Skydda dina personuppgifter från Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Svaret från Lexbase:

Rättshandlingar sedan 15 år finns numera kvar för evigt i privata bolag så de kommer aldrig gallras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Svaret från Lexbase:

Lexbase Support <info@lexbase.se>

Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support

Ja just lexbase känns ju rätt skumt om man kunde ta bort sig ifrån (om man nu vore listad där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rättshandlingar sedan 15 år finns numera kvar för evigt i privata bolag så de kommer aldrig gallras.

I vilka bolag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

I vilka bolag då?

Finns ett 10-tal bolag som tillhandahåller databaser för jurister, journalister mfl.
De riktar sig inte till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finns ett 10-tal bolag som tillhandahåller databaser för jurister, journalister mfl.

Där ser man, men det borde ju strida mot gdpr, för jag antar att de inte har utgivningsbevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Där ser man, men det borde ju strida mot gdpr, för jag antar att de inte har utgivningsbevis?

Det är helt lagligt.

Morgan Johansson och regeringen Löfven försökte två gånger ändra grundlagen så allmänheten inte ska ha insyn
https://www.svd.se/a/4db6dg/ologiskt-andra-grundlag-for-att-s...
Sen har du ett gäng aktivistiska domstolar som "gone rogue".
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sova-med-fienden/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är helt lagligt.

Morgan Johansson och regeringen Löfven försökte två gånger ändra grundlagen så allmänheten inte ska ha insyn
https://www.svd.se/a/4db6dg/ologiskt-andra-grundlag-for-att-s...
Sen har du ett gäng aktivistiska domstolar som "gone rogue".
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sova-med-fienden/

Intressant och skrämmande, lexbase är den enda som uppfyller kraven och det är den man vill stänga ner.!? …och bisarrt att domstolar vägrar dela med sig… Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ryktet säger att till exempel domstolsverket (och därmed sveriges domstolar) använder sig av dessa. Myndigheter får nämligen inte söka hur som helst i sina egna handlingar. Men om de först lämnar ut dem till privata aktörer och sedan använder tjänsten så går det bra. Ryktet säger vidare att ägarna till dessa bolag i vissa fall är högt uppsatta i juristkåren. Därmed finns det antagligen ett visst motstånd mot att stoppa detta.

Permalänk

Jag fick nedan svar när jag mailade MrKoll för att ta bort mina personuppgifter. Någon som fått liknande?

Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID. Du kan även följa nedanstående länk:

https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.

Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Jag fick nedan svar när jag mailade MrKoll för att ta bort mina personuppgifter. Någon som fått liknande?

Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID. Du kan även följa nedanstående länk:

https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.

Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se

Så med andra ord så går det inte att slippa synas hos Mr Koll?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Så med andra ord så går det inte att slippa synas hos Mr Koll?

Precis. Jag är borttagen från Ratsit men inte MrKoll vilket tappar hela dess syfte att inte vara helt publik på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Precis. Jag är borttagen från Ratsit men inte MrKoll vilket tappar hela dess syfte att inte vara helt publik på nätet.

Frågan är varför Ratsit inte lutar sig mot lagen om yttrandefrihet som Mr.Koll gör?
Eller har mr.koll ett annat "utgivningsbevis"?

Permalänk
Medlem

Det går att bli raderad från MrKoll, har själv blivit det genom att kontakta https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/
Fick själv samma standardsvar med vanliga-frågor, men är borttagen sedan någon månad tillbkas

Permalänk
Skrivet av Rixton:

Det går att bli raderad från MrKoll, har själv blivit det genom att kontakta https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/
Fick själv samma standardsvar med vanliga-frågor, men är borttagen sedan någon månad tillbkas

Hur gick du tillväga. Deras kundservice har svarat enligt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Hur gick du tillväga. Deras kundservice har svarat enligt ovan.

Mailade & hänvisade till GPDR, fick standardsvaret som ovan men försvann sedan från siten ett par dagar senare

Permalänk
Medlem

Har egentligen inga problem med att synas även om det ibland är lite otäckt att folk snabbt kan kolla upp var man bor (för det mesta inga problem, om man inte får nån otäcking efter sig). Däremot fattar jag inte varför det går att få fram folks fyra sista siffror samtidigt som man inte ens får säga de högt i en butik för att bekräfta sitt medlemskap. Helt jävla ologiskt. Alla kan ju kolla upp andras personnummer så på vilket sätt är det känsligt? Det enda jag aktivt valt att dölja är mitt telefonnummer då jag inte vill ha okända samtal.