Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej alla!

Ser att fördelarna pc vs konsol diskuteras och eventuell framtid för de båda. Personlig erfarenhet genom min son och hans umgängeskrets under de senaste 10 åren är att när kidsen blir lite äldre vill de hellre ha en pc pga större möjligheter, fler spel, roligare och lite "vuxnare". Framförallt den sociala aspekten med olika applikationer som t.ex Discord där de hänger tillsammans och kollar på filmer, klipp på YT och givetvis spelar verkar väga tungt. Dessutom är det ju enkelt att göra läxor och annat på pc vilket gör att Chrome laptopen kan lämnas i skolan. I min sons fall har även saker som Blender och filmredigering vägt tungt. När de träffas irl sätter de sig däremot vid konsolen om det ska spelas tillsammans.

Trevlig helg

Sen blir man ännu äldre och tröttnar på allt strul med pc för att istället spela på konsol. Jag är en av dem. Enkelt och bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sen blir man ännu äldre och tröttnar på allt strul med pc för att istället spela på konsol. Jag är en av dem.

Jo men du kanske spelar mest för att du tycker det är roligt och inte primärt som en social grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jo men du kanske spelar mest för att du tycker det är roligt och inte primärt som en social grej?

Precis. Singelplayer.

Och även de små inställningarna i spelen irriterar. Jag tänker att va fan, det är inte ögon jävla pc jag har köpt.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Livslögner…

- Sony portar inte bara Playstation-exklusiva spel till PC, utan vill också göra det i snabbare takt. ✔️
- Högre spelpriser på PS5¹ än PC, jämför själv Playstation Store mot Steam. ✔️
- Playstation Store är ett låst ekosystem och monopol eftersom du inte kan köpa spel digitalt från andra butiker. ✔️
- Att spela online på PS5 kostar pengar, något som är kostnadsfritt på PC. ✔️
- Du kan inte uppgradera komponenter i din PS5 som t.ex. moderkort, processor, RAM, grafikkort eller nätaggregat. På en PC kan du uppgradera precis allt. ✔️
- Du kan inte modda dina PS5²-spel, det kan man på PC. ✔️
- Du kan inte köra emulatorer på PS5³ det kan man på PC. ✔️
- Prestandan är betydligt mycket sämre på PS5. Alan Wake 2 körs i låga 864p på PS5 Pro. ✔️

¹Att du lånar spel på biblioteket är inte ett motargument eftersom 99% inte gör det.
²Att det finns en handfull med titlar som i någon form erbjuder mods är inte ett motargument.
³Är inte intresserad av konsoler och håller mig därför inte uppdaterad, men har för mig att jag läst att en tidigare sårbarhet gjorde det möjligt att köra PS2-emulator på PS5, men att det är nu är åtgärdat via en mjukvaruuppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

- Sony portar inte bara Playstation-exklusiva spel till PC, utan vill också göra det i snabbare takt. ✔️
- Högre spelpriser på PS5¹ än PC, jämför själv Playstation Store mot Steam. ✔️
- Playstation Store är ett låst ekosystem och monopol eftersom du inte kan köpa spel digitalt från andra butiker. ✔️
- Att spela online på PS5 kostar pengar, något som är kostnadsfritt på PC. ✔️
- Du kan inte uppgradera komponenter i din PS5 som t.ex. moderkort, processor, RAM, grafikkort eller nätaggregat. På en PC kan du uppgradera precis allt. ✔️
- Du kan inte modda dina PS5²-spel, det kan man på PC. ✔️
- Du kan inte köra emulatorer på PS5³ det kan man på PC. ✔️
- Prestandan är betydligt mycket sämre på PS5. Alan Wake 2 körs i låga 864p på PS5 Pro. ✔️

¹Att du lånar spel på biblioteket är inte ett motargument eftersom 99% inte gör det.
²Att det finns en handfull med titlar som i någon form erbjuder mods är inte ett motargument.
³Är inte intresserad av konsoler och håller mig därför inte uppdaterad, men har för mig att jag läst att en tidigare sårbarhet gjorde det möjligt att köra PS2-emulator på PS5, men att det är nu är åtgärdat via en mjukvaruuppdatering.

1) Inte sant. Vilka Sony-spel kan spelas day one på PC?
2) Inte sant generellt. Fysiska spel är inte dyrare än spel på Steam.
3) Sant. PS är ett låst system (vatten är vått)
4) Sant. Online kostar pengar på PSN (vatten? vått?)
5) Du kan inte uppgradera komponenter (vatten är...vått?)
6) Modda? Nej.
7) Emulatorer? Nej (Men det klarar min Apple TV).
8) Bättre prestanda? Sant/Falskt. PS har inte sämre prestanda än genomsnittlig pc. Det beror på vad man jämför med. Låt mig kommentera Alan Wake 2. Det där kommer från DF. Här gör DF en märklig sak. De refererar till intern resolution med PSSR, men Output resolution vid DLSS. Varför? pc-bias? Eller hur ska man förklara att man refererar till olika saker? Vilken är den interna resolutionen vid DLSS?

-----

Du kokar en häxbrygd av dels självklarheter, dels direkta felaktigheter. Kontentan av den blir "livslögn". Och det beror inte bara på premisserna ovan. Utan även på grund av det du inte säger.

Jag tycker att alla ni som kommenterar är fåniga. Ni vill leda i bevis att det här handlar om ren fakta. Att de som är på konsol handlar emot sina egna intressen eftersom de antingen är 1) dumma/korkade som inte förstår enkel information. Eller 2) indoktrinerande av en hemsk Sony-sekt.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

6) Modda? Nej.
8) Bättre prestanda? Sant/Falskt. PS har inte sämre prestanda än genomsnittlig pc. Det beror på vad man jämför med.

-----

Du kokar en häxbrygd av dels självklarheter, dels direkta felaktigheter. Kontentan av den blir "livslögn". Och det beror inte bara på premisserna ovan. Utan även på grund av det du inte säger.

1. Helldivers 2. Och fler kommer det att bli i framtiden då Sony vill öka intäkterna.
2. Jo, då Steam med jämna mellanrum har reor på runt 90%. 70% av alla spel som säljs på Playstation sker för övrigt digitalt och säljs därför till Sonys överpriser (även deras fåtal reor är högt prissatta), så jo, spel till PC är billigare. Att du köper spel på skiva eller lånar på bibliotek är en droppe i havet jämfört med de 70% som köper spelen digitalt och betalar Sonys överpriser.
3-7: Var ju en lögn enligt dig.
8. En PC med jämförbar prestanda presterar bättre eftersom man kan justera grafikinställningarna och på så sätt öka prestandan utan att det negativt påverkar spelet visuellt. Och nej, du kan inte använda Steam som källa för att argumentera för att specifika grafikkort används mest eftersom den datan innehåller allt ifrån konsumenters spel-PC i hemmet i väst till internetcaféer, laptops mm som används av så många i Asien då det bor många fattiga människor där. Iinternetcaféer använder i mycket stor grad budget-processorer och grafikkort så ger det en skev bild, vet då jag rest runt i Asien under ett halvår och nyttjat dessa caféer flitigt. Alla använder inte heller Steam utan köper och spelar via GOG, Epic Store, EA, Rockstar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

6) Modda? Nej.
8) Bättre prestanda? Sant/Falskt. PS har inte sämre prestanda än genomsnittlig pc. Det beror på vad man jämför med. Låt mig kommentera Alan Wake 2. Det där kommer från DF. Här gör DF en märklig sak. De refererar till intern resolution med PSSR, men Output resolution vid DLSS. Varför? pc-bias? Eller hur ska man förklara att man refererar till olika saker? Vilken är den interna resolutionen vid DLSS?

-----

Jag tycker att alla ni som kommenterar är fåniga. Ni vill leda i bevis att det här handlar om ren fakta. Att de som är på konsol handlar emot sina egna intressen eftersom de antingen är 1) dumma/korkade som inte förstår enkel information. Eller 2) indoktrinerande av en hemsk Sony-sekt.

