Allt om Playstation 5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Är det någon som vet om prestandakravet på SSDer ökas med Pron? Eller om kravet för SSDer , som man utökar systemet med, är det samma som tidigare?

Samma.

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Är det någon som vet om prestandakravet på SSDer ökas med Pron? Eller om kravet för SSDer , som man utökar systemet med, är det samma som tidigare?

Sony har inte sagt ett ord om SSD har bättre presentanda på PS5 PRO mot det som en PS5 har idag, så det ska kunna gå utöka med gen4 mm2 ssd som alla har gjort för en PS5, det känns som att de behövde ej förbättra SSD för att uppnå det som PS5 PRO kan prestera.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ganska blygsamma fördelar, särskilt om man inte har för vana att pausa och springa fram för att titta på detaljer

Man kommer säkert att sälja en del till de som inte har något annat vettigt att investera sina pengar i, men generellt är konsumenterna ganska frågande till den här uppdateringen, särskilt gällande priset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bestone_swe:

Sony har inte sagt ett ord om SSD har bättre presentanda på PS5 PRO mot det som en PS5 har idag, så det ska kunna gå utöka med gen4 mm2 ssd som alla har gjort för en PS5, det känns som att de behövde ej förbättra SSD för att uppnå det som PS5 PRO kan prestera.

Tack för info Då antar jag och hoppas att det blir så. Funderar på att köpa Kingston FURY Renegade SFYRD/2000G som det är hyggligt bra pris på nu. Att primärt ha i en NAS. Men även kunna flytta den till min bokade Ps5 pro och använda den där om behov skapas för mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att för PS5 Poor så fanns, och finns, ett paket med BD-spelare för ~100€ mer. Nu "fick" man istället 1TB mer lagringsutrymme för hundringen.

Det har jag redan tagit upp i det första inlägget jag skrev som den andra personen svarade på. Jag separerar fenomenet att ha en separat skivläsare och prissättningen. Att ha en separat skivläsare är smartare eftersom det ger all valfrihet man hade tidigare, plus att det går att uppgradera om man ångrar att man köpte en konsol utan.

Om skivläsaren sedan blir för dyr så är det ju bara prissättningen som är dålig då de reor vi sett visar gott om utrymme för att sälja den billigare. Till och med billigare än den tusenlapp som skiljde mellan de två första versionerna, fast det låter som vissa butiker till och med ökat priset nu när Pro är på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det har jag redan tagit upp i det första inlägget jag skrev som den andra personen svarade på. Jag separerar fenomenet att ha en separat skivläsare och prissättningen. Att ha en separat skivläsare är smartare eftersom det ger all valfrihet man hade tidigare, plus att det går att uppgradera om man ångrar att man köpte en konsol utan.

Om skivläsaren sedan blir för dyr så är det ju bara prissättningen som är dålig då de reor vi sett visar gott om utrymme för att sälja den billigare. Till och med billigare än den tusenlapp som skiljde mellan de två första versionerna, fast det låter som vissa butiker till och med ökat priset nu när Pro är på G.

Jo men det är ju det som är grejen, priset.

Möjligen oxå en del signalvärde. Vissa tolkar det som första tecknet på att PS6 blir utan fysisk media. Förhastat om du frågar mig men folk gillar ju att spinna iväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo men det är ju det som är grejen, priset.

Möjligen oxå en del signalvärde. Vissa tolkar det som första tecknet på att PS6 blir utan fysisk media. Förhastat om du frågar mig men folk gillar ju att spinna iväg...

Det är dock inte så många har uttryckt sig, inklusive den jag svarade på när du sedan citerade mig. De säger att det är dåligt att den inte automatiskt är inbyggd, vilket inte bara inte är en kommentar om pris utan även emot valfriheten. Det är alltså alla dessa kommentarer jag ställt mig frågandes om.

Permalänk
Medlem

https://www.statista.com/statistics/1202234/global-playstatio...

80% köper spelen digitalt på PSN.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av V5er:

<Uppladdad bildlänk>

Inte enligt Sonys interna data som tvärtom säger över 60% fysiskt.
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/18n97ew/physical_games_...

