Meta har använt all offentlig användardata för att träna AI

Permalänk
Melding Plague

Meta har använt all offentlig användardata för att träna AI

Enligt uppgifter sträcker sig Metas datainsamling tillbaka till 2007.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att man kan hjälpa till att träna ai

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Sån tur att jag aldrig använt fejan eller instagram. Man blir rumpkörd så det räcker av alla andra tjänster politiker och institutioner som det är

Permalänk
Medlem

Postar inte så mycket på Facebook, men frånskrev mig att de inte skulle träna ai på mina bilder och meddelanden. Men förvånar mig inte om de skiter i det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Det visste man ju redan när FB var i beta för snart 20 år sedan. Användaravtalet har alltid hävdat att de äger allt som postas där, det var delvis därför jag aldrig skapade ett konto

Permalänk
Medlem

Avslöjandet går emot tidigare uttalanden från Metas integritetschef Melinda Claybaugh, som hävdat att en sådan omfattande datainsamling för AI-träning inte har skett.

Så överraskande att meta ljuger!
Kom igen nu EU, sätt ner foten och sluta dalta med tech-giganterna!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara nyheter att ett mediabolag pysslar med datainsamling och försäljning?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tellion:

Postar inte så mycket på Facebook, men frånskrev mig att de inte skulle träna ai på mina bilder och meddelanden. Men förvånar mig inte om de skiter i det.

Billigare att betala böter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

https://media.tenor.com/6WeNKtFmHcwAAAAM/shocked.gif

Hur kan det vara nyheter att ett mediabolag pysslar med datainsamling och försäljning?

Säger man att man inte gör det och sedan gör det ändå får det nog anses som nyhetsvärt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så överraskande att meta ljuger!
Kom igen nu EU, sätt ner foten och sluta dalta med tech-giganterna!

Står i artikeln att EU har varit undantaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
  • Datanördar år 2004. Information vill vara fri, det går ej stoppa piratkopiering.

• Datanördar år 2024. Information som finns helt öppet och lagligt på internet, tillgängligt för alla att hämta utan att ha konto eller något. Denna information ska endast få bearbetas lokalt hos någon på de villkor som vi vill den ska använda informationen på.

Man kan argumentera emot "Datanördar år 2004" påstående. Men hur ska man hindra andra använder helt öppen information? Ja, man kan kanske stoppa vissa större företag i västvärlden, resten kan skita i vad man tycker.

Permalänk
Medlem

Alla bolag sysslar garanterat med detta, gör de det inte är det en tidsfråga. Alla sociala plattformar, skulle inte förvåna mig om samma sak sker eller kommer att ske genom tillverkarna av smartphones, Apple såväl som alla tillverkare av android. Enda chansen man har att skydda sig är att köpa en icke smart digitalkamera typ och det skyddar bara bilder & videos.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag ser fram emot när folk har läst artikeln innan de kommenterar men den dagen kommer nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

säger de ja 😂

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kul för EU. Men vi som bor i EU då?

Skämt åsido, hur ska det påvisas att träningsdatan inte innehåller data från en EU-medborgare? Vill gärna veta vem/vilka som gör det jobbet och hur troligt det är att Meta delar träningsdatan med den/dessa, träningsdata som alltså innehåller data från övriga icke-EU länders medborgare. Mer troligt är väl att Meta skiter i vad EU säger och tar boten den dagen den råkar komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:
  • Datanördar år 2004. Information vill vara fri, det går ej stoppa piratkopiering.

• Datanördar år 2024. Information som finns helt öppet och lagligt på internet, tillgängligt för alla att hämta utan att ha konto eller något. Denna information ska endast få bearbetas lokalt hos någon på de villkor som vi vill den ska använda informationen på.

Man kan argumentera emot "Datanördar år 2004" påstående. Men hur ska man hindra andra använder helt öppen information? Ja, man kan kanske stoppa vissa större företag i västvärlden, resten kan skita i vad man tycker.