Helt ärligt verkar du rätt långt in i en sony-sekt.
Den enda anledningen det finns att köpa en [konsol] i dagsläget är om du vill spela [konsol]-exklusiva spel day 1 (innan de portas till pc).
För helt ärligt är det ju dessutom så att det finns brutalt många fler spel (bra) som är pc-exklusiva än konsoll-exklusiva.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

1. Helldivers 2. Och fler kommer det att bli i framtiden då Sony vill öka intäkterna.
2. Jo, då Steam med jämna mellanrum har reor på runt 90%. 70% av alla spel som säljs på Playstation sker för övrigt digitalt och säljs därför till Sonys överpriser (även deras fåtal reor är högt prissatta), så jo, spel till PC är billigare. Att du köper spel på skiva eller lånar på bibliotek är en droppe i havet jämfört med de 70% som köper spelen digitalt och betalar Sonys överpriser.
3-7: Var ju en lögn enligt dig.
8. En PC med jämförbar prestanda presterar bättre eftersom man kan justera grafikinställningarna och på så sätt öka prestandan utan att det negativt påverkar spelet visuellt. Och nej, du kan inte använda Steam som källa för att argumentera för att specifika grafikkort används mest eftersom den datan innehåller allt ifrån konsumenters spel-PC i hemmet i väst till internetcaféer, laptops mm som används av så många i Asien då det bor många fattiga människor där. Iinternetcaféer använder i mycket stor grad budget-processorer och grafikkort så ger det en skev bild, vet då jag rest runt i Asien under ett halvår och nyttjat dessa caféer flitigt. Alla använder inte heller Steam utan köper och spelar via GOG, Epic Store, EA, Rockstar eller liknande.

Som sagt. Livslögner. Ett enda spel day one på pc? OK. Jag gav en ärlig genomgång av dina premisser. Fysiska skivor är uppenbart inte dyrare. Det är som att säga att bananer är dyrare än äpplen. Somliga bananer är kanske dyrare men inte alla.

Man kan t ex sälja/köpa begagnat. Poängen är att man KAN få lika billigt eller ännu billigare. Du får begränsa dig. Digitala spel är dyrare på PSN än pc. Alltså har man ett val. Tror du att jag är så korkad att jag inte fattar att spel är lite dyrare på Steam än PSN. Men man har ett val. Skall man köpa digitalt (som är dyrare) eller ska man köpa skiva? Eller ännu billigare om man köper begagnat? Vi vet skälet till varför det är så här. Sony drar inte in så mycket pengar på hårdvara. De måste dra in ner på mjukvara.

Angående prestanda är det ju uppenbart. Jag sa inte att du hade helt fel. Jag skrev sant/falskt beroende på vad man jämför med, och att den genomsnittlig pc inte har mer prestanda än PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den enda anledningen det finns att köpa en [konsol] i dagsläget är om du vill spela [konsol]-exklusiva spel day 1 (innan de portas till pc).
För helt ärligt är det ju dessutom så att det finns brutalt många fler spel (bra) som är pc-exklusiva än konsoll-exklusiva.

Det är som du nämner ett viktigt skäl. Men det är inte en bisak. Det är det som är hela poängen med att ha en konsol. Det är ungefär lika dumt som att säga att den ena anledningen med Nintendo är Mario, Zelda, Pokémon etc i en kontext där man är negativt inställd till Nintendo. Que? Att spela Mario/Zelda på Nintendo är hela poängen med att ha Nintendo. Jag begriper inte att det ska vara svårt att förstå att det är samma sak med Playstation.

Det finns ett annat skäl. Konsol är mkt smidigare med stor tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är som du nämner ett viktigt skäl. Men det är inte en bisak. Det är det som är hela poängen med att ha en konsol. Det är ungefär lika dumt som att säga att den ena anledningen med Nintendo är Mario, Zelda, Pokémon etc i en kontext där man är negativt inställd till Nintendo. Que? Att spela Mario/Zelda på Nintendo är hela poängen med att ha Nintendo. Jag begriper inte att det ska vara svårt att begripa att det är samma sak med Playstation.

Det finns ett annat skäl. Konsol är mkt smidigare med stor tv.

Där finns en stor skillnad, och det är att Nintendo historiskt inte släpper några spel på pc

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Du kan få spel billigt till konsol också? Det är väl en skillnad på att dom ska ha nå XBOX pass eller Playstation pass subscription, men det har ju å andra sidan World of Warcraft också? Och den kostnaden för det spelet är väl ungefärligt med vad ett subscription till PlayStation eller XBOX kostar? Jag vet inte hur det ser ut för dom övriga speltitlarna men dom har väl nå season pass? Så att det är någon form av köp/subscription för att kunna spela säsonger online?
Till windows finns Game pass? Nu är det inte påtvingande (än åtminstone) men det finns.
Nu har dom inte gjort den jämförelsen över tid utan bara mellan hårdvara och visst jag tycker att dom kan ha tagit med en uträkning över en 5-10års period också. Det ena utesluter inte det andra.

Jag orkar inte kommentera detta svammel. Din jämförelse är förvirrande och över hela stället och haltar enormt. Tack för mig. 😅

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Som sagt. Livslögner. Ett enda spel day one på pc? OK. Jag gav en ärlig genomgång av dina premisser. Fysiska skivor är uppenbart inte dyrare. Det är som att säga att bananer är dyrare än äpplen. Somliga bananer är kanske dyrare men inte alla.

Man kan t ex sälja/köpa begagnat. Poängen är att man KAN få lika billigt eller ännu billigare. Du får begränsa dig. Digitala spel är dyrare på PSN än pc. Alltså har man ett val. Tror du att jag är så korkad att jag inte fattar att spel är lite dyrare på Steam än PSN. Men man har ett val. Skall man köpa digitalt (som är dyrare) eller ska man köpa skiva? Eller ännu billigare om man köper begagnat? Vi vet skälet till varför det är så här. Sony drar inte in så mycket pengar på hårdvara. De måste dra in ner på mjukvara.

Angående prestanda är det ju uppenbart. Jag sa inte att du hade helt fel. Jag skrev sant/falskt beroende på vad man jämför med, och att den genomsnittlig pc inte har mer prestanda än PS5.

Även om du köper och säljer begagnade PS5-spel är spelen till PC billigare eftersom Steam ofta har reor på runt 90% (ibland har man upp till 99% rabatt). Sedan finns keyshops som kan hålla helt andra priser året runt.

Edit: Nämn ett enda spel till PS5 (på skiva) som går att köpa billigare än motsvarande spel som köps digitalt på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Även om du köper och säljer begagnade PS5-spel är spelen till PC billigare eftersom Steam ofta har reor på runt 90% (ibland har man upp till 99% rabatt). Sedan finns keyshops som kan hålla helt andra priser året runt.

Nämn ett enda spel till PS5 (på skiva) som är billigare än motsvarande spel som köps digitalt på PC.

Du överdriver å det grövsta tycker jag. Hur billigt har t ex Dark Souls 3 varit som billigast på Steam? Eller Elden Ring? Eller BG3? 99% rabatt? Hur många spel som har släppts senaste 2 åren har reats ut till 90%?

Du har ju helt missat att äldre spel är mkt billiga även på PSN (digitalt) på rea. Ett av mina favoritspel är just nu på 70% rea: Pathfinder - wrath of righteous för 130 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du överdriver å det grövsta tycker jag. Hur billigt har t ex Dark Souls 3 varit som billigast på Steam? Eller Elden Ring? Eller BG3? 99% rabatt? Hur många spel som har släppts senaste 2 åren har reats ut till 90%?

Du har ju helt missat att äldre spel är mkt billiga även på PSN (digitalt) på rea.

5,99$ har dark souls 3 kostat på steam
Bg3 47. 99
Elden ring 30.95

Ds3 lägsta psn 9.59$
Bg3 55.95
Elden ring 35.99

Inga priser är från grå zons nycklar, då är priset under 200-300 för bg o er

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

håller med.

sen xbox 360 har de konsollerna jag ägt haft så många problem, allt från långsam nerladdning/uppdatering till blåskärmar till sjukt undermålig prestanda å hög ljudnivå på både själva konsollerna till cd läsaren. Sen är det inte alls lika plug and play som back in the days.

Varför inte bara ha en launcher till pc? Vill man släppa hårdvara så kan de la släppa en maskin i stil med gamla steam machines där de släpper en pc med vad som de tycker är basplattform/prestanda för spelen.

konsoller e rena rama tummen ner från mig när det gäller konsol-upplevelse.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Du har ju helt missat att äldre spel är mkt billiga även på PSN (digitalt) på rea. Ett av mina favoritspel är just nu på 70% rea: Pathfinder - wrath of righteous för 130 sek.

