Qualcomm kan köpa upp Intel

Permalänk
Medlem

Halfofftopic men min första kontakt med Qualcomm var via deras emailklient Eudora.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eudora_(email_client)

Permalänk
Medlem

PR-move är det enda jag kan tänka mig. Visst, Qualcomm skulle absolut älska att köpa upp Intel ifall de kunde, så får de egna högteknologiska fabriker de kan använda. Men inte bara är det orealistisk med tanke på hur stort Intel fortfarande är jämfört med Qualcomm, var ska all finansiering komma ifrån, men minst lika orealistiskt att de tillåts göra det av någon myndighet alls. Tänk ifall det var tvärtom, aldrig Intel hade fått köpa Qualcomm ens några år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r80x:

Jag vet inte heller men om jag hade haft Qualcomm och velat köpa Intel så är ju fabrikerna en del. En annan del är ju ett brett och känt märke som man kan styra upp och sedan gå med vinst. En tredje är ju att man kommer åt all teknik, forskning, patent och annat gott som man kan använda för att komplettera sina egna produkter för att nå framkanten och bli dominerande i sin kategori. Det pågår ett race inom CPU/GPU/NPU som går att implementera i allt.

Ja det kan nog finnas en hel rad intressanta grejer som är svåra att vikta för oss lekmän utan att ha sifferunderlaget (vilket qualcomm antagligen har om de vill köpa hehe).
Im with you.
Jag är inte så skeptiskt inställd till att det skulle finnas intressanta värden. Jag vet bara inte svaret på frågan där ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

DEC Digital Equipment Corporation upplevdes som världens näst största företag efter IBM. Chocken var stor när det raderades från jordens yta och resterna köptes upp av en (som vi sa då "liten PC-tillverkare") Compaq! Detta kändes ganska förnedrande i en tid då mini-datorer fortfarande ansågs som "häftiga" (vilket de inte var). Satt själv mitt i denna transiton när PCn slog igenom, det var en förtvivlad jakt på prestanda och konkurrensen var stenhård.

Marknader där företag verkar stöps om hela tiden och de som inte kan ta rätt beslut i rätt tid får problem. Vi får se vad ARMs ökande prestanda kommer att leda till framöver.

AMDs miss med Zen 5 verkar ju mest bero på att olika avdelningar internt pissat in sina revir snarare än att de inte hänger med i teknikutvecklingen. Lisa Su har nog försynt ställt in en golvmopp på respektive avdelningschefskontor - "Clean this mess!". Jag hoppas på en halvår av tystnad och sedan en ny processorfirmware som delvis uppfyller förväntningarna. En liknande miss med 9-X3D skulle vara ... ja.. finner inte ord. (Jag hade tänkt försvara AMD med att de verkar fått till energieffektiviteten i överkant, men såg inget stöd för det i GNs tester. Zen 4 rules the waves.)

Permalänk
Medlem

Usch nu fick man en olustig känsla i magen. Parallell med EAs beteende med uppköpta spelstudios? *rys*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Zen 5 är totalt misslyckande

Så dåliga är de väl inte?

I din signatur står det bl.a. "Ryzen 7600X"
Vad jag kan se så presterar generellt en Ryzen 9600X bättre.
Så om en 9600X har värdelös prestanda så borde väl det i så fall gälla 7600X också?

Sen att man kan ha hoppats på större förbättring, visst.
Men det är inte samma sak som att Ryzen 9000 skulle vara direkt dåliga.

Enligt SweClockers tester av 9600X så drar den mindre ström och har bättre energieffektivitet också.

Hade ju varit en sak om de presterat lite bättre men strömförbrukningen skenat iväg.

Men även om de varit exakt samma prestanda men till en lägre strömförbrukning så är det ju en förbättring i effektivitet.

Kanske spelar större roll för företag med många datorer än för en privatperson som har en dator. Men ändå.
Lägra strömförbrukning/värmeutveckling gör det också lättare att bygga tysta system.
En tystare dator kan vara trevligt även om skillnaden i elräkning knappt är märkbar.

Förbättrad energieffektivitet är ju bra för Epyc också där en processor kan ha många kärnor och en server kan ha mer än en processor och ett datacenter kan ha mer än en server.

Så om inte Zen 5 har liknande problem som Raptor Lake där processorerna degrederas över tid och blir ostabila och/eller tappar prestanda över tid så skulle jag inte kalla Zen 5 för totalt misslyckande.

