Köpråd: dell t5810/7810

Permalänk
Medlem

Köpråd: dell t5810/7810

Tänkte byta ut min nuc som agerat server de senaste åren och kikat lite på en begagnad dell workstation t5810/7810. Budget runt 10k. Programvaran som kommer köras på den drar typ 12GB ram på min nuc nu och vill ha 3TB ssd sammanlagt.

Förutom det ovan så har jag även tänkt att ha den som:
- Mediaserver/Plexserver/NAS
Streama filmer och bilder. Kommer säkert klara mig på 5-6 TB HDD

- Utvecklingsmiljö
VMs för utveckling av diverse hobby projekt.

- Webserver
För hobby projekt och olike typer av utveckling

Finns säkert bättre alternativ om man letar lite men skulle en sån här kombo fungera?
Dell T5810 Workstation
SSD
HDD

Är också lite orolig för hur tysta dom är? Tänker ha den i en klädkammare i lägenheten. Så lite kan den låta men det får inte vara som en rackmonterad server

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell T3610 och har typ kört den i 10 år och den har varit rock solid.
Det som är med de där burkarna är att det är inte standard nätag i dem så kolla så rätt kontakter finns för grafikkort, tex om du behöver mer än 1 strömkontakt kan det vara ett problem. Min 3610 hade bara en strömkontakt har jag för mig.

Sen är det ont om plats för hårddiskar. 2 vaggor och en 5,25" plats. Det är det som tryter för mig just nu.

Ingen inbyggd igpu är också lite segt om man vill köra pci passthrough på ett roligare kort in i en vm. Men det finns ju fler pci-platser.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. Ja jag köpte t5810 med ett nivodia nvs 510 och det grafik kortet är anpassat för en sån här maskin så det går bra. Och ja surt med bara två hdd platser. Men den är väldigt tyst. Hör inget ifrån den i min klädkammare. Men den värmer upp hela klädkammaren...

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning