Permalänk
Medlem

Att julmust-tråden vaknade till liv i eftermiddags. Det är för tidigt!

Säger som en gammal kompis så klokt frågade retoriskt. Varför firar man jul om alla är stressade och mår dåligt? Det ligger något i det han sa. Speciellt småbarnsföräldrar borde känna igen sig.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Jag stör mig mest på föräldrar som inte vågar vara föräldrar utan ska vara kompis med sina barn!

Barnen styr föräldrarna och knappt någon uppfostran alls! Bara kolla hur det ser ut på skolorna idag = KAOS!!!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Att julmust-tråden vaknade till liv i eftermiddags. Det är för tidigt!

Säger som en gammal kompis så klokt frågade retoriskt. Varför firar man jul om alla är stressade och mår dåligt? Det ligger något i det han sa. Speciellt småbarnsföräldrar borde känna igen sig.

Rusta har redan förra veckan börjar jul- & hallowskit-dekorerat.

Permalänk
Medlem

Att jag inte lärde mig sen sist. Att ha med UPS att göra är inte bra för blodtrycket, lika värdelösa som Fedex. Nästa gång jag ser en säljare som bara skickar med dessa bolag vänder jag mig till någon annan istället.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att inte kunna hålla jämn hastighet (i omkörningsfil) på motorvägen?

Mer eller mindre dagligen kommer jag ifatt någon som kör om en lastbil i 90-95 km/h för att så fort den passerat, accelerera upp till ca 120 km/h. Sen när den kommer ifatt nästa lastbil sänker den farten till 90-95 igen så det tar två kilometer att komma om.

Jag kan omöjligt vara den enda som råkar ut för detta fenomen?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vad är grejen med att inte kunna hålla jämn hastighet (i omkörningsfil) på motorvägen?

Mer eller mindre dagligen kommer jag ifatt någon som kör om en lastbil i 90-95 km/h för att så fort den passerat, accelerera upp till ca 120 km/h. Sen när den kommer ifatt nästa lastbil sänker den farten till 90-95 igen så det tar två kilometer att komma om.

Nu får ju inte en lastbil köra fortare än 90km/h på en motorväg eller motortrafikled, många av dem har dessutom "fartspärrar", eller är det lättare lastbilar du tänker på?

Var bra mycket länge sedan jag såg en lastbil faktiskt köra mycket över 90km/h, såvida det inte varit lättare lastbilar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Gissar på samma fenomen som för 2+1-vägar: det är smalare och folk blir rädda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu får ju inte en lastbil köra fortare än 90km/h på en motorväg eller motortrafikled, många av dem har dessutom "fartspärrar", eller är det lättare lastbilar du tänker på?

Var bra mycket länge sedan jag såg en lastbil faktiskt köra mycket över 90km/h, såvida det inte varit lättare lastbilar.

Jag tolkar det som vanliga bilar som kör OM lastbilar, om jag får gnälla lite.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag tolkar det som vanliga bilar som kör OM lastbilar, om jag får gnälla lite.

Men vafalls! Nu får jag allt ta och gnälla på att du kommer med en ganska vettig och logisk förklaring på något min hjärna fullkomligen vägrade tolka det som Men ja, är det så håller jag med OP till fullo, gäller även det någon skrev om 2/1-vägar.

Varje gång jag kör dyker flera frågor upp: Hur många har ett körkort idag då man inte ens känner till grundläggande regler såsom högerregeln? Hur många har fått sitt körkort i ett Kellogspaket?

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Dessa ständiga genier i trafiken. Ibland när någon särskilt korkad omkörning eller trafikmarodör dyker upp så fantiserar jag om hur jag skickar min Javelin och några sekunder senare får se bilen förintas i omkörningsfilen eller så sätter jag tusen projektiler från min minigun i syndaren.
Skulle vara ett jäkligt underhållande AR-overlay på vindrutan och vapenarsenalen kopplade till rattknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Dessa ständiga genier i trafiken. Ibland när någon särskilt korkad omkörning eller trafikmarodör dyker upp så fantiserar jag om hur jag skickar min Javelin och några sekunder senare får se bilen förintas i omkörningsfilen eller så sätter jag tusen projektiler från min minigun i syndaren.
Skulle vara ett jäkligt underhållande AR-overlay på vindrutan och vapenarsenalen kopplade till rattknapparna.