Sen kan man såklart hoppats på mer.

Men så är det väl med allt ?

Exempelvis om det ska komma ut en ny film,
Om du hypar upp dig
"OH MY GOD OH MY GOOD OH MY GOOOD KOMMER BLI BÄSTA FILMEN I VÄRLDSHISTORIEN WOW FTW"
Så är risken större att du blir besviken.

Om du är mer
"Ja men kan vara intressant att se iaf"
utan större förväntningar,
så är det större chans att bli possitivt överaskad.

Företag brukar ju vara vinstdrivande och vill sälja...
...så därför försöker de ofta hypa upp sina saker så fler folk ska köpa.
Men om ett företag säger att "vår nästa produkt blir det bästa sen skivat bröd", så kanske man ska vara lite skeptisk...

Typ som när Elon Musk påstod att en Cybertruck som drar ett släp med en Porsce 911 på är snabbare på en quartermile (402 meter) än om man kör en Porsche 911 en quartermile.

Men...
Dels hade Elon valt ut Cyberbeast, den snabbaste versionen av Cybertruck och för Porsche 911 så hade de valt den långsammaste version som fanns att köpa med manuell växellåda.
(Manuell växellåda är generellt inte bra för dragracing).
Hur rättvist är det att ta ena företagets snabbaste, mot andra företagets långsammaste?

Sen hade de inte kört 1/4 mile (402) meter.
När Tessla provade körde de bara 1/8 mile (201 meter).

Det var några olika Youtube kanaler som gick ihop att prova att göra om testet.
De visade att om man faktiskt kör fulla 402 meter istället för bara 201 meter så vann Porschen.
Så det visade sig att Elons uttalande var ren lögn.

Sen om de valt en Porsche 911 med PDK (Porsches dubbelkopplingslåda) istället för en manuell växellåda så hade Porchen varit snabbare.
Dessutom innebär en manuell låda att det till betydligt större grad beror på föraren.
Med tanke på att Cybertruck inte kommer med manuell växellåda så hade det varit mer rättvist att testa en Porsche med PDK för att i större grad testa bilarna och inte förarna/föraren.

Men som sagt, om fulla 402 meter kördes, vilket Elon påstod att de gjort, så var Porsche fortfarande snabbare ändå.

Sen att Cybertruck är imponerande snabb, visst.
Men Elons uttalande var inte sant.

Som ett exempel att när någon försöker hypa upp sin produkt så kanske man ska vara skeptisk om man inte vill bli lurad och/eller besviken.

Permalänk
Medlem

Betyder det att Intel då blir av med sin x86-licens? Haha! Skulle vara kul vändning på pc-marknaden

Permalänk
Viking
Skrivet av GuessWho:

Så dåliga är de väl inte?

I din signatur står det bl.a. "Ryzen 7600X"
Vad jag kan se så presterar generellt en Ryzen 9600X bättre.
Så om en 9600X har värdelös prestanda så borde väl det i så fall gälla 7600X också?

Med din logik hade det varit okej att lansera processorer som presterade som Ryzen 3000.
För en 3600X har ju helt okej prestanda.

Aldrig förstått mig på det argumentet.

Att du ens behöver skriva ”generellt bättre” är kul i och med att det är en helt ny generation.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

När de nöjde sig med 14nm(+++++) för att AMD inte kunde tävla i början så... Ja, det var väl då det började gå utför, men om det går "för dålit" för dem så kommer ju AMD bli likadanna, och då är det full shit circle.Så jag hoppas såklart att de klarar sig men då att ingenjörer får mer att säga till om än styrelseproffsen. De har helt tappat passionen för sina produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Betyder det att Intel då blir av med sin x86-licens? Haha! Skulle vara kul vändning på pc-marknaden

Jag har sett en del påståenden på nätet om att Intels och AMDs överenskommelse slutar gälla om någon av dem blir uppköpta, så att någon inte bara kan köpa upp en av dem och börja tillverka x86-processorer. En del påstår att det var orsaken till att ingen köpte upp AMD när de var illa ute under Bulldozer-tiden.

Men jag vet inte hur sant det egentligen är, det är inte så enkelt som att de har varsin x86-licens utan det är en massa licenser och patent hit och dit. Om deras överenskommelse skulle sluta gälla så kan ingen av dem tillverka x86-processorer eftersom de är beroende av varandra. Så jag vet inte riktigt vad som skulle hända om Qualcomm faktiskt köpte upp Intel annat än att det troligtvis skulle bli komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör AMD bättre?

