Kan inte skicka bild med SMS

Permalänk
Medlem

Kan inte skicka bild med SMS

Har en android telefon, har gått bra ckicka bild med sms tidigare till ett nummer, nu går det inte, går bra med andra nummer

Den har krävt jag ska välja 2 olika format av sms ska skickas, kan det vara det som är felet, och hur ändrar jag då rätt format skicka sms med bild?

Tack

Permalänk
Medlem

SMS är väl bara text?

Är det inte MMS du ska använda dig av?

Permalänk
Medlem

Om du har telenor så kan de vara för att dom har problem med sitt nät

Annars så ska telefonen skicka meddelandet i rätt format automatiskt om du själv inte har ställt in något tokigt

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Om du har telenor så kan de vara för att dom har problem med sitt nät

Annars så ska telefonen skicka meddelandet i rätt format automatiskt om du själv inte har ställt in något tokigt

Kör tele2, bara det här numret jag har problem med

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

SMS är väl bara text?

Inte inne på vad det kallas

Det är dom 2 alternativen jag fått att välja till detta telefonnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

SMS är väl bara text?

Skrivet av Ozeroun:

Inte inne på vad det kallas

Det är dom 2 alternativen jag fått att välja till detta telefonnummer

I typ alla moderna SMS appar så blir det automatiskt MMS när man lägger till t.ex en bild. Så det är inte problemet.

Permalänk
Medlem

Kanske mottagaren ha Telenor då?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Kanske mottagaren ha Telenor då?

Ja men den andra mottagaren har också Telenor där fungerar det med bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

I typ alla moderna SMS appar så blir det automatiskt MMS när man lägger till t.ex en bild. Så det är inte problemet.

Jag har tidigare fått MMS och då blir färgen grön... annars blå färg

Permalänk
Medlem

Kan mottagaren möjligtvis vara en iphone användare? Prova då gå in i inställningarna för din messages app och välj där att slå på alternativet som heter nåt i stil med "skicka om automatiskt som sms/mms växla från RCS chattar om det inte går att skicka meddelanden". Ibland kan det vara det som är felet då android som standard annars skickar mms som RCS neddelanden och då kan det bli krångel med iphones.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kan mottagaren möjligtvis vara en iphone användare? Prova då gå in i inställningarna för din messages app och välj där att slå på alternativet som heter nåt i stil med "skicka om automatiskt som sms/mms växla från RCS chattar om det inte går att skicka meddelanden". Ibland kan det vara det som är felet då android som standard annars skickar mms som RCS neddelanden och då kan det bli krångel med iphones.

Är mottagaren en iPhone används inte RCS alls, än så länge då ingen svensk operatör har stöd för RCS, vilket krävs för att få RCS på iPhone. (På Android används inte opteratören för RCS) Så RCS ska inte spela någon roll alls. Android skickar inte alls som standard RCS till iPhone. Android använder bara RCS om båda har RCS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är mottagaren en iPhone används inte RCS alls, än så länge då ingen svensk operatör har stöd för RCS, vilket krävs för att få RCS på iPhone. (På Android används inte opteratören för RCS) Så RCS ska inte spela någon roll alls. Android skickar inte alls som standard RCS till iPhone. Android använder bara RCS om båda har RCS.

På min nya Samsung A55 5G var jag i alla fall tvungen att slå på den funktionen för att kunna skicka ett mms till min systers iphone.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kolla dina och din väns APN-inställningar som är operatörsspecifika. Exempel:
https://www.telia.se/foretag/support/info/apn-installningar-f...
https://support.apple.com/sv-se/109324

Inställningar för surf ... Inställningar för MMS ... MMSC: http://mmss/ MMS-proxy: 193.209.134.132 MMS-port: 8080 APN-typ: mms

OBS: Använd inte dessa, de är enbart exempel! (Sök på din operatör och "APN")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

På min nya Samsung A55 5G var jag i alla fall tvungen att slå på den funktionen för att kunna skicka ett mms till min systers iphone.

Det låter märkligt. Jag har haft den funktionen avstängd i flera år (slog på den tidigare i år, inte för att jag hade något problem) och har kunnat skickat vanliga SMS och MMS till iPhones utan problem. Det låter väldigt märkligt att den skulle försöka med RCS mot en iPhone som inte har RCS stöd överhuvudtaget förrens nu i iOS 18 (dock inte i Sverige än)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig