Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Råd inför köp av bil, träsk, billån, cash, leasing

Permalänk

Råd inför köp av bil, träsk, billån, cash, leasing

Hej!

Jag är på jakt efter en "ny" bil, men står inför lite av ett träsk vad det är jag bör leta efter.
Det känns som priserna på bilar har gått i höjden jämförelse före Covid, allt är så dyrt (precis som allt annat...).

Jag ska inte köra några längre sträckor, utan det är i princip fram och tillbaka från gym, jobb och föräldrar. Men också självklart lite diverse ärenden då och då :).

Men jag går lite fram och tillbaka på vad jag ska köpa. Precis som många andra vill jag inte ha problem med bilen.
Haft billiga bilar (<50k) förr i livet och det är alltid någonting som strular och tar tid med reparationer och skit!
Därför går tankarna i en nyare modell, eller kanske dags att prova leasing(?)

Budget är max på ca 250-300, helst automat så att frugan kan köra den.
Tänkt mig något i stuk av en mindre SUV storleksmässigt då vi i nuläget kör en liten bil och hade inte klagat på en liten ökning i utrymme.

Vad anser ni, är det värt att köpa en spriller ny bil, eller begagnad bil, eller prova leasing?
Kan ni dela med er vad ni lärt er, eller hur ni själva gör med för och nackdelar?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Köp en Toyota, så slipper du förhoppningsvis många verkstadsbesök: begagnade Toyota SUV:ar med automat

Leasing är enkelt och smidigt, men det är som att hyra sin bostad. Det sägs att det är bättre att äga sitt boende, och detsamma borde väl gälla även bilar?

Att köpa en sprillans ny bil är kanske roligt, men bortkastade pengar. Bättre att köpa en ett år gammal bil som förhoppningsvis fortfarande har garanti, men som tappat nybilsvärdet.

Själv har jag aldrig ägt någon Toyota, men min lillebror har rullat runt med 10+ år gamla sådana de senaste 20 åren och tycka vad man vill om märket, men de håller bra kvalité.

Vill du inte ha Toyota, kika på något annat asiatiskt märke.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Köp en Toyota, så slipper du förhoppningsvis många verkstadsbesök: begagnade Toyota SUV:ar med automat

Leasing är enkelt och smidigt, men det är som att hyra sin bostad. Det sägs att det är bättre att äga sitt boende, och detsamma borde väl gälla även bilar?

Att köpa en sprillans ny bil är kanske roligt, men bortkastade pengar. Bättre att köpa en ett år gammal bil som förhoppningsvis fortfarande har garanti, men som tappat nybilsvärdet.

Själv har jag aldrig ägt någon Toyota, men min lillebror har rullat runt med 10+ år gamla sådana de senaste 20 åren och tycka vad man vill om märket, men de håller bra kvalité.

Vill du inte ha Toyota, kika på något annat asiatiskt märke.

Har faktiskt tittat en hel del på Toyota. Frugan har en sån och vi trivs väldigt bra med den, men skulle behöva något störra för min del.

Leasing är nog som du säger, en smidig sak men kanske inte så ekonomiskt.

Många tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

"lurade" in en kompis på toyota. Häromdagen tackade han mig efter flera år av ett problemfritt bil ägande. Innan har han kört audi, bmw, merca och liknade bilar som ofta är trevliga att köra men dyra och fyllda med problem.
Han envisades länge med att köra på sina dyra bilar tills en dag när han lagt över 100k på reparationer på hans bmw under ett enda år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som SUV skulle jag rekommendera Toyota Corolla Cross, men det är lite tajt att få inom budget.
Annars har du ett säkert kort: https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-corolla-touri...

Sen är Nissan rätt populär.
https://www.bytbil.com/ostergotlands-lan/personbil-qashqai-ac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"lurade" in en kompis på toyota. Häromdagen tackade han mig efter flera år av ett problemfritt bil ägande. Innan har han kört audi, bmw, merca och liknade bilar som ofta är trevliga att köra men dyra och fyllda med problem.
Han envisades länge med att köra på sina dyra bilar tills en dag när han lagt över 100k på reparationer på hans bmw under ett enda år.

Beror ju helt på vilken modell man köper i kombination med vad man gör med bilen.
Audi, BMW och Mercedes har sportmodeller med stora motorer osv och pushar gränserna varje år. Köper man en sådan modell och sedan kör på ett sådant vis som bilen är gjord för så är det så klart högre risk för att något går sönder och reparationer blir dyra då delarna är dyra och ingen default basversion.
BMW tex ligger alltid relativt bra till i listor under pålitliga märken. Självklart är de Japanska märkena alltid överst.

Hursomhelst så är det fortfarande dyra märken. Men jag håller inte med om att det är bilar fyllda med problem och att man kommer behöva lägga 100k på reparationer. Då har man antingen haft extrem otur eller kört vårdslöst.

För att kontra din erfarenhet så kan jag berätta min. Både jag och min Pappa har haft BMW i över 5 år och ingen av oss har haft några problem alls. Han säger att det är den bästa bilen han någonsin ägt. Jag har kört 5000 mil med min senaste bil nu och inte har det varit något problem alls. Service till och med billigare än så länge än mina tidigare Volvos.

Till TS så tycker jag Mazda CX-30 ser rätt trevlig ut. Men det är en ganska liten "SUV". Vet inte hur det är med pålitligheten men Mazda verkar ha lång garanti åtminstone.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt som att du inte vill mecka själv?
Att nyare bil innebär mindre reparationer är en sanning med modifikation dock. Mycket handlar om vad som går sönder på de olika bilarna.

Om du inte meckar själv så köpt en "vanligt förekommande" modell som alla verkstäder kan fixa. Slitagedelar som styrleder, spindelleder, bärarmar, stag osv får man byta ganska ofta på alla bilar. Tänk på principen nyare bil där man aldrig bytt slitagedelar mot en äldre där man precis bytt osv osv när man letar.

Konkreta tips oavsett modell:

*Kamkedja! Köp en bil som har kamkedja MEN se till att det är en modell där kedjan skall hålla hela motorns livslängd. Det har blivit vanligare att nya bilar/motorer har kedja med utbytesintervall, UNDVIK!

*Kamrem som enligt konstruktion ligger i olja = TÄNK INTE ENS TANKEN!

*Har bilen dragkrog och det står en hästtrailer på uppfarten så bör du tänka både en och två gånger. Nu letar du i och för sig automat men ändå.

*Japanarna är oftas bra, tyskarna också. En gammal volvo 940 är skottsäker och bra men de har blivit dyra. Men stirra inte blint på märke för det finns både bra och dåliga modeller inom varje tillverkare. Sen sätts ju oftast pris efter märkets "status" också.

Sen finns ju modeller som de bara sätter ett nytt emblem på. Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107 är ett bra exempel. Det är i stort sätt samma bil men priset skiljer beroende på vilket emblem som sitter på.

*Håll dig till vanligt förekommande modeller. Det blir lättare att hitta delar, verkstad, osv. Problem blir kända och lösta snabbare.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Som SUV skulle jag rekommendera Toyota Corolla Cross, men det är lite tajt att få inom budget.
Annars har du ett säkert kort: https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-corolla-touri...

Sen är Nissan rätt populär.
https://www.bytbil.com/ostergotlands-lan/personbil-qashqai-ac...

Oj den där Nissan såg riktigt fräsch ut, men sträckte min budget en del :P.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Beror ju helt på vilken modell man köper i kombination med vad man gör med bilen.
Audi, BMW och Mercedes har sportmodeller med stora motorer osv och pushar gränserna varje år. Köper man en sådan modell och sedan kör på ett sådant vis som bilen är gjord för så är det så klart högre risk för att något går sönder och reparationer blir dyra då delarna är dyra och ingen default basversion.
BMW tex ligger alltid relativt bra till i listor under pålitliga märken. Självklart är de Japanska märkena alltid överst.

Hursomhelst så är det fortfarande dyra märken. Men jag håller inte med om att det är bilar fyllda med problem och att man kommer behöva lägga 100k på reparationer. Då har man antingen haft extrem otur eller kört vårdslöst.