Gissningsvis är det högre procentandel digitalt på vissa typer av spel. (Alla spel finns väl inte ens fysiskt?)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

<Uppladdad bildlänk>

Det verkar gå upp ner en hel del, frågan är om det kan ha med rea-perioder att göra kanske. Oavsett bedrövligt att se! Hoppas de inte köper till fullpris.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så hur mycket kostar det att tillverka en PS5 med inbyggd Ultra HD Blu-ray-spelare? Jag är övertygad om att det rör sig om ett par hundralappar på sin höjd. De uppenbara fördelarna är att endast designa, distribuera och sälja en version, vilket lär påverka priset positivt i samtliga led.

Genom att plocka ut spelaren kan man sälja den som ett överprisat tillbehör och i vissa fall "tvinga" en del spelare in i deras digitala butik. Framför allt handlar det såklart i förlängningen om att få över alla spel till sin butik så att man får monopol på spelförsäljningen, får ut mer pengar per spel och samtidigt plockar bort äganderättigheter, vilket i förlängningen dödar begagnatmarknaden. För kunden är det såklart positivt att slippa byta skivor, men allt annat är direkt dåligt. Hade man verkligen velat lösa byte av skivor så hade de hittat en väg, återigen handlar det om att indirekt tvinga användarna över till den digitala plattformen där man tjänar mer pengar. Man kan se det lite som en råttfälla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Neon:

Det verkar gå upp ner en hel del, frågan är om det kan ha med rea-perioder att göra kanske. Oavsett bedrövligt att se! Hoppas de inte köper till fullpris.

Jag personligen kör bara digitalt i princip för orkar inte byta skiva då jag spelar många spel. Men köper väldigt sällan spel till "launch pris" om det verkligen verkligen inte är något jag vet jag kommer spendera tid i.
Annars väntar jag på rea.

Jag brukar generellt spendera minst ca 200-300h timmar per spel så brukar inte vara problem vänta på sommar / vinter rea samt man får en liten backlogg också

Men förstår ju helt klart varför det är bättre för alla med skiva och att jag inte äger spelen osv.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är dock inte så många har uttryckt sig, inklusive den jag svarade på när du sedan citerade mig. De säger att det är dåligt att den inte automatiskt är inbyggd, vilket inte bara inte är en kommentar om pris utan även emot valfriheten. Det är alltså alla dessa kommentarer jag ställt mig frågandes om.

Ja, det är ju där biten om signalvärde kommer in.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jo precis men många verkar helt glömma att det är precis som när Ps5 släpptes så fanns digital edition och med skivspelare det är samma här bara att dom inte har en bundlad direkt utan Digital edition ses som standard men är ju bara ett PR trick egentligen.

Tycker hon förklarar bra: https://www.youtube.com/watch?v=JPG1RUJmFlw&ab_channel=MADkur...

Säger ju inte att det är bra eller att jag håller med om att vi ska vara utan skivspelare bara för jag kör digitalt. Nej jag tycker och hoppas det finns kvar om det inte blir så att vi kan sälja digital spel.
Samt "Pro" utan stativ är dock något som gnager men ändå beställt en pro med stativ första minuten den släpptes.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, det är ju där biten om signalvärde kommer in.

Vissa har tagit upp den farhågan men återigen så är det inte något som passar in på allas klagomål. Säger någon bara att det är pinsamt att det släpps en konsol utan inbyggd skivläsare så är det ju kritik mot den nuvarande situationen, fast enligt mig högst bristfällig kritik eftersom alternativet finns. Jag tror det förklaras bättre med fenomen som att kritiken inte är genomtänkt helt, eller att vissa bara letar efter saker att kritisera med konsoler då de ogillar dem i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag tror det förklaras bättre med fenomen som att kritiken inte är genomtänkt helt, eller att vissa bara letar efter saker att kritisera med konsoler då de ogillar dem i allmänhet.

Haha, ja. Rätt vanliga fenomen här på Swec båda 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så hur mycket kostar det att tillverka en PS5 med inbyggd Ultra HD Blu-ray-spelare? Jag är övertygad om att det rör sig om ett par hundralappar på sin höjd. De uppenbara fördelarna är att endast designa, distribuera och sälja en version, vilket lär påverka priset positivt i samtliga led.

Genom att plocka ut spelaren kan man sälja den som ett överprisat tillbehör och i vissa fall "tvinga" en del spelare in i deras digitala butik. Framför allt handlar det såklart i förlängningen om att få över alla spel till sin butik så att man får monopol på spelförsäljningen, får ut mer pengar per spel och samtidigt plockar bort äganderättigheter, vilket i förlängningen dödar begagnatmarknaden. För kunden är det såklart positivt att slippa byta skivor, men allt annat är direkt dåligt. Hade man verkligen velat lösa byte av skivor så hade de hittat en väg, återigen handlar det om att indirekt tvinga användarna över till den digitala plattformen där man tjänar mer pengar. Man kan se det lite som en råttfälla.

