Måste gubbgnälla på en kollega.
En äldre man som är otroligt lat, och vägrar göra något alls som han inte har fått skriftliga order av vår förman att utföra, även om våra kontrakt är skrivna så att vi egentligen har frihet att utföra våra arbetsuppgifter precis så som oss behagar, så länge resultatet uppnår de standarder som bestämts. Tyvärr är han för dum för att förstå att han kunde slippa undan betydligt enklare och uppnå bättre resultat.
Ifall han själv höll sig till detta och struntade i andra så skulle jag inte bry mig. Problemet för mig är då han börjar gnälla på oss andra, för att vi helt enkelt utför arbetet mycket effektivare, och i många fall även uppnår ett betydligt bättre resultat.
Här om dagen försökte han få mig att sluta arbeta på sånt vis som jag gör ”för det får honom att framstå som en sämre arbetstagare”
Hjälper inte nämnvärt att personen i fråga är 100% svartvit och aldrig kan se båda sidor i en konflikt eller ett problem, något som konstant leder till att han är i strid med olika personer och avdelningar i företaget.
Blir så otroligt less. Men det finns kanske en orsak till att han är fast i en relativt junior position i slutet av sin arbetskarriär, varifrån de flesta har avancerat före 30.
I en sådan situation är det klokt att försöka behålla ett professionellt förhållningssätt och undvika att låta personliga frustrationer påverka hur du hanterar problemet. Om du måste bemöta hans kritik eller kommentarer, gör det på ett sakligt och respektfullt sätt. Undvik att låta frustrationen lysa igenom. Förklara att du har hittat ett arbetssätt som fungerar effektivt för dig och uppfyller företagets mål. Det är viktigt att fortsätta arbeta på ditt eget sätt och inte låta kollegans negativa inställning påverka din prestation. Om du presterar väl och uppnår bra resultat, kommer det tala för sig självt.
Din kollega är benägen att skapa konflikter, försök att inte bli indragen. Håll dig till fakta och undvik att bli emotionellt involverad i hans gnäll eller kritik. Dokumentera vid behov, om hans beteende påverkar ditt arbete eller om han försöker hindra dig från att utföra dina uppgifter kan det vara bra att dokumentera. På så sätt har du ett underlag om det skulle behövas för en diskussion med chefen. Sätt gränser, om han fortsätter att försöka få dig att ändra ditt arbetssätt, var tydlig med att du kommer att fortsätta arbeta på det sätt som fungerar bäst för dig och som ligger inom företagets riktlinjer. Han ansvarar för sitt arbete, och du för ditt.