigt basiskt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Elektrolyten i alkaliska batterier är vanligtvis kaliumhydroxid såvitt jag vet. Det är starkt basiskt och frätande, men att bara få en mindre mängd på huden är inte akut farligt på något sätt. Det är inget giftigt som absorberas genom huden eller så, men man vill absolut inte få det i ögonen eller i kontakt med slemhinnor. Vid hudkontakt förtvålas också fettet i huden, vilket gör att det kan kännas som att man fått tvål/såpa på fingrarna. Det används också för just tvåltillverkning.

Skölj ordentligt och tvätta bort med tvål och vatten. Du bör också lägga förpackning och batteri i en väl försluten påse och lämna till återvinning, samt torka bort ev. spill där batteriet förvarats. Var varsam vid hanteringen så att det inte yr runt partiklar och använd gärna nitrilhandskar om du har (inte vinyl).

Till sist kan jag bara rekommendera att sluta använda alkaliska batterier (a.k.a. alkaleaks ... ) om du inte redan gjort det och ersätta med uppladdningsbara NiMH istället.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Risken för vuxna är batterisyra i ögonen (våta bilbatterier).
Risken för vuxna med riklig otur när dom tänker, är ögonen, vid hantering av vanliga hushållsbatterier.

Risken för barn är tyvärr/såklart allt ovanstående, speciellt knappcellsbatterier kan vara farliga;

"Erik Lindeman, läkare vid Giftinformationscentralen i Sverige, säger att det är vanligt att barn sväljer just knappcellsbatterier.

Han och hans kolleger stöter i stort sett varje vecka på fall där föräldrar misstänker att något sådant har hänt.

– Vi är väl medvetna om den här problematiken. Men i många fall ser man inga symtom, utan oftast glider batteriet rakt ner i matsäcken och tar sig vidare obehindrat, säger Erik Lindeman.

De verkliga problemen, förklarar han, uppstår om batteriet fastnar i matstrupen och ger brännskador.

– Det här är jätte, jättefarligt. Det som händer om batteriet får ligga kvar är att det bränns hål på matstrupen. På sikt kan det leda till att man får en ärrläkning som ger bestående sväljningssvårigheter.

– I allra värsta hall kan det bränna ett hål rakt igenom matstrupen vilket gör att det kan komma ut bakterier i brösthålan. Det är ett direkt livshotande tillstånd.

Vad ska man göra om man misstänker att ens barn har svalt ett sådant här batteri?

– Då ska man åka till sjukhus. Batteriet kan komma ut på naturlig väg, men det man måste utesluta hos små barn är att batteriet inte fastnat i matstrupen, för om det har gjort det måste man plocka ut det, säger Erik Lindeman." -

Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/vanliga-batterierna-dodade-i...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fingrarna har tjock hud som inte är lika känslig som andra delar av kroppen. Men man ska för säkerhets skull A*L*L*T*I*D tvätta händerna efter att ha hanterat batterier som har läckt.

En kollega fick en gång torkat innehåll från vanliga alkaliska batterier på fingrarna och kliade sig sedan i ena ögat.
Hon fick galet ont så vi tömde innehållet i några ögonduschar i hennes öga och satte henne i en taxi till ögonakuten här i Göteborg.
Ögonduscharna gjorde, enligt läkaren på ögonakuten, att hon klarade sig från att få en permanent synnedsättning.
Nämnde jag att man A*L*L*T*I*D ska tvätta händerna efter att ha hanterat batterier som har läckt?

OT: det finns många andra vätskor som inte heller är bra att få i ögonen. Under några årtionden var High Chaparall-kaktusar populära i de svenska hemmen, även hos barnfamiljer. Men vad de flesta inte visste var att växtsaften från dessa kaktusar är frätande. En bekant som skar ned en sådan kaktus och sedan kliade sig i ögat fick gå med lapp för ögat i flera veckor …

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Tvättade händerna efteråt, och batterierna i förpackningen ligger i en fryspåse som jag ska gå till återvinningen med vid första bästa tillfälle.