Permalänk

Unifi u7 outdoor AP

Hej på er.

Installerade igår en Unifi u7 AP på ytterväggen så jag skall kunna beama wifi signalen på gården, men tycker inte den hjälper nåt alls? Den är igång enl unifi appen osv, vad kan jag göra och testa? Obs är ingen super IT-nörd så gärna enkla steg för felsökning etc.

Permalänk
Medlem

Hur har du konfigurerat den?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kört igång den via appen endast, vad mera bör jag göra?

Permalänk
Medlem

Är den igång på ditt nätverk? Kör du en unifi controller?

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk

yes den är igång på nätverket, jag kör unifi controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludicrous_Plus:

yes den är igång på nätverket, jag kör unifi controller

Jag ser att du är ny här. Men om du vill att folk ska kunna hjälpa dig måste beskriva mer i detalj vad som inte funkar, vad du har gjort hittills för att försöka fixa det själv, hur konfigurationen ser ut o.s.v.

Permalänk

Jag har 2 trådburna Unifi aps inne i huset och 1st trådburen vid uterummet. Sen kör jag trådlös brygga till en unifi ap till i andra huset och allt detta funkar perfekt. Igår monterade jag en ny Unifi u7 outdoor ap (se blå fyrkant) som jag har som tanke att skall orka beama cirka 50m till den gula pilen för en kamera, men jag tycker inte jag får stark signal alls på gården mot den nya antennen. och vid gula pilen har jag noll wifi.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 trådburna Unifi aps inne i huset och 1st trådburen vid uterummet. Sen kör jag trådlös brygga till en unifi ap till i andra huset och allt detta funkar perfekt. Igår monterade jag en ny Unifi u7 outdoor ap (se blå fyrkant) som jag har som tanke att skall orka beama cirka 50m till den gula pilen för en kamera, men jag tycker inte jag får stark signal alls på gården mot den nya antennen. och vid gula pilen har jag noll wifi.

https://i.imgur.com/1n3kNiO.jpeg

Vill börja med att säga att du bor väldigt fint

För att få täckning ut till pilen så tror jag att du behöver pilla lite med Transmit Power channel width, det är en rätt bra bit dit så kommer nog inte bli helt hundra då heller.
Min rekommendation är den kabeln du har dragit till uterummet, att du hellre sätter en PoE switch där för att sedan från den switchen koppla in den nuvarande AP och sedan kopplar du in Unifi U7 AP där också.
Då kommer du garanterat få täckning till den gula pilen.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk

Tack Mihon för tipset, förstår inte skillnaden om jag skulle lägga in en POE switch i uterummet och flytta u7 apn dit eftersom det är ju nästan längre dit till gula pilen än vad jag har u7 AP är idag. Uterummet där jag har en ap idag är ju röda ringen näsrmast poolen.

Permalänk
Medlem

Tack Mihon för tipset, förstår inte skillnaden om jag skulle lägga in en POE switch i uterummet och flytta u7 apn dit eftersom det är ju nästan längre dit till gula pilen än vad jag har u7 AP är idag. Uterummet där jag har en ap idag är ju röda ringen näsrmast poolen.

Jaha, trodde det var den ringen längst ner
Ja nej men då kommer det inte göra någon skillnad, till och med sämre eftersom det är ett stort hus i vägen.

Men tyvär så kommer det inte bli bra oavsett hur mycket du sänker channel width etc... det kommer inte bli snabbt där nere.
Jag hade försökt lösa något till den byggnaden längst ner, antingen att du drar ut en fiber alternativt en TP kabel och sätter en switch där.
Eller om du kör någon point to point förbindelse till det huset.
Det går också att sätta upp en 4G router med VPN till hemnätverket, finns lite olika varianter men jag tycker att teltonika gör bra grejer men då blir det genast lite mer "tekniskt".

EDIT:
Jag kanske gjorde det genast lite mer rörigt för dig, men testa att sänka lite olika inställningar på accesspunkten.
Var det en accesspunkt du hade i det huset längst ner? Kanske är möjligt att göra ett såkallat mesh nät genom att sätta ut denna nya accesspunkten på stolpen och sikta mot det huset närmst.
Kanske får tillräckligt med nät för att kunna använda kameran Svårt att hjälpa såhär på distans, men där har du lite olika saker du kan testa dig fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liten snabbskiss i UniFi Design Center, och jag misstänker att problemet ligger i att den nedre huskroppen helt enkelt spärrar av mycket av radiofrekvenserna. Enligt skissen så bör du ha i princip 0% signalstyrka på 2.4GHz och hyffsad signalstyrka på 5GHz bandet där vid gula pilen, i ett best case scenario.

2.4GHz

5GHz

Sä bästa lösningen hade förstås varit att placera U7 Outdoor-accesspunkten på väggen på ned nedre huskroppen i riktning mot gula pilen där du har tänkt dig att ha en kamera.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/1n3kNiO.jpeg

50m är rätt långt för en AP att täcka.
Om det räcker med 2,4GHz så borde en airMAX NanoStation M2 loco fixa det.
Den kan användas som både AP och punkt till punkt.
Som AP ger den täckning i en riktning upp till 100m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag håller på pitrs hypotes om blockerande huskroppar. Alternativt att du inte alls lyckat koppla upp mot rätt AP när du testar. Dubbelkolla att du är uppkopplad mot rätt BSSID=AP:ns MAC-adress. Kolla faktisk signalstyrka i dBm intill AP:n.