För att kontra din erfarenhet så kan jag berätta min. Både jag och min Pappa har haft BMW i över 5 år och ingen av oss har haft några problem alls. Han säger att det är den bästa bilen han någonsin ägt. Jag har kört 5000 mil med min senaste bil nu och inte har det varit något problem alls. Service till och med billigare än så länge än mina tidigare Volvos.

Till TS så tycker jag Mazda CX-30 ser rätt trevlig ut. Men det är en ganska liten "SUV". Vet inte hur det är med pålitligheten men Mazda verkar ha lång garanti åtminstone.

Har du köpt nya BMW's då, eller har dem haft ett par år på nacken?

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Tolkar jag det rätt som att du inte vill mecka själv?
Att nyare bil innebär mindre reparationer är en sanning med modifikation dock. Mycket handlar om vad som går sönder på de olika bilarna.

Om du inte meckar själv så köpt en "vanligt förekommande" modell som alla verkstäder kan fixa. Slitagedelar som styrleder, spindelleder, bärarmar, stag osv får man byta ganska ofta på alla bilar. Tänk på principen nyare bil där man aldrig bytt slitagedelar mot en äldre där man precis bytt osv osv när man letar.

Konkreta tips oavsett modell:

*Kamkedja! Köp en bil som har kamkedja MEN se till att det är en modell där kedjan skall hålla hela motorns livslängd. Det har blivit vanligare att nya bilar/motorer har kedja med utbytesintervall, UNDVIK!

*Kamrem som enligt konstruktion ligger i olja = TÄNK INTE ENS TANKEN!

*Har bilen dragkrog och det står en hästtrailer på uppfarten så bör du tänka både en och två gånger. Nu letar du i och för sig automat men ändå.

*Japanarna är oftas bra, tyskarna också. En gammal volvo 940 är skottsäker och bra men de har blivit dyra. Men stirra inte blint på märke för det finns både bra och dåliga modeller inom varje tillverkare. Sen sätts ju oftast pris efter märkets "status" också.

Sen finns ju modeller som de bara sätter ett nytt emblem på. Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107 är ett bra exempel. Det är i stort sätt samma bil men priset skiljer beroende på vilket emblem som sitter på.

*Håll dig till vanligt förekommande modeller. Det blir lättare att hitta delar, verkstad, osv. Problem blir kända och lösta snabbare.

Tack för dina råd!

Mindre lagningar kan farsan hjälpa mig utföra, men han börjar bli med åren så blir inga motorbyten längre :).

Visste inte att det fanns kamkedjor med utbytesintervaller; Låter korkat att det ens finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Visste inte att det fanns kamkedjor med utbytesintervaller; Låter korkat att det ens finns.

Om en tillverkare inte specificerar ett bytesintervall betyder det oftast bara att ett ev. byta hamnar utanför alla garantier dom förväntas ha.
Bra exempel är växellådsoljor och filter, bakaxel oljor m.m.
Vad gäller kamaxelkedjor så är det vanligt med bytesintervall numera.
Det har att göra med att det ofta monteras såkallade "tysta kedjor" som slits betydligt snabbare än traditionella kedjor.

Permalänk
Medlem

Allt beror konstruktion och hur/var man kör samt förvarar bilen.
Vissa modeller är dock sämre än andra.
Tyska TÜV har statistik om man vill veta hur bilarna presterar när salt inte är inblandat.
https://www.tuev-verband.de/pressemitteilungen/tuev-report-20...
Vad gäller Sverige kan man ta valfri Toyota Corolla som istället kommer vara sönderrostad efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Beror ju helt på vilken modell man köper i kombination med vad man gör med bilen.
Audi, BMW och Mercedes har sportmodeller med stora motorer osv och pushar gränserna varje år. Köper man en sådan modell och sedan kör på ett sådant vis som bilen är gjord för så är det så klart högre risk för att något går sönder och reparationer blir dyra då delarna är dyra och ingen default basversion.
BMW tex ligger alltid relativt bra till i listor under pålitliga märken. Självklart är de Japanska märkena alltid överst.

