Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Frelyax:

Hej. Har en HA som rullat fel fritt alldeles för länge så glömt av det mesta känns det som.

Men iaf, ansluter till den via DUCKDNS då jag fixar lite grejer med mobilen när man är iväg, dock så blev det strömavbrott en stund förra veckan och nu går det inte komma in i den igen.
Alla satta automationer rullar på som det ska så den funkar ju och brukar alltid gå att komma in igen efter ev strömavbrott.
Men antar att det hänt något med duckdns, hur fasen kommer jag in i HA nu om duckdns integrationen slutat fungera.?

//Ax.

Vad kör du HA på i grunden? Ta reda på IP-adressen och anslut lokalt via den. T ex. 192.168.1.4:8123 (8123 är default port för HA). Där borde du iaf kunna komma in och se om du får något felmeddelande.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://lysiq.se/strombrytare-scenpanel-4-knappar-zigbee/

Så tex denna kan jag ställa in valfritt i HA?

Denna är en Zigbee-knapp men just den modellen verkar inte stödas av ZHA eller Zigbee2MQTT. Du måste nog köra denna mot Tuyas gateway.

Det finns dock alternativ som tex denna: https://www.aliexpress.com/item/1005002219929565.html som funkar med ZHA och Z2M.

Denna sidan är bra att kolla kompatibilitet på: https://zigbee.blakadder.com/index.html

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av durrav:

Denna är en Zigbee-knapp men just den modellen verkar inte stödas av ZHA eller Zigbee2MQTT. Du måste nog köra denna mot Tuyas gateway.

Det finns dock alternativ som tex denna: https://www.aliexpress.com/item/1005002219929565.html som funkar med ZHA och Z2M.

Denna sidan är bra att kolla kompatibilitet på: https://zigbee.blakadder.com/index.html

Beg to differ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vad kör du HA på i grunden? Ta reda på IP-adressen och anslut lokalt via den. T ex. 192.168.1.4:8123 (8123 är default port för HA). Där borde du iaf kunna komma in och se om du får något felmeddelande.

kör den på en NUC. Testa att ansluta mot den ip adresen jag använt innan lokalt man går inte. iofs så kan ju IP-adressen kanske ändrats när det blev strömavbrott.? Ser man i datorn i sig vilken adress den ligger på om man kopplar in en skärm till HA.?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Frelyax:

kör den på en NUC. Testa att ansluta mot den ip adresen jag använt innan lokalt man går inte. iofs så kan ju IP-adressen kanske ändrats när det blev strömavbrott.? Ser man i datorn i sig vilken adress den ligger på om man kopplar in en skärm till HA.?

Ah okej. Ja det går att se om du kopplar in en skärm till datorn. Beroende på vilket OS du har är det olika tillvägagångssätt. Kör du Windows så kan du öppna en terminal och skriva ipconfig för att få fram vilken IP den har.
Bästa är också att sätta en fast IP på din NUC i framtiden för att undvika det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Hej. Har en HA som rullat fel fritt alldeles för länge så glömt av det mesta känns det som.

Men iaf, ansluter till den via DUCKDNS då jag fixar lite grejer med mobilen när man är iväg, dock så blev det strömavbrott en stund förra veckan och nu går det inte komma in i den igen.
Alla satta automationer rullar på som det ska så den funkar ju och brukar alltid gå att komma in igen efter ev strömavbrott.
Men antar att det hänt något med duckdns, hur fasen kommer jag in i HA nu om duckdns integrationen slutat fungera.?

//Ax.

även om du satt upp en duckdns, sålänge du är på samma nätverk borde du också komma åt den på:
http://homeassistant.local:8123/lovelace/home

lycka till

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Se där! Jag gick på modellnamnet i länken från Trevlig och sökte på Blackadder och då dök den inte upp. I din länk är det ett annat modellnamn, men det ser ut på bilden som att det är samma

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ah okej. Ja det går att se om du kopplar in en skärm till datorn. Beroende på vilket OS du har är det olika tillvägagångssätt. Kör du Windows så kan du öppna en terminal och skriva ipconfig för att få fram vilken IP den har.
Bästa är också att sätta en fast IP på din NUC i framtiden för att undvika det här.

Okej, kör HA som operativsystem på den. Men tanken är väl att sätta upp en proxmox när man väl får tiden att sätta sig in i det. Men ska koppla in en skärm och se vad det står för IP då. Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Okej, kör HA som operativsystem på den. Men tanken är väl att sätta upp en proxmox när man väl får tiden att sätta sig in i det. Men ska koppla in en skärm och se vad det står för IP då. Tackar.

Kan du inte se in din router vilken ip den har fått tilldelad (eller i din DHCP-server om du har en separat sådan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

även om du satt upp en duckdns, sålänge du är på samma nätverk borde du också komma åt den på:
http://homeassistant.local:8123/lovelace/home

lycka till

bad sambon testa nu som ändå är hemma, men fungerar tyvärr inte med den adressen. står bara att sidan inte fungerar.