Återigen ett inlägg om prissättningen trots att mitt inlägg tydligt separerar det från den andra sakfrågan. Jag börjar nästan tro att den delen av mina inlägg bara är synligt för mig.

Gjorde de även en Pro-modell med spelaren inbyggd så finns det inget som säger att det inte skulle skilja 1500 kr mellan modellerna. Inflationen sedan november 2020 är nästan 23% så bara där kan man räkna med påslag. Att de skulle lägga på någon hundring till på prisskillnaden mellan versionerna är inte på något sätt otänkbart, snarare tvärtom då man nu inte försöker sälja med förlust, vilket då innebär att prisfrågan inte är relevant till frågan om att släppa två versioner eller en med läsare som tillval.

Att göra det mer attraktivt att köra digitalt var en grej redan från start eftersom versionen med skivläsare var 20% dyrare än den rent digitala versionen. Alltså inget nytt för Pro-modellen (eller Slim, då situationen vi har nu faktiskt har funnits en stund).

Jag ser fortfarande inget argument för varför det är dåligt med en separat skivläsare som faktiskt ger mer valfrihet. Det är fortfarande bara prissättningen som kan vara negativ i mina ögon, men det är inte låst till skivläsaren utan något de kan göra med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Återigen ett inlägg om prissättningen trots att mitt inlägg tydligt separerar det från den andra sakfrågan. Jag börjar nästan tro att den delen av mina inlägg bara är synligt för mig.

Gjorde de även en Pro-modell med spelaren inbyggd så finns det inget som säger att det inte skulle skilja 1500 kr mellan modellerna. Inflationen sedan november 2020 är nästan 23% så bara där kan man räkna med påslag. Att de skulle lägga på någon hundring till på prisskillnaden mellan versionerna är inte på något sätt otänkbart, snarare tvärtom då man nu inte försöker sälja med förlust, vilket då innebär att prisfrågan inte är relevant till frågan om att släppa två versioner eller en med läsare som tillval.

Att göra det mer attraktivt att köra digitalt var en grej redan från start eftersom versionen med skivläsare var 20% dyrare än den rent digitala versionen. Alltså inget nytt för Pro-modellen (eller Slim, då situationen vi har nu faktiskt har funnits en stund).

Jag ser fortfarande inget argument för varför det är dåligt med en separat skivläsare som faktiskt ger mer valfrihet. Det är fortfarande bara prissättningen som kan vara negativ i mina ögon, men det är inte låst till skivläsaren utan något de kan göra med allt.

Problemet är att du endast tittar på den positiva aspekten, d.v.s. flexibiliteten, vilket förmodligen alla ser vid det här laget. Men man måste också titta på vad det innebär. Det är rent tekniskt sett en flexibel lösning, men prissättningen gör att valet blir problematiskt med risk för det jag tog upp i mitt förra inlägg. Det lär inte bli ovanligt att läsaren väljs bort på grund av prislappen, och ju fler konsoler utan möjlighet att läsa fysiska medier som säljs, desto mindre kommer fysiska spel att säljas i butik. Till slut tvingas vi in i en monopollösning.

Om nu läsaren är så otroligt dyr och man ändå inte tror att någon kommer köpa den för att titta på 4K-material, varför inte välja ett annat format? Kanske en vanlig Blu-ray-spelare eller rentav kassett som på Switch. Vill man erbjuda sina konsumenter en billig lösning för fysiska spel så är det fullt möjligt.

Men det bästa (enligt mig) hade varit om man ger användaren samma rättigheter med digitala licenser som man har med fysiska, d.v.s. möjlighet att överlåta eller sälja dem till andra. Köper jag ett spel för 800 kr och inser efter 40 minuter att det inte alls var för mig, så ska jag kunna sälja mitt digitala spel till någon annan. Om det inte ska vara möjligt, måste priset på spelet vara anpassat efter detta.

Och ja, mitt inlägg handlar återigen om prissättning för att det är en del av baksidan till att sälja en minst sagt dyr läsare för fysisk media.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Problemet är att du endast tittar på den positiva aspekten, d.v.s. flexibiliteten, vilket förmodligen alla ser vid det här laget. Men man måste också titta på vad det innebär. Det är rent tekniskt sett en flexibel lösning, men prissättningen gör att valet blir problematiskt med risk för det jag tog upp i mitt förra inlägg. Det lär inte bli ovanligt att läsaren väljs bort på grund av prislappen, och ju fler konsoler utan möjlighet att läsa fysiska medier som säljs, desto mindre kommer fysiska spel att säljas i butik. Till slut tvingas vi in i en monopollösning.

Om nu läsaren är så otroligt dyr och man ändå inte tror att någon kommer köpa den för att titta på 4K-material, varför inte välja ett annat format? Kanske en vanlig Blu-ray-spelare eller rentav kassett som på Switch. Vill man erbjuda sina konsumenter en billig lösning för fysiska spel så är det fullt möjligt.

Men det bästa (enligt mig) hade varit om man ger användaren samma rättigheter med digitala licenser som man har med fysiska, d.v.s. möjlighet att överlåta eller sälja dem till andra. Köper jag ett spel för 800 kr och inser efter 40 minuter att det inte alls var för mig, så ska jag kunna sälja mitt digitala spel till någon annan. Om det inte ska vara möjligt, måste priset på spelet vara anpassat efter detta.

Och ja, mitt inlägg handlar återigen om prissättning för att det är en del av baksidan till att sälja en minst sagt dyr läsare för fysisk media.

Man kan väl lämna tillbaka digitala spel med spelande under viss tid på Playstation? Iaf möjligt på steam...
Det kan man aldrig på disk, fast man kan ju kränga skivan iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan väl lämna tillbaka digitala spel med spelande under viss tid på Playstation? Iaf möjligt på steam...

Man kan begära återbetalning inom 14 dagar från köpet förutsatt att man inte laddat ner det.

Permalänk
Medlem

Skrivet av V5er:

Man kan begära återbetalning inom 14 dagar från köpet förutsatt att man inte laddat ner det.

Korrekt, Steam erbjuder återköp så länge produkten köpts inom 14 dagar och spelats mindre än 2 timmar. Jag har själv utnyttjat detta några gånger, och det fungerar utmärkt. Men precis som på PlayStation Store är det inte möjligt att överföra ett spel från ett konto till ett annat.

För fysiska spel gäller att återköp endast är möjligt om förpackningen är obruten, men som Swedishchef_90 påpekar, kan man sälja en fysisk kopia vidare(naturligtvis). Det är dessutom vanligt att man säljer av fysiska spel när man är klar med dem, vilket skapar en begagnatmarknad – en marknad som tyvärr är på väg att försvinna, utan att det egentligen kompenseras för i pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du nu ville ta den här inriktningen, varför svarade du inte på den del av mitt inlägg som specifikt talade om att mycket pekar på att det kunde blivit samma prisskillnad mellan de hypotetiska Pro-modellerna som skivläsaren nu kostar? Det skiljde 1000 kr vid lansering av normalmodellerna och med inflation inräknat har priset på skivläsaren blivit högre med drygt 200 kr, om vi bortser från de reor som varit. Jag tror inte det är nämnvärt mer avskräckande än det var tidigare, och jag tror inte att två olika modeller av Pro hade haft mindre prisskillnad. Tvärtom är det nog mer sannolikt att skivläsaren reas ut än att det blir rea på endast en modell med läsare, fast det är av marginell betydelse.

Jag håller alltså med om att skivläsaren absolut är dyr men jag tror inte att det kommer påverka speciellt mycket eller skilja sig från att sälja två modeller. Någon i tråden (eller om det var en annan tråd) visade att 80% av spelen säljs digitalt, vilket är innan den fristående skivläsaren fått stort genomslag, så det ser ut som användarmönstret går åt digital försäljning oavsett hur skivläsarna säljs. Det är förståeligt då all mediakonsumtion går åt det hållet och jag tror att om något skulle göra att PS6 blev helt digital så är orsaken det allmänna konsumentmönstret snarare än Sonys strategi för att sälja läsaren.

