Permalänk
Medlem

Perfekt exempel på varför man alltid har och kommer alltid använda adblock på alla plattformar för youtube.

Permalänk
Medlem

detta är bara början, tror de flesta streaming tjänsterna kommer att börja höja priserna framöver betydligt.

Permalänk
Medlem

Hupps, det här är det första jag hör om det, har haft YouTube Premium länge och har än så länge inte fått något infomail om detta.

För oss blir det då en höjning från 179 till 279 ... det var minst sagt saftigt.

Jajja. Det kommer bli att betala ändå, för det finns så mycket rejält bra innehåll där (och även enorma mängder bajs, men det undviks ju enkelt) tack vare de kreatörer som producerar det.

Google/Alphabet förtjänar noll cred dock, det enda de gör är att kontinuerligt försämra tjänsten och höja priset.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Skrev jag inte att priset ska vara rimligt för det man köper? Sa inte att yt premium skulle vara gratis. Och att du får gärna tycka att det är bra för dig som konsument att betala för saker som du inte är intresserad av. Reklam på en tröja bryr jag mig inte om. Hela den biten är en annan diskussion om hur sporten blivit dyrare och dyrare för att klubbarna ska finansiera dyrare spelare. Problemet är väl i så fall att tex handbollens rättigheter är för dyra att köpa in. Så antingen så får ju ägarna av ligan inse att vi kan inte ta så här mycket betalt för rättigheterna till våra matcher eller godta att färre personer kommer att se på deras matcher.
Men som jag tidigare skrev så är jag inte ute efter att det ska vara gratis, det är bara du som skriver det. Sitter där med armarna i kors och ser moloken ut.
Jag vill ha fler möjligheter att skräddarsy mina paket. Jag vill inte betala för serier eller filmer om jag bara är intresserad av sport. Min utopi är ju att jag ska kunna välja mellan ligor som jag vill betala för. Du argumenterar som att du tror att dessa företag går back på sina tjänster. Dom är bara välgörare som vill att du som konsument ska slippa att välja andra streamingtjänster.

Skräddarsy paket är att köpa varje liga eller rättighet på olika ställen, vilket blir dyrare och krångligare. Det är att äta kakan och behålla den om man tror att tjänster (Netflix, Max, Disney, TV4...) kommer splitta på sitt content på det sättet. Alla dom tjänsterna har så mycket floppar till serier/filmer som dom "bra fåtal filmerna" måste bära. Har varit samma sak i Hollywood hur länge som helst, varje studio gör 10 filmer per år och de förväntar sig att deras tentpole-filmer ska bära förlusterna för alla andra filmerna de året och även få dom att gå plus. Hela designen är 7 filmer går back, 1 plus minus noll och sen 2 som drar in storkovan. Kollar man på det utifrån så säger man bara "men gör inte dom 7 dåliga filmerna", men det är sådant man inte vet om de kommer vara dåligt eller inte. Men samma sak är det för Netflix eller TV4, de kommer ha ligor som SDHL för att vara progressiva och bra PR, men det är ren jävla förlustaffär och någon måste ta ekonomiska smällen. Samma sak med SVT, de visar en massa skit som ingen vill se, bara för de måste typ. SVT kan däremot skita i om det är bra eller inte på ett annat sätt då de är garanterade pengar vilket som. De kan hävda att det är för den eller den marginella gruppen och det är kulturellt relevant och OK att endast 5000 pers kollar på något. Det funkar inte på samma sätt hos komersiella bolagen, är det för nischat och dåligt så stryper dom det.

Det är sällan diskussioner om hur man borde få välja vad man ska finansiera på SVT med sin skatt, dvs. att man ska få välja att bara få se dokumentärer eller musikkonserter. Utan man får bidra till "alla" deras olika genrer och system.

Det finns en viss uppdelning i paket som har mer sport, eller all sport, osv. men överlag så blir man tvungen i alla sådana att fortfarande betala för skit man inte är ett dugg intresserad av.

Självklart i en utopi som jag också gärna ser så kan man köpa billigt precis den liga/serie/filmer man vill och slippa betala för onödigt skit, men som sagt, det är långt från verkligheten så som streaming-jättarna byggs upp (av förklarliga skäl). Min poäng är just den också att jag ser hur kostnader blir när vissa ligor eller liknande ska fragmenteras bort från något som TV4, det blir dyrare, kräver ytterliggare inloggningar, appar, etc... Det är ju egentligen exakt som att hyra filmer, hyr du en film för 49kr eller liknande så får du bara 3 filmer innan du kommer upp i priset för någon streamingtjänst. Men få är dumma nog att påstå hyra filmer är mer bang for the buck än ett Netflix-konto (om man bara ska slentriankolla filmer). Självklart kan man då få "exakt" dom 3 filmerna man vill (om det då t.ex. inte är en egen Netflix-film som bara finns på Netflix osv...).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Bytte från Lite när de slutade nu säger jag upp. Nästan 100:- dyrare från lite får räcka.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Skräddarsy paket är att köpa varje liga eller rättighet på olika ställen, vilket blir dyrare och krångligare. Det är att äta kakan och behålla den om man tror att tjänster (Netflix, Max, Disney, TV4...) kommer splitta på sitt content på det sättet. Alla dom tjänsterna har så mycket floppar till serier/filmer som dom "bra fåtal filmerna" måste bära. Har varit samma sak i Hollywood hur länge som helst, varje studio gör 10 filmer per år och de förväntar sig att deras tentpole-filmer ska bära förlusterna för alla andra filmerna de året och även få dom att gå plus. Hela designen är 7 filmer går back, 1 plus minus noll och sen 2 som drar in storkovan. Kollar man på det utifrån så säger man bara "men gör inte dom 7 dåliga filmerna", men det är sådant man inte vet om de kommer vara dåligt eller inte. Men samma sak är det för Netflix eller TV4, de kommer ha ligor som SDHL för att vara progressiva och bra PR, men det är ren jävla förlustaffär och någon måste ta ekonomiska smällen. Samma sak med SVT, de visar en massa skit som ingen vill se, bara för de måste typ. SVT kan däremot skita i om det är bra eller inte på ett annat sätt då de är garanterade pengar vilket som. De kan hävda att det är för den eller den marginella gruppen och det är kulturellt relevant och OK att endast 5000 pers kollar på något. Det funkar inte på samma sätt hos komersiella bolagen, är det för nischat och dåligt så stryper dom det.

Det är sällan diskussioner om hur man borde få välja vad man ska finansiera på SVT med sin skatt, dvs. att man ska få välja att bara få se dokumentärer eller musikkonserter. Utan man får bidra till "alla" deras olika genrer och system.

Det finns en viss uppdelning i paket som har mer sport, eller all sport, osv. men överlag så blir man tvungen i alla sådana att fortfarande betala för skit man inte är ett dugg intresserad av.

Självklart i en utopi som jag också gärna ser så kan man köpa billigt precis den liga/serie/filmer man vill och slippa betala för onödigt skit, men som sagt, det är långt från verkligheten så som streaming-jättarna byggs upp (av förklarliga skäl). Min poäng är just den också att jag ser hur kostnader blir när vissa ligor eller liknande ska fragmenteras bort från något som TV4, det blir dyrare, kräver ytterliggare inloggningar, appar, etc... Det är ju egentligen exakt som att hyra filmer, hyr du en film för 49kr eller liknande så får du bara 3 filmer innan du kommer upp i priset för någon streamingtjänst. Men få är dumma nog att påstå hyra filmer är mer bang for the buck än ett Netflix-konto (om man bara ska slentriankolla filmer). Självklart kan man då få "exakt" dom 3 filmerna man vill (om det då t.ex. inte är en egen Netflix-film som bara finns på Netflix osv...).

Både F1 och NHL är/var ju billigare när man köper direkt från deras egen streamtjänst. Så det går ju om dom vill, men dom vill oftast inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag betalar inte till något annat företag för streaming, än för Netflix (tyvärr, se #20558325 om varför).

"Vad är sinnessjukt?" Google är ett amerikanskt företag som inte rättar sig helt efter GDPR, och så kräver de mer pengar från deras användare. Varför ska man betala mer när de har fått böter i mångmiljonsbelopp (som för Google är småsummor) för deras integritetsfientlighet genom åren? "För att få bättre funktioner". Är det så? Kan man verkligen lita på det? Är det inte annat som Google har i görningarna som de inte berättar för oss? Och vad ska dessa funktioner tillföra för er användare? Vad är deras mål?

Och nej, jag litar inte ett smack på Big Tech. De är för maktkåta och pengakåta, och sånt råhatar jag. Men ibland måste man tyvärr offra sig och få sitt digitala liv äventyrat. Annars får man välja mellan 4 alternativ: att mista en eller flera vänner, att bli kallad för onormal eller annat otrevligt, att få böter, eller att sitta i fängelse.

Det är en fin, skör tråd, det där. Man måste hitta den rätta balansen för sin egen del, och jag har ännu inte hittat den helt och hållet.

Lite angry man yells at cloud vibbar.

Big tech pengakåta? Vilket företag är inte. De erbjuder bra produkter som folk är villiga o betala för, inget konstigt. Sen att de finns saker som man inte stöttar i företag är ju väldigt normalt, finns nog inte ett företag med helt rent mjöl i påsen.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Big tech pengakåta? Vilket företag är inte. De erbjuder bra produkter som folk är villiga o betala för, inget konstigt. Sen att de finns saker som man inte stöttar i företag är ju väldigt normalt, finns nog inte ett företag med helt rent mjöl i påsen.

Det är handlar väl snarare om motiveringen till varför man höjer med 56% på familjeabonnemanget. Jag har i ärlighetens namn svårt att förstå vad som kostar 100kr extra i månaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Man måste sätta ner foten för de företag som kräver makt och pengar, samtidigt som de äventyrar andras liv med deras integritetsfientliga lagringar. Alldeles för många förstår inte allvaret och det är därför de fortsätter köra på den väg som de själv känner är underbar, trots mångmiljonsböter.

Alla företag är mer eller mindre pengakåta, men när det kommer till Big Tech så måste man vara extra kritisk. Främst när det kommer till amerikanska företag. De är värst! Kina är också värst, men på ett helt annat plan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cameltotem:

Skrivet av Airikr:

Man måste sätta ner foten för de företag som kräver makt och pengar, samtidigt som de äventyrar andras liv med deras integritetsfientliga lagringar. Alldeles för många förstår inte allvaret och det är därför de fortsätter köra på den väg som de själv känner är underbar, trots mångmiljonsböter.

Alla företag är mer eller mindre pengakåta, men när det kommer till Big Tech så måste man vara extra kritisk. Främst när det kommer till amerikanska företag. De är värst! Kina är också värst, men på ett helt annat plan.

Det är inte pengakåtheten som är unik utan deras maktposition i samhället. Att branschen är för oreglerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Både F1 och NHL är/var ju billigare när man köper direkt från deras egen streamtjänst. Så det går ju om dom vill, men dom vill oftast inte helt enkelt.

Jag tror nog inte F1 eller NHL vill köra på egen plattform helt då de troligtvis tjänar mycket mer på att sälja rättigheterna till diverse TV-kanaler eller streamingtjänster. Just NHL har ju sina löner osv. låst även mot TV-avtalen.

Sen är det som sagt en större del i hela processen är att man med alla dessa ligor vill nå ut till en bredare publik, att då låsa så endast intresserad kommer se deras liga ger motsatt effekt.

En av orsakerna det är så jävla viktigt att få sitt content på SVT är just för då syns man på TV i ålderdomshemmet, på vänterummet i sjukhuset, restaurangen, etc. eller att man kolla ett program och inte stängde av TV:en efter det. Det är sjukt många tittare som inte aktivt har valt kanalen men som ändå tittar.

Vidare så betalar ju streaming-tjänster osv. mer för exlusivitet, att ingen annan får visa matcherna, eller loppen. Men men, det där är nog bara sådant som ligorna själva vet vilket de tjänar mest på, eklusivitet kontra alla kan få rättigheterna.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Det är inte pengakåtheten som är unik utan deras maktposition i samhället. Att branschen är för oreglerad.

Yepp, precis som vad jag skrev: makt och pengar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@xSean145

Jag provade och spelar man något på ena youtube och startar något på den andra så pausas den första.

Hur löser du detta?

Jag testar nu och det fungerar bara och jag gör inget speciellt. Är inne från samma youtube konto också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Onödigt att ha både Spotify och Youtube Music (som ingår i Premium) om man behöver vända på slantarna. Jag slutade med Spotify när jag fick YTM.

Och detta är varför Google utreds för konkurenshämmande beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Onödigt att ha både Spotify och Youtube Music (som ingår i Premium) om man behöver vända på slantarna. Jag slutade med Spotify när jag fick YTM.

