Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem

[quote postid="20603892" userid="250734" name="Necrophor"]
Det spelar ingen roll, för det som avgör vad något är... är den tekniska betydelsen.

Det är exakt samma sak som att folk säger "Det är en hdmi 2.1..."
Nej, det existerar inte, det är hdmi med olika funktioner då HDMI inte har versionsnummer.
Så oavsett om det används av VÄLDIGT många... blir det inte mer sant för det.

Och även om man talar om en Mac så kallar man den för DATOR...
Jag har en dator hemma, det är en Mac... är inte alls ovanligt att höra. Eller t om Amiga om man går bakåt i tiden.
Eller "Jag har köpt en dator"... så får du frågan: "Jaha, vilken dator köpte du?"... och då får de svaret: "Jag köpte en mac".

Vad du inte verkar förstå är att det inte ordet PC som ÄR plattformen... DATOR är plattformen... så även om du säger exklusivt till PC (och folk automatiskt tror det är Windows, vilket inte ens är en dator utan mjukvara) INKLUDERAR det även andra datorer om man omnämner det som plattform, såvida man inte specifikt exkluderar datorer som kör en annan mjukvara. För jag kan garantera dig att följdfrågan "Fungerar det till Mac/Linux" kommer efter det...

Hade man sagt att något var exklusivt till WINDOWS, då hade det varit en annan sak.

"Fungerar spelet till Mac/Linux? Nej, det kräver en Windows Pc." Dvs det är mjukvaran som omnämns som den viktiga detaljen i det läget, termen personal computer är sekundärt, som säkerligen inte ens nämns idag utan man säger endast "Nej, det kräver Windows".

Och talar man om folk generellt så nej, de vet inte ens att Linux existerar eller vad det riktigt är om de hört namnet förut, så en PC med Linux ter sig ÄN mer främmande än en Mac som i stort sett alla känner till. Vilket då ger: "Jag har köpt en dator jag kör Linux på"... och i ditt fall: "Jag har köpt en dator, det blev en Mac".

Samtliga tre ÄR fortfarande samma plattform; Dator.

"Jag har köpt lite playstation spel, hittade flera spel på en loppis."
Det är fortfarande konsol som plattform, men säger absolut INGET om till vilken version av Playstation spelen är/fungerar till.

Eller än bredare termer ANVÄNDS: "Näe, jag orkar inte med datorer, jag kör konsol hemma". Inte alls ovanligt att folk säger, speciellt inte om man har flera olika konsoler hemma. Eller än mer specifikt: "Jag har köpt ett playstation"... vilket i sig inte säger ett dyft och skapar missförstånd OM inte följdfrågan: "Jaha, vilket då?" kommer...

Dock verkar du helt oförmögen att erkänna att du helt sonika har fel i detta och därmed helt lönlöst för mig att ÅTER IGEN upprepa samma saker gång på gång på gång....

Att folk anammat den engelska förkortningen för HEMMA-DATOR (personal computer = PC) och likställer det med en dator med windows förändrar inte VAD det är OCH att det är en och samma "plattform".

Och går vi ytterligare ett steg tillbaka i tiden var det inte alls ovanligt att personer använde MÄRKET på datorn för att tala om vad de hade hemma... Jag har en IBM hemma... och för att ta upp Surface Pro... vilket man kan argumentera för är en PC... används dess namn oftare: PC? Näe, jag har en Surface Pro.

Och lika ofta, om inte oftare, hör jag folk säga: Jag har en bärbar Acer/Asus/Lenovo/whatever hemma... sällan/aldrig jag hör uttrycket bärbar pc... bärbar DATOR däremot... "Jaha, vilken bärbar har du då?".

Om du inte förstår detta efter FLERA rätt utförliga förklaringar med exempel... ger jag upp... för antingen fattar du det och bara vägrar erkänna att det var ett halmstrå du greppade i bästa fall och det inte höll... och ja... jag har svårt att tro att någon INTE skulle fatta detta vid det här laget... så det finns inget "antingen".

”PC” har olika betydelser: 1) den tekniska betydelsen du talar om, ”Personal Computer” 2) ”Windows-dator”.

Detta är inte något ovanligt. Det finns många ord som betyder olika saker. Vem bestämmer f.ö. i språket? Det spelar således inte någon roll vad du tycker/tänker. Den andra betydelsen av begreppet är mycket vanligare. Den som använder ”pc” i betydelse 1) vill bara krångla till det (det gäller de flesta sammanhang). Den personen kommer att bli missförstådd. Vill du bli missförstådd så go ahead.

F.ö. använder spelutvecklarna själva den här benämningen. Gå in på wiki och läs om valfritt spel. Där får läsaren ta del om vilka plattformar spelen finns till. Det står ALLID exempelvis: Windows, MacOs, Playstation 4, Playstation 5, Stadia, Xbox X/S etc Det står så här om varenda spel med varierad information såklart beroende på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Även om detta är en otroligt larvig diskussion, får jag ändå ge EdvinR lite rätt här. Såklart kan "PC" användas och tolkas lite olika, men i folkmun så inkluderas inte Mac här, och själva termen, som den generellt används kommer väl från IBM PC/IBM PC–compatible, och det användes ju referera till en specifik platform och inte generellt t ex 8-bitars system och Macar osv, även om dessa också så klart var "personal computers".

"The designation "PC", as used in much of personal computer history, has not meant "personal computer" generally, but rather an x86 computer capable of running the same software that a contemporary IBM or Lenovo PC could. The term was initially in contrast to the variety of home computer systems available in the early 1980s, such as the Apple II, TRS-80, and Commodore 64. Later, the term was primarily used in contrast to Commodore's Amiga and Apple's Macintosh computers. "

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC%E2%80%93compatible

Du svarar med något om 1980s svar om vad som är pc per definition i sitt ursprung.
I den meningen står det ju att en" pc" är något som klarar av att köra samma program som en "ibm x86" vilket är EXAKT vad dagens Mac gör 🙃🙃🙃

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Även om detta är en otroligt larvig diskussion, får jag ändå ge EdvinR lite rätt här. Såklart kan "PC" användas och tolkas lite olika, men i folkmun så inkluderas inte Mac här, och själva termen, som den generellt används kommer väl från IBM PC/IBM PC–compatible, och det användes ju referera till en specifik platform och inte generellt t ex 8-bitars system och Macar osv, även om dessa också så klart var "personal computers".

"The designation "PC", as used in much of personal computer history, has not meant "personal computer" generally, but rather an x86 computer capable of running the same software that a contemporary IBM or Lenovo PC could. The term was initially in contrast to the variety of home computer systems available in the early 1980s, such as the Apple II, TRS-80, and Commodore 64. Later, the term was primarily used in contrast to Commodore's Amiga and Apple's Macintosh computers. "

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC%E2%80%93compatible

Visst är den larvig. Håller med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst är den larvig. Håller med om det.

Ja, men det var också du som initiera med att börja besserwissa/märka ord med vad som är "pc-exlusivt" eller inte iom att det finns på mac, vilket är helt ointrsasant för den här diskutionen oavsett vad man nu har för åsikter om "pc" definitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, men det var också du som initiera med att börja besserwissa/märka ord med vad som är "pc-exlusivt" eller inte iom att det finns på mac, vilket är helt ointrsasant för den här diskutionen oavsett vad man nu har för åsikter om "pc" definitionen.

Absolut. Det var onödigt. Jag tycker snarare att det finns några stora fördelar med ”Windows-PC-gaming”. Men att det aldrig blir av med ett byte. Kanske framför allt att det tar emot att sitta vid en dator hemma. Jag sitter framför dator varenda arbetsdag måndag-fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Absolut. Det var onödigt. Jag tycker snarare att det finns några stora fördelar med ”Windows-PC-gaming”. Men att det aldrig blir av med ett byte. Kanske framför allt att det tar emot att sitta vid en dator hemma. Jag sitter framför dator varenda arbetsdag måndag-fredag.

Vad gör du då på kvällarna, sportar, löser korsord pussel kanske. Säg inte nu att du sitter framför den stora skärmen i vardagsrummet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ingen försöker få dig att byta eller ställa detta som PC VS Konsol, flertalet gånger har det påpekats att man bör välja efter egen preferens. Det går inte att jämföra dem 1:1 heller, då en dator har en extremt mycket vidare/bredare användning, hur värderar man det t ex? Så att försöka rättfärdiga sjukt höga priser på konsoler för att pc minsann är mycket dyrare är, som jag nämnt flertalet gånger, helt befängt. Två helt olika produkter där en är designad för att spela och den andra med många användningsområden man även kan spela på.

Personligen föredrar jag att inte välja någon över den andra, PC är för mig helt överlägset till t ex RTS, FPS, RTT etc då jag fullkomligen avskyr att sikta med en sabla spak. Samt alla de andra användningsområden en konsol inte går att använda till. Eller survival spel med stora inventories etc där man ska bygga och flytta runt saker, tycker det är extremt osmidigt att styra med en handkontroll där.

När det kommer till Rollspel har jag av tradition föredragit konsol, samma sak med bilspel (gran turismo och Forza t ex) då jag föredrar en större tv att "glida omkring på" utan att behöva dra kablar genom rummet. Samma sak gäller Plattoformsspel, även om de inte tillhör en genre jag tenderar att spela. Även fighting-spel får jag väl lägga in här när det väl har hänt.

Souls-liknande spel inkluderar jag i RPG, Demon Souls var helt fantastiskt till PS3 när det kom, även Kingdoms Of Amalur som tydligen var en riktig "sleeper". Xboxen införskaffades begagnad enbart för 4k spelaren med fördelen att jag även kan lira Forza på dem då jag uppskattar både det och Gran Turismo.

För att inte tala om hur mycket skönare det är att ligga i sängen med en handkontroll istället för keyboard + mus.

Hade man kunnat emulera på ett bra sätt på konsoler hade det varit att föredra på de flesta gamla spel också, nu får det vara en mini-pc som kan stå bredvid tv'n... som är målet... som även kan agera PLEX server etc.

Detta ger då:
Windows PC
Xbox
Playstation
Mini-PC

Fattas en bra handhållen som har Windows för att kunna använda GoG/Epic/steam och alla andra sabla launchers, men ekonomin sätter stopp för både det och en bra mini-pc

Sedan finns det "PC Master Race" folk också... då prestandan man KAN få ur en PC fortfarande är helt överlägsen en konsol och kommer högst antagligen alltid att vara det. MEN då får man också slänga ut en sabla massa pengar på det och för egen del är det extra ögongodiset absolut inte värt de tusenlappar extra man måste slänga ut. Jag kommer fortsätta föredra att spela både Forza och Gran Turismo på in PS4 och Xbox One X (Du ser, de är inte ens senaste gen men slår PC för mig gällande en mängd spel)... och sedan får dessa "tomtar" till "PC master race" säga och skrika vad <censur> de vill.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det gör det inte.
mac=pc

Inte ens Apple håller med.
https://youtu.be/0eEG5LVXdKo?si=fIm-t0s5DRwOtHon

Näe, såhär ligger det till:
"PC" är underförstått "Windows PC"
"Mac" är Mac, eller "Mac OS PC" om man är onödigt petig.
"Linux PC" då? Spelar roll, ändå bara nördarna som bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte ens Apple håller med.
https://youtu.be/0eEG5LVXdKo?si=fIm-t0s5DRwOtHon

Näe, såhär ligger det till:
"PC" är underförstått "Windows PC"
"Mac" är Mac, eller "Mac OS PC" om man är onödigt petig.
"Linux PC" då? Spelar roll, ändå bara nördarna som bryr sig.

Man lyssnar aldrig på vad företaget kallar sin produkt....

För att citera webhallen
"Mac, eller Macintosh, är varumärkesnamnet för en persondator designad, utvecklad och tillverkad av Apple. Som standard använder Apple-datorerna Mac OS, men Mac är faktiskt den enda datorn i världen som kan köra alla större operativsystem, inklusive Windows och Linux. "

https://www.webhallen.com/se/article/29-Mac-vs-PC-vilken-dato...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Man lyssnar aldrig på vad företaget kallar sin produkt....

För att citera webhallen
"Mac, eller Macintosh, är varumärkesnamnet för en persondator designad, utvecklad och tillverkad av Apple. Som standard använder Apple-datorerna Mac OS, men Mac är faktiskt den enda datorn i världen som kan köra alla större operativsystem, inklusive Windows och Linux. "

https://www.webhallen.com/se/article/29-Mac-vs-PC-vilken-dato...

Om du gillar Webhallen bättre så kan du ju kika på rubriken i den artikel du länkar till...

Men tack för att du hjälper till att bevisa min (och Apples, och alla andras) poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Själv har jag haft haft datorn kopplad till TV:n i tio år, nu senast med lång optisk HDMI så väljer jag själv beroende på vad jag är sugen på om jag vill spela med handkontroller framför TVn eller mus&tangentbord framför datorskärmen. Innan det använde jag In-Home Streaming, och innan det bodde jag litet och hade inte plats för "dator" så då satt den i tv-bänken. Jag kör även mina switch-spel från datorn t ex.

Och det är ju just det här som är styrkan för PC, det är flexibiliteten och valmöjligheterna, och det går liksom inte riktigt sätta ett pris på detta. Jag har full förstålse för varför folk köper konsoll, och jag kan se fördelar med det, för en del folk kommer konsoll vara det bästa valet, och även det billigaste, för nej man får inte en plug n play lösning som kommer driva AAA-spel lika bra för samma peng på PC, men börjar man räkna in en mängd andra variablar så kan det mycket väl bli dyrare. Och tror det är här många verkar bli fartblinda, bara för att det är blir billligare och "bättre" för DIG behöver det inte betyda att det stämmer för alla, och det gäller bägge sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om du gillar Webhallen bättre så kan du ju kika på rubriken i den artikel du länkar till...

Men tack för att du hjälper till att bevisa min (och Apples, och alla andras) poäng.

Artikeln beskriver ju frågeställningen. Läs artikeln
vad är en Mac som kör Windows då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Artikeln beskriver ju frågeställningen. Läs artikeln
vad är en Mac som kör Windows då?

En Mac med Windows förstås. Tycker du att nån av de byggena som lagts fram i denna tråd, dvs de datorer/PCs som faktiskt diskuteras, passar på den beskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En Mac med Windows förstås. Tycker du att nån av de byggena som lagts fram i denna tråd, dvs de datorer/PCs som faktiskt diskuteras, passar på den beskrivningen?

ni har ju hävdat att Windows = pc
Mac = Mac men en Mac+Windows =Mac Windows?

Det är EXAKT samma komponenter i en äldre mac som en windows pc, vad är skillnaden?
Apple släppte x86 plattformen år 2020 för ARM.
Det är absolut ingen skillnad förutom att äpplet sitter på chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela den här diskussionen är rolig.

"Min mobiltelefon är inte en mobiltelefon, det är en iPhone." låter lika dumt.

Permalänk
Medlem

Mac/Metal och Windows/DirectX är väl olika plattformar. PC är således ingen plattform, utan ett begrepp som beskriver en typ av enheter som privatpersoner använder för sina "computing needs"(Men som oftast används för att referera till Windows datorer). På samma sätt beskriver spelkonsoll en typ av enhet som privatpersoner använder för att spela. Men det är inte en plattform: de är Xbox, Playstation och Nintendo(Switch).

Varför är detta ens relevant för diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Själv har jag haft haft datorn kopplad till TV:n i tio år, nu senast med lång optisk HDMI så väljer jag själv beroende på vad jag är sugen på om jag vill spela med handkontroller framför TVn eller mus&tangentbord framför datorskärmen. Innan det använde jag In-Home Streaming, och innan det bodde jag litet och hade inte plats för "dator" så då satt den i tv-bänken. Jag kör även mina switch-spel från datorn t ex.

Och det är ju just det här som är styrkan för PC, det är flexibiliteten och valmöjligheterna, och det går liksom inte riktigt sätta ett pris på detta. Jag har full förstålse för varför folk köper konsoll, och jag kan se fördelar med det, för en del folk kommer konsoll vara det bästa valet, och även det billigaste, för nej man får inte en plug n play lösning som kommer driva AAA-spel lika bra för