Japp.
Jag tror helt enkelt att vissa bör nog gå offline och bosätta sig offgrid. Om inte för deras eget bästa, för detta är nog inget bara Meta sysslar med och sen kan man ju ta en funderare om man ska posta allt möjligt på nätet.
Det gjorde inte nördarna 2004 i samma utsträckning utan det är dom nördarna som står för insamlandet idag från 2024 nördar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Problemet är inte att informationen hämtas, problemet är att den samlas och lagras för framtida missbruk.
Tänk om någon spelade in allt du gjorde i ditt liv som i filmen "The Truman show".

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Japp.
Jag tror helt enkelt att vissa bör nog gå offline och bosätta sig offgrid. Om inte för deras eget bästa, för detta är nog inget bara Meta sysslar med och sen kan man ju ta en funderare om man ska posta allt möjligt på nätet.
Det gjorde inte nördarna 2004 i samma utsträckning utan det är dom nördarna som står för insamlandet idag från 2024 nördar

Samtidigt förväntas man kommunicera över internet, även med myndigheter.
Censuren detta ger får nog Göbbels att vända sig i sin grav.
Kanske ska man ta sig en funderare på vilken härskare man tjänar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är inte att informationen hämtas, problemet är att den samlas och lagras för framtida missbruk.
Tänk om någon spelade in allt du gjorde i ditt liv som i filmen "The Truman show".

Sluta dela med dig av ditt liv så mycket 👍

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Sluta dela med dig av ditt liv så mycket 👍

Jag delar med mig extremt lite av mitt liv och jag blir kallad foliehatt för det konstant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är återigen intressant hur folk (i allmänhet) är så navia när det gäller data/information, även om det är väldigt enkelt:

1. Räkna med att all data/info du lägger upp kan/kommer användas mot dig

2. Betalar du inte för en tjänst/produkt så är det du som är produkten.

3. När datan/infon är "där ute" så är det kört, det går lixom inte att städa bort den från alla vrår.

4. Bara för att du vill dela allt så betyder det inte att andra vill det! VISA RESPEKT och foto/filma/dela inte marerial på andra utan godkännande.

Lagom kul och någon med skydda identitet blir röjd för att någon vill posta en bild

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Absolut jag håller med dig helt och hållet.
Min poäng är dock att vi kan komma räkna med att allt fler Ai hos olika företag kommer använda den information som vi har publicerat på nätet. Vissa aktörer som Apple, Google, Meta etc går att bromsa. Andra företag kan fullkomligt skita i vad vi tycker och använda den ändå.

När det handlar om Ai för att t.ex. skapa bilder, programkod etc, så lär vi räkna med att mängder av företag kommer använda det de hittar. Att fler företag idag inte gör det, handlar om att datakraften är såpass dyr speciellt med hänsyn till det bristfälliga resultat som man får ut. I framtiden kanske detta förändras.

Permalänk
Medlem

Va fint av Meta, de som tränar får 45 kr/timmen .. (ish) om de jobbar röven av sig

Permalänk
Medlem

Vad postar ni på facebook som ni inte vill dela med er till en AI om?
Ni kan visa det för världen men inte en algoritm?

Permalänk

Absolut jag håller med dig helt och hållet.
Min poäng är dock att vi kan komma räkna med att allt fler Ai hos olika företag kommer använda den information som vi har publicerat på nätet. Vissa aktörer som Apple, Google, Meta etc går att bromsa. Andra företag kan fullkomligt skita i vad vi tycker och använda den ändå.

När det handlar om Ai för att t.ex. skapa bilder, programkod etc, så lär vi räkna med att mängder av företag kommer använda det de hittar. Att fler företag idag inte gör det, handlar om att datakraften är såpass dyr speciellt med hänsyn till det bristfälliga resultat som man får ut. I framtiden kanske detta förändras.