Finns typ "inget" på YTm tycker jag när jag letar i minnet.
Sist jag kollade så var det typ användaruppladdade klipp, dålig kvalité osv

Lyssnar på mycket klassisk musik, och semi-följer en podd som BARA finns på sporkify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför betala för YouTube premium när ad blocker fungerar utmärkt?

Främst för att jag vet om att det drabbar de skapare jag tycker om att titta på. Utan reklam eller Premium så får de inga pengar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Finns typ "inget" på YTm tycker jag när jag letar i minnet.
Sist jag kollade så var det typ användaruppladdade klipp, dålig kvalité osv

Lyssnar på mycket klassisk musik, och semi-följer en podd som BARA finns på sporkify.

"Inget"? Vi verkar inte prata om samma sak, Youtube Music. Där finns massor inom alla kategorier med mycket bra kvalitet.

"Användaruppladdade klipp", vad är problemet med det? Det är bara ett extra alternativ. Gillar man inte det är det bara att välja originalinspelningen. Typ detta exempel med Warren Zevon:

https://music.youtube.com/watch?v=LbhYqV17CoQ&si=FaNBrqhKM3Y5...

gillar man inte det så lyssnar man på originalinspelningen istället från albumet Life'll kill ya:

https://music.youtube.com/watch?v=Efl0G4SUdiM&si=aw3x6POiytcH... (mycket bra ljud)

Tre skärmdumpar från det jag lyssnar på just nu, samt ett klassisk exempel av Villa-Lobos:

Vad jag än letar efter så tycker jag det är väldigt mycket mer än "inget".

Edit: Jag kan inte hitta en gammal favorit på Spotify, men som finns på Youtube Music, letar jag dåligt?

"I thank you Mr Moon" inspelad av Smith Ballew 1931. Hittar enbart versionen med The Boswell Sisters.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Tex inom cykling lvg/mtb. Finns streamtjänster att se på om man vill. Men blir geoblockad för att de sålt rättigheter till tv bolag i ens land som inte väljer att visa. Oavsett om man vill betala för det.

Senaste debaclet med fotboll på viaplay är väll talande. Köpt sportpaket via viaplay du får se fotboll. Köpte samma paket via tele2 du fick inte se. Rättigheter, och de undrar varför illegala iptv tjänster finns.

Alltså bägge är viaplay sport. Men ena kommer från viaplay, men andra är samma men från tele2 som under försäljare. Ergo dom betalar till viaplay för att tillgodose sina kunder med viaplay/sport. Men tydligen olika rättigheter.

Youtube.com kommer hamna där med. Någonstans finns det två gränser. 1 hur mycket reklam. 2 vad det skall kosta för att inte ha reklam.

Youtube.com är inte en självklarhet eller rättighet. Paradigm skifte. En gång var Schweiz ledande på klockor, sedan Japan. Och idag med smart klockor ingen av dem.

Kommer nog lösa sig, men inte som vi tror. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Viaplay lär väl kursa pga hur de paketerat och prissatt sina paket. Läste denna artikel idag om streaming av sport i Europa och det står en hel del häpnadsväckande

"Pirate streaming growing by 30% in 2022 across European Union countries"

"The recent increase in piracy has coincided with rising subscription fees for streaming services, leading consumers to be more selective about how many they sign up for."

30% tillväxt på ett år är sjukt och visar att modellen inte fungerar.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-09-23/how-illega...

Permalänk
Medlem

Studentrabatt?
Hur "verifierar" man det?

Skicka PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Viaplay lär väl kursa pga hur de paketerat och prissatt sina paket. Läste denna artikel idag om streaming av sport i Europa och det står en hel del häpnadsväckande

"Pirate streaming growing by 30% in 2022 across European Union countries"

"The recent increase in piracy has coincided with rising subscription fees for streaming services, leading consumers to be more selective about how many they sign up for."

30% tillväxt på ett år är sjukt och visar att modellen inte fungerar.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-09-23/how-illega...

Missförstå mig inte, jag tycker inte det är t.ex. rimliga löner på fotbollsspelare på högre nivåer, osv. så jag menar inte att saker som sport måste hela tiden växa och bli dyrare. Men när även den största/bästa ligan Premiere League som är bäst senaste åren bara vuxit 4% när inflationen samma tid varit över 20% säger en del om hur marknaden ser ut. Jag förstår att folk piratar och inte tycker det är värt att punga upp för saker som Viaplay. Jag tycker bara det är enormt jävla ironiskt när folk hatar på löner och arvoden hos mediabolagen när de är ganska små summor jämfört med fotbollspelare i högre skicket. Vilket som, "modellen funkar inte" är lite väl simpelt, det vore lite som att säga att hastighetsskyltar funkar inte eftersom 10-20% åker konstant för fort... Frågan är mer vilka lösningar vill man införa, billigare/dyrare abonnemang eller lobba för hårdare tag mot piratkopiering.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Sa upp det på en gång. Tycker det är värt kanske 70kr i månaden att slippa reklam. Hade de lagt fram det så att skaparna får mer pengar så hade jag kunnat tänka mig att betala mer.

En väldigt viktig sak som jag inte sett någon ta upp överhuvudtaget här på SweClockers är att Youtube Premium är det bästa som hänt skaparna på YouTube. Har för mig att YouTube endast tar 45% av avgiften och resten går till den som skapat videon. Det är alltså 55% av avgiften som direkt går till de användarna tittar på och inte till Google. En skapare får flera gånger mer i intäkt för en "Premium View" än en "ad view".

YouTube gick i förlust i många år och fortfarande är det inte någon kassako. Google tjänar enormt mycket pengar men det är inte genom YouTube som de gör sin vinst. Förutom att betala för infrastrukturen så går en hel del pengar även till skaparna. Detta är varför det inte finns några alternativ till YouTube. Det är helt enkelt för dyrt och för liten eller ingen vinst i det hela.

Så en ökning på 100kr i månaden för Family prenumeration borde alltså bli 55kr extra till skaparna på YouTube varje månad och endast 45kr extra till YouTube. Totalt tar Google alltså bara 125kr av en Familjeprenumeration. Räknar du bort momsen på det så är det en jämn hundring endast Google får för att upp till 6 personer får tillgång till Premium. Inte så girigt ändå när det kommer till deras prissättning.

Sen finns det massor med andra problem med hur de utvecklar YouTube och Google överlag. Men kostnaden för Premium är faktiskt väldigt rimlig.

11 sidor med kommentarer och så lite fakta påminner mig om varför jag så sällan är här nuförtiden.

Permalänk

Vart hittar man Premium för 279kr? Får bara ett pris för 359kr när jag ska försöka återuppta prenumerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vart hittar man Premium för 279kr? Får bara ett pris för 359kr när jag ska försöka återuppta prenumerationen.

Utanför apples ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Gör det på nätet och inte i iOS-appen!
(Edit: @VinterSolen hann först!)

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden lite, men antar att det är samma bekymmer som ovan har problem med.
Jag har betalat 149kr/mån i nått år och nu fick jag mail att det skulle höjas till 199kr/mån för vanlig premium varför har de olika priser? Varför ska jag betala mer än andra?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Skummat igenom tråden lite, men antar att det är samma bekymmer som ovan har problem med.
Jag har betalat 149kr/mån i nått år och nu fick jag mail att det skulle höjas till 199kr/mån för vanlig premium varför har de olika priser? Varför ska jag betala mer än andra?

Du betalar via iphone antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du betalar via iphone antar jag.

Ja det stämmer, men vet någon varför det är så? Mer än att det är Apple? Får man göra så?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Ja det stämmer, men vet någon varför det är så? Mer än att det är Apple? Får man göra så?

Apple kräver typ 30% av pengarna, så tuben tar typ 30% mer av iphone-apple-användarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Snart sitter du där och försöker berättiga för dig själv att YT är värt 499:- i månaden. Konsumenter är så fruktansvärt blåsta. Om ett företag ökar priset för en produkt och konsumenterna sluta köpa tjänsten, tror ni då att A: Företaget höjer priserna igen. Eller B: Företaget inser sitt misstag och sänker priserna, alternativt erbjuder andra typer prenumerationer.

Lite orelaterat till Youtube visserligen, men.. Något jag kommer att tänka på är SL. Jag vet inte hur det är med andra bussbolag i resten av Sverige, men SL får färre kunder varje år, och höjer priserna hela tiden. Det blir ett moment 22, där ju mer dom höjer, desto färre kunder får dom, som leder till lägre intäkter, som leder till att dom höjer priset igen.