MI300.

Vet att det är ett tråkigt svar för oss som mest bryr oss om konsumentsidan, men den produkten visar att AMD är en riktig konkurrent till Nvidia inom AI, och det gör att investerare är villiga att ge dem en chans.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nästan på dagen för nio år sedan:

https://www.sweclockers.com/nyhet/21098-zen-arkitekten-jim-ke...

Citat:

Processortillverkaren AMD befinner sig under hård press. Uppköpsrykten avlöser varandra och varvas med rapporter om fallande marknadsandelar och sjunkande intäkter. Hoppet sätts till att nya produkter ska kunna vända den nedåtgående spiralen, där löftet är att inte minst den omtalade arkitekturen Zen ska ta upp kampen i de högre prestandaklasserna.

Vad hände med den där arkitekturen Zen egentligen?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av cp_:

Intel, processorgiganten som dominerar server- och persondatormarknaden. Som har har egen tillverkning i egna högteknologiska fabriker, (en av få som ens kan göra detta).

Kanske köps upp av ett företag som designar systemkretsar på licens från ARM, som inte har en egen tillverkning.

Fascinerande när stora dominerande företag faller. Men det har ju hänt förr, om vi minns tillbaka på Nokia, som totalt dominerade mobiltelefonmarknaden. Det kanske händer Nvidia också om några år. Vem vet.

Ja, det är ju så man knappt kan tro att det ens är möjligt..! Intel måste fastnat i något jäkligt märkligt som är större än 14+++++. Resurser kan inte ha saknats att säkra sin egen framtid på andra sätt.

Eller är det bönräknarna som ställt till med det här (också)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det behöver pådyvlas skärpning både för Qualcomm och Intel.

Permalänk
Medlem

Är detta de första faktiska dödryckningarna för X86-instruktionssetet vi ser?
De som var "små" tidigare tar nu över "jättarna".

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig hända

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

När de nöjde sig med 14nm(+++++) för att AMD inte kunde tävla i början så... Ja, det var väl då det började gå utför, men om det går "för dålit" för dem så kommer ju AMD bli likadanna, och då är det full shit circle.Så jag hoppas såklart att de klarar sig men då att ingenjörer får mer att säga till om än styrelseproffsen. De har helt tappat passionen för sina produkter.

De var inte så jävla nöjda, alltså. Att de var kvar på 14 nanometer berodde på ett kapitalt misslyckande med att få till en fungerande 10-nanometersprocess och att de tvingades producera allt större kretsar (på 14nm) påverkade deras vinstmarginal. Anledningen till detta var att de satte på tok för höga mål för transistordensitet med den litografiutrustning som fanns tillgänglig på marknaden.

Hade Intel exekverat som tänkt, vilket de historiskt alltid hade gjort på tillverkningssidan, hade vi sett sett Ice Lake på 10 nanometer för konsumenter år 2017–2018. Istället fick de lägga ett par år på att backporta arkitekturen till 14 nanometer och lansera den som Rocket Lake år 2021. Något liknande Rocket Lake fast med betydligt lägre strömförbrukning är alltså vad Ryzen 1000 egentligen skulle konkurrerat mot (den hade varit bad). Istället blev det Rocket Lake mot Ryzen 5000. Så mycket åt helvete gick det för Intel på tillverkningssidan.

Intel hade ett tidigare helt ointagligt försprång på tillverkningssidan som ingen trodde att TSMC kunde knappa in på – någonsin. Att AMD valde att göra sämst produkter ett antal år hade ingenting med saken att göra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vore nog inte så dumt om det är det, bara inte Qualcomm faktiskt tar över Intel.

Bästa som kan hända vore nog om Intel och AMD byter fot och lägger alla sina resurser på ARM. De besitter ju enorm kompetens inom chipdesign, så de skulle kunna driva utvecklingen framåt.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på actionfilmen "Intel getting ARMed" eller dramat "Intel: unARMed and helpless" eller komedin "Intel, Qualcomm and the ARM".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Jag har sett en del påståenden på nätet om att Intels och AMDs överenskommelse slutar gälla om någon av dem blir uppköpta, så att någon inte bara kan köpa upp en av dem och börja tillverka x86-processorer. En del påstår att det var orsaken till att ingen köpte upp AMD när de var illa ute under Bulldozer-tiden.

