Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Gjorde en Kvalitetsaktiepodden-portfölj i sommras där tanken är att uppdatera den om exakt 10 år (24 juni 2034).

Den är baserad på innehav i deras olika buy-and-hold, där jag har valt bort vissa bolag som jag helt enkelt inte vill ha med, dels har några av dem försvunnit på börsen. Regeln är att plocka ut utdelningar (vilket skiljer från KAP, de återinvesterar) men att låta ev. pengar från utköpta bolag ligga kvar som värde på kontot.

Det är alltså en egenpåhittad strategi som cherrypickar det 'bästa' (nåja, subjektivt) från KAP-portföljerna & det blir intressant om, och i sådana fall hur mycket, portföljen slår diverse index på 10 år.

Notera att vissa innehav har ett lågt GAV, det beror på att jag började sätta ihop redan i slutet av 2023, det jag gjorde nu i somras var att "jämna ut" med nya inköp så att alla bolag vara värt ungefär samma belopp i kronor (ca 3k per bolag).

Tanken är att göra en youtube-video där jag går igenom i detalj vad som hänt i portföljen om 10 år. Om jag lever då, ta i trä eller vad man säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Regeln är att plocka ut utdelningar (vilket skiljer från KAP, de återinvesterar) men att låta ev. pengar från utköpta bolag ligga kvar som värde på kontot.

Det här är ju megadumt x 2. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Det här är ju megadumt x 2. Varför?

Japp, det är korkat men kommer inte på nåt bättre Jag tänker att:

1. Innehavet är för små i belopp, dvs. utdelningarna kommer ta lång tid innan man kan köpa ens 1 aktie, och att det "förvränger" det initiala värdet på ca 3k per bolag, som jag försökte göra så exakt som det gick i juni.

2. Säg att ett bolag köpts ut år 7 av 10, och utgör ett stort värde av portföljen, då kan det göra stor skillnad på 10-årsgrafen om man tar ut beloppet som blev från utköpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Japp, det är korkat men kommer inte på nåt bättre Jag tänker att:

1. Innehavet är för små i belopp, dvs. utdelningarna kommer ta lång tid innan man kan köpa ens 1 aktie, och att det "förvränger" det initiala värdet på ca 3k per bolag, som jag försökte göra så exakt som det gick i juni.

2. Säg att ett bolag köpts ut år 7 av 10, och utgör ett stort värde av portföljen, då kan det göra stor skillnad på 10-årsgrafen om man tar ut beloppet som blev från utköpet.

Så om ett bolag blir utköpt kommer du att låta kapitalet ligga och förlora värde i väntan på att tioårsperioden ska ta slut?
Och du ska ta bort utdelningarna från kontot, men jämföra kontobehållningen med index?

Nu är det ju inte så mycket pengar, men varför gör du inte bara en virtuell portfölj? För att det inte samlar youtubeklick?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Guldet slår nya ATH varje dag typ. Men goldminers laggar efter. Köpläge för er som gillar gratis pengar! Bästa namnen imo är Agnico Eagle, Newmont, Alamos och Wesdome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Guldet slår nya ATH varje dag typ. Men goldminers laggar efter. Köpläge för er som gillar gratis pengar! Bästa namnen imo är Agnico Eagle, Newmont, Alamos och Wesdome.

Dom ser ut att göra lokala highs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Så om ett bolag blir utköpt kommer du att låta kapitalet ligga och förlora värde i väntan på att tioårsperioden ska ta slut?

Exakt. Kan ju bli en jätte-diff annars. Ett bolag kan ju gå x10 & sen bli uppköpt år 7-8-9.

Skrivet av bubbelbabbel:

Och du ska ta bort utdelningarna från kontot, men jämföra kontobehållningen med index?

Det blir nog att jämföra med "alla" stora index och sen får vi ju se om Kvalitetsaktiepodden finns kvar år 2034. Långt fram i tiden, men jag behöver ju liksom ändå sätta upp reglerna för portföljen från början.

Skrivet av bubbelbabbel:

För att det inte samlar youtubeklick?

Jag la ned det där med att vara "youtuber" för rätt många år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Dom ser ut att göra lokala highs nu.

Time in the market > Timing the market

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Time in the market > Timing the market

Visst om man tänker leva hundratals år, när det gäller guld.

Permalänk
Medlem

Lägger allt på Ubisoft såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Visst om man tänker leva hundratals år, när det gäller guld.

https://www.investing.com/analysis/why-gold-has-outperformed-...

Du ska nog be någon vuxen om hjälp med dina pengar 💸

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_H:

Sluta cherry picka.
Aktier har utpresterat guld de senaste 30, 40, 50, 70, 80, 90 och 100 årsperioderna.
(Köpte du guld mellan 1959-1970 så har du dock haft tur och prickat ett bra tillfälle och slår DJI).
https://www.macrotrends.net/2608/gold-price-vs-stock-market-1...

Räknar du aktier sedan 2009 så har DJI utpresterat guld, 350% vs 180%.

Tittar man historiskt så har guld de senaste 2000-åren ungefär legat i paritet med inflationen mot vad ett dagsarbete ger.
Du bör tagga ner lite och tänka på tonen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Skrivet av DavidtheDoom:

Sluta cherry picka.
Aktier har utpresterat guld de senaste 30, 40, 50, 70, 80, 90 och 100 årsperioderna.
(Köpte du guld mellan 1959-1970 så har du dock haft tur och prickat ett bra tillfälle och slår DJI).

Tittar man historiskt så har guld de senaste 2000-åren ungefär legat i paritet med inflationen mot vad ett dagsarbete ger.

