Polisen tar över utvecklingen av statlig BankID-utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Men inte banken(rna) för att skaffa ett nytt Bank-ID i mobilen eller som fil på datorn

Inte? Har du varit inne på ett bank-kontor för att få hjälp med att skaffa mobilt Bank-ID, och de har inte accepterat körkort som legitimation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Bra, för det är inte bra att vara beroende på bankernas nycker. Bankerna idag har för mycket makt över våra privatliv t.ex.

Ännu viktigare enligt mig i så fall att den färdiga produkten går att få tag på och använda UTAN tekniska krav som i praktiken innebär att man som medborgare/konsument inte har något annat val än att acceptera Googles, Apples eller Microsofts användarvillkor.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Inte? Har du varit inne på ett bank-kontor för att få hjälp med att skaffa mobilt Bank-ID, och de har inte accepterat körkort som legitimation?

Ja det har jag !!, sen finns det även banker som inte har några fysiska bankkontor förutom ett då, i huvudstaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

du måste ha svenskt pass eller internationelt ID för att få skaffa mobilt Bank-ID numera. Körkort är inte giltigt längre.

Citat:

Har du inget pass eller nationellt id-kort för den nya aktiveringen behöver du skaffa ett sådant och det gör du hos Polisen. Körkort gäller inte som identifikation när du skaffar Mobilt BankID eftersom körkort saknar NFC och det är NFC-kravet som är en av de viktigaste delarna i utvecklingen för ökad säkerhet och kontroll.

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/nu-svarare-fornya-mobilt...

Citat:

Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort
Ifall du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID kan du ansöka om det hos Polisen. Du behöver vara svensk medborgare. Om du inte har möjlighet att skaffa någon av de två ID-handlingarna, prata med din bank för att höra om det finns möjlighet för dem att hjälpa dig vidare på något sätt.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Bra, för det är ett rent helvete att få BankID att funka om man inte är svensk medborgare. Inte ens med personnummer och skatteverkets ID-kort funkar det utan att man hittar en av de få banker som kan gå runt deras verifikationsprocess.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Är polisen verkligen rätt myndighet att ansvara för sådant här?! Det är en sak att utfärda ett fysiskt kort. Nu kommer Polisen antagligen ha tillgång till precis allt man använder det till och antagligen mycket mer som inte riktigt framgår.

Hade hellre sett någon annan myndighet ansvara för e-legitimation.

Håller med dig till 100! Har i många år vart kritisk till att jag ska behöva identifiera mig via banken för att komma in på statliga tjänster och allt annat, att staten och ingen annan ska förse detta tycker jag är självklart. Men polisen litar jag inte ett j’vla dugg på. Deras app kommer aldrig hamna på någon av mina enheter. Förutom bakdörr lär den väl ligga och samla data i bakgrunden. Polisen har än mindre att göra med vad jag betalar för eller loggar in på. Då låter jag hellre våra giriga och penningtvättande banker fortsätta ha monopol på mina tjänster i samhället.

Nä du.. om inte Bahnhof gör en e-legitimation får jag väl förbli sur på hela den här strukturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Här finns det dock mycket mer tvek på att vinstintresserade företag gör detta på ett fullgott och korrekt sätt...

Jag håller heller inte med i nidbilden att allt statlig alltid är så jäkla sämst. Många statliga e-tjänster som t.ex. att ansöka om föräldraledighet via försäkringskassan eller e-deklarera fungerar hur bra som helst.

Konkurrens kan vara bra och i detta fall finns det inget som pekar på att de privata alternativen försvinner. Men om jag får välja mellan att ett bankkonsortium eller staten utfärdar mitt digitala ID väljer jag staten alla dagar i veckan.

Fast kontakta ärenden med f-kassan digitalt utanför föräldraledigansökan är ju dock omöjligt! Då de enbart godtar brev (wtf) eller telefon 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

hur bankid beter sig er et skämt, good news med polisen. fins över 800k personer folkbokförd i sverige som inte er medborgare, kul bli nekad bankid när man byter lur och har en bank utan kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Men inte banken(rna) för att skaffa ett nytt Bank-ID i mobilen eller som fil på datorn

Det gäller i så fall bara ett urval av i sverige verksamma banker. Min bank accepterar körkort.

Skrivet av Knashatt:

du måste ha svenskt pass eller internationelt ID för att få skaffa mobilt Bank-ID numera. Körkort är inte giltigt längre.

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/nu-svarare-fornya-mobilt...

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

Så sent som senaste månaden hade jag inga problem att boka tid på mitt bankkontor och medelst körkort ladda ner ett BankID på min nya telefon. Riktigt bra service. (Foliehatt: Antar att de tittade på alla övervakningsbilder som kopplats till mig vid tidigare besök!)

Jag frågade också om tidsplanen när det skulle bli ett absolut krav på Pass/NatID men det fanns ännu inga sådana uppgifter kommunicerade i min bank. Det lät som att det kommer att dröja minst ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast kontakta ärenden med f-kassan digitalt utanför föräldraledigansökan är ju dock omöjligt! Då de enbart godtar brev (wtf) eller telefon 😅

Finns väl knappt en enda tjänst hos f-kassan som man inte kan lämna in digitalt? Förstår inte riktigt vad du menar med att det är omöjligt, har hanterat massor av olika ärenden där utan ett enda telefonsamtal eller telefon och jag har inte ansökt om någon föräldraledighet (de hade inte e-tjänster på den tiden det var aktuellt).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det är inte fråga om att körkort inte är giltigt. Körkort har inget NFC-chip, så det kan inte verifieras av din mobil.

Men det betyder inte att du inte kan använda körkort på ett bankkontor för att legitimera dig, så att de kan hjälpa dig att skaffa mobilt Bank-ID. Du måste även in på bankkontor om din mobil inte stöder NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är inte fråga om att körkort inte är giltigt. Körkort har inget NFC-chip, så det kan inte verifieras av din mobil.

Men det betyder inte att du inte kan använda körkort på ett bankkontor för att legitimera dig, så att de kan hjälpa dig att skaffa mobilt Bank-ID. Du måste även in på bankkontor om din mobil inte stöder NFC.

om din bank har ett bankkontor that is

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Bra, för det är ett rent helvete att få BankID att funka om man inte är svensk medborgare. Inte ens med personnummer och skatteverkets ID-kort funkar det utan att man hittar en av de få banker som kan gå runt deras verifikationsprocess.

Nu kanske vi som land dock ändå bör koncentrera oss på att ordna med digitala tjänster åt de människor som faktiskt är medborgare i landet i fråga? De som önskar nyttja detta får väl ansöka om medborgarskap? Eller ordna med en digital id lösning i det land där de är medborgare?

Skrivet av Swedishchef_90:

Fullständigt skitsnack, går precis utmärkt att kontakta försäkringskassan digitalt, de har "kontakta oss"-funktioner knutna till nästan alla deras tjänster. Något som jag personligen nyttjat flera gånger.

Skrivet av thesutex:

hur bankid beter sig er et skämt, good news med polisen. fins över 800k personer folkbokförd i sverige som inte er medborgare, kul bli nekad bankid när man byter lur och har en bank utan kontor.

Kanske rätt rimligt ändå att man är medborgare i det land där man är folkbokförd?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Ännu viktigare enligt mig i så fall att den färdiga produkten går att få tag på och använda UTAN tekniska krav som i praktiken innebär att man som medborgare/konsument inte har något annat val än att acceptera Googles, Apples eller Microsofts användarvillkor.....

Ja det hade varit önskvärt.
Windows 10 kommer sluta få uppdateringar nästa år och då hade det varit smidigt om ett statligt BankID funkade på Linux och var open source.

Tänk om Sverige kunde bli lite inspirerade av Schweiz: Switzerland mandates government agencies use open-source software (The new law requires the use of open-source software and the publishing of new government code under open-source licenses)

This "public money, public code" approach aims to enhance government operations' transparency, security, and efficiency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kanske rätt rimligt ändå att man är medborgare i det land där man är folkbokförd?

Wow .. du vill med andra ord stänga ute alla som jobbar / studerar etc och bor här från andra länder . Rett många från nordiska länder , usa , eu. Låter som en fantastisk idé 😂

Rimligt är att man erbjuder lösningar för alla , inte bara för dom BankID tycker ska få.

Permalänk
Medlem

Varför utveckla ytterligare ett system? Varför inte kika på fungerande system i grannländer som ligger längre fram, och göra de anpassningar som behövs?

Anektdotiskt menar jag att Danmark ligger längre fram än Sverige med digitalisering, i princip alla danskar har en digital e-boks, och det känns som att det har funnits längre eller i alla fall varit vanligt längre än typ Kivra och liknande är i Sverige.

Danmark lanserade förra året mitID, som en väsentligt moderniserad efterträdare till NemID. Jag använder det i jobbet. Lite klurigt att komma in som icke dansk men det går och det är en smidig app-baserad lösning. Det måste väl gå att göra smarta deals mellan länder att dela med sig av liknande system istället för att bränna skattepengar på att utveckla nåt helt nytt?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu kanske vi som land dock ändå bör koncentrera oss på att ordna med digitala tjänster åt de människor som faktiskt är medborgare i landet i fråga? De som önskar nyttja detta får väl ansöka om medborgarskap? Eller ordna med en digital id lösning i det land där de är medborgare?

Eller så kanske digitala tjänster - liksom fysiska tjänster - skall vara för de som bor här? Oavsett medborgarskap.

Citat:

Så utbytesstudenter, gästforskare, och andra som bor här tillfälligt (några år) ska behöva bli medborgare här?
Inte rimligt. Inte det minsta rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Medborgare får du inte bli förrän du bott i sverige i minst 5 år, och folkbokförd ska du vara om du bor och jobbar här så du kan betala skatt och göra rätt för dig osv. Sådant som jag kan tänka mig att du anser är viktigt att folk gör.

På mitt jobb har vi under åren rekryterat rätt mycket från både innanför och utanför EU då det inte går att få tag på kompetent folk i Sverige; och det är precis som thomas_skane säger ofta strul med att få bankID. (typ komiska moment-22 situationer i stil med att du måste ha konto hos en bank för att få bankID, men du kan bara få ett möte på banken genom att boka via en tjänst som kräver bankID osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det gäller i så fall bara ett urval av i sverige verksamma banker. Min bank accepterar körkort.

Så sent som senaste månaden hade jag inga problem att boka tid på mitt bankkontor och medelst körkort ladda ner ett BankID på min nya telefon. Riktigt bra service. (Foliehatt: Antar att de tittade på alla övervakningsbilder som kopplats till mig vid tidigare besök!)

Jag frågade också om tidsplanen när det skulle bli ett absolut krav på Pass/NatID men det fanns ännu inga sådana uppgifter kommunicerade i min bank. Det lät som att det kommer att dröja minst ett år.

Skandiabanken kräver ett Nationellt ID-kort eller pass (dock inte med Körkort) för att få ett Bank ID och dom har bara ett fysiskt bankkontor i Sverige, gissa vara det ligger, jo i Stockholm, tidigare kunde man få det via att logga in på Skandiabanken med sin pinkod och engångskoder ..det går inte mera..mitt mobila bankid går ut 2026..sen är det kört..så jag kan inte byta mobil innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de har i så fall lyckats ta sig in i landet med sitt hemlands handlingar och då får de använda dem.

Eller så behöver vi inte medvetet göra saker omständigare för alla som bor här utan att vara medborgare. Vem vill dra med sig passet överallt, som dessutom saknar svenskt personnummer? Nej tack, det är redan tillräckligt småjobbigt när personen framför i kön saknar ID som går att scanna, så alla måste vänta på att uppgifterna ska slås in manuellt av sommarjobbaren bakom disken.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Notera att alla banker kan begära att ditt BankID avslutas vid misstänkt penningtvätt eller dylikt.

ALLA. Inte endast din egen bank.

Därför behövs ett alternativ som inte tillhandahålls av privata aktörer.

Skrivet av BattleGeek:

Notera att alla banker kan begära att ditt BankID avslutas vid misstänkt penningtvätt eller dylikt.

Vid "misstänkt" penningtvätt eller vid "misstanke" om brott.

Väldigt rättssäker hantering...

I en riktig rättssäkerhet stat så måste b a n k e n driva brottmålet mot dig och bevisa ett eventuellt begånget brott...

Om det statliga alternativet ska kunna flyga så måste en lag ⚖ ändring till som ålägger banken att:

a) INTE ha mandat att stänga av en tjänst vid ENBART en misstanke
b) STATEN blir (som det är i nuvarande ordning) den som utreder, åtalar öh eventuellt dömer den dömde. Först DÄREFTER kan banken agera genom att - via åklagaren - få information om huruvida den dömde blev dömd...

Men men... Det kanske bara är jag som har för höga krav på rättssäkerheten...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Fullständigt skitsnack, går precis utmärkt att kontakta försäkringskassan digitalt, de har "kontakta oss"-funktioner knutna till nästan alla deras tjänster. Något som jag personligen nyttjat flera gånger.

Konstigt då jag har kontaktad dem där och blivit tillsagd att ringa då dem inte svarar på frågor digitalt angående de sakerna, hittils 3 olika saker.

Sen angående bara medborgare skall ha bank id etc.

Det finns så mycket idiotiska saker i Sverige gällande tur ordning.

1. vissa kräver personnummer för att få ett jobb
Du kan enbart få personnummer om du har ett jobb eller skälig mängd pengar typ 200k så du får uppehållstillstånd, denna process tar ca 1-2år. Gäller folk utanför EU. Dock processen för personnummer tar lika lång tid.

2. Vissa banker tillåter inte folk utan personnummer konto. Finns få undantag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

om din bank har ett bankkontor that is

Är du som kund som väljer vilken bank du vill ha. Om ett fysiskt kontor är viktigt för sig så antar jag att du valt ett sådant för att visa ditt stöd? Istället för 100 kr extra i månaden i ränta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Skandiabanken kräver ett Nationellt ID-kort eller pass (dock inte med Körkort) för att få ett Bank ID och dom har bara ett fysiskt bankkontor i Sverige, gissa vara det ligger, jo i Stockholm, tidigare kunde man få det via att logga in på Skandiabanken med sin pinkod och engångskoder ..det går inte mera..mitt mobila bankid går ut 2026..sen är det kört..så jag kan inte byta mobil innan dess.

Varför kan du inte byta mobil innan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Med nordea så kan du förnya ditt bankid själv och signera med ditt "gamla" bankid som är fortfarande giltigt, så ditt nya bankid kan installeras på en annan mobil t.ex.

Permalänk
Medlem

Polisen bör som 99% inkompetent myndighet (som i princip bara utreder mord, viket de gör enbart av det skälet att det skulle bli ett R A M A S K R I bland medborgarna om man inte utredde det ofrivilliga mordet) INTE få hantera BankID.

Författningsskyddet däremot.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Med nordea så kan du förnya ditt bankid själv och signera med ditt "gamla" bankid som är fortfarande giltigt, så ditt nya bankid kan installeras på en annan mobil t.ex.

Det skulle jag tro att man kan göra hos alla banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det skulle jag tro att man kan göra hos alla banker.

Nej.

Har Länsförsäkringar. Bytte mobil i veckan och även om jag använde mitt gamla BankID för att starta processen så krävdes nationellt ID ändå för att komma vidare på nya telefonen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

du kanske ska svara på frågorna från din bank om kundkännedom eller känner du att det finns en risk att åka dit när du måste ljuga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nej.

Har Länsförsäkringar. Bytte mobil i veckan och även om jag använde mitt gamla BankID för att starta processen så krävdes nationellt ID ändå för att komma vidare på nya telefonen.

Ok. Där ser man. Jag kan tycka att det är rimligt att det behövs, förmodligen kommer övriga banker följa efter.

Edit: jag bytte också mobil i veckan och för mig gick det bra att aktivera mitt nya BankID med hjälp av det gamla. Jag har BankID från Swedbank.