Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem

Till konsol köper jag nästan uteslutande fysiska kopior. Inte bara för att de ofta är billigare, men också för att de är något man kan sälja/skänka vidare, alternativt så adderar de till värdet på konsolen.

Det borde dessutom lagstiftas att speltillverkare/-utgivare måste göra uppdateringar tillgängliga publikt för offline-installation, samt kräva denna möjlighet från plattformarna. Så man har en chans att spela den minst ofärdiga versionen även i framtiden. 🤨

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

”Sedan har vi det faktum att du inte riktigt äger de digitala spelen och rent tekniskt sett kan spelet försvinna från ditt bibliotek om det blir tjaffs med rättigheter. Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar.”

Tror skribenten på allvar att de stora företagen jobbar på en lösning för digitalt ägande som skulle göra att de förlorar pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Gillar hur folk som förespråkar skivläsare och skivor 2024 tror att de äger något. Har ni kul med Concord som ni "äger" för att ni har det på skiva?

Sant. Men hur ska Sony hindra mig från att spela mina skivor? Minst 95% av alla spel går att spela offline.

Permalänk
Medlem

När man får samma produkt från en fysisk och digital produkt så är det svårt att inte köra digitalt.
Jag hämtar en till Ps5 nästa vecka och kommer köra digitalt.

Är stark troende på fysisk media på film dock men 4k media erbjuder lite bättre bild men framförallt ljud.
Där filmer även försvinner ständigt från streaming dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sant. Men hur ska Sony hindra mig från att spela mina skivor? Minst 95% av alla spel går att spela offline.

Det sker så mycket uppdateringar idag så vill man köra gamla versionen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Precis, det finns en lucka där att vissa spel som inte kräver konstant uppkoppling kan spelas om konsolen aldrig ansluts till Internet igen.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar."

Det finns väl ingen orsak att tro detta skulle vara framtiden. Vad baserar du detta på?

Tvärtom så pekar väl det mesta mot att företagen kommer att göra digitala rättighter allt svagare för "köparna" så att det inte går att köpa spel utan bara "hyra" dem.

Permalänk
Medlem

Vill man förlora pengar och inte kunna sälja sina spel när man kört igenom dem är det en lysande idé.

Vill artikelförfattaren slänga sina pengar i sjön är det upp till honom.

Jag njuter av att få tillbaka minst 450kr på Astro Bot jag har på tradera just nu.
Pengar som annars hade gått förlorat.
Pengar som jag använder till att köpa nästa titel.
Pengar som artikelförfattaren inte får tillbaka bara för att man ska "släppa sargen"
Ibland undrar man.
Kanske har man obegränsat som redaktionschef, vad vet jag...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Nog för att det är bättre för miljön osv att inte tillverka mer fysiskt så kommer jag att fortsätta köpa fysiskt så långt det går.

Fördelarna: handla begagnat och sedan sälja begagnat.

Permalänk
Medlem

Man har ju liksom tvingats till att skippa skivläsaren för spel då de inte går att spela längre tack vare att nyare windows inte accepterar piratskyddet i dem. I alla fall sitter jag här med ett tjog spel på skivor jag inte kan installera längre utan hänvisas till piratmarknaden om jag skulle vilja spela dem (nej, tänker inte betala för dem en gång till via steam)

*edit* oops, läste artikeln först efteråt och såg att det handlar om såna dära konsoller, nåja jag fick klaga lite på sånt som stört mig i många år i alla fall

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoSupra:

Det sker så mycket uppdateringar idag så vill man köra gamla versionen då?

Visst. Men vi är ju inte där. Börjar Sony strula så köper jag en fet hårddisk för backup, uppdaterar alla spel för att sedan drar jag ur sladden. Mitt nästa steg blir att gå över till 100% till pc och aldrig mer ge ett enda öre till Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gåta? En skiva kostar några enstaka kronor att pressa.

Switch kör redan minneskort i ett eget format och det kostar därefter.

När skivor fortfarande var vanligt för PC-spel var det ofta helt utan kopieringsskydd. Skivor eller för den delen nedladdningar har ju bara något riktigt värde om man kan använda det offline utan aktiveringsservrar eller onlinefuntioner.

Det kan väl vara skönt att slippa ladda hem 100GB för ett spel om man betalar för datatrafiken. Att byta minneskort går ju mycket snabbare än att ladda hem även med 1Gbit/s uppkoppling. Att släpa på hela basenheten är inte så roligt heller även om man kan skruva ut SSD'n kanske och ta med till en polare, tyvärr kanske inte polaren är lika sugen på att skruva SSD, kanske med hotswap, men då är vi ju redan där.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Köpt alla konsoler med skivläsare...

Såhär långt är det 2 spel köpta på skiva till Ps4 totalt och 0 till Ps5. Kollat på blu-ray totalt 7ggr de senare 7 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det kan du inte och det är även poängen med det. Det är inte för spelarna dessa förändringar införs. Tragiskt nog är det många som applåderar utvecklingen istället för att förkasta den.
"Ohh sämre konsumenträttigheter, tack så mycket Sony. Här har ni mer av mina pengar."

Nä, men jag har kul med de spel jag äger och den stora majoriteten av spel funkar från skiva, utan uppkoppling 🤘

Klart jag kan om jag äger en konsol som funkar offline och om också spelet går att köra offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Klart jag kan om jag äger en konsol som funkar offline och om också spelet går att köra offline.

Jag tror du möjligtvis missuppfattade vad jag menade.
Digitala spel har ju många fler restriktioner än fysiska spel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hur känner ni Sony spelare om Playstation 6 inte blir bakåtkompatibel och saknar discdrive?

Permalänk
Medlem

Finns det ett alternativ så kommer jag aldrig gå över till 100% digitalt på en konsol. Fysiska spel är oftast också billigare.

Permalänk

Problemet är prissättningen. Bara digitalt så gör Sony som de vill helt o hållet. Begagnatmarknaden försvinner med.

Nä nästan artikeln hade kunnat vara sponsrad av Sony. Jag vet att den inte är det men lite kritik till Sony vore på sin plats också när de låser fast till att köpa spel digitalt för flera hundra kronor mer per spel.

Spelen är för dyra nu. Ja.man kan hävda utvecklingskostnader men som kund kan man behöva betala 900 kr för nåt som visade sig vara buggigt skit och ett dåligt spel med. Lägre priser fler sålda spel . Är det digitalt så är det ju ingen merkostnad att sälja fler.

Permalänk
Medlem

Vissa har inga kompisar att låna ut spel till?

Det är den primära anlednignen till att jag köpte PS5 med optisk läsare.
Jag lånar spel av polare och de lånar av mig.
Hade det inte varit fallet så hade jag nog inte köpt en konsol alls.

Om man hade kunnat låna ut digitala spel (och lätt sälja dem vidare till andra) så hade det varit en annan femma men det lär ju inte hända.

Steams family sharing är nice - från steams perspektiv bor jag och ett par polare i ett hippie-kollektiv a la 1972

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst. Men vi är ju inte där. Börjar Sony strula så köper jag en fet hårddisk för backup, uppdaterar alla spel för att sedan drar jag ur sladden. Mitt nästa steg blir att gå över till 100% till pc och aldrig mer ge ett enda öre till Sony.

Varför allt gnäll och tårar redan nu för då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur känner ni Sony spelare om Playstation 6 inte blir bakåtkompatibel och saknar discdrive?

Det är enkelt för mig. Blir inget köp om PS6 inte erbjuder skivläsare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Droppar konsol helt och hållet och kör allt via PC, eftersom det blir PC så blir det att segla på de sju haven då jag inte värderar digitala spel över 0kr.

Det enda som stoppar mig från att bara "pirata" spelen på PC är fysiska spel på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoSupra:

Varför allt gnäll och tårar redan nu för då?

Jaja. Jag är väl lite neurotiskt lagd som redan nu har en plan för hur jag ska agera när Sony går över till 100% digitalt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar över om dina siffror på marknadsandelar fysiskt/digitalt är representativt för spelmarknaden i stort eller för konsol endast.

Men jag ser två stora problem i huvudsak till att man sonika ska acceptera "A brave new world":

1: Monopolställning på digitala spel Sonys fördel - Dåligt för konsumenten.

2: Ägandeskap av köp, du är inte garanterad funktion av digitala titlar du köpt - Dåligt för konsument.

Utöver generell försämring av konsumenträtt så är det äldre redan köpta fysiska titlar som är det stora problemet. För tror du att dessa problem löser sig själv är du naiv helt enkelt. Med 1 & 2 ovan kan bolagen tjäna mer pengar, enkelt. Vad tror du de väljer och lobbar för?

Det är ju bara att kolla på hur marknaden för streamingtjänster ser ut nu, där ser man en ganska tydligt trend om vad gemene konsument tycker. Att det bara blir sämre och dyrare.

Så nej, bara släpp inte sargen. Lös de faktiska problemen innan du släpper sargen.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

På konsol är fysiska spel kungen! Men på PC räcker GOG och 🏴‍☠️ minst lika bra

Permalänk
Medlem

"Hur många fysiska spel har du egentligen till datorn?"

Haha ja jo man har ju inget val på PC, spel släpps ju inte fysiskt där, så att säga "se inga köper spel fysiskt på PC" är ju no shit sherlock..

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt ett spel på skiva på en herrejösses massa år, eller jo, jag köpte nog båda parterna TLOU begagnat på tradera. Jag funderar även på att köpa Balders Gate 3 begagnat, mest för att jag är tveksam på att det är min sorts spel och att då köpa det till överpris på konsolens butik är jag inte så sugen på.

Sen nej, även om över 90% av de spel jag köper är digitala är jag inte redo att släppa sargen, iaf inte förrön det finns fler butiker på konsol.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Rage bait-krönika?

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt ett digitalt spel sedans PS3 (på konsol) det var last of us goty edition för den var så mycket billigare där än fysiskt, jag ångrar mej nu.

Sony, Xbox & Nintendo, har vissat UTAN TVEKAN att dom kommer stänga ner dom digitala affärerna, att dom kommer stoppa dig från att kunna ladda ner spelen igen till slut.

Jag hoppas att digitala varor kommer få samma rättigheter och skyldigheter för företagen som med fysiska kopior.
för just nu är det inte bara att dom jag avlista dina spel hur dom än vill, dom kan också ändra i spelen om rättigheterna går ut på FYSISKA SPELS uppdateringar, pröva sätt in din kopia av GTA4 och uppdatera så kommer du märka att mängder av musik som du kommer ihåg när du först spelade det är borta!
Men min Complete edition av spelet FYSISKT, så jag jag fortfarande höra låtarna MED uppdateringarna på disk.

Att jag ens köper digitalt på PC (förutom att det är enda setet) är att det finns Cracks för dom flesta och jag skippar helt dom där det inte finns det för (Denuvo)

Annars är det helst Some SWEET ASS Good Old Games Action som gäller (GOG) ge tummen up om ni vet den referensen till den bästa gaming podcasten som någonsin fanns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Antar du inte testat att se Lord of the rings med 4K skivorna? Det gör massiv skillnad mot streaming.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB