Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan tycka att det vore bra om en statlig bank fick I uppdrag att pressa bolåneräntorna för kunderna.

Hört talas om sbab?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Hört talas om sbab?

Ja det var dem jag syftade på, men de har inte i uppdrag att pressa bolåneräntorna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja det var dem jag syftade på, men de har inte i uppdrag att pressa bolåneräntorna.

Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag konkurrerar med privata aktörer. Dem tar in kapital från samma kreditmarknad. Före 1985 fick de sin finansiering rakt från statsbudgeten men slutade väl mindre bra där på 90-talet.

Visst dem hade kunnat säga att SBAB inte ska göra vinst, utan enbart exponera sig för risk. Men det hade ju staten själva förlorat på. Isåfall bör ju det gälla alla andra branscher staten också har intressen i.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Du menar att deras uppdrag skulle vara att slå undan benen på privata aktörer? Tycker personligen inte om det vore sunt, men de agerar som en part som håller övriga lite i schack.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Marke:

Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag konkurrerar med privata aktörer. Dem tar in kapital från samma kreditmarknad. Före 1985 fick de sin finansiering rakt från statsbudgeten men slutade väl mindre bra där på 90-talet.

Visst dem hade kunnat säga att SBAB inte ska göra vinst, utan enbart exponera sig för risk. Men det hade ju staten själva förlorat på. Isåfall bör ju det gälla alla andra branscher staten också har intressen i.

Både S och Vänsterpartiet har på senare år haft förslag om att ge SBAB i uppdrag att vara räntepressande på bolånemarknaden.

Det skulle räcka att minska på vinstkravet som SBAB har I dagsläget på 10% till 5% som det var tidigare.

Skrivet av Mindfighter:

Du menar att deras uppdrag skulle vara att slå undan benen på privata aktörer? Tycker personligen inte om det vore sunt, men de agerar som en part som håller övriga lite i schack.

Ja jag tycker att vitala delar av samhället ska vara reglerade. Vet inte vad du menar med "slå undan benen på privata aktörer" men ja, jag tycker att det är sjukt att bolånemarknaden i princip är ett oligopol och att storbankerna gör extrema vinster på bolånetagarnas bekostnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Med tanke på hur bankerna är och deras vinst % så behövs det lite mer prispress

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Både S och Vänsterpartiet har på senare år haft förslag om att ge SBAB i uppdrag att vara räntepressande på bolånemarknaden.

Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på hur bankerna är och deras vinst % så behövs det lite mer prispress

Kommunism har testats i flera länder med mindre bra resultat, sbab håller tillbaka storbankerna genom att ofta erbjuda konkurrenskraftiga räntor.

Så rekommenderar att flytta bolån till sbab och köpa bank-aktier om ni anser att deras vinster är orimligt höga jämfört med andra privata företags vinster, bra vinst för er som ägare i så fall. (Jag har själv ca 7% bankaktier)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kommunism har testats i flera länder med mindre bra resultat, sbab håller tillbaka storbankerna genom att ofta erbjuda konkurrenskraftiga räntor.

Så rekommenderar att flytta bolån till sbab och köpa bank-aktier om ni anser att deras vinster är orimligt höga jämfört med andra privata företags vinster, bra vinst för er som ägare i så fall. (Jag har själv ca 7% bankaktier)

Med tanke på att dem vart räddade av staten så borde de kanske inte ha 20% vinst marginal. Resten av företag brukar ligga runt 4-10% pga konkurrens.
SBAB skulle mycket väl kunna pressa priser så marginal blir närmare 10%

"Bolånedelen är kanske den bästa delen med en avkastning på 20%."
https://finanskursen.se/bolan/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De är sjukt bra om man inte vill flytta pension eller annat till kostsamma och/eller dåliga lösningar hos Tröttbankerna.

Det är många som lurar sig själva att de fått en bra deal på bolåneräntan och så har de flyttat pensionskapitalet till väsentligt sämre lösningar.

Så nog pressar SBAPP priserna. Framförallt genom att inte ställa krav på annat än bolån för att få deras ränta.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ren kapitalism har också testats i flera länder med mindre bra resultat så det är bra om man kan ha en lite mer nyanserad diskussion än så. Så fruktansvärt trött argument.