Sedan 1970 med USITR i lila.
Visst kan man argumentera för gold för tillfället men det är inget man ska hålla i över årtionden, särskilt efter 2008 med införandet av QE.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: +1
i den länkade artikeln så bortser skribenten också från att S&P500 ger utdelning, avkastning perioden januari 2000 ->Maj 2021 är 192% utan återinvesterade utdelningar men hela 337% med.

Att han väljer ett intervall där guldet rasat 80% under 20 år sedan 1980, och sedan vänder uppåt igen 2000, samtidigt som S&P500 nästan stod på högsta toppen innan IT-kraschen är komiskt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sluta cherry picka.

Du bör nog läsa på lite om vad guld är och varför man äger det (och varför mer eller mindre beroende på var man är i cykeln).
Ingen som sagt att det är det enda man ska äga, men det förstod du kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@DavidtheDoom: +1
i den länkade artikeln så bortser skribenten också från att S&P500 ger utdelning, avkastning perioden januari 2000 ->Maj 2021 är 192% utan återinvesterade utdelningar men hela 337% med.

Att han väljer ett intervall där guldet rasat 80% under 20 år sedan 1980, och sedan vänder uppåt igen 2000, samtidigt som S&P500 nästan stod på högsta toppen innan IT-kraschen är komiskt

beror såklart på att realräntorna gått ständigt neråt sedan 1980. Finns ingen anledning att äga börs när man kan få 10%+ bara på statspapper riskfritt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_H:

Du bör nog läsa på lite om vad guld är och varför man äger det (och varför mer eller mindre beroende på var man är i cykeln).
Ingen som sagt att det är det enda man ska äga, men det förstod du kanske?

Du bör läsa §1 i forumreglerna.
Andra gången jag säger till som moderator, tänk på tonen!

/D, - Mod

Ord.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra tips på utländska utdelare? Gärna Europeiska.
Minst 3,5%, som höjer utdelningen och gärna något man känner igen (eller iaf en produkt man känner igen)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Någon som har några bra tips på utländska utdelare? Gärna Europeiska.
Minst 3,5%, som höjer utdelningen och gärna något man känner igen (eller iaf en produkt man känner igen)

Finns ett gäng Europeiska utdelare som en har kikat på ett tag vissa har dippat rejält sista tiden så kan vara bra läge att kolla lite närmare på dessa nu. Här är några som kan vara av intresse i slumpad ordning, inget köpråd.

• Aker BP - 10%

• Orkla - 6%

• Tesco - 3.35% (Aningen under dina 3.5% nu men har gått upp en del sista tiden)

• HSBC - 7%

• BP - 6%

• BW LPG - 21%

• DNB Bank - 7%

• Porsche Automobil Holding - 6%

Finns ju också några utdelande ETF'er men vet inte om du är intresserad av det eller mer specifikt aktier?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Den här månaden fick det bli e.on.
DNB bank kanske det får bli nästa månad 🤠👍
ETF kan nog vara intressant också, jag har XACT Norden högutdelande.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avanza Global byter från matarfond till Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Den har bara ca 800 st innehav

DNB Global Indeks S känns som den bästa fonden på pappret sett till antal innehav och avgift (billigare än Avanza Global med tanke på skatten) men jag är kvar på LF tills vidare, den verkar fortsätta gå som tåget.

https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Inget har förändrats, fortsätter att endast investera i dessa bolag.

Mvh

Sålde av alla innehav förutom Nvidia och köpte fler Nvidia för ett tag sedan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

DNB Global Indeks S känns som den bästa fonden på pappret sett till antal innehav och avgift (billigare än Avanza Global med tanke på skatten) men jag är kvar på LF tills vidare, den verkar fortsätta gå som tåget.

Hur ser man skatten? Trodde nya global följer LF fast med lägre avgift?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den här artikeln har jag läst tidigare, har inte 100 % koll på om den är aktuell fortfarande.

https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Avanza global och LF global följer samma index.

Rimligen så ligger avanza globals hemvist i Sverige nu iom den sköts in-house. Således kan de dra nytta av samma avtal som LF lutar sig på för utdelningsskatten på amerikanska utdelningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här artikeln har jag läst tidigare, har inte 100 % koll på om den är aktuell fortfarande.

https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

Skrivet av DavidtheDoom:

Rimligen så ligger avanza globals hemvist i Sverige nu iom den sköts in-house. Således kan de dra nytta av samma avtal som LF lutar sig på för utdelningsskatten på amerikanska utdelningar.

Tack

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Avanza Global har väl numera ca 800 bolag och LF drygt 1 200 så samma index lär de ju inte följa?

Permalänk
Medlem

Avanza Global har väl numera ca 800 bolag och LF drygt 1 200 så samma index lär de ju inte följa?

I år
LF 21.56%
AVG 19.6%
Dnb 20.18%

Skulle gissa att skillnad blir ännu mindre efter bytet då jag antar att skatten+ de 800 bolagen är de som utgör störst andel och inte ändrar vinst% så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

800 eller 1200 det är sak samma.

Båda följer Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index
i alla fall.

Det stod fel index
Permalänk
Medlem

I år
LF 21.56%
AVG 19.6%
Dnb 20.18%

Skulle gissa att skillnad blir ännu mindre efter bytet då jag antar att skatten+ de 800 bolagen är de som utgör störst andel och inte ändrar vinst% så mycket

DNB har nästan 1 400 bolag så frågan är vad som väger tyngst av nästan 600 extra bolag och 0,12 % skillnad i avgift. Sitter nog kvar på LF ett tag dock då den ändå presterat bäst på både ett, tre och fem års sikt.