Dark Souls 3 till PS4 kostar 549 kr trots att spelet är över 8 år gammalt. PC-versionen kostar 276 kr. Lägsta priset på Steam var för 4 år sedan och då kostade det 69 kr.

Elden Ring kostar 649 kr på PS5. Lägsta priset var 383 kr för 8 månader sedan. PC-versionen kostar 399 kr på officiella sidor samt 356 kr på keyshops. Som lägst har det på officiella sidor legat på 311 kr för 8 mån sedan.

Baldur's Gate 3 kostar 769 kr på PS5. Lägsta priset var 615 kr för 1 mån sedan. PC-versionen kostar 678 kr på officiella sidor samt 529 kr på keyshops. Lägsta priset på officiella sidor var 542 kr för 1 månad sedan samt 448 kr på keyshops.

Pathfinder: Wrath Of Righteous kostar 64 kr på PC. Som lägst har det kostat 46 kr för 8 mån sedan.

Spel är billigare på PC men du vägrar inse fakta.

Att slösa tid på att diskutera med en vägg får ni andra göra. Jag har sagt och bevisat mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Dark Souls 3 till PS4 kostar 549 kr trots att spelet är över 8 år gammalt. PC-versionen kostar 276 kr. Lägsta priset på Steam var för 4 år sedan och då kostade det 69 kr.

Elden Ring kostar 649 kr på PS5. Lägsta priset var 383 kr för 8 månader sedan. PC-versionen kostar 399 kr på officiella sidor samt 356 kr på keyshops. Som lägst har det på officiella sidor legat på 311 kr för 8 mån sedan.

Baldur's Gate 3 kostar 769 kr på PS5. Lägsta priset var 615 kr för 1 mån sedan. PC-versionen kostar 678 kr på officiella sidor samt 529 kr på keyshops. Lägsta priset på officiella sidor var 542 kr för 1 månad sedan samt 448 kr på keyshops.

Pathfinder: Wrath Of Righteous kostar 64 kr på PC. Som lägst har det kostat 46 kr för 8 mån sedan.

Spel är billigare på PC men du vägrar inse fakta.

Att slösa tid på att diskutera med en vägg får ni andra göra. Jag har sagt och bevisat mitt.

Du missar helt att jag redan har sagt att spel är dyrare på PSN? Imponerande. Men inte sååå extremt mycket dyrare som ni gör gällande. Jag köpte Dark souls 3 i box, alla Dark Souls 1-3 och alla dlc för 349 sek. På skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag orkar inte kommentera detta svammel. Din jämförelse är förvirrande och över hela stället och haltar enormt. Tack för mig. 😅

Du menar att du inte har några mer argument och istället för att säga det så anklagar du din meningsmotståndare för svammel.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Du missar helt att jag redan har sagt att spel är dyrare på PSN? Imponerande. Men inte sååå extremt mycket dyrare som ni gör gällande. Jag köpte Dark souls 3 i box, alla Dark Souls 1-3 och alla dlcA för 349 sek. På skiva.

1. Det finns tiotusentals spel till PC som säljs med upp till 90% rabatt. Bara för sig att själv söka igenom Steam så ser du med egna ögon.

2. Jag skrev:

Citat:

Nämn ett enda spel till PS5 (på skiva) som går att köpa billigare än motsvarande spel som köps digitalt på PC.

Du svarade då med:

Citat:

Du överdriver å det grövsta tycker jag. Hur billigt har t ex Dark Souls 3 varit som billigast på Steam? Eller Elden Ring? Eller BG3? 99% rabatt? Hur många spel som har släppts senaste 2 åren har reats ut till 90%? Du har ju helt missat att äldre spel är mkt billiga även på PSN (digitalt) på rea. Ett av mina favoritspel är just nu på 70% rea: Pathfinder - wrath of righteous för 130 sek.

Du bad mig att jämföra digitala spel trots att jag frågade efter fysiska på PS5 samt digitala på PC. När jag sedan ger sig svar på tal och visar att PC är billigare oavsett så kommer du med ett pajas-svar som:

Citat:

Du missar helt att jag redan har sagt att spel är dyrare på PSN? Imponerande.

Att du inte kan skilja på vad du skriver samt att du är en uppenbar rabiat fanboy gör att jag avslutar min del i denna diskussion eftersom jag har bättre saker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

1. Det finns tiotusentals spel till PC som säljs med upp till 90% rabatt. Bara för sig att själv söka igenom Steam så ser du med egna ögon.

2. Jag skrev:

Du svarade då med:

Du bad mig att jämföra digitala spel trots att jag frågade efter fysiska på PS5 samt digitala på PC. När jag sedan ger sig svar på tal och visar att PC är billigare oavsett så kommer du med ett pajas-svar som:

Att du inte kan skilja på vad du skriver samt att du är en uppenbar rabiat fanboy gör att jag avslutar min del i denna diskussion eftersom jag har bättre saker för mig.

Du presenterar billigaste möjliga pc-spel. Men inte billigaste på PSN. Varför saknas det information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

8. En PC med jämförbar prestanda presterar bättre eftersom man kan justera grafikinställningarna och på så sätt öka prestandan utan att det negativt påverkar spelet visuellt.

Hur tänkte du här?

Och vidare, du tror inte spelutvecklarna själva, när de finslipar konsolversionen av sitt spel, skruvar in dessa äta-kakan-och-ha-den-kvar-reglage så bra det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Där finns en stor skillnad, och det är att Nintendo historiskt inte släpper några spel på pc

Nej, inte så stor skillnad. Många Nintendospel kan emuleras på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

2. Jag skrev:

Du svarade då med:

OK. Jag förstår att du lägger mer när du känner att du har trampat i klaveret. Jag undrar varför du utelämnar information om billigast någonsin på PSN. Min poäng har INTE varit att torgföra att spel på PSN är lika billiga som på Steam. Jag skriver om det flera gånger. Dock är det inte så jävla stor skillnad som pc-fanboys gör gällande. Se där! Du är ju också ett fanboy.

Dark souls 3 (är alla dlc inräknade?)
Elden Ring
Baldur's Gate 3
Pathfinder: Wrath Of Righteous

Visst. Jag ger er att det blir kanske 300-350 sek billigare totalt (billigast på stram kontra billigast PSN). Men med en speltid på +1000 timmar. Och då är det här ert ess i rockärmen (digitala spel). Då har vi inte räknat med den blomstrande secondhandmarknaden. Att man kan köpa fysiska spel day one och sälja vidare, låna spel av kompisar etc etc etc.

Jag har möjligen lite fel på marginalen. Men ni gör ett mycket större fel när ni mer eller mindre hävdar att det är faktum att konsoler är meningslöst och att alla som tycker annat är 1) dum i huvudet eller 2) indoktrinerad. Det är ju helt befängt ärligt talat. Det är så dumt att jag inte längre orkar bemöta det mer. Det här blir mitt sista inlägg.

Notera att jag inte någonstans har sagt att pc är en dålig plattform för gaming. Pc är en utmärkt, flexibel och fri plattform med några stora fördelar jämfört med konsol. Jag har haft flera seriösa överväganden senaste månaderna om att bygga en pc. Jag är således inte alls den PS-fanatikern ni tror att jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Kalkylen tar vad jag ser heller inte hänsyn till att optimeringen är betydligt större för PS5 så Sony får ut mycket mer av hårdvaran än vad man får på en PS.

Vilket i och för sig inte verkar hjälpa alls om man kollar Digital Foundry's analyser av hur PS5-spel presterar och hur de ser ut.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har inte PS+ eftersom jag bara spelar singelplayer. När jag inte lånar spel på biblioteket köper jag de flesta relativt nya spelen på tradera för 200-300 sek. Så det är åtminstone inte alltid sant att alla kringkostnader är dyrare på PS.

Du är ju ett unikum i världen. Statistiskt urval på en person.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Du är ju ett unikum i världen. Statistiskt urval på en person.

Jag har redan skrivit att jag hade fel. Jag har haft fel på marginalen. Det större felet står dock andra för i den här tråden. Det är trots allt skillnad på stora fel och små fel.

Min poäng var bara att det kan bli ganska billigt även på ps. Jag inser att jag är ett unikum i världen som lånar spel på biblioteket. Men de finns ju trots allt där, och jag kan inte låta bli att plocka upp ett eller två när jag ändå är i krokarna.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Du presenterar billigaste möjliga pc-spel. Men inte billigaste på PSN. Varför saknas det information?

Skrivet av EdvinR:

OK. Jag förstår att du lägger mer när du känner att du har trampat i klaveret. Jag undrar varför du utelämnar information om billigast någonsin på PSN.

Fult av dig att fortsätta diskussionen när jag säger att jag lämnar den, och fult att hävda att jag lämnar den för att jag "trampat i klaveret", när så inte är fallet.

Jag utelämnar som sagt inte billigaste PSN-priser. Läs om vad jag nu kommer att skriva för andra gången. Gör texten också extra enkel att förstå. Och kom ihåg, det var du som listade digitala PS4/PS5 spel trots att jag ville att du skulle lista fysiska spel på skiva.

Citat:

PS4: Dark Souls 3 kostar 549 kr trots att spelet är över 8 år gammalt. Det har som lägst kostat 264 kr för 7 mån sedan.
PC: Dark Souls 3 kostar 276 kr. Lägsta priset på Steam var för 4 år sedan och då kostade det 69 kr.

PS5: Elden Ring kostar 649 kr. Lägsta priset var 383 kr för 8 månader sedan.
PC: Elden Ring kostar 399 kr på officiella sidor samt 356 kr på keyshops. Som lägst har det på officiella sidor legat på 311 kr för 8 mån sedan.

PS5: Baldur's Gate 3 kostar 769 kr. Lägsta priset var 615 kr för 1 mån sedan.
PC: Baldur's Gate 3 kostar 678 kr på officiella sidor samt 529 kr på keyshops. Lägsta priset på officiella sidor var 542 kr för 1 månad sedan samt 448 kr på keyshops.

PS5: Pathfinder: Wrath Of Righteous kostar 134 kr. Det har aldrig haft ett lägre pris.
PC: Pathfinder: Wrath Of Righteous kostar 64 kr. Som lägst har det kostat 46 kr för 8 mån sedan.

Jag skulle kunna lista tusentals titlar som är billigare på PC men tänker av förklarliga skäl inte göra det.

Lämnar diskussionen då jag inte tänker diskutera med någon som vägrar inse fakta trots upprepade bevis. Så vill du fortsätta får du göra det med någon annan. Citera mig inte.

Permalänk
Avstängd

Gör nu samma jämförelse med den fetaste Xboxen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Fult av dig att fortsätta diskussionen när jag säger att jag lämnar den, och fult att hävda att jag lämnar den för att jag "trampat i klaveret", när så inte är fallet.

Jag utelämnar som sagt inte billigaste PSN-priser. Läs om vad jag nu kommer att skriva för andra gången. Gör texten också extra enkel att förstå. Och kom ihåg, det var du som listade digitala PS4/PS5 spel trots att jag ville att du skulle lista fysiska spel på skiva.

Jag skulle kunna lista tusentals titlar som är billigare på PC men tänker av förklarliga skäl inte göra det.

Lämnar diskussionen då jag inte tänker diskutera med någon som vägrar inse fakta trots upprepade bevis. Så vill du fortsätta får du göra det med någon annan. Citera mig inte.

Jag blanda ihop spelpriser generellt med digitala spel allena. Men att det är ett litet fel (fel på marginalen). Jag nämnde i tidigare inlägg.

Dock utelämnade du ju faktiskt viss information. Du nämner det billigaste priset som har förekommit för Dark Souls 3 på Steam. Men motsvarande pris på PSN presenterades inte. Du presenterar rentav fel prisuppgift: https://psprices.com/region-us/game/147833/dark-soulstm-iii

Men jag hade som sagt fel med att blanda ihop pris generellt med digitalt pris. Det större felet gör dock andra i den här tråden (se tidigare inlägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag blanda ihop spelpriser generellt med digitala spel allena. Men att det är ett litet fel (fel på marginalen). Jag nämnde i tidigare inlägg.

Dock utelämnade du ju faktiskt viss information. Du nämner det billigaste priset som har förekommit för Dark Souls 3 på Steam. Men motsvarande pris på PSN presenterades inte. Men jag hade som sagt fel med att blanda ihop pris generellt med digitalt pris. Det större felet gör dock andra i den här tråden (se tidigare inlägg).

Fast han presenterade ju lägsta pris på psn någonsin, även jag har gjort det.
Sällan har världen skådat en person som dig...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop