Dator har börjat krascha efter att jag plockat ur två RAM-stickor

Permalänk
Medlem

Dator har börjat krascha efter att jag plockat ur två RAM-stickor

Hej !
jag sålde nyligen min gammla PC som ej hade ram , då tänkte jag vara klok och plockade ut 2x8gb stickor från min befintliga dator .För att komplettera den gammla för försäljning. Har kvar 2X8gb nu i datorn som sitter på rätt slots.
Mitt problem är nu att jag inte kan spela rust utan att crasha , ett problem som uppstod direkt efter. Kan ladda in på en server men crashar precis innan jag kommer in.
Vad gör jag ? Tacksam för all hjälp

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Ladda ned memtest86, kör in på ett usb-minne och kontrollera minnena.

Vad är "rätt slots"?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ladda ned memtest86, kör in på ett usb-minne och kontrollera minnena.

Vad är "rätt slots"?

A B istället för A A eller B B

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

A B istället för A A eller B B

Det var inte en allmän fråga, utan en fråga till trådskaparen. Att skriva "rätt slots" behöver inte betyda att det faktiskt är rätt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Shugges råd är vad även jag tycker känns rätt just nu.
En CMOS-reset kanske krävs för att den skall träna om sig för denna nya konfiguration. (Eller bara koppla bort "Memory Context Restore" tillfälligt för samma sak.)