Tveksamt om räntorna skull vara högre öht om SBAB inte hade funnits.

Är du för elnätsmonopolen också?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det skulle räcka att minska på vinstkravet som SBAB har I dagsläget på 10% till 5% som det var tidigare.

Ja jag tycker att vitala delar av samhället ska vara reglerade. Vet inte vad du menar med "slå undan benen på privata aktörer" men ja, jag tycker att det är sjukt att bolånemarknaden i princip är ett oligopol och att storbankerna gör extrema vinster på bolånetagarnas bekostnad.

Det är ju oligopol pga bankregleringar. Det är ju politikerna som satt upp basel regleringar och gjort att enbart de kapitalstarkaste kan driva bank. Som att klaga på att få hyresrätter byggs när man har hyresreglering?

Självklart kan de sänka vinstkravet hos SBAB men jag ser inte vad man tjänar på det. 5% är inte mycket felmarginal, det räcker med lite obligationsräntor som svänger så är det godnatt. Isåfall borde man ju göra det i alla branscher också där staten har något inflytande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Marke:

Det är ju oligopol pga bankregleringar. Det är ju politikerna som satt upp basel regleringar och gjort att enbart de kapitalstarkaste kan driva bank. Som att klaga på att få hyresrätter byggs när man har hyresreglering?

Självklart kan de sänka vinstkravet hos SBAB men jag ser inte vad man tjänar på det. 5% är inte mycket felmarginal, det räcker med lite obligationsräntor som svänger så är det godnatt. Isåfall borde man ju göra det i alla branscher också där staten har något inflytande.

Så kan man se det men då får man använda de verktyg man har för att reglera marknaden. Det var 5% vinstkrav fram tills för några år sen. Ge SBAB uppdraget att pressa bolåneräntorna som sagt så skulle det hända saker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dem vart räddade av staten så borde de kanske inte ha 20% vinst marginal. Resten av företag brukar ligga runt 4-10% pga konkurrens.
SBAB skulle mycket väl kunna pressa priser så marginal blir närmare 10%

"Bolånedelen är kanske den bästa delen med en avkastning på 20%."
https://finanskursen.se/bolan/

Finanskursen är Mikael Syding... "Lär dig om värdeinvestering", brast nästan i skratt när jag såg det. Du kunde nog inte hitta en värre källa.

De var vissa som behövde bli "räddade" genom att staten gick in och fick teckna nyemitterade aktier till ett väldigt förmånligt pris. Staten sålde några år efter 90krisen alla sina andelar efter en del fusioner och gjorde oerhörda vinster.

"Svenska staten och skattebetalarna tillhör de stora förlorarna när krisade SAS stöps om, skulder skrotas och nya ägare gör entré." Omvänd situation t.ex.

Och nej nästan samtliga Largecap industribolag har högre vinstmarginaler än bankerna. Volvo tog emot 1.3miljarder i Covid stöd och gjorde 26miljarder i vinst, betalade inte tillbaka ett öre.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ge SBAB uppdraget att pressa bolåneräntorna som sagt så skulle det hända saker.

Rejält OT så jag stoppar här sen.

Tror du överskattar utrymmet, bankerna lägger i snitt på en procentenhet på riksbankens ränta, vilket vi för denna diskussion kan säga är bankens kostnad för att låna in pengarna. Så pressar du bankerna rejält kanske du får 0,25-0,75%-enheters lägre bolåneräntor beroende på hur hårt du vill pressa dom. Absolut, banker tjänar många miljarder, men deras vinstmarginal är inte särskilt extrem jämfört med andra privata bolag, däremot är bankerna stora bolag så det blir många nollor i de absoluta talen, så man bör titta på % i vinst snarare än sek i vinst, men sek i vinst ger bättre rubriker i kvälltidningarna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Finanskursen är Mikael Syding... "Lär dig om värdeinvestering", brast nästan i skratt när jag såg det. Du kunde nog inte hitta en värre källa.

De var vissa som behövde bli "räddade" genom att staten gick in och fick teckna nyemitterade aktier till ett väldigt förmånligt pris. Staten sålde några år efter 90krisen alla sina andelar efter en del fusioner och gjorde oerhörda vinster.

"Svenska staten och skattebetalarna tillhör de stora förlorarna när krisade SAS stöps om, skulder skrotas och nya ägare gör entré." Omvänd situation t.ex.

Och nej nästan samtliga Largecap industribolag har högre vinstmarginaler än bankerna. Volvo tog emot 1.3miljarder i Covid stöd och gjorde 26miljarder i vinst, betalade inte tillbaka ett öre.

Fast bankerna har väl 0.5% vinst och år på bolån med 40års löptid =20% vinst? Eller hur tänker du

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror du överskattar utrymmet, bankerna lägger i snitt på en procentenhet på riksbankens ränta, vilket vi för denna diskussion kan säga är bankens kostnad för att låna in pengarna. Så pressar du bankerna rejält kanske du får 0,25-0,75%-enheters lägre bolåneräntor beroende på hur hårt du vill pressa dom. Absolut, banker tjänar många miljarder, men deras vinstmarginal är inte särskilt extrem jämfört med andra privata bolag, däremot är bankerna stora bolag så det blir många nollor i de absoluta talen, så man bör titta på % i vinst snarare än sek i vinst, men sek i vinst ger bättre rubriker i kvälltidningarna.

Är väl runt 28% vinst? Självklart inte enbart räntor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>
Är väl runt 28% vinst? Självklart inte enbart räntor

Mot omsättningen, de flesta lån omsätts inte varje kvartal. Deras totala tillgångar: 2594miljarder, då är det enbart 0.5%. Det är en låg Räntabilitet. Mot eget kapital är det givetvis bättre, men ändå lägre än många andra branscher pga regleringar och kapitalkrav.

Så mindfighter har helt rätt. Skulle kvällstidningen säga "Swedbank tjänade en halv procent mot sina totala tillgångar" så skulle det vara en mindre säljande rubrik.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Är väl väldigt on topic, men håller med, diskussionen leder ingenvart. Men jag tror att du är i klar minoritet som verkar tycka att konkurrensen mellan bankerna fungerar bra och att deras vinster är helt rimliga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Mot omsättningen, de flesta lån omsätts inte varje kvartal. Deras totala tillgångar: 2594miljarder, då är det enbart 0.5%. Det är en låg Räntabilitet. Mot eget kapital är det givetvis bättre, men ändå lägre än många andra branscher pga regleringar och kapitalkrav.

Så mindfighter har helt rätt. Skulle kvällstidningen säga "Swedbank tjänade en halv procent mot sina totala tillgångar" så skulle det vara en mindre säljande rubrik.

Man räknar väl enbart vinst mot omsättning och inte tillgångar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man räknar väl enbart vinst mot omsättning och inte tillgångar?

Du får räkna på vad du vill. Generellt sett kan man inte ta ett bokslut för bank, fastighet eller investmentbolag och säga "kolla deras vinstmarginal mot omsättning".

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Marke:

Du får räkna på vad du vill. Generellt sett kan man inte ta ett bokslut för bank, fastighet eller investmentbolag och säga "kolla deras vinstmarginal mot omsättning".

Du bör nog kolla upp vad definitionen av vinstmarginal är.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Dags att ta diskussionen om bankers vinster till annan ort.
Tråden berör bolån.

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är dessa förhandlingssugna kunder även sugna på att banken hör av sig och vill förhandla ned den ettåriga rabatten? Jag kan tänka mig hur den rapporteringen hade sett ut...

Sedan är det förstås så att om kunden på allvar avser att byta bank får den aktuella banken välja om den vill släppa kunden eller komma med ett bättre erbjudande. Svårare än så är det ju egentligen inte i detta fall.

Om banken vill ge ännu mer rabatt så tror jag kunden gärna blir kontaktad oftare.

Banken har ju lovat en rabatt under kommande år så att minska rabatten är ju såklart inte aktuellt. Men det är ju i bådas intresse att ge mer rabatt om kunden är påväg att byta som sagt.

Hursomhelst så var jag inte ute efter att klaga på beteendet i sig utan snarare bara informera att det verkar mer utbrett. Tidigare i tråden var det snack om att bara en bank gjorde det/det var väldigt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hursomhelst så var jag inte ute efter att klaga på beteendet i sig utan snarare bara informera att det verkar mer utbrett. Tidigare i tråden var det snack om att bara en bank gjorde det/det var väldigt ovanligt.

Ja, det var bra att du länkade den.

Det var väldigt ovanligt innan såvitt jag vet. Har definitivt aldrig haft det problemet någonsin och inte heller hört att det skulle vara en grej tidigare, oavsett forum diskussionen skett på.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

RB sänker 0,25 och öppnar för dubbelsänkning på något av mötena framöver.

Så fortsatt rörligt är det som gäller, verkar som arbetslösheten är på väg upp, så de lär behöva sänka och sänka...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Hur tänker ni kring att omvärdera en bostad (villa) för att eventuellt få ner belåningsgraden under 50%? Våra bundna lån går ut i maj nästa år och vi räknar på att vi har ungefär 55-60% belåningsgrad om man bara tittar på Booli. Mot inköpspriset ligger vi på 65%.

Är det ens lönt att krångla med? Amorteringen på 1% tänkter vi nog låta vara kvar även om vi inte är tvingade längre. Men skulle det ha några räntemässiga fördelar att ha 50% mot straxt under 60%?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Är det ens lönt att krångla med? Amorteringen på 1% tänkter vi nog låta vara kvar även om vi inte är tvingade längre. Men skulle det ha några räntemässiga fördelar att ha 50% mot straxt under 60%?

Det är inte mycket krångel, ta dit en mäklare banken litar på (oftast deras egna mäklar-del om de har sådan) och få det gjort, du har bättre förhandlingsläge (så länge inte lånen som är kvar är "för små") eftersom bankens risk är mindre när du hamnar under 50% belåningsgrad.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur tänker ni kring att omvärdera en bostad (villa) för att eventuellt få ner belåningsgraden under 50%? Våra bundna lån går ut i maj nästa år och vi räknar på att vi har ungefär 55-60% belåningsgrad om man bara tittar på Booli. Mot inköpspriset ligger vi på 65%.

Det kan ju vara bra som en trygghet om ni hamnar under 50% belåningsgrad på den amorteringgrundande värderingen. Att slippa amortera om ni tillfälligt behöver mer ekonomiskt utrymme.

Annars står det ju banken fritt att värdera bostaden oberoende av den amorteringsgrundande värderingen när ni förhandlar ränta osv. Du kan ju ställa frågan till din bank hur de beräknar ränterabatten. Om den amorteringsgrundande värderingen spelar någon roll där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Testa SBAB's snurra. Lägre belåning ger lägre risk för banken som borde kunna de något billigare lån oavsett bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Aktuell "verklig" belåningsgrad och belåningsgrad utifrån det amorteringsgrundande värdet är olika saker.

I en räntediskussion med banken behöver ni inte gå in på vad som är amorteringsgrundande, om det bara är räntan som är intressant. Då kan ni utgå ifrån aktuellt marknadsvärde ställt mot mängden lån. Om de nu anser att just belåningsgraden är en räntegrundande faktor.

När det kommer till huruvida ni ska tvingas amortera 1% eller 0% ja då är det er belåning ställt mot ert amorteringsgrundande värde som är av betydelse. Om ert amorteringsgrundande värde är 5 år eller äldre, kan ni göra en omvärdering för att eventuellt "komma undan" kravet. Men om ni ändå har tänkt att fortsätta amortera, och ni tror på en långsiktig värdeuppgång på er bostad så skulle jag nog avvakta med det tills dess att ni faktiskt vill sluta amortera.

Anledningen till det är att det kanske uppstår behov av att utöka bolånen, av anledningar som ni inte känner till idag, inom de kommande 5 åren. Det är då dumt att låsa in sig i ett amorteringsgrundande värde idag som ni egentligen inte behöver. Istället för att göra omvärderingen senare när ni behöver utöka lånen. Om bostaden visar sig vara mer värd vid den tidpunkten. En omvärdering i det läget skulle ju i teorin kunna innebära att ni kan låna mer pengar utan att belåningsgraden ändras så pass mycket att ni kommer över 70%.
Allt är ju naturligtvis teoretiskt när man inte känner till det framtida lånebehovet eller det framtida värdet. Men att det scenariot ändå finns i teorin gör att jag tycker man gör bäst i att inte göra nytt amorteringsgrundande värde i onödan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S