Hursomhelst så är det fortfarande dyra märken. Men jag håller inte med om att det är bilar fyllda med problem och att man kommer behöva lägga 100k på reparationer. Då har man antingen haft extrem otur eller kört vårdslöst.

För att kontra din erfarenhet så kan jag berätta min. Både jag och min Pappa har haft BMW i över 5 år och ingen av oss har haft några problem alls. Han säger att det är den bästa bilen han någonsin ägt. Jag har kört 5000 mil med min senaste bil nu och inte har det varit något problem alls. Service till och med billigare än så länge än mina tidigare Volvos.

Till TS så tycker jag Mazda CX-30 ser rätt trevlig ut. Men det är en ganska liten "SUV". Vet inte hur det är med pålitligheten men Mazda verkar ha lång garanti åtminstone.

Han som betalade över 100k första året tog en billig bas version av bmw'n och han kör inte galet heller. Han tänkte att bmw är ett stort känt märke så det borde inte vara några problem men det blev det. När turbon exploderade som han beskrev det blev droppen på väg till hans sons träning.
Har meckat en del med en kollegas BMW nu och jäklar vilket skit det är rent ut sagt, allt är i plast och bräckligt som fan så jag förstår varför vissa mekaniker inte ens godtar att arbeta med bmw's.

Mekar du mycket med bilar? Det gör jag och avancerade och komplicerade bilar fulla med elektronik är alltid de värsta och där är bmw ganska högt upp.
Hur nya och hur långt har dina bilar gått du har? De flesta jag meckat med är från runt 2010 och har gått 15k mil+.

Inga nya bilar går sönder, gör dom det innan 10k mil är det skam på torra land.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om en tillverkare inte specificerar ett bytesintervall betyder det oftast bara att ett ev. byta hamnar utanför alla garantier dom förväntas ha.
Bra exempel är växellådsoljor och filter, bakaxel oljor m.m.
Vad gäller kamaxelkedjor så är det vanligt med bytesintervall numera.
Det har att göra med att det ofta monteras såkallade "tysta kedjor" som slits betydligt snabbare än traditionella kedjor.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzNYIrnzjFPckBf4QzWJWFRphySj13FMJA_A&s

Intressant.
Är tysta kedjor dyrare än "vanliga" kedjor?
Eller är det dubbelt upp att dem är dyrare och behöver bytas oftare xD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Intressant.
Är tysta kedjor dyrare än "vanliga" kedjor?
Eller är det dubbelt upp att dem är dyrare och behöver bytas oftare xD?

Faktiskt ingen aning om priserna direkt från tillverkaren.
Men dom "tysta" borde ju vara billigare då dom har en enklare konstruktion.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina korta sträckor så går diesel bort pga inte bra att köra mycket korta sträckor med det. Så antingen bensin, hybrid eller el.

För el: Leasing pga osäker beg-priser just nu, alternativt köp en begagnad som redan tappat mycket i värde, men ändå osäkerhet. Där är då och då väldigt bra leasing deals på elbilar just nu pga överproduktion och stora lager av bilar.

Hybrid / bensin: Leasa för minst huvudbry, om du ska försöka spara en del pengar köp en cirka 3 år gammal bil (med lång garanti, 24 månader t ex), men då ska den ha tappat 30-40% i pris, vissa bilar säljs idag 3 år gamla nära nypris, då tycker inte jag det är värt det. Absolut mest sparar du om du köper en äldre begagnad bil, med garanti, men då kommer den också gå sönder.

Med allt du beskrivit så kanske undersök leasing. Finns många märken, KIA har många trevliga bilar, t ex Niro, ut och kläm och känn lite och se vad ni gillar. Andra rekommendationer nog inte så dumma med Toyota. Bemärk bara Toyota och Mazda är inte de hetaste på elbilar, finns en del att googla på och nog bättre alternativ. Lycka till!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Ny bil är aldrig ett bra köp.

2-3 år gammal bil är det, köp helst från något leasingbolag, typ ALD, NF Fleet osv.