//Ax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Det finns en integration (localtuya) som tillåter hantering av Tuya-enheter oberoende av molnet och dokumentationen är väldigt straight forward så det ska inte vara några krångel där.

Jag kör själv localtuya på en enhet men kan inte säga det var krångelfritt
Följde instruktionerna till punkt och pricka och efter mycket om och men fick jag in den. Men nu har den blivit "unavailable" , för tydligen har något 1-månadsabonnemang löpt ut på Tuya developers portal, på något sätt hade den fortfarande kontakt med molnet och när abonnemanget löpte ut slutade localtuya att fungera.

Har två Tuya bluetooth-termometrar som vägrar hittas. Planerar att flasha dessa med custom firmware när jag har tid (måste löda på kablar på kretskortet och koppla till en COM-adapter).

https://community.home-assistant.io/t/use-tuya-or-local-tuya/...

Visst kan jag använda vanlig Tuyaintegration- men då är jag beroende av moln.

Kommer undvika Tuya i framtiden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

På samma sida har du 2st olika knappar som båda erbjuder 3 olika konfigurationer med hjälp av enkel-, dubbel- eller långtryck. Men kanske inte är ett alternativ om du måste ha 4 konfigurationer.

Var inte superviktigt med 4 knappar. men tänkte smidigt.

Vad tror ni om detta paketet som en super basic start?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av glemmy:

Jag kör själv localtuya på en enhet men kan inte säga det var krångelfritt
Följde instruktionerna till punkt och pricka och efter mycket om och men fick jag in den. Men nu har den blivit "unavailable" , för tydligen har något 1-månadsabonnemang löpt ut på Tuya developers portal, på något sätt hade den fortfarande kontakt med molnet och när abonnemanget löpte ut slutade localtuya att fungera.

Har två Tuya bluetooth-termometrar som vägrar hittas. Planerar att flasha dessa med custom firmware när jag har tid (måste löda på kablar på kretskortet och koppla till en COM-adapter).

https://community.home-assistant.io/t/use-tuya-or-local-tuya/...

Visst kan jag använda vanlig Tuyaintegration- men då är jag beroende av moln.

Kommer undvika Tuya i framtiden.

Kör själv ett tiotal Tuya-enheter via localtuya oberoende av molnet men kanske hade flyt i konfigurationen. Försöker också undvika Tuya vid nya inköp men ibland blir det Tuya ändå på grund av tillgång/pris eller dylikt.

Skrivet av Trevlig:

Var inte superviktigt med 4 knappar. men tänkte smidigt.

Vad tror ni om detta paketet som en super basic start?
<Uppladdad bildlänk>

Knapparna du har länkat till går på Sonoff RF och kan därför inte kommunicera med Zigbee-stickan. Du behöver hitta knappar som kommunicerar via Zigbee. Den första du länkade med 4 knappar t ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Kör själv ett tiotal Tuya-enheter via localtuya oberoende av molnet men kanske hade flyt i konfigurationen. Försöker också undvika Tuya vid nya inköp men ibland blir det Tuya ändå på grund av tillgång/pris eller dylikt.

Har du någon WiFi-enhet eller är det Zigbee? Kanske är mitt problem, att enheten fortfarande hade kontakt med molnet då den går på WiFi och att detta på något sätt blockade åtkomsten. Ska göra ett nytt försök att göra om konfigurationen när jag har tid

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av glemmy:

Har du någon WiFi-enhet eller är det Zigbee? Kanske är mitt problem, att enheten fortfarande hade kontakt med molnet då den går på WiFi och att detta på något sätt blockade åtkomsten. Ska göra ett nytt försök att göra om konfigurationen när jag har tid

Jag hara bara Tuya WiFi-enheter, ligger ioförsig på ett eget IoT Vlan utan access till internet så dem har aldrig haft uppkoppling innan heller. Ligger nog något i det du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Knapparna du har länkat till går på Sonoff RF och kan därför inte kommunicera med Zigbee-stickan. Du behöver hitta knappar som kommunicerar via Zigbee. Den första du länkade med 4 knappar t ex.

https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Sonoff-ZigBee-Smart-Switch-...

Denna då?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Officiell jultomte

Ja den fungerar. I mitt första inlägg jag svarade dig så länkade jag till Styrahems 2 knappar. Där finns den med. Om du ändå ska beställa stickan från Styrahem tänker jag att det kanske är smidigast.

Visa signatur

Permalänk

Gissar att det redan diskuterats men utan att börja gå igenom sida efter sida, är det någon annan som märkt att Google Assistant-rösten sen en tid tillbaka börjat artikulera på ett sätt som låter väldigt skumt och inte alls lika naturligt som tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Gissar att det redan diskuterats men utan att börja gå igenom sida efter sida, är det någon annan som märkt att Google Assistant-rösten sen en tid tillbaka börjat artikulera på ett sätt som låter väldigt skumt och inte alls lika naturligt som tidigare?