Ja, andra företag kommer absolut haka på detta, även privatpersoner.
Vi kommer absolut komma till en punkt då datakraften för detta är billig och resultaten slående.

Frågan är väl hur vi ska lösa problemen då, skapa specifika isolerade mötesplatser där människor kan träffas och prata fritt utan att någon tjuvlyssnar.
Hur ska människor kunna lära sig något öht om varje misstag är för evigt.

Nu blev det kanske lite för filosofiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på klientelet på Facebook nu för tiden så borde ju rimligtvis Metas AI hävda att jorden är platt, bland annat, eller? Känns spontant inte som en jättebra idé.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Vad postar ni på facebook som ni inte vill dela med er till en AI om?
Ni kan visa det för världen men inte en algoritm?

Det var inte praktiskt tidigare att analysera vad någon skrev på Facebook. Visst, lägg 10h på att bilda dig en uppfattning efter vad någon skrivt där. Vem pallade göra det.

Det är en himla skillnad om denna kartläggning kan ske automatiskt. Då behöver man inte ha någon heltidsanställd Stasi-agent efter en, utan det räcker med några sekunder cpu-tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Samtidigt förväntas man kommunicera över internet, även med myndigheter.
Censuren detta ger får nog Göbbels att vända sig i sin grav.
Kanske ska man ta sig en funderare på vilken härskare man tjänar.

Vad är det som cencureras för att du kommunicerar över internet med myndigheter?
Vilken härskare tjänar du förutom din ev arbetsgivare? och vem vill du tjäna?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag delar med mig extremt lite av mitt liv och jag blir kallad foliehatt för det konstant.

Så vad är problemet då?
Kanske första tipsetet är böst då.
Leva offline utan internet helt och hållet? Kontakt med myndigheter är ju bara skippa eller använd en telefon ist

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt dom!
Vi såg vad som hände med Googles AI när dom lärde den med reddit data.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vad är det som cencureras för att du kommunicerar över internet med myndigheter?
Vilken härskare tjänar du förutom din ev arbetsgivare? och vem vill du tjäna?

Så vad är problemet då?
Kanske första tipsetet är böst då.
Leva offline utan internet helt och hållet? Kontakt med myndigheter är ju bara skippa eller använd en telefon ist

Jag kan ju inte både identifiera mig och vara anonym samtidigt.
Det där med härskare var riktat till att du verkar ändrat ståndpunkt från 2004 till 2024, men jobbar för att stigmatisera folk för att de gör samma resa.

Jag vill inte leva internetlöst, jag vill istället försvara friheterna på internet som vi länge har kunnat åtnjuta, men om det enda sättet att få vara fri är att att koppla ur, så är det ju så som det får bli. Men, den som sitter tyst och håller käften (eller helt enkelt skolkar) kommer räknas in i den stora medtyckande massan eller köras över enligt demokratins mobbningsmönster.

Nördar som jobbar med att samla in data om yngre nördar, är det fria internets dödgrävare eller ännu värre hantlangare åt censuren. Att censuren sker hos den enskilde(självcensur) gör den ju knappast bättre, bara ännu lömskare.

Telefon är knappast Offline, ska jag ha med myndigheter att göra så ska det vara fysiskt möte, med fysiska papper annars kommer bara någon klåpare klanta sig.
Det är riktigt läskigt när myndigheter sätter sig i knäet på bankerna med BankID och liknande.

Facebook är ju ett välkänt minfält, därav har jag kopplat ur det sedan 2018. Data från före 2018 skulle dock kunna användas emot mig både idag och om 10 år och inget användaravtal från den tiden duger som varning.

(Nej, jag blev inte avstängd från Facebook) Jag lämnade frivilligt när jag såg åt vilket håll det barkade, någon som fått sparken efter att ha haft en "bad boy" mössa på sig på en fritidsbild kunde man läsa om på nyheterna till exempel.

Visa signatur