Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vi får se snart

Men gissar på ingen inbyggd skivspelare, utan som "tillbehör".
gissar på 8K utan skivläsare. (1k för externskivspelare)

Skivläsaren kostar 1500kr, den finns redan att köpa (till slim).

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Nah. Tror tvärtom att marginalen är bättre på redan inarbetade produkter. De tillverkas i stor skala och produktionen har sedan start optimerats vad gäller flöden och processer i fabriken. Att tillverka "ny" hårdvara och dessutom i mindre skala ger inte bättre marginaler. Möjligt att GPUn har större output per wafer om de gått till en mindre nod men tror inte att det i den i jämförelse lilla skalan ändå gör att Sony får bättre marginal.

Ja att Pro är dyrare att tillverka är det inget snack om, men det säger inget om marginalen.

Tänker mera att Poor är en massmarket produkt vars enda syfte att vara så billig som möjligt för att uppnå så stor användarskara som möjligt (för det är i deras fortsatta shoppande pengarna finns, inte i konsolen i sig).

Medans Pro är en Halo-produkt som vänder sig till de redan frälsta. Där skulle man potentiellt ha lite utrymme att stoppa in marginal.

I praktiken lär skillnaden nog vara obetydlig dock, båda säljs nog till nära plus/minus noll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Varför? Det blir day-one köp sålänge den ligger under 10k. Har ju gått 4 år sen man senast köpte konsol!

Är PS5an verkligen så seg? Hårdvaran under huven motsvarar väl r7 3700 + rx 5700 xt på PC fronten med lite vassare optimering och sitter man och lirar i 1080p på performance mode som finns i en del titlar är det väl tokstabila 60 fps?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är PS5an verkligen så seg? Hårdvaran under huven motsvarar väl r7 3700 + rx 5700 xt på PC fronten med lite vassare optimering och sitter man och lirar i 1080p på performance mode som finns i en del titlar är det väl tokstabila 60 fps?

Alla PS-studios spel funkar utan problem i 60 fps.
Enda anledningen till att Pro behövs är att andra utvecklare inte klarar av att optimera spelen.
Men när de nu istället fläskar på med raytracing och högre upplösningen så kommer Pro 2 behövas ändå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Shit man är ju nått på spåren som vanligt. Mark sa ju det jag sagt hela tiden, syftet med ps5 pro ta bort valet mellan performance och fidelity.

Fidelity i 60 fps. Blir bra det här!

Edit: 7 november / 799 euro.

Såg dock inte ut som det var discläsare på den så får ju hoppas det går att köpa till.

Permalänk
Medlem

Så ingen disk?

Permalänk
Medlem

Ouff €800 så lär bli minst 10 lax

Permalänk
Medlem

800 euro och ingen skivläsare var ganska saftigt får man väl nog säga.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Ouff €800 så lär bli minst 10 lax

Vad är riktpriset på ps5:an i euro idag?

Permalänk
Medlem

lär inte bli billig här i sverige då den digitala kostar 800€

Permalänk
Medlem

Skräp, jag har alla mina Ps5 spel på skiva så går ju inte spela på Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Medans Pro är en Halo-produkt som vänder sig till de redan frälsta. Där skulle man potentiellt ha lite utrymme att stoppa in marginal.

Haha! Jag anade inte hur rätt jag hade...

800 euro-bagis, årets ouch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

lär inte bli billig här i sverige då den digitala kostar 800€

det är väl €699 för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skräp, jag har alla mina Ps5 spel på skiva så går ju inte spela på Pro...

Det kan ju inte vara så idiotiskt att dom stänger alla oss disc-köpare ute? Måste ju gå att använda disc-addon, men det är ju 1500:- till.
Börjar bli tveksam nu.

549 euro för dagens PS5 på 7000:- ger 12:72:- per euro.
Blir 10200:-. Utan skivläsare. Det är fan ouch.