Att det behövs bättre regler för digitala produkter håller jag med om. Dock är frågan om spel i slutändan kommer gå samma väg som film/serier och musik där väldigt få köper något digitalt utan hyr via streamingtjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om du nu ville ta den här inriktningen, varför svarade du inte på den del av mitt inlägg som specifikt talade om att mycket pekar på att det kunde blivit samma prisskillnad mellan de hypotetiska Pro-modellerna som skivläsaren nu kostar? Det skiljde 1000 kr vid lansering av normalmodellerna och med inflation inräknat har priset på skivläsaren blivit högre med drygt 200 kr, om vi bortser från de reor som varit. Jag tror inte det är nämnvärt mer avskräckande än det var tidigare, och jag tror inte att två olika modeller av Pro hade haft mindre prisskillnad. Tvärtom är det nog mer sannolikt att skivläsaren reas ut än att det blir rea på endast en modell med läsare, fast det är av marginell betydelse.

Jag har inte undersökt det alltför noggrant, men en intern Ultra HD 4K-spelare kan köpas för omkring 800–900 kr som privatperson, exempelvis LG BU40N, och man kan anta att det finns en viss marginal inräknad i det priset. Att inkludera en intern Ultra HD 4K-spelare i PS5 Pro skulle därför knappast öka priset med 1 500 kr som den externa läsaren är tänkt att kosta. Idag är prisskillnaden mellan PS5 Standard och PS5 Digital 1 000 kr, där den enda skillnaden är en 4K UHD Blu-ray-spelare, ser ingen anledning till varför det skulle vara dyrare på PS5 Pro? Man kan anta att en betydade symma av de 1 500 kr som den externa läsaren kommer kosta täcker kostnader för att designa, tillverka och distribuering.

Men frågan är om vi verkligen behöver en Ultra HD 4K-spelare? Finns det inget billigare sätt att distribuera fysiskt spel media, som en vanlig Blu-ray eller kanske till och med kassetter?

Om man nu måste sälja en konsol utan möjlighet att läsa fysiska medier, håller jag med om att det är bättre att erbjuda en extern läsare än inget alls (se till exempel Xbox Series S).

Skrivet av Evil Peter:

Jag håller alltså med om att skivläsaren absolut är dyr men jag tror inte att det kommer påverka speciellt mycket eller skilja sig från att sälja två modeller. Någon i tråden (eller om det var en annan tråd) visade att 80% av spelen säljs digitalt, vilket är innan den fristående skivläsaren fått stort genomslag, så det ser ut som användarmönstret går åt digital försäljning oavsett hur skivläsarna säljs. Det är förståeligt då all mediakonsumtion går åt det hållet och jag tror att om något skulle göra att PS6 blev helt digital så är orsaken det allmänna konsumentmönstret snarare än Sonys strategi för att sälja läsaren.

Att det behövs bättre regler för digitala produkter håller jag med om. Dock är frågan om spel i slutändan kommer gå samma väg som film/serier och musik där väldigt få köper något digitalt utan hyr via streamingtjänster?

Jag har också sett siffror på 80% men även 60%, så man bör nog ta dessa siffror med en nypa salt. Det är dock rimligt att anta att det blir allt fler digitala licenser, eftersom det erbjuder en viss enkelhet. Men samtidigt finns det en tydlig prisfråga när det gäller hårdvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Svårt Att testa spelet då 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Svårt Att testa spelet då 😀

Jag håller med. Det är inte bra, Steam har bättre återbetalningspolicy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har inte undersökt det alltför noggrant, men en intern Ultra HD 4K-spelare kan köpas för omkring 800–900 kr som privatperson, exempelvis LG BU40N, och man kan anta att det finns en viss marginal inräknad i det priset. Att inkludera en intern Ultra HD 4K-spelare i PS5 Pro skulle därför knappast öka priset med 1 500 kr som den externa läsaren är tänkt att kosta. Idag är prisskillnaden mellan PS5 Standard och PS5 Digital 1 000 kr, där den enda skillnaden är en 4K UHD Blu-ray-spelare, ser ingen anledning till varför det skulle vara dyrare på PS5 Pro? Man kan anta att en betydade symma av de 1 500 kr som den externa läsaren kommer kosta täcker kostnader för att designa, tillverka och distribuering.

Det är samma spelare till Poor och Pro så givetvis är det ingen skillnad. Det är bara en marknadsstrategisk skillnad.

Materialkostnaden för spelaren lär väl ligga på max $40 eller så. De hade således, om de velat, kunnat stoppa i en sådan istället för att utöka SSD:n med 1TB men det var som sagt inte strategin denna gången.

I USA är riktpriset på add-on läsaren $80 (idag ca 1000 kr inkl moms). Fint 50%-igt påslag här i Sverige således...

Citat:

frågan är om vi verkligen behöver en Ultra HD 4K-spelare? Finns det inget billigare sätt att distribuera fysiskt spel media, som en vanlig Blu-ray eller kanske till och med kassetter?

UHD Blu-ray och vanlig Blu-ray är snarlika fysiska format så det lär vara rätt obetydlig skillnad i kostnad. Lär väl, per skiva, räknas i cents oavsett.

Kassetter (flashminnen) räknas i dollars per styck så det är garanterat en mycket dyrare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Är det någon som någonsin fått igenom det för annat än Cyberpunk eller Concord? Som jag förstått det är PSN mer anala än Bergsala. Försökt refunda ett spel på eshop utan succé oavsett lagstiftning.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på den globala marknaden, säljer den slut i eu, asien och us?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag tycker det är fin underhållning att läsa denna tråden.
Fantastiskt att tekniknördar är så motvalls mot den enda rimliga utvecklingen att fasa ut fasta mediebärare! Jag tycker också att det är tråkigt MEN jag är en dinosaur också..
Allt talar ju för att vi inte vill ha film/musik/spel på fast media i framtiden. Så fort vi fått chansen så har vi hoppat på det betydligt mer praktiska, att tanka ner skiten.. eller streama.
Det finns såklart en nostalgisk sida på myntet och många kanske spelar gamla spel på gamla konsoler men det måste ändå vara extremt få.
Kommer våra barn/vi verkligen plocka fram ps5an om 20 år och lira spel från skiva? Någon kanske men långt ifrån alla som köpt standardversionen av sp5.. Förmodligen emuleras ps5 av de flesta som är intresserade av gamla spel istället, precis som retrospel idag.

Vi får nog helt enkelt bara ta att vi kommer vara utan blanka skivor i framtiden…

Däremot så behöver lagstiftarna ta tag i detta och driva igenom tvingande möjlighet att köpa sälja digital media/ flytta äganderätt mellan konton. Kanske också bör de fundera på hur man i största möjliga mån kan motverka monopol (den är svår). Förmodligen kommer vi även gå mot mindre ägande och mer prenumerationer istället så hur länge detta är relevant återstår att se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men frågan är om vi verkligen behöver en Ultra HD 4K-spelare? Finns det inget billigare sätt att distribuera fysiskt spel media, som en vanlig Blu-ray eller kanske till och med kassetter?

Om man nu måste sälja en konsol utan möjlighet att läsa fysiska medier, håller jag med om att det är bättre att erbjuda en extern läsare än inget alls (se till exempel Xbox Series S).

Jag har också sett siffror på 80% men även 60%, så man bör nog ta dessa siffror med en nypa salt. Det är dock rimligt att anta att det blir allt fler digitala licenser, eftersom det erbjuder en viss enkelhet. Men samtidigt finns det en tydlig prisfråga när det gäller hårdvaran.

Det kan vara som du säger men min poäng är inte att det borde kosta mer än tidigare (jag håller ju som sagt med om att den är dyr) utan att de kan göra det om de vill, och om man tror att de aktivt vill avskräcka från fysiska spel så borde man också tro att de gör detta oavsett hur modellerna säljs. Jag tror ju dock som sagt inte att det är speciellt avskräckande med någon hundring mer när man ändå är uppe över 10k och riktar sig mot mer av ett premiumegment. En del trodde ju att ett pris över 10k på Pro-modellen skulle vara avskräckande men vi såg att de sålde slut direkt överallt.

Ska vi ha skivläsare så ska de definitivt vara bra i mitt tycke. Jag är inte sugen på idén om att gå tillbaka i utvecklingen och behöva böka med fler antal skivor per spel (och spelen blir bara större och större), samt att ha sämre möjlighet att nyttja den till andra saker. Jag tycker inte det är värt att spara någon hundring vid inköpet och skillnaden i pris per spel för skivtypen lär vara väldigt liten.

Jag har inte kollat upp spridningen mellan digitala och fysiska spel själv så det finns absolut möjlighet att vissa siffror som sprids är felaktiga. Vi verkar dock eniga åt att det pekar åt mer digitalt så därav blir det ju viktigare att förbättra villkoren för kunderna hos den biten. Vem vet, blir det enbart digitalt kanske EU väljer att gå in och kräva att Sony öppnar upp för andra digitala säljplattformar? Så länge det säljs fysiska spel är det nog lättare att hävda att det inte finns monopol, även om det är så på just den digitala biten.