Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst var det väl i USA som de helt tagit bort sim-kort-platsen, dessa lär ju inte vara så attraktiva här i så fall. Och det skiljer väl en del i vilka nät telefonerna har stöd för?

På iPhone 14 och nyare så stämmer det att USA modellen inte har stöd för fysiskt SIM-kort. Gällande nät så har USA modellen stöd för alla 4G och 5G band som används i EU, däremot kan 4G+ stödet vara begränsat, beroende på hur Apple konfigurerat modemet för CA.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det någon som fortfarande använder fysiskt SIM?

De flesta skulle jag tro.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Borde inte priserna gå ner om fler säljer av begagnade produkter med "fel" kontakt? Tillgången ökar och efterfrågan minskar på dessa.

Permalänk
Medlem

Alltså känns ju som EU i ett nötskal.
Lagen kom till för att minska elektronikskrot (laddare/kablar)
Nu ska man "förbjuda begagnade telefoner", är det inte bättre att återanvända telefonen för att minska elektronikskrot?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Min skärm är inte sprucken eller något sådant, som ny, inget behövs bytas, batteritid fortfarande över 90%, så nix.

Din ja, men det är inte direkt skicket på folks telefoner över lag om man ser sig omkring.

Permalänk
Medlem

Vimla (Telenor) erbjuder väl fortfarande inte eSIM?

På min arbetsplats har vi precis i dagarna gått över till eSIM, vilket Telia tydligen inte velat erbjuda.

Sen använder vi fysiskt SIM i 4G-routern till övervakningskamerorna m.m. Att vara låst till eSIM där hade antagligen skapat panik.

Permalänk
Medlem

Jag använder det väldigt flitigt, experimenterar med postmarketOS på ett antal telefoner och har ett par test-SIM som jag flyttar runt tillsammans med mitt vanliga SIM. eSIM skulle ganska effektivt sätta stopp för så snabba byten.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Lighting kom la före USB-C men även frånsett det så är Lightingkontakten i sig fysiskt mer robust än USB-C i sin utformning. I USB-C-biten kommer "vicka"-belastningen i själva kontakten i telefonen där du har en utstickande del som skall in i själva kontakten, Lightning är tvärtom och du kan bygga en mer robust kontakt både i telefonen där du kan förstärka extra mycket och själva kontakt-kontakten kan vara enklare och mer rejäl... märks att jag inte är ingenjör

Sen tycker jag det är lysande att Apple nu behöver byta, fantastiskt att kunna ladda allt med allt, men ovan stämmer likväl.

Fast i Lightning är det själva kontaktbläcken som tar kraften när du böjer kontakten istället för donets metallhölje som i USB-C. Det gör dels att spänningen i materialet som kontaktbläcken sitter på blir betydligt högre i Lightning än i USB-C för samma draglast vinkelrätt mot kontaktdonet (alltså som när telefonen ligger på en bordskant och du trampar på kabeln), dels att vinkeln den böjer sig till blir högre (höljet i USB-C är gjort i styv metall där "högsta" och "lägsta" lastpunkterna är längre från varandra i lastfallet ovan).

USB-C har en del problem orsakade av att standarderna som bygget på donet försöker lösa alla problem samtidigt, men mekanisk stabilitet är den trots allt rätt bra på.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det kommer det inte, men alla företag som säljer begagnade mobiler blir påvärkade av detta, så alla sidor som refurbed.se osv kommer nog påvärkar enormt av detta.

Enormt är kanske att ta i. 10% av begagnade telefonerna (och laptops) var import. Och om detta flöde går till andra länder så kommer vi få nåt annat flöde istället.

Så de får kanske 5% färre importerade telefoner? Om de blir påverkade enormt av det så känns affärsidén lite svajig redan från start

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Än usb-c? Hahahahahahahaha

Till skillnad mot USB-C, så var Lightning gjord för att slita minimalt på uttaget i sig. Baksidan är dock att sladdarna snabbt blir en förbrukningsvara.

Lightning kom redan 2012 i en tid där Android körde micro USB, mini USB eller helt egna varianter.

USB-C kom väl först 2015 om jag minns rätt?

Sen var faktiskt Apple bland de första med USB-C genom sin MacBook 12". Bara iPhone, någon enklare iPad samt något enstaka tillbehör som hållt hårdare i Lightning.

