Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Måste gubbgnälla på en kollega.
En äldre man som är otroligt lat, och vägrar göra något alls som han inte har fått skriftliga order av vår förman att utföra, även om våra kontrakt är skrivna så att vi egentligen har frihet att utföra våra arbetsuppgifter precis så som oss behagar, så länge resultatet uppnår de standarder som bestämts. Tyvärr är han för dum för att förstå att han kunde slippa undan betydligt enklare och uppnå bättre resultat.

Ifall han själv höll sig till detta och struntade i andra så skulle jag inte bry mig. Problemet för mig är då han börjar gnälla på oss andra, för att vi helt enkelt utför arbetet mycket effektivare, och i många fall även uppnår ett betydligt bättre resultat.

Här om dagen försökte han få mig att sluta arbeta på sånt vis som jag gör ”för det får honom att framstå som en sämre arbetstagare”

Hjälper inte nämnvärt att personen i fråga är 100% svartvit och aldrig kan se båda sidor i en konflikt eller ett problem, något som konstant leder till att han är i strid med olika personer och avdelningar i företaget.

Blir så otroligt less. Men det finns kanske en orsak till att han är fast i en relativt junior position i slutet av sin arbetskarriär, varifrån de flesta har avancerat före 30.

I en sådan situation är det klokt att försöka behålla ett professionellt förhållningssätt och undvika att låta personliga frustrationer påverka hur du hanterar problemet. Om du måste bemöta hans kritik eller kommentarer, gör det på ett sakligt och respektfullt sätt. Undvik att låta frustrationen lysa igenom. Förklara att du har hittat ett arbetssätt som fungerar effektivt för dig och uppfyller företagets mål. Det är viktigt att fortsätta arbeta på ditt eget sätt och inte låta kollegans negativa inställning påverka din prestation. Om du presterar väl och uppnår bra resultat, kommer det tala för sig självt.

Din kollega är benägen att skapa konflikter, försök att inte bli indragen. Håll dig till fakta och undvik att bli emotionellt involverad i hans gnäll eller kritik. Dokumentera vid behov, om hans beteende påverkar ditt arbete eller om han försöker hindra dig från att utföra dina uppgifter kan det vara bra att dokumentera. På så sätt har du ett underlag om det skulle behövas för en diskussion med chefen. Sätt gränser, om han fortsätter att försöka få dig att ändra ditt arbetssätt, var tydlig med att du kommer att fortsätta arbeta på det sätt som fungerar bäst för dig och som ligger inom företagets riktlinjer. Han ansvarar för sitt arbete, och du för ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför finns det inte längre någon vettig skrot att hämta delar på? Visst kanske moderna bilar är svårare att skruva med eller något, men jag vill bara hämta en glasruta… inget är öppet före arbetstid på måndag, troligen ingen som har en ruta hemma…

Sammanhang:

Liten uppdatering och shoutout till Bildelsbasen som jag inte kände till. Interfacet är riktigt dåligt men många delar finns där, bland annat denna:

200kr kändes rimligt, men ska såklart monteras också…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Irriterad på mig själv, irriterad på Amazon och trollet som gjort växlingen.

Fast det står ju tydligt på kartongen? "Black swap"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Fast det står ju tydligt på kartongen? "Black swap"...

Ironiskt nog gör det ju det… haha.
*Får väl ta och skylla på mig själv*

Permalänk
Medlem

Varde "intelligens"...

Permalänk
Medlem

Jag vet att det har skrivits om detta tidigare, men det är värt att ta upp igen. Vad är det med många när dom sätter sig bakom ratten på en bil att bete sig som dårar, fram skall det och strunt samma om någon blir påkörd. Är dom sådana även när dom inte kör bil? Jag kör normalt med min bil, ändå är det ofta dårar som tutar, visar finger och beter sig värre än grottmänniskor. Var är polisen? Dom kunde lätt ta fast många och ge dom rejäla böter, en del skulle säkert förlora körkortet. Bara ett par civila polisbilar, inte varje dag, men åtminstone en gång i veckan som givetvis inte är samma varje vecka så allmänheten aldrig kan vara säker när dom är ute och kollar. Detta är för dårarna bakom ratten: En förare med nerver så små, kände sig stor bakom ratten ändå. När gaspedalen trycktes ner blev de fulla av mani.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Jag vet att det har skrivits om detta tidigare, men det är värt att ta upp igen. Vad är det med många när dom sätter sig bakom ratten på en bil att bete sig som dårar, fram skall det och strunt samma om någon blir påkörd. Är dom sådana även när dom inte kör bil? Jag kör normalt med min bil, ändå är det ofta dårar som tutar, visar finger och beter sig värre än grottmänniskor. Var är polisen? Dom kunde lätt ta fast många och ge dom rejäla böter, en del skulle säkert förlora körkortet. Bara ett par civila polisbilar, inte varje dag, men åtminstone en gång i veckan som givetvis inte är samma varje vecka så allmänheten aldrig kan vara säker när dom är ute och kollar. Detta är för dårarna bakom ratten: En förare med nerver så små, kände sig stor bakom ratten ändå. När gaspedalen trycktes ner blev de fulla av mani.

En bidragande del är väl att antalet trafikpoliser kraftigt minskat. Finns säkert bättre länkar, men jag tog första bästa från GP som hävdar att antalet minskat frånt 1250 till bara 200 på 25 år. De har även några siffror på antalet nykterhetskontroller som också minskat kraftigt.

Så tyvärr verkar det vara betydligt färre poliser som fokuserar på trafik, och de som finns kvar kanske också inte har tiden alltid att stå ute vid vägarna. Antar att de fastnar i alltmer pappersarbete samt tvingas fokusera på nytt fint klientel.

Det är synd som sagt, skulle behövas betydligt fler som plockar de avarter som inte hör hemma i trafiken.

Permalänk
Medlem

Gnäll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Windows update, världens segaste uppdaterings-funktion i hela j*a universum.

Har suttit i snart 3 timmar och väntat på ett par uppdateringar ska laddas ner så jag kan starta om och bli färdig.. Har annat att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Gnäll.

Redan?

Permalänk
Medlem

Förbannade jävla windows update, skiten avinstallerade en massa jävla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Bor på ett ställe i norge, 630m över havet, där vi har vinter från oktoberish till maj.

'tis sucks.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt som går att uppfinna får man gnälla lite på att ingen uppfunnit ngt som kan fixa vädret? Regnat i flera dagar nu suck. Fast o andra sidan, skulle nu ngn lyckas med det lär det väl ta hus i helvete för att alla vill ha sitt specifika väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bor på ett ställe i norge, 630m över havet, där vi har vinter från oktoberish till maj.

'tis sucks.

Men det ser fint ut, låga kontraster, nästan svart-vitt, grafiskt.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Ser ungefär lika ut hos mig, aningen mindre. Första kom för 2 veckor sedan, innan jag ens fått på vinterhjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så man ska bli kuggad av en osnuten kontrollant för att man inte håller sig a jour med det senaste inom eco-driving?

Eco driving är ju en 20 år gammal körstil då skulle inte påstå att det är något nytt direkt.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Eco driving är ju en 20 år gammal körstil då skulle inte påstå att det är något nytt direkt.

Hur man gör har ändrats och vissa av oss har faktiskt haft körkort i mer än 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur man gör har ändrats och vissa av oss har faktiskt haft körkort i mer än 20 år.

Förvisso. Men tänk bara på alla som var tvungen att vänja om sig när man gick från vänster- till högertrafik. Kunde de så kan nog även de flesta gubbar lära sig eco driving med (som förvisso bara är applicerbart om du inte kör elbil).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förvisso. Men tänk bara på alla som var tvungen att vänja om sig när man gick från vänster- till högertrafik. Kunde de så kan nog även de flesta gubbar lära sig eco driving med (som förvisso bara är applicerbart om du inte kör elbil).

Det är inte fråga om att kunna utan om hur rimligt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är orimligt i att planera körning, bromsa så lite som möjligt, accelerera upp snabbt och hoppa över någon växel och att sedan ligga på så hög växel som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att spara på bensin, miljön och ha en lugnare och mer planerande körstil är knappast orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Vad är orimligt i att planera körning, bromsa så lite som möjligt, accelerera upp snabbt och hoppa över någon växel och att sedan ligga på så hög växel som möjligt?

Det orimliga är att kugga skickliga bilförare för att de inte följer det senaste till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det orimliga är att kugga skickliga bilförare för att de inte följer det senaste till punkt och pricka.

Mycket med eco driving är ju att ha en lugn och planerad körning. Vet helt ärligt inte hur skicklig man är som förare om man inte har en sådan körstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Mycket med eco driving är ju att ha en lugn och planerad körning. Vet helt ärligt inte hur skicklig man är som förare om man inte har en sådan körstil.

Finns mycket mer än att bara köra lugnt och planerat, så grattis - du kuggade på eco-drivingen och blev just av med körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När jag körde upp ca 2012, så var man tvungen att köra eco drive, annars blev det kuggning, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns mycket mer än att bara köra lugnt och planerat, så grattis - du kuggade på eco-drivingen och blev just av med körkortet.

Grattis du failade läsförståelsen du får gå om grundskolan. Men jag kan ge dig en snabbkurs. Mycket av betyder inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Grattis du failade läsförståelsen du får gå om grundskolan. Men jag kan ge dig en snabbkurs. Mycket av betyder inte allt.

Ändå skrev du det som mothugg till mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ändå skrev du det som mothugg till mitt inlägg.

Så kan man se det om man inte tar hänsyn även till de tidigare inläggen jag gjorde. Men tycker vi lägger ner den här diskussione nu. Annars kommer det gubbgnällas på gubbgnället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Tog bilkörkort 1962. Sedan har jag praktiserat som deltidare och då fick jag gratis några fler bokstäver i körkortet. För att få behålla dom sista bokstäverna så kostar jag på läkarundersökning. Det är ju bra. Men det jag inte förstår är att man inte också måste göra nytt teoriprov. Dels glömmer man det man lärde sig i tidernas begynnelse och sedan har det nog ändrats i paragraferna. Enda förmildrande omständigheten är att jag bor granne med en trafikpolis och har honom som konsult om jag undrar över något. Men så borde det inte vara. Tycker det borde vara regelbundna teoriprov för alla trafikanter

Många av oss, men långt ifrån alla, inser vikten av att uppdatera sig och gör det utan körprov men visst finns det en drös som inte borde fortsätta köra. Jag har lagt av efter glaskroppsavlossning i båda ögonen. Det ser ut som flugsvärmar i båda ögonen och i vissa vinklar ser jag sämre så jag drog slutsatsen att min förvirring i en del situationer gav vid handen att det är färdigkört. Min egen far slutade köra efter att ha upptäckt att hans körning skapade stor förvirring i omgivningen, dock hann det inte bli några allvarliga incidenter.
Efter en olycka som jag var vittne till bötfälldes ett par unga flickor för vårdslöshet i trafik för att de hållit för kort avstånd men egentligen berodde olyckan på en gammal tant som körde ryckigt och for mellan filerna utan blinkers eller uppenbar strategi i körningen. Plötsligt fick hon för sig att jag skulle över gatan och tvärnitade precis vid det övergångsställe som fanns i min närhet. De båda flickorna som trodde att tanten ökade farten (vilket hon gjorde just innan tvärniten) hann inte reagera på att tanten dels bytte fil och sedan tillbaka och dels tvärnitade. De körde på tantens bil snett bakifrån. Tanten klev ur bilen med orden: "Vad hände? Jag såg ingen och ändå lät det som en krock. ... Ojdå, det är ju en buckla på min bil!"
Jag kan ju tycka att flickorna borde förstått att tanten var oförutsägbar i sitt trafikbeteende och hållit rejält avstånd så bötfällningen var kanske korrekt men tanten var trafikfarlig och borde slutat köra bil. Men hon far fortfarande omkring nu, tre år efter olyckan, och kör fortfarande lika illa. Hon bor ett kvarter ifrån där jag bor så jag ser henne ofta där hon ryckigt svajar fram på vägen och ibland delvis på trottoaren och hör henne när hon rusar motorn i växlingarna.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Serafirm, Vad ska man dra för slutsats av Din berättelse? Kanske behövs både läkarundersökning och teoriprov regelbundet? Men det räcker ju inte för att nå de värsta blådårarna. Ofta är det ju unga med nytt körkort som måste visa hur duktiga dom är och kör för fort. Och sedan gamlingar som börjar få demens är ju en fara. Där kan nog teoriprov hitta en del. Jag har också en historia om gamlingar. Min moster började bli dement men körde bil. Min mamma insåg faran och stal bilnycklarna så det vart slut på körning. Men körkortet rök först när folk larmade och polisen ingrep när moster var ute och promenerade i nattlinnet en sen höstkväll.