Men jag vet inte hur sant det egentligen är, det är inte så enkelt som att de har varsin x86-licens utan det är en massa licenser och patent hit och dit. Om deras överenskommelse skulle sluta gälla så kan ingen av dem tillverka x86-processorer eftersom de är beroende av varandra. Så jag vet inte riktigt vad som skulle hända om Qualcomm faktiskt köpte upp Intel annat än att det troligtvis skulle bli komplicerat.

Det är helt korrekt. Så om det nu är så att Qualcomm seriöst vill köpa Intel lär det inte vara för att komma åt x86, vid ett köp av Intel (eller AMD) så får den andra parten exklusiv rätt till x86.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/qualcomm-approache...

"Intel and AMD have cross-licensed their respective x86 IP. In the event of an acquisition, it's possible one or both of the companies could lose access to key portions of the platform. This would surely be a significant point of any negotiation in an attempt to take over Intel."

Och det i sig är inte alls så lukrativt som det låter. Det är inte alls ovanligt att företag har en policy som i praktiken förbjuder dem att beroende av produkter som bara har en enda leverantör. Så blir Intel uppköpta, alternativt om AMD hade gått i putten när de var illa ute, lär det vara dödsstöten för x86 om man inte fixar en “second source” igen.

Allt mer pekar på att Qualcomm nog inte är ute efter hela Intel, om det ligger sanning i detta verkar det sannolikt att det är specifika delar av Intel Client Computing Group man vill åt.

Det skulle kunna vara så enkelt som att man vill köpa “tillräckligt” med patent för att ta bort Intels möjligheter att hota Microsoft/Qualcomm kring x86_64 till ARM64-översättning.

Vilket man verkar ha gjort…
https://uk.pcmag.com/processors/89766/intel-dont-emulate-our-...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra pris, kompis. Servrar på köpet.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Man kan säga mycket om hur mycket Intel "nöjde" sig när det kom till utveckling under deras ohotade ställning på 2010-talet. Men det var knappast fallet när det kom till halvledarteknik, utan det är var snarare tvärtom, att det pekar mer för att Intel var för agressiva när det kom till deras totala fjasko som var deras 10nm-nod. Alltså egentligen hade Intel tänkt att släppa 10nm produkter redan 2015(), en nod som skulle ha runt samma densitet som TSMC 7nm nod! Man hade alltså vart fyra år (!) före konkurrenterna. Det är bara att gå tillbaka och titta, och det handlade verkligen inte om något maskande utan om en total teknisk flopp som sedan raserade hela Intels-produktplaner i åratal efter. Det var inte direkt som att dom hade tänkt att använda mer eller mindre samma produkt på desktop-sidan i SEX år medan dom på första gången på nästan ett årtioende hade ordentlig konkurrens, när dom innan det tic/tockatat sig fram med extrem framgång.

edit. två på bollen ser jag nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ja om mar man Intel aktier ska man nog fundera på att sälja, var ett ordentligt tapp i Augusti och blir säkert värre. AMD har iaf sin AI-grej som säkert kan hålla dom uppe ett tag.

Permalänk

Ironiskt då intel omsatte 54 mdr $ & qualcomm 36 mdr $. Intel blev för bekväma och tummade på R&D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja om mar man Intel aktier ska man nog fundera på att sälja, var ett ordentligt tapp i Augusti och blir säkert värre. AMD har iaf sin AI-grej som säkert kan hålla dom uppe ett tag.

Aldrig sälj på botten, har du inte sålt innan raset så är det bättre att drifta vidare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Man kan säga mycket om hur mycket Intel "nöjde" sig när det kom till utveckling under deras ohotade ställning på 2010-talet. Men det var knappast fallet när det kom till halvledarteknik, utan det är var snarare tvärtom, att det pekar mer för att Intel var för agressiva när det kom till deras totala fjasko som var deras 10nm-nod. Alltså egentligen hade Intel tänkt att släppa 10nm produkter redan 2015(), en nod som skulle ha runt samma densitet som TSMC 7nm nod! Man hade alltså vart fyra år (!) före konkurrenterna. Det är bara att gå tillbaka och titta, och det handlade verkligen inte om något maskande utan om en total teknisk flopp som sedan raserade hela Intels-produktplaner i åratal efter. Det var inte direkt som att dom hade tänkt att använda mer eller mindre samma produkt på desktop-sidan i SEX år medan dom på första gången på nästan ett årtioende hade ordentlig konkurrens, när dom innan det tic/tockatat sig fram med extrem framgång.