Leasingbilar har oftast gått låga mil jämfört med vanliga privatägda bilar under samma tid, oftast... Och finns undantag men det finns alltid straffavgifter för bilar som gått längre och då går priset ner också.

Privatleasing låter bra på pappret, minsta repa på bilen så åker du på höga kostnader när du lämnar in den. finns ett skäl till att det kostar hälften av vad företagsleasing kostar ( även om momsen har en del med saken att göra ).

När leasingen är slut så har du betalat lika mycket om om du skulle ha köpt en ny bil och betalat av ett billån fast du får inte behålla ett skit av det du betalat, återigen, nybilsköp är kasst oavsett.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Han som betalade över 100k första året tog en billig bas version av bmw'n och han kör inte galet heller. Han tänkte att bmw är ett stort känt märke så det borde inte vara några problem men det blev det. När turbon exploderade som han beskrev det blev droppen på väg till hans sons träning.
Har meckat en del med en kollegas BMW nu och jäklar vilket skit det är rent ut sagt, allt är i plast och bräckligt som fan så jag förstår varför vissa mekaniker inte ens godtar att arbeta med bmw's.

Mekar du mycket med bilar? Det gör jag och avancerade och komplicerade bilar fulla med elektronik är alltid de värsta och där är bmw ganska högt upp.
Hur nya och hur långt har dina bilar gått du har? De flesta jag meckat med är från runt 2010 och har gått 15k mil+.

Inga nya bilar går sönder, gör dom det innan 10k mil är det skam på torra land.

Finns skräckexempel från alla märken, jobbar man specifikt med ett märke så lär man få en väldigt skev syn på ett visst märke då folk sällan tar in sina bilar när de fungerar osv.

Permalänk

Om du klarar dig med storleken på bilen så är privatleasing av Volvo EX30 för 3.695kr/mån svårslaget just nu skulle jag säga. Du klarar dig med halvförsäkring på en ny bil och bränslekostnaden blir otroligt låg.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_ex30_privatleas... Men finns hos de flesta Bilia handlare så kolla hos den närmast dig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

...
Leasing är enkelt och smidigt, men det är som att hyra sin bostad. Det sägs att det är bättre att äga sitt boende, och detsamma borde väl gälla även bilar?
...

Bostäder behåller eller ökar i värde (oftast). Bilar tappar bara värde (borträknat samlarobjekt).

Speciellt nya bilar tappar mycket i värde första tre åren.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns skräckexempel från alla märken, jobbar man specifikt med ett märke så lär man få en väldigt skev syn på ett visst märke då folk sällan tar in sina bilar när de fungerar osv.

Han är bara bland det värsta. Bmw är ganska ökänt i bilmecksvärden.
Finns som sagt många meckar som vägrar mecka med dom då de vet stt de kommer förstöra mer på vägen stt lösa ett problem för att komma åt det för det mesta.
Utöver det kostar delarna ofta multum. Spräck ett par rör eller slangar vilket ofta hönder så stakas tusenlapparna upp snabbt och som meck kan man ju knappast lägga det på kund.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för japanska och koreanska tråk-bilar. Märken som Mitsubishi (ASX och Outlander) och Hyundai (ix35, Bayon, Kona, Tucson) och är måhända osexiga, men de tillverkar väldigt prisvärda bilar med få problem.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Hur länge planerar ni ha kvar bilen?
Hur orolig är du för framtida haverier?

Om du är av orolig karaktär och gillar att byta bil så är leasing en skön lösning. Men som flera redan varit inne på så är det också ofta en dyr lösning.

I ungdomens dagar blev jag tipsad om att alltid sikta på ca tre år gammal begagnad max 5000 mil. Fulltecknad servicebok FRÅN AUKTORISERAD VERKSTAD. Sedan servar man enligt boken och behåller bilen till ca 15000 mil beroende på om det är nån svindyr service nära så anpassar man den siffran (så man slipper betala den).

Jag tror det tipset är bra fortfarande nu ca 25 år senare.

Toyota är trist men ofta bra (har en själv som varit ok). Lite högt andrahandsvärde men av god anledning.

Som nån skrev. Köp inte diesel om du inte kör långt.