Permalänk
Medlem

PS3-eran hos Sony är tillbaka

799 Euro och ingen skivläsare.
Nej tack...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

2 TB SSD. Märkligt.

Permalänk
Konsolgrävare

Welcome PlayStation 5 Pro

• Upgraded GPU: With PS5 Pro, we are upgrading to a GPU that has 67% more Compute Units than the current PS5 console and 28% faster memory. Overall, this enables up to 45% faster rendering for gameplay, making the experience much smoother.

• Advanced Ray Tracing: We’ve added even more powerful ray tracing that provides more dynamic reflection and refraction of light. This allows the rays to be cast at double, and at times triple, the speeds of the current PS5 console.

• AI-Driven Upscaling: We’re also introducing PlayStation Spectral Super Resolution, an AI-driven upscaling that uses a machine learning-based technology to provide super sharp image clarity by adding an extraordinary amount of detail.

• 2TB SSD

• Games can be identified with a PS5 Pro Enhanced label within their title.

• The PS5 Pro console will be available this holiday (November 7, 2024) at a manufacturer’s suggested retail price (MSRP) of €799.99 EUR

• PS5 Pro is available as a disc-less console, with the option to purchase the currently available Disc Drive for PS5 separately.

https://blog.playstation.com/2024/09/10/welcome-playstation-5...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Såg just presentationen. Alltid lika trevligt att höra Cernys ljuva röst presentera hårdvara. Saftig prislapp. Blir pass för min del då min PS5a mest samlar damm nu för tiden.
Lär kosta runt 10k som det ser ut. Får se om konsol entusiasterna är villiga att hosta upp kulorna.

Permalänk

10-11 k utan skivläsare, saftigt.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad är riktpriset på ps5:an i euro idag?

Senaste prishöjning jag vet om är den som skedde för två år sedan. Då ökade det med 50 Euro från launch MSRP. Digital Edition för vanilla PS5 ligger alltså på 450 Euro idag. Det är nästan en dubblering i MSRP alltså när man kliver upp till Pro.

450 Euro motsvarar ju strax under 6000kr här, vilket betyder PS5 Pro förmodligen kostar lite över 10k.

Hade riktigt svårt att se att en (förmodad) prislapp på över 10k skulle ske, och då är det dessutom Digital Edition vi snackar om. Helt galet pris.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att se en sån biffig pjäs men priset är rent för dyrt. Lägger nog de där 9000+ kronorna mot min nya dator och behåller bas PS5 tills PS6 kommer.

Permalänk
Medlem

Haha rolig prissättning och dessutom utan skivläsare. Nejdå Sony den kan ni få behålla

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Inte chans att denna säljer bra...blir nog som med vision pro och playstation vr2...magplask

Permalänk
Medlem

Kul att Sony börjar konkurrera med Nvidia på allvar. "The more you buy the more you save.".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Frågan är när förbokningen öppnas?
Refreshar alla butiker nu 😅

Edit: Preorders will begin on September 26, 2024.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Vilken tafflig presentation, ge oss mer än 5 sekunder när ni jämför skillnaden mellan vanliga och PRO iaf.

Väntar på att se Digital Foundry reaktion på dethär.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Som jag hoppades på ett spelsläpp som Bloodborne 2 eller remaster till PS5 Pro. Det hade på riktigt gjort att jag nog köpt den. Nu är det mer, jaha? Det finns inget spel jag vill spela på den som jag inte redan kört..?

Permalänk
Medlem

Priset alltså… wow. Över 10000kr med skivläsare då? Undra hur många de förväntar sig sälja? Presentationen var verkligen riktad till hardcore-gamers kändes det som. Jag kan lova att de flesta som gejmar på konsol inte hade sett någon skillnad på jämförelsebilderna mellan PS5 och PS5 Pro.

Känns som de kommer få det tufft att få tillbaka R&D-pengarna de lagt ut på denna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1