Om de nånsin hade 2015 som plan för produkter på 10nm så var det länge sen. Åtminstone sen 2011 var 2015 året för Skylake (14nm), och Cannonlake (krympning av Skylake till 10nm) var 2016 med Ice Lake 2017. Däremot hade de säkert producerat processorer på 10nm under 2015 om de skulle följt planen

(Det faktum att jag minns denna gamla tidsplan med alla sina kodnamn och inte för mitt liv kan komma ihåg vad den nya tidsplanen och de nya kodnamnen är, säger något obekvämt om min förmåga att lära mig nya saker…)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är helt korrekt. Så om det nu är så att Qualcomm seriöst vill köpa Intel lär det inte vara för att komma åt x86, vid ett köp av Intel (eller AMD) så får den andra parten exklusiv rätt till x86.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/qualcomm-approache...

"Intel and AMD have cross-licensed their respective x86 IP. In the event of an acquisition, it's possible one or both of the companies could lose access to key portions of the platform. This would surely be a significant point of any negotiation in an attempt to take over Intel."

Och det i sig är inte alls så lukrativt som det låter. Det är inte alls ovanligt att företag har en policy som i praktiken förbjuder dem att beroende av produkter som bara har en enda leverantör. Så blir Intel uppköpta, alternativt om AMD hade gått i putten när de var illa ute, lär det vara dödsstöten för x86 om man inte fixar en “second source” igen.

Allt mer pekar på att Qualcomm nog inte är ute efter hela Intel, om det ligger sanning i detta verkar det sannolikt att det är specifika delar av Intel Client Computing Group man vill åt.

Det skulle kunna vara så enkelt som att man vill köpa “tillräckligt” med patent för att ta bort Intels möjligheter att hota Microsoft/Qualcomm kring x86_64 till ARM64-översättning.

Vilket man verkar ha gjort…
https://uk.pcmag.com/processors/89766/intel-dont-emulate-our-...

Det skulle väl vara helt i deras intresse att sänka x86, för att påtvinga en övergång till ARM… bra tillfälle att köra på nu när Intel legat på latsidan och fått många dåliga nyheter på sig… server är ju redan på väg till ARM oavsett

Permalänk
Medlem

Det vore inte bra för pc-marknaden om Intel blev uppköpta. Tvärtom skulle jag säga att vi behöver fler aktörer på processormarknaden, inte färre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Om de nånsin hade 2015 som plan för produkter på 10nm så var det länge sen. Åtminstone sen 2011 var 2015 året för Skylake (14nm), och Cannonlake (krympning av Skylake till 10nm) var 2016 med Ice Lake 2017. Däremot hade de säkert producerat processorer på 10nm under 2015 om de skulle följt planen

(Det faktum att jag minns denna gamla tidsplan med alla sina kodnamn och inte för mitt liv kan komma ihåg vad den nya tidsplanen och de nya kodnamnen är, säger något obekvämt om min förmåga att lära mig nya saker…)

Det stämmer bra att 2015-målet var långt tidigare, och att det senare ändrades till 2016 när man faktiskt satt riktiga 10nm produkter på roadmappen.

"Slides of Intel's roadmap were posted to XbitLabs along with a quote from CEO Paul Otellini reminding investors that the company's R&D is quite deep and looks decades in advance. If everything goes as planned Intel will start shipping 10nm processors in 2015, with work on 7nm technology beginning soon after."

https://www.techspot.com/news/48577-intel-rd-envisions-10nm-c...

Skrivet av TeamRocket:

Ironiskt då intel omsatte 54 mdr $ & qualcomm 36 mdr $. Intel blev för bekväma och tummade på R&D.

Bör noteras att Intel är ett av dom bolag som lägger mest pengar på R&D i hela världen, och vart det iaf senaste tio åren, och la t ex 2022 nästan 30% av omsättning på R&D. Vilket nästan var lika mycket som Nvidia, AMD & TSMC tillsammans.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_by_research_a...

Lär dock vara mindre senste två åren...

Permalänk
Medlem

Dom kom...dom gick...

Skrivet av serverfel:

How the mighty have fallen.

Ericsson....Nokia...Blackberry...Motorola...Sony -Tv, -Walkman, -Vaio...Netscape...SEGA...Toys R Us...SAAB...Yahoo...

Shit... kunde inte tro att dessa giganter kunde falla... vem är härnäst... Intel...?

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…