Ja, det låter som att hon har fått en stroke eller något. Men jag är inte förvånad, jag har inte kunnat använda inköpslistor ordentligt sedan januari och om jag säger "det var inget" så börjar den spela låten "Jag bajsar överallt" på Spotify.

Jag längtar tills jag kan byta ut Googles assistent!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det låter som att hon har fått en stroke eller något. Men jag är inte förvånad, jag har inte kunnat använda inköpslistor ordentligt sedan januari och om jag säger "det var inget" så börjar den spela låten "Jag bajsar överallt" på Spotify.

Jag längtar tills jag kan byta ut Googles assistent!

https://youtu.be/8D0a5Ri8q28

Det kan inte vara någon i hemmet som gjort en automation via google home där "Det var inget" triggar det?

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Det kan inte vara någon i hemmet som gjort en automation via google home där "Det var inget" triggar det?

Nej, det är inte möjligt. Det är bara jag och dottern som bor här och bara jag kan göra automationer. Det är helt och hållet ett problem hos Google. Men det är bara högtalaren i köket som gör det. Ingen annan Nest Mini (4st) eller annan Nest Hub (2st andra) har det här problemet. Bara den i köket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Blev ju tvungen att testa här men glädjande nog resulterade inte 'Det var inget' mer än i ett 'OK' till svar 🙂

Trist dock med det jag frågade om för låter verkligen skumt nu från att tidigare låtit perfekt. Undra vad de ändrat och varför 🤔

Permalänk
Officiell jultomte

"We’ve found an issue in Home Assistant Connect ZBT-1 that has affected a small number of customers, which appears to be the result of a faulty part incorporated in the most recent batch of ZBT-1 devices. We want to make sure everyone can get a replacement ZBT-1 and ensure they are covered far into the future."

https://www.home-assistant.io/blog/2024/10/02/connect-zbt1-is...

Snyggt skött. Hoppas alla som behöver ser detta och får hjälp med utbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Dynudns. Finns som tillägg i HA.

kikade på tilläggen, det enda jag hittade med dns i namnet är just duckdns. kör du det tillägget, fast bytt domän config till en Dynudns domän istället?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cove:

kikade på tilläggen, det enda jag hittade med dns i namnet är just duckdns. kör du det tillägget, fast bytt domän config till en Dynudns domän istället?

Kanske inte stämmer, men kanske syftar på detta rep med denna guide?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skrivet av Moseby:

Kanske inte stämmer, men kanske syftar på detta rep med denna guide?

Precis som Moseby säger, följ guiderna han länkar

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här sirenen? Neo NAS AB02B2: https://zigbee.blakadder.com/Neo_NAS-AB02B2.html

Den är på kampanj nu på m.nu och Proshop. Står att den ska fungera i HA. Min Nedis Smart Siren är korkad för den fungerar inte i HA varesig med local Tuya eller Tuya IoT. Står unsupported.

Vet ni något om räckvidd på den här temperatursensorn för utomhusbruk? Shelly Blu H&T: https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-blu-h-and-t Det står 30 meter men stämmer det i praktiken? Tänkte para ihop den direkt med HA.

Söker även en bra knapp, gärna i storlek som bilnyckel med nyckelring så den kan hängas upp. Rekommendationer? Kör HA med BT-USB och Conbee II.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad tror ni om den här sirenen? Neo NAS AB02B2: https://zigbee.blakadder.com/Neo_NAS-AB02B2.html

Den är på kampanj nu på m.nu och Proshop. Står att den ska fungera i HA. Min Nedis Smart Siren är korkad för den fungerar inte i HA varesig med local Tuya eller Tuya IoT. Står unsupported.

Vet ni något om räckvidd på den här temperatursensorn för utomhusbruk? Shelly Blu H&T: https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-blu-h-and-t Det står 30 meter men stämmer det i praktiken? Tänkte para ihop den direkt med HA.

Söker även en bra knapp, gärna i storlek som bilnyckel med nyckelring så den kan hängas upp. Rekommendationer? Kör HA med BT-USB och Conbee II.

Osäker på räckvidd men Shelly har ju sin gateway som funkar som bluetooth-proxy

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Den ska fungera med Zigbee2mqtt https://www.zigbee2mqtt.io/devices/NAS-AB02B0.html

Ingen erfarenhet av Bluetooth-täckning men det låter som långt avstånd med en vägg emellan.

Permalänk

Jag behöver råd.
Jag behöver en E14 smart lampa som är av den mer avlånga typen av lampa.

Krav:
Avlång E14
Färg (inte bara vitt ljus)
ZigBee
Kunna styra den helt lokalt med Home Assistant
Jag vill hålla mig borta från tuya/smartHome/Nedis då dessa är extremt bökiga att få och fungera med Home Assistant
HUE har en lampa men 700 kr är inte värt att lägga ut tycker jag.

Vad finns det för lampor?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz