Nu kan du be SVT verifiera misstänkta bilder och videor

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du be SVT verifiera misstänkta bilder och videor

Om du har stött på innehåll som verkar felaktigt kan du skicka in det för granskning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer du att tipsa Verifieringshjälpen om misstänksamt innehåll?

Ja, jag hatar verkligen innehåll som håller på och misstänker saker.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Hörrni, i vanlig ordning gäller reglerna även i denna tråd. Känner du att du inte kan hantera det, klicka vidare och gör något annat.

Inlägg som bryter mot reglerna tas bort illa kvickt och upprepade regelbrott leder till bann.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "dina flöden"? Om jag publicerat något flöde så behöver jag väl inte verifiera mig själv? Och varför skulle jag lita på verifiering som utförs av en partisk aktör som SVT?

Permalänk
Medlem

Bra initiativ som verkligen behövs i dessa tider. De är ju transparenta med hur de gör det och om man tvivlar på resultatet så kan man ju göra det själv och kontrollera så de inte ljuger för att de är upplevt "partiska".

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer om man säger åt dem att granska sin egen tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad menas med "dina flöden"? Om jag publicerat något flöde så behöver jag väl inte verifiera mig själv? Och varför skulle jag lita på verifiering som utförs av en partisk aktör som SVT?

"Ditt flöde" tror jag menas det du ser på tiktok, facebook, det som förr hette twitter o.dyl., det som "flödar" framför dig som andra har skapat. Inte det som du skapar och publicerar, om du inte vill förstås.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

kommer aldrig använda appen då jag inte litar på SVT till att börja med. men nice try!

eller är detta ett 1sta april skämt?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det händer någonting. De kommer att ignorera dig och låtsas som att du inte finns.

Permalänk
Medlem

Hahaha, SVT har humor.

Permalänk
Medlem

Det gjordes ju ett försök för ett par år sedan med "faktakoll mot desinformation", med rätta mig om jag har fel, av DN, SVT och ett par andra aktörer för ett par år sedan via webbsidan "faktiskt.se" Den blev inte långlivad. Jag antar att anledningen till det var att när man verkligen var tvungen att fördjupa sig i olika påståenden upptäckte att saker och ting inte var så svart/vitt som man trodde?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag tycker SVT borde börja använda stavningskontroll.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Det gjordes ju ett försök för ett par år sedan med "faktakoll mot desinformation", med rätta mig om jag har fel, av DN, SVT och ett par andra aktörer för ett par år sedan via webbsidan "faktiskt.se" Den blev inte långlivad. Jag antar att anledningen till det var att när man verkligen var tvungen att fördjupa sig i olika påståenden upptäckte att saker och ting inte var så svart/vitt som man trodde?

Jag tror att det var ett temporärt projekt inför ett val.

Permalänk
Medlem

Sen när kan en bild eller film vara "misstänksam"? Det är väl ett verb?

Misstänkt isf.

Jag känner nog inte att just SVT skulle vara dit jag skulle vända mig för att få något granskat...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

De kan ju börja granska sig själva.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är väl igentligen en bra ide. SVT har absolut fel och brister men det är inte så ofta man hittat rena falsarier och fel i deras rapportering även om det förekommer.
Men jag tror att denna tjänsten främst vänder sig till ungdomar och äldre. För hur man än vänder röven så är nätet fullt med propaganda, falsarier och rena lögner.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Vilket skämt.Tycker pengarna i stället borde läggas på riktigt oberoende granskning av SVT.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag tror att det var ett temporärt projekt inför ett val.

Du behöver inte tro, det är precis så de står på deras hemsida: https://faktiskt.svd.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade tyvärr inte litat på SVT gällande detta.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Tanken är väl god, men tyvärr är det nog också de som är i störst behov av en sån tjänst som är de som är minst troliga att använda en (särskilt en som drivs av SVT).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

"Det är OK när vi gör det" ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Ha, ha, ha, ha, ha. Ska dom kolla mina SMS osså. "Storebror" å nu "Lillebror" har ögonen på dig.

Läser du nyheten så ser du att det handlar om att journalister ska undersöka sanningshalten i publikt publicerat material på social media.

Det handlar inte på något sätt om övervakning här.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Funktionen i sig är väldigt bra, hur det implementeras och utförandet blir återstår ju att se.

Men absolut en bra grej då det smyger sig in "fel" hos alla "aktörer" och om det på ett lätt och smidigt sätt kan uppmärksammas så det blir ändrat/borttaget etc är det absolut en positiv funktion.

Dock är ju risken lika stor att den kommer missbrukas av "troll/grupper/individer" som "inte håller med för att man själv tycker/känner" eller har ett narrativ som inte överensstämmer med vad som rapporterats. Skulle säga att den risken/sannolikheten är högre än att "man kan inte lita på SVT"

Dock får jag väl erkänna att det enda jag använder SVT till personligen är programmet "Svenska Nyheter" som jag faktiskt tycker är helt ok där de lyckats rätt bra med den "amerikanska modellen" av ett program som presenterar skeenden med en stor skopa humor

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Många som får sina nyheter på TikTok här

Permalänk
Inaktiv

Kommer ni ihåg när man kunde anmäla på YouTube när en miniatyrbild var "misleading"? Kanske är nåt för SVT att bita i, blir en liten backlog 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju var SR är till för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Läser du nyheten så ser du att det handlar om att journalister ska undersöka sanningshalten i publikt publicerat material på social media.

Det handlar inte på något sätt om övervakning här.

Ska det även inkludera kontroller om filmer/bilder/ljudfiler är manipulerade?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Ska det även inkludera kontroller om filmer/bilder/ljudfiler är manipulerade?

Syftet med satsningen är att granska desinformationsflöden. En bild utan kontext på imgur kommer antagligen inte kollas närmre på om den bara ligger där.
Så det är rimligen i mediaflöden som får uppmärksamhet de kommer titta närmre på. Och det är väl vanligen i social media riktiga tokigheter får en del luft under vingarna.

Så jag tror väl mest de kommer kolla där. Sedan vet jag inte hur deras format är utformat. Möjligt att de tittar på nyheter i traditionella mediekanaler eller hur bildmanipulering kan se ut generellt också. Det får vi väl se när de släpper material.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag tänker väl att jag skulle skicka in något som jag har någon anledning att tro att SVT skulle göra en god granskning av.
Om jag trodde att någon skulle göra en partisk tolkning skulle jag nog mest tillfråga dem för att jag vill utvärdera deras journalistiska integritet.

Jag var mer bekymrad när faktiskt.se lanserades. En del av det som lades upp där ställde jag mig något frågande till men den är ju nedlagd nu så jag har förträngt detaljerna.

Jag har sett SVTs videos där de granskar fakenewsvideos från Tiktok etc om både anfallskriget mot Ukraina och konflikterna med Israel.
Det är goda exempel på granskningar, men jag hänger så lite som möjligt på sociala medier där sånt där sprids och litar inte mer på något jag ser där än jag gör på SVT.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Dock får jag väl erkänna att det enda jag använder SVT till personligen är programmet "Svenska Nyheter" som jag faktiskt tycker är helt ok där de lyckats rätt bra med den "amerikanska modellen" av ett program som presenterar skeenden med en stor skopa humor

Är inte det programmet en rakt av rip-off av brittiska "Have I got news for you" som tuffat på sen tidigt 90-tal?