Netflix höjer priset i sverige, igen

Permalänk
Medlem

Jag får en varm känsla i magen varje gång priserna höjs på sånt jag inte använder
Det kliar inte direkt i köpfingret när dom har det extra dyrt för nya kunder.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Så glad att jag hoppade skeppet(en) från streamingtjänster..
Lönen har ju inte ökat i takt med alla utgifter och med sambo som börjat plugga får man prioritera. Konventionell streaming/TV/vad man nu kallar det var det första som rykte. För 10 år sedan så hade Netflix absolut fått vara kvar.

Youtube premium har vi dock kvar. Men utöver det är det bara en debridtjänst som betalas för med en årsavgift som motsvarar 2 månader Netflix give or take.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

4 månader Amazon prime(betalar/år) är billigare än 1 månad Netflix. Det är fan galet.

Jo dock har Netflix mer o titta på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kasta in lite reklam också när ni ändå håller på kanske? Paus-annonser och andra klipp som inte går att skippa innan varje avsnitt

Gör som Amazon, och visa trailer på filmer och serier du ej är intresserad bara för att det finns.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Såja, avslutad prenumeration. Hej då Netflix.

Permalänk
Medlem

Har gått upp nästan 100% i pris på 8 år för mig. Kvalitén har dock sjunkit lika mycket... Jag vet inte hur det är i Sverige men när netflix blev tvingade till att ha program med "lokal anknytning" så sänkte det hela tjänsten. På Malta va hälften av innehållet typ mellanöstern/asien och i Spanien så är det spanska (kanske inte så konstigt...) men kvaliten på innehållet är ju "C-span".

Jag har alla stora tjänster men netflix är nog den jag tittat minst på senaste 2-3 åren... Kanske dax att säga upp tjänsten...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt abonnemang efter de haft påhälsning i sina databaser utan att informera sina kunder om det.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Fortfarande billigare än den förb... TV-avgiften! Som inte använts på 20+ år!

Netflix är åtminstone frivilligt så det "problemet" löser man själv.

Permalänk
Medlem

Dyrt men måste ändå köpa en månad för att titta på avslutningen på Ronja Rövardotter som kommer snart, och filmen Strul och annat som man missat då jag inte haft Netflix på ett år.

Permalänk
Medlem

Sade upp det redan i somras när de plockade bort möjligheten av offline-synca till PC

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Sade upp hbo max häromdagen. Då undrade de ifall jag kunde tänka mig att vara kvar med halva priset i tre månader. Godkände det och lade in en påminnelse om att säga upp kontot om 2½ månad.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Har sen tidigare sagt upp alla mina abonnemang och det är ganska otroligt hur mycket pengar man sparar ändå.

Permalänk
Medlem

Har folk redan glömt bort att vi haft inflation i massa år?

Bara inflationen sedan 2021 borde göra att de tar närmare 215 kr/mån för 4K och växelkursförändringen borde putta det till 250 kr/mån. Då är det inte förvånande eller oväntat att de då höjer priset, det förvånande är att även efter höjningen tar egentligen mindre betalt nu än för 3 år sedan om vi ser på värdet av kronorna de får.

Permalänk
Medlem

En del av mig tänker att detta är del i ett större spel.

I dagsläget är det väl mer och mer som skaffar paket via typ Telia eller andra skitbolag där de bundlar ex Spotify med Max och Netflix för ett rabatterat månadspris.

Vi kommer komma tillbaka till guldåldern för Satellit där konsumenter köper paket för 800kr i månaden för att se tjänster som de egentligen bara behöver betala 100kr för.

Skrivet av Aktsu:

Men sluta.
Det är affärsmodellen, utbudet, kvaliteten och priset som är problemet, inte inflationen.

Netflix förväntar sig oändlig tillväxt i en ändlig värld och det är grunden till alla problem de har, annars hade de varit nöjda med att ta 100kr i månaden och plocka in sina miljarder i vinst, men investerare ska ha MER

§ 7 - MOD
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En del av mig tänker att detta är del i ett större spel.

I dagsläget är det väl mer och mer som skaffar paket via typ Telia eller andra skitbolag där de bundlar ex Spotify med Max och Netflix för ett rabatterat månadspris.

Vi kommer komma tillbaka till guldåldern för Satellit där konsumenter köper paket för 800kr i månaden för att se tjänster som de egentligen bara behöver betala 100kr för.

Men sluta.
Det är affärsmodellen, utbudet, kvaliteten och priset som är problemet, inte inflationen.

Netflix förväntar sig oändlig tillväxt i en ändlig värld och det är grunden till alla problem de har, annars hade de varit nöjda med att ta 100kr i månaden och plocka in sina miljarder i vinst, men investerare ska ha MER

Det är inget konstigt att de höjer priset, lika lite som att du vill ha en lönehöjning varje år.
T ex min son gillar risgrynsgröt. Det har gått upp från 9:- till ca 15:-. Där snackar vi höjning. Det är samma typ av gröt, smakar likadant. Då är frågan om vi tycker det är värt det. Ibland men inte lika ofta.

Samma gäller för netflix. De måste höja pga priser osv. Tycker du det är värt det? Verkar inte så...

Svar på § 7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förhoppningsvis väldigt få. Man bör ju ha lite koll på vad man tecknar upp sig på, kan jag tycka.

Vissa, inklusive jag själv, har väldigt dåligt minne när det kommer till sånt här så det är alltid bra med påminnelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men sluta.

Det är ren fakta att de i reala termer tar mindre betalt nu än för 3 år sedan, det är väldigt konstigt att klaga på något som över tid de facto är en prissänkning. Om man även vill betala det gamla nominella priset innebär det att man vill betala ännu mindre än så och behålla resten själv, vem är det som villa ha mer då egentligen?

Men du kanske inte ville höja din lön nominellt på grund av inflationen heller? Du sa att du står kvar vid den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är inget konstigt att de höjer priset, lika lite som att du vill ha en lönehöjning varje år.
T ex min son gillar risgrynsgröt. Det har gått upp från 9:- till ca 15:-. Där snackar vi höjning. Det är samma typ av gröt, smakar likadant. Då är frågan om vi tycker det är värt det. Ibland men inte lika ofta.

Samma gäller för netflix. De måste höja pga priser osv. Tycker du det är värt det? Verkar inte så...

Jag önskar jag hade samma lönekurva som Netflix

Skrivet av Aktsu:

Det är ren fakta att de i reala termer tar mindre betalt nu än för 3 år sedan, det är väldigt konstigt att klaga på något som över tid de facto är en prissänkning. Om man även vill betala det gamla nominella priset innebär det att man vill betala ännu mindre än så och behålla resten själv, vem är det som villa ha mer då egentligen?

Men du kanske inte ville höja din lön nominellt på grund av inflationen heller? Du sa att du står kvar vid den gamla?

Jaha, är det så?

Det ser inte så ut…

Har din lön också ökat med över 100% de senaste 10 åren?

Edit*
Så ja, visst är det fakta att det enbart är inflationen som driver upp priset….eller ja, kanske….kanske är det något mer ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lönen ökar ju inte lika snabbt så det är ju precis vad som hänt ja.

Permalänk
Medlem

Ja de driver ju folk tillbaka till pirathatten igen, så lite whatever.
Jag snyltar på netflix, men säger föräldrarna upp det blir det 100% plex istället för typ 70% som nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Löser när jag är vid dator igen! Tack!

Bara en FYI och något jag sett förr: alla meddelanden som flyttas blir inte automatiskt följare till den nya tråden (denna) så jag fick manuellt leta upp den och följa den på nytt

Kanske något för @jreklund att spåna i?

Och ett inlägg finns kvar i den andra tråden också:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1723771-netflix-hojer-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Lönen ökar ju inte lika snabbt så det är ju precis vad som hänt ja.

Ja, men i det här fallet insinuerades det att Netflix var giriga som justerade priset trots att det var en lägre justering än inflationen. Vilket är precis samma situation som gällt lönerna i stort.

Jag säger att en löneökning som understiger inflationen är de facto en lönesänkning, på samma sätt som en prishöjning som understiger inflationen är en prissänkning. Man kan nämligen inte säga att bara en av de påståendena är sanna.

Permalänk
Medlem

Om man bara hade vänner lol > som ville dela. Då hade jag köpt Netflix 4k 199kr/mån +55k+55kr om jag delar med 2 vänner så blir det en hunka var. Inte så illa egentligen.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bara inflationen sedan 2021 borde göra att de tar närmare 215 kr/mån för 4K och växelkursförändringen borde putta det till 250 kr/mån. Då är det inte förvånande eller oväntat att de då höjer priset, det förvånande är att även efter höjningen tar egentligen mindre betalt nu än för 3 år sedan om vi ser på värdet av kronorna de får.

Det blir lite skevt när företagen höjer priserna och spär på inflationen och sedan skyller på inflationen för att höja priserna ytterligare
Intressant fråga: är netflix dyrare nu än 2021 i förhållande till folks lön och i så fall; hur mycket mer har priset på netflix ökat än folks löner.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag önskar jag hade samma lönekurva som Netflix

<Uppladdad bildlänk>

Jaha, är det så?

Det ser inte så ut…

Har din lön också ökat med över 100% de senaste 10 åren?

Edit*
Så ja, visst är det fakta att det enbart är inflationen som driver upp priset….eller ja, kanske….kanske är det något mer ändå

Tråden handlar såvitt jag kan se om den här prisjusteringen, inte tidigare prisjusteringar. Det är mycket möjligt att de tidigare höjt priset reellt men nu handlar det om att vi efter den här justeringen i realiteten kommer betala mindre än vi gjorde för 3 år sedan.

Skrivet av Trihxeem:

Det blir lite skevt när företagen höjer priserna och spär på inflationen och sedan skyller på inflationen för att höja priserna ytterligare
Intressant fråga: är netflix dyrare nu än 2021 i förhållande till folks lön och i så fall; hur mycket mer har priset på netflix ökat än folks löner.

Nu är 2024 inte klart så det finns inte data ännu men om vi antar att löneökningarna för 2024 är likvärdiga med de för 2023 så är prisjusteringen ganska spot on med de nominella löneökningarna som skett de senaste 3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tråden handlar såvitt jag kan se om den här prisjusteringen, inte tidigare prisjusteringar. Det är mycket möjligt att de tidigare höjt priset reellt men nu handlar det om att vi efter den här justeringen i realiteten kommer betala mindre än vi gjorde för 3 år sedan.

Men lägg ner, om man inte klarar av att se förändringar i en större kontext så förstår jag varför man ändå försvarar prisjusteringar eftersom man enbart ser det som en enskild justering…

Men om du lyfter blicken och ser att det har ökats avsevärt även tidigare tror jag även du förstår att det i realiteten inte har något som helst med inflation att göra.

Det är girighet och förväntade vinster från investerare samt en minskat ökning av nya abonnenter som driver upp priset, det finns inget bolag i den storleken som bryr sig om inflationen för det finns andra faktorer som driver på mer, oftare och har mer tyngd

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hmm.. det är faktiskt svårare än man tror att komma fram till "när är det inte värt det". Höjs priset sakta men säkert är det garanterat färre som säger upp. Hoppas det inte blir en trend utan faktiskt stannar här.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men jag är fortfarande lite smått förbannad på Mcdonalds ständiga pris höjningar på klassiska cheeseburgaren som "alltid" kostat 10 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men lägg ner, om man inte klarar av att se förändringar i en större kontext så förstår jag varför man ändå försvarar prisjusteringar eftersom man enbart ser det som en enskild justering…

Men om du lyfter blicken och ser att det har ökats avsevärt även tidigare tror jag även du förstår att det i realiteten inte har något som helst med inflation att göra.

Det är girighet och förväntade vinster från investerare samt en minskat ökning av nya abonnenter som driver upp priset, det finns inget bolag i den storleken som bryr sig om inflationen för det finns andra faktorer som driver på mer, oftare och har mer tyngd

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om, det är precis för att man ser det i en större kontext som det här är fullt rimligt. Det är bara om du zoomar in så mycket att du jämför priset igår mot idag som det ser dåligt ut. Ser man det i en större kontext så är det bra att vi får en de facto prissänkning som verkar bryta trenden av prishöjningar (enligt din graf).

Du kan inte bortse från att en krona är mindre värd idag än den var tidigare när du värderar priserna, på samma sätt som man inte kan bortse från det när man löneförhandlar. Bortser man från det kan vi klaga på alla bolag då deras nominella priser är långt mycket högre än de var på 50-talet (trots att mycket är klart billigare i reala termer än då)…

Permalänk
Medlem

Avslutade Netflix när priset gick över hundralappen första gången efter att jag varit kund i många år. Inte saknat det ett dugg om jag ska vara ärlig.