Jag hade köpt det tillägget direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Alla tunga lastbilar sedan 20+ år tillbaks har haft fartspärr som begränsar hastigheten till max 90 km/t. Det är därför det ibland tar evigheter för en lastbil/långtradare att ta sig förbi en annan, då det kanske bara skiljer en eller par km/t och den som blir omkörd vägrar underlätta genom att slå av farthållaren några sekunder.

Mitt gubbgnäll gäller sålunda chaufförer som inte kan underlätta för andra chaufförer genom att slå av farthållaren några sekunder, så dessa kan passera snabbare.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ser nu att jag formulerade mig lite otydligt, men jag menar alltså att den omkörande bilen växlar mellan 90-120km/h. Inte lastbilarna.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ser nu att jag formulerade mig lite otydligt, men jag menar alltså att den omkörande bilen växlar mellan 90-120km/h. Inte lastbilarna.

Mjae, när jag läste om ditt inlägg får jag nog mer ta på mig att det var min hjärna som... i brist på annat ord... gjorde en "brain fart" Jag gubbgnäller därmed på min egen hjärna just idag! ^^

Samt instämmer muttrande i ditt gubbgnäll

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Skrivet av Necrophor:

Men vafalls! Nu får jag allt ta och gnälla på att du kommer med en ganska vettig och logisk förklaring på något min hjärna fullkomligen vägrade tolka det som Men ja, är det så håller jag med OP till fullo, gäller även det någon skrev om 2/1-vägar.

Varje gång jag kör dyker flera frågor upp: Hur många har ett körkort idag då man inte ens känner till grundläggande regler såsom högerregeln? Hur många har fått sitt körkort i ett Kellogspaket?

Skrivet av immutable:

Skrivet av Necrophor:

Mjae, när jag läste om ditt inlägg får jag nog mer ta på mig att det var min hjärna som... i brist på annat ord... gjorde en "brain fart" Jag gubbgnäller därmed på min egen hjärna just idag! ^^

Samt instämmer muttrande i ditt gubbgnäll

Det var väl ett förskräckligt pudlande i den här tråden. Men jag gillade termen "hjärn-prutt" (min egen översättning av "brain fart")

Permalänk
Medlem

I mitt gubbgnäll spånar jag vidare på trafikanter.

1. Allt för ofta upplever jag att trafikanter (bilar, bussar och lastbilar) är dåliga på att släppa fram mig som fotgängare vid övergångsställen, trots att jag snällt står vid övergångsstället och visar att jag ska gå över.
När detta sker undrar jag ofta om det inte vore bättre att bilisterna får företräde, för då blir det ett konsekvent beteende. ALLA bilister får företräde. Dessutom har vi fotgängare inte längre rätt att gnälla. Jag syftar framförallt på mig själv.

2. En annan störande sak är att när jag ska gå över en tvåfilig väg (alltså via ett övergångsställe), stannar bilisten i filen närmast mig medan bilisten i andra filen gasar på. Dessutom tycker jag det är läskigt när detta händer.

3. Ytterligare en irriterande sak är när bilister gör en omkörning precis vid ett övergångsställe, vilket jag som fotgängare inte förväntar mig. Dessutom brukar det vara heldragen linje och därmed förbjudet att köra om.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

1. Allt för ofta upplever jag att trafikanter (bilar, bussar och lastbilar) är dåliga på att släppa fram mig som fotgängare vid övergångsställen, trots att jag snällt står vid övergångsstället och visar att jag ska gå över.
När detta sker undrar jag ofta om det inte vore bättre att bilisterna får företräde, för då blir det ett konsekvent beteende. ALLA bilister får företräde. Dessutom har vi fotgängare inte längre rätt att gnälla. Jag syftar framförallt på mig själv.

2. En annan störande sak är att när jag ska gå över en tvåfilig väg (alltså via ett övergångsställe), stannar bilisten i filen närmast mig medan bilisten i andra filen gasar på. Dessutom tycker jag det är läskigt när detta händer.