En teoretisk rundstrålande antenn sprider energin lika mycket åt alla håll i en perfekt sfär. Det innebär att effekten en mottagande antenn kan plocka upp minskar med kvadraten på avståndet, i vakum. En verklig antenn sprider antagligen energin mer i planet, vilket gör att höjdskillnader kommer i spel och en verklig antenn befinner sig inte i vakum, utan påverkas mer av omgivningen. Ska man ta sig i en specifik riktning väljer man en produkt som beter sig så.

Varje gång du dubblar avståndet ska signalstyrkan teoretiskt minska med ca 6 dBm, vid fri sikt och rundstrålande antenn. På 64 m (2^6) avstånd ska alltså signalstyrkan minska med 6x6=36 dBm jämfört med signalstyrkan på 2m, eller 7x6 dBm jämfört med signalstyrkan på 1 m. Helt teoretiskt resonemang, så klart - se förklaring.

Signalstyrkan tillsammans med signal-to-noise-ratio (bredare kanal är känsligare för störningar) styr vilken modulering som kan användas. Den förhandlade moduleringen plockas ur en MCS-tabell och styr överföringshastigheten.

Med en klient som rapporterar MCS-nivå, signalstyrka (SSRI i dBm) och SNR (i dB) så går det att jämföra den teoretiskt förväntade prestandan med den faktiska. Notera att prestandan i bägge riktningar inte är symmetrisk, prestandan kommer vara beroende av sändareffekt (tillåten effekt på 5 GHz beror på kanalval) och kvalitet hos mottagaren. En kamera som mest skickar data uppströms behöver sända med hög effekt för hög hastighet, vilket inte är troligt att den gör om den är batteri/sol-driven.

Tyvärr verkar de enkelt tillgängliga tabellerna innehållande SSRI och SNR ha försvunnit från internet. Gamla skärmdumpar finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag håller på pitrs hypotes om blockerande huskroppar. Alternativt att du inte alls lyckat koppla upp mot rätt AP när du testar. Dubbelkolla att du är uppkopplad mot rätt BSSID=AP:ns MAC-adress. Kolla faktisk signalstyrka i dBm intill AP:n.

En teoretisk rundstrålande antenn sprider energin lika mycket åt alla håll i en perfekt sfär. Det innebär att effekten en mottagande antenn kan plocka upp minskar med kvadraten på avståndet, i vakum. En verklig antenn sprider antagligen energin mer i planet, vilket gör att höjdskillnader kommer i spel och en verklig antenn befinner sig inte i vakum, utan påverkas mer av omgivningen. Ska man ta sig i en specifik riktning väljer man en produkt som beter sig så.

Varje gång du dubblar avståndet ska signalstyrkan teoretiskt minska med ca 6 dBm, vid fri sikt och rundstrålande antenn. På 64 m (2^6) avstånd ska alltså signalstyrkan minska med 6x6=36 dBm jämfört med signalstyrkan på 2m, eller 7x6 dBm jämfört med signalstyrkan på 1 m. Helt teoretiskt resonemang, så klart - se förklaring.

Signalstyrkan tillsammans med signal-to-noise-ratio (bredare kanal är känsligare för störningar) styr vilken modulering som kan användas. Den förhandlade moduleringen plockas ur en MCS-tabell och styr överföringshastigheten.

Med en klient som rapporterar MCS-nivå, signalstyrka (SSRI i dBm) och SNR (i dB) så går det att jämföra den teoretiskt förväntade prestandan med den faktiska. Notera att prestandan i bägge riktningar inte är symmetrisk, prestandan kommer vara beroende av sändareffekt (tillåten effekt på 5 GHz beror på kanalval) och kvalitet hos mottagaren. En kamera som mest skickar data uppströms behöver sända med hög effekt för hög hastighet, vilket inte är troligt att den gör om den är batteri/sol-driven.

Tyvärr verkar de enkelt tillgängliga tabellerna innehållande SSRI och SNR ha försvunnit från internet. Gamla skärmdumpar finns här.

En U7 outdoor kan köras med de interna antennerna eller med externa antenner. De interna är riktade och de externa är rundstrålande.
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u7-outdoor?s=us
Radiation Patterns: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-AP-Antenna...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Ludicrous_Plus det kan bli svårt att få täckning. 2.4Ghz når längre än 5Ghz men i regel vad gäller WiFi är det alltid bättre använda kabel och placera ut APs där man behöver det.

Ju närmare man är en AP desto bättre signal får man och överföring. Glöm inte bort att telefoner har en begränsad effekt att sända ut WiFi signalen med även om själva APn kan skicka iväg signalen långt så kan inte telefonen det i sig. Därav måste man ha många APs i ett system för att täcka upp de ytor där WiFi ska vara tillgängligt.

Om jag utgår från bilden du postade så säger jag, skippa trådlösa länkar etc och sikta på att ersätta med kabel om det är permanenta punker med APs monterade. Men du gör som du vill.