Ser inte riktigt vad denna nyheten vill säga, då iPhone 1415 och nyare kör USB-C. Äldre än så lär vara ointressant som "refurbed" om något år i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Till skillnad mot USB-C, så var Lightning gjord för att slita minimalt på uttaget i sig. Baksidan är dock att sladdarna snabbt blir en förbrukningsvara.

Lightning kom redan 2012 i en tid där Android körde micro USB, mini USB eller helt egna varianter.

Sen var faktiskt Apple bland de första med USB-C genom sin MacBook 12". Bara iPhone, någon enklare iPad samt något enstaka tillbehör som hållt hårdare i Lightning.

Ser inte riktigt vad denna nyheten vill säga, då iPhone 14 och nyare kör USB-C. Äldre än så lär vara ointressant som "refurbed" om något år i vilket fall som helst.

iPhone 15 tyvärr...jag har iphone 14 via jobbet och d e lightning...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vimla (Telenor) erbjuder väl fortfarande inte eSIM?

På min arbetsplats har vi precis i dagarna gått över till eSIM, vilket Telia tydligen inte velat erbjuda.

Sen använder vi fysiskt SIM i 4G-routern till övervakningskamerorna m.m. Att vara låst till eSIM där hade antagligen skapat panik.

Ja, Vimla har inte eSIM, det har inte heller Chilli.

Skrivet av walkir:

Ser inte riktigt vad denna nyheten vill säga, då iPhone 14 och nyare kör USB-C. Äldre än så lär vara ointressant som "refurbed" om något år i vilket fall som helst.

Nej, iPhone 14 har lightning kabel. Var först förra året med iPhone 15 som har USB-C.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, har två stycken i min telefon. Ser ingen anledning att byta till e-sim. Verkar mest krångligt. Jag är nog inte ensam.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast i Lightning är det själva kontaktbläcken som tar kraften när du böjer kontakten istället för donets metallhölje som i USB-C. Det gör dels att spänningen i materialet som kontaktbläcken sitter på blir betydligt högre i Lightning än i USB-C för samma draglast vinkelrätt mot kontaktdonet (alltså som när telefonen ligger på en bordskant och du trampar på kabeln), dels att vinkeln den böjer sig till blir högre (höljet i USB-C är gjort i styv metall där "högsta" och "lägsta" lastpunkterna är längre från varandra i lastfallet ovan).

Det kan vara värt att nämna att Lightning kontakten har en inbyggd brottanvisning,
som gör att kontakten bryts av(dvs offras) vid ett scenario enligt ovan.

Gäller Apple orginal, om kopiorna är likadant konstruerade känner jag inte till.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Att Apple utvecklade en objektivt bättre och mer robust kontakt är ett problem, men inte fånig EU-lagstiftning som låser in tillverkarna i en viss lösning (som tids nog kommer bli omodern)?

Så varför gick äpplet över på USB-c på padeln och deras datorer har väll bara haft usb c kontakter i snart ett halvt årtionde?
Hur såg marknaden ut innan med 44000 tusen miljarder olika jävla laddkablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så varför gick äpplet över på USB-c på padeln och deras datorer har väll bara haft usb c kontakter i snart ett halvt årtionde?

EU-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Padeln var ett par år innan lagen, reglerna gäller inte datorer och gjordes innan jag ens ägde en USB kabel i båda ändarna.

Permalänk
Medlem

Oh no. Anyway ...

Type C är ett mycket bra krav, önskar jag slapp de förbannade lightningkablarna till mina Apple TV-fjärrar och min tränings-Ipad. Det finns inget positivt med dem (för och enligt mig), enbart irriterande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, Vimla har inte eSIM, det har inte heller Chilli.
Nej, iPhone 14 har lightning kabel. Var först förra året med iPhone 15 som har USB-C.

Då var det bara önsketänkande från min sida

Hur som helst så är Lightning ingenting jag saknar på min iPhone 15 Pro. Nu funkar många prylar fint mellan iPhone, iPad, Galaxy, MacBook och XPS utan en massa extra adaptrar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror detta gäller de flesta länder

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Jag använder det väldigt flitigt, experimenterar med postmarketOS på ett antal telefoner och har ett par test-SIM som jag flyttar runt tillsammans med mitt vanliga SIM. eSIM skulle ganska effektivt sätta stopp för så snabba byten.

Ah, det var ett användningsområde jag inte hade reflekterat över.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ja, har två stycken i min telefon. Ser ingen anledning att byta till e-sim. Verkar mest krångligt. Jag är nog inte ensam.

Tänkte precis tvärt om: När jag bytte telefon senast följde telefonnumret med i övrig datasynk utan att jag behövde pilla mer med det. Bara att aktivera BankID och sånt, och sen radera den gamla telefonen och använda den till annat/ge bort den.

Permalänk
Medlem

Borde kunna lönas med en adapter. Jag har för mig att iPhones brukade stödja USB-PD över Lightning-kontakten.

Det största hindret är väl förstås om Apple vill göra adaptern överkomlig eller inte.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Alltså känns ju som EU i ett nötskal.
Lagen kom till för att minska elektronikskrot (laddare/kablar)
Nu ska man "förbjuda begagnade telefoner", är det inte bättre att återanvända telefonen för att minska elektronikskrot?

Nu är det inte förbud av begagnade telefoner, utan förbud av nyimport (och därefter försäljning) av telefoner som inte följer de nya reglerna. Men ja, det är ju en olycklig (men övergående) bieffekt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Goda nyheter, jag vet flera som letat efter ersättningsladdare till sina laptops, det är en verklig djungel.
Vad gäller refurbed Iphones, så är det väl ingen fattig som springer runt med en Iphone.
Privatimporten kommer nog inte påverkas nämnvärt, kanske för skattefifflare som skeppar pallvis.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att lagen borde vara formulerad på ett sätt som endast gäller nya modeller.
Så inte begagnatmarknaden behöver påverkas nämnvärt.

Samt om det är någon dyr utrustning som säljs en befintlig modell att den modellen kan fortsätta säljas så länge det inte behövs några hårdvaruuppdateringar i övrigt.

Jag undrar också över detta:

Citat:

Från 28 april 2026 ska kravet även innefatta bärbara datorer.

Men om man säger en bärbar dator som har fler än en port,
behöver alla portar vara USB Type C då ?

För det kan ju vara smidigt att ha en bärbar som har både USB Type C och Type A portar.
Ja samt även andra portar än USB, som exempelvis HDMI, hörlursuttag, kanske trådat nätverk, mm.

Är ju skillnad om kravet är att en bärbar dator måste ha minst 1st USB Type C.
Är en annan sak om en bärbar dator endast får ha USB Type C portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag undrar också över detta:
Men om man säger en bärbar dator som har fler än en port,
behöver alla portar vara USB Type C då ?

För det kan ju vara smidigt att ha en bärbar som har både USB Type C och Type A portar.
Ja samt även andra portar än USB, som exempelvis HDMI, hörlursuttag, kanske trådat nätverk, mm.

Är ju skillnad om kravet är att en bärbar dator måste ha minst 1st USB Type C.
Är en annan sak om en bärbar dator endast får ha USB Type C portar.

Nu handlar väl kravet om laddning, så det är vad jag förstår ett krav på att det finns (minst) en USB-C port man kan använda för laddning?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Oh no. Anyway ...

Type C är ett mycket bra krav, önskar jag slapp de förbannade lightningkablarna till mina Apple TV-fjärrar och min tränings-Ipad. Det finns inget positivt med dem (för och enligt mig), enbart irriterande.

Sitter i samma båt. Såg nu att det finns apple tv-remotes med USB-C men priset är svårmotiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Att Apple utvecklade en objektivt bättre och mer robust kontakt är ett problem, men inte fånig EU-lagstiftning som låser in tillverkarna i en viss lösning (som tids nog kommer bli omodern)?

Att lightning är detta som beskrivs måste vara en stark kandidat till årets bästa teknikskämt.

Permalänk
Medlem

Hela branchen med "lur på köpet" tiden är över. Idag är operationell leasing mer eller mindre de facto på företag.
När en Iphone 5 kostade 1:- att få vid 24mån abonnemang. Det var då folk "stoppade" den i lådan.
Varje dag hämtas där ut pallar med Iphone 12 / 13 / 14 till företag där restvärdet är ytterst intressant för totalkalkylen.
Detta är ett måste för miljöns framtid, även för att någon ska våga lägga 12.000kr av sina pengar på en pryl.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs