Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Kul med en annan Kegerator X ägare. Vad tycker du om den ?
Bytte min gamla som jag byggt själv med en frysbox som bas när den lade av mot en Kegerator X, och jag är väl i stort sätt nöjd förutom en sak. Ljudnivån. Både kompressor och kondensor ljuden är rejält mycket högre än min gamla, det går i princip inte att ha den i normalt rum som man vistas i.

Experimentera lite med hur den står, förutom vissa högljudda knäppar är min rätt tyst. Iofs bytte jag fläkten till en Noctua nästan direkt... Kan vara nåt med upphängning av kompressorn men sen jag fick den att stå rätt går den bra att ha i vardagsrummet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Min kegerator låter inte så mycket. Kanske 110 dBA. Helt omöjligt att ha den i närheten av ett rum där man ska sova. Fläkten är tyst men kompressorn låter så in i helvete högt. Sedan är den löjligt energieffektiv vilket är trevligt, men tyvärr högljudd.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Då börjar skörden av årets humle. Har fått ihop 59 g torkad saaz. Sedan typ 50 g tettnanger. Anledningen till att jag inte får ihop mer är att jag dels inte orkar plocka mer och dels har maxat min tork. Väldigt olika doftprofil på dessa humlesorter. Saaz är mer subtil, mjuk. Tettnanger luktar lite kryddigare och öligare.

Saazkottarna var riktigt stora i år. Tettnanger var faktiskt ännu större men tog ingen bild.

Cascade och Chinook kommer jag inte torka. Den kör jag gärna i som en wet hop, väldigt mycket smak i färsk humle. Dock är dessa två inte mogna ännu. Verkar dröja några veckor till. Kanske 2.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har massa äpplen på stugan, någon som har en aning om vettiga sätt att göra cider? Finns också en hel del humle, men har ingen koll alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har massa äpplen på stugan, någon som har en aning om vettiga sätt att göra cider? Finns också en hel del humle, men har ingen koll alls

Jag har gjort cider några gånger, det som funkat bäst är att göra så lite som möjligt. Tvätta äpplena, krossa och pressa ner i jäskärl, ha i lite jästnäring och Lalvin EC-1118.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag åkte till ett musteri i närheten. Fick ut 18 L must. Beroende på om du gillar torr eller lite fylligare cider finns många olika sorters jäst att välja mellan.
https://shop.humle.se/gor-egen-cider

Visa signatur

Permalänk

Idag skördade jag cascade. Mängder med cascade. 500g blev det tills jag inte orkade plocka mer.
Denna ska inte torkas utan fryses in hel för att användas som whirlpool i en Apex klon jag ska göra.

Finns rätt mycket kvar på den trots detta plock

Visa signatur

Permalänk

Igår beställde jag en planta Centennial från eickelmann, ca 150 kr inkl frakt. Om några år kan jag äntligen göra en äkta Bells Two Hearted Ale

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som odlar "special"-sorter på humle. Hur bedömer ni att kvaliteten blir? Det brukar nämligen vara svårt att få vettigt med lupulin på våra breddgrader.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ni som odlar "special"-sorter på humle. Hur bedömer ni att kvaliteten blir? Det brukar nämligen vara svårt att få vettigt med lupulin på våra breddgrader.

Jag har inga problem med det som bor i zon 1. Det jag upplever är att den får en egen karaktär av att den odlas i den jordmånen jag har, Däremot så har vi ju väldigt ljusa somrar samt att humlen gillar vatten. En kollega gjorde en gång ett blindtest mellan min tjeckiska pilsner på egen saaz jämfört med tjeckisk pilsner köpt på bolaget. Han tyckte min var en solklar vinnare. Så slutsatsen är: Odla på men se till att ge plantorna rejält med gräsmattegödsel under tillväxten så blir det mumma! Placera även plantan i hyfsat skyddat läge åt söder/sydväst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som odlat eget humle, sådde ni frön eller tog ni sticklingar någonstans? Är sugen på att testa nästa år.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Ni som odlat eget humle, sådde ni frön eller tog ni sticklingar någonstans? Är sugen på att testa nästa år.

Frön kan du aldrig ta, det är alltid sticklingar. När det kommer till humle är det könskvotering som gäller. Hannarna vill man absolut inte ha. För att köpa bra humle är det enbart eickelmann jag hittat i tyskland. De har stort utbud och bra priser. Det är just nu man bör sätta de också så de hinner rota sig inför vintern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En kollega gjorde en gång ett blindtest mellan min tjeckiska pilsner på egen saaz jämfört med tjeckisk pilsner köpt på bolaget. Han tyckte min var en solklar vinnare.

Nu vet jag inte om det här är ett solklart test på din egna humle dock, jag antar att kollegan skulle föredragit din även om det inte var hemma odlad saaz?

Permalänk
Skrivet av Sholdar:

Nu vet jag inte om det här är ett solklart test på din egna humle dock, jag antar att kollegan skulle föredragit din även om det inte var hemma odlad saaz?

Nej men det visar väl ändå att humlen gör jobbet? Den har inte en alfasyra på 0,5 %. För att få statistiskt signifikant underlag skulle man nog behövt 25 pers som gör ett triangeltest eller liknande. Men jag tycker det är kul att odla egen humle

Något jag kan tillägga här i kunskapsbanken om du ska odla egen humle är att veta när den är mogen att skördas. River du isär en humlekotte ska lupulinet vara riktigt gult, alltså lite mörkare gult. Desstom ska du känna det på lukten när du luktar på din delade kotte.

A är omogen humle, B är mogen humlekotte. Notera färgen på lupulin mitten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej men det visar väl ändå att humlen gör jobbet? Den har inte en alfasyra på 0,5 %. För att få statistiskt signifikant underlag skulle man nog behövt 25 pers som gör ett triangeltest eller liknande. Men jag tycker det är kul att odla egen humle

Absolute visar det att humlen gör vettigt ifrån sig, tyckte bara det var ett roligt exempel ^^

Det sista du skriver där är väl det viktigaste, får man inget nöje från det är det ju en ganska dålig hobby

Permalänk
Skrivet av Sholdar:

Absolute visar det att humlen gör vettigt ifrån sig, tyckte bara det var ett roligt exempel ^^

Det sista du skriver där är väl det viktigaste, får man inget nöje från det är det ju en ganska dålig hobby

Nej helt rätt, men på sistone har jag haft lite otur med min hobby. Gjorde en festbier som smakar röv (en kompis tyckte den var ok, jag tycker den är äckligt), oklart varför men blir att vaska 15 L. Kanske vaska ner i kompisens hals

Visa signatur

Permalänk

Idag kom min centennial i mycket bra skick. Planterad i god tid så den hinner rota sig inför vintern.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag en fråga gällande Kegeratorn jag äger. Jag skulle vilja byta ut fläkten i den och köpte en noctua IP-klassad fläkt. Nu har dock noctuan 3 trådar (även en gul tråd som jag tror är varvtalsstyrningen). Kegeratorns fläkt har bara två (svart och röd). Är det bara att strunta i den gula tråden och skarva ihop de andra två?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nu har jag en fråga gällande Kegeratorn jag äger. Jag skulle vilja byta ut fläkten i den och köpte en noctua IP-klassad fläkt. Nu har dock noctuan 3 trådar (även en gul tråd som jag tror är varvtalsstyrningen). Kegeratorns fläkt har bara två (svart och röd). Är det bara att strunta i den gula tråden och skarva ihop de andra två?

Japp, så gjorde jag. Gula är bara varvtalsräknare ändå.

Visa signatur

Permalänk

Bytte men det var glapp i kontakten så fick sätta in en ny kontakt på bägge sidor. När jag mätte spänningen hände något med 12V uttaget så nu är fläkten alltid på. Verkar som att något relä gett upp? Dvs jag kan inte stänga av den med knappen längre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hottade dessa på tomten, vad gör man nu? Torkar? Fryser? Är detta tillräckligt till något vettigt?

Permalänk
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hottade dessa på tomten, vad gör man nu? Torkar? Fryser? Är detta tillräckligt till något vettigt?

Vad är det? Är det humle ser de rätt trötta ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vad är det? Är det humle ser de rätt trötta ut

Ska vara humle, men vissa är mer trötta än andra. Lite övermoget och frostskadat antar jag

Jag har verkligen ingen aning

Permalänk
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Ska vara humle, men vissa är mer trötta än andra. Lite övermoget och frostskadat antar jag

Jag har verkligen ingen aning

Jo det är nog lite övermogen humle. Testa släng ner två kottar i en kopp hett vatten och smaka sedan för att se hur potent den är samt smak. Ju högre alfasyra ju mer beska

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo det är nog lite övermogen humle. Testa släng ner två kottar i en kopp hett vatten och smaka sedan för att se hur potent den är samt smak. Ju högre alfasyra ju mer beska

Det luktar väldigt intensivt så jag tror inte den är helt förstörd

Men jag har verkligen bara lite humle och vatten i kranen, jag gissar att man behöver lite jäst och malt också

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det luktar väldigt intensivt så jag tror inte den är helt förstörd

Men jag har verkligen bara lite humle och vatten i kranen, jag gissar att man behöver lite jäst och malt också

Testade du göra te på den? Det är enda sättet att säkert säga om den smakar gott eller kattpiss när den används i ölbryggning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Testade du göra te på den? Det är enda sättet att säkert säga om den smakar gott eller kattpiss när den används i ölbryggning

Då ska jag testa det!

Permalänk
Medlem

Årets quadrupel-sats bryggdes igår, jäser som bara attan nu.

Visa signatur

Permalänk

Någon som har erfarenhet av bryggverk så som grainfather eller brewzilla? Jag har tittat på black friday och läst en del pros och cons om båda systemen.

Jag brygger mindre batcher runt 10 liter med biab och kastrull, som jag förstår verkar det vara lite segt att kyla ner med brewzillas kylspiral. Medans grainfather inkluderar en motströms kylare. Önskar gärna att höra från er med bryggverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladd:

Någon som har erfarenhet av bryggverk så som grainfather eller brewzilla? Jag har tittat på black friday och läst en del pros och cons om båda systemen.

Jag brygger mindre batcher runt 10 liter med biab och kastrull, som jag förstår verkar det vara lite segt att kyla ner med brewzillas kylspiral. Medans grainfather inkluderar en motströms kylare. Önskar gärna att höra från er med bryggverk.

Vi kör med ett Grainfather och tycker det fungerar klockrent. Kan inte påminna mig att vi skulle ha stört oss på något specifikt med bryggverket eller något som fungerar dåligt (annat än de där förbaskade silikon-packningarna till topp- och botten-plåten i maltröret, men de ska vara utbytta till v3!). Kylspiralen är oerhört effektiv!