3. Ytterligare en irriterande sak är när bilister gör en omkörning precis vid ett övergångsställe, vilket jag som fotgängare inte förväntar mig. Dessutom brukar det vara heldragen linje och därmed förbjudet att köra om.

Tycker det är lite otäckt att gå över vid farthinder. vet inte om bilisten saktar ner för mig eller farthindret. inte säkert hen har sett mig.
Stannar hellre ett par sekunder extra än blir påkörd. Till bilisterna stora förtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Den som gör som punkt 2, har nog stor chans att förlora körkortet om polisen ser det. Punkt 3 kan nog glömma sitt körkort direkt. Du får aldrig köra om på ett övergångsställe, det är alltid förbjudet.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla bil-relaterade företag ligga mitt ute i jävla ingenstans för?!
Ska få krok på bilen imorgon, och måste spendera 4+ timmar nånstans innan de är färdiga.

Permalänk
Medlem

Nu ska 3 få sig en känga... Vid dödsfall märker man vilka bolag som hamnar på ens shit list. Bolag just nu på min shit list som jag aldrig någonsin tänker ha att göra med privat är sen tidigare Victoriahem och från nu även 3.

Maken till krånglig uppsägning hos 3, olika "produkter", samlat på samma faktura, men omöjligt att säga upp alla tre på samma gång, eller om det är omöjligt för 3 att fatta när man ringer och säger upp sin avlidna mors abonemang att dom faktiskt säger upp allt samtidigt...

Några turer senare så verkar det som att det föll in hos 3 att mamma inte längre behövde ett trygghetsavtal då hennes andra produkter var uppsagda och hon är död..
Den vänliga tös jag pratade med skulle då makulera den sista pågående fakturan... TACK!!!

Idag trillar det in en faktura... En vecka efter förfallodatum.. På hela 10!!!!!! Kronor... Sen självklart en faktureringsavgift på 49kr

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu ska 3 få sig en känga... Vid dödsfall märker man vilka bolag som hamnar på ens shit list. Bolag just nu på min shit list som jag aldrig någonsin tänker ha att göra med privat är sen tidigare Victoriahem och från nu även 3.

Maken till krånglig uppsägning hos 3, olika "produkter", samlat på samma faktura, men omöjligt att säga upp alla tre på samma gång, eller om det är omöjligt för 3 att fatta när man ringer och säger upp sin avlidna mors abonemang att dom faktiskt säger upp allt samtidigt...

Några turer senare så verkar det som att det föll in hos 3 att mamma inte längre behövde ett trygghetsavtal då hennes andra produkter var uppsagda och hon är död..
Den vänliga tös jag pratade med skulle då annulera den sista pågående fakturan... TACK!!!

Idag trillar det in en faktura... En vecka efter förfallodatum.. På hela 10!!!!!! Kronor... Sen självklart en faktureringsavgift på 49kr

Tre har tyvärr alltid betett sig illa, när de var nya jobbade jag som säljare och de tjafsade varje gång en kund kom in och ville portera sitt nummer från Tre till annan operatör. Vi fick ringa och hänvisa till PTS och att det inte är tillåtet att neka kund att portera nummer, först då gav de med sig. Ett bolag att undvika helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Tycker det är lite otäckt att gå över vid farthinder. vet inte om bilisten saktar ner för mig eller farthindret. inte säkert hen har sett mig.
Stannar hellre ett par sekunder extra än blir påkörd. Till bilisterna stora förtret.

Jag håller med dig.
Samma här. Man har ju bara ett liv och det vill man ju vara rädd om.

Skrivet av Semjonov:

Den som gör som punkt 2, har nog stor chans att förlora körkortet om polisen ser det. Punkt 3 kan nog glömma sitt körkort direkt. Du får aldrig köra om på ett övergångsställe, det är alltid förbjudet.

Trots att jag själv inte har körkort, och inte heller får ta det på grund av funktionsnedsättning, har jag ändå läst en del körkortsteori, mest för intresses skull, och kan instämma i det du säger.
Tråkigt att fler av dessa förare inte blir tagna på bar gärning, men de passar väl på när de inte ser några polisbilar inom räckhåll.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

*host*

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelpassagen eller cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).

Detta är alltså paragrafen efter det generella förbudet, för att förtydliga sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Tog bilkörkort 1962. Sedan har jag praktiserat som deltidare och då fick jag gratis några fler bokstäver i körkortet. För att få behålla dom sista bokstäverna så kostar jag på läkarundersökning. Det är ju bra. Men det jag inte förstår är att man inte också måste göra nytt teoriprov. Dels glömmer man det man lärde sig i tidernas begynnelse och sedan har det nog ändrats i paragraferna. Enda förmildrande omständigheten är att jag bor granne med en trafikpolis och har honom som konsult om jag undrar över något. Men så borde det inte vara. Tycker det borde vara regelbundna teoriprov för alla trafikanter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

*host*

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelpassagen eller cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).

Detta är alltså paragrafen efter det generella förbudet, för att förtydliga sammanhanget.

Du får alltså inte köra om i traditionell mening. Du får typ krypköra förbi i ett annat körfält som går i samma riktning. Rent tekniskt är det inte heller en omkörning enligt paragrafen.

Du får ju tex heller inte köra om folk på höger sida om hastighetsbegränsning är 80 eller högre, dock finns det undantag där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du får alltså inte köra om i traditionell mening. Du får typ krypköra förbi i ett annat körfält som går i samma riktning. Rent tekniskt är det inte heller en omkörning enligt paragrafen.

Du får ju tex heller inte köra om folk på höger sida om hastighetsbegränsning är 80 eller högre, dock finns det undantag där också.

Eftersom det alltid är köbildning i mittenfilen på södertäljevägen/E4/E20 så är det fritt att köra om på höger sida tycker jag.

Permalänk
Medlem

Apropå trafikanter, hur kommer det sig att 90% av alla bilister inte vet vad det innebär med en skylt där det står "Stopp vid signal" och det är ett streck målat i gatan 30m innan ett rödljus.

Om det är rött eller gult, SKALL du stanna vid linjen, annars har du kört mot rött, även om du stannar vid rödljuset. EASY

Men vill du bli av med körkortet för att du är helt bortkommen i trafiken så fine with me.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Apropå trafikanter, hur kommer det sig att 90% av alla bilister inte vet vad det innebär med en skylt där det står "Stopp vid signal" och det är ett streck målat i gatan 30m innan ett rödljus.

Om det är rött eller gult, SKALL du stanna vid linjen, annars har du kört mot rött, även om du stannar vid rödljuset. EASY

Men vill du bli av med körkortet för att du är helt bortkommen i trafiken så fine with me.

Det här gäller ju också i allra högsta grad cyklister som stannar lite hur som helst i förhållande till stopplinjerna och många cyklister verkar dessutom tro att om de undviker cykel- och körbana genom att cykla på gångbanan så slipper de stanna överhuvudtaget eftersom det inte finns någon stopplinje på gångbanan. Har haft flera incidenter med sådana cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Tog bilkörkort 1962. Sedan har jag praktiserat som deltidare och då fick jag gratis några fler bokstäver i körkortet. För att få behålla dom sista bokstäverna så kostar jag på läkarundersökning. Det är ju bra. Men det jag inte förstår är att man inte också måste göra nytt teoriprov. Dels glömmer man det man lärde sig i tidernas begynnelse och sedan har det nog ändrats i paragraferna. Enda förmildrande omständigheten är att jag bor granne med en trafikpolis och har honom som konsult om jag undrar över något. Men så borde det inte vara. Tycker det borde vara regelbundna teoriprov för alla trafikanter

Man har dock en skyldighet att hålla sig uppdaterad vad gäller trafikregler.
Men jag håller med, det borde vara tester med vissa intervall efter att man tagit kortet.
Inklusive körprov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man har dock en skyldighet att hålla sig uppdaterad vad gäller trafikregler.
Men jag håller med, det borde vara tester med vissa intervall efter att man tagit kortet.
Inklusive körprov.

Så man ska bli kuggad av en osnuten kontrollant för att man inte håller sig a jour med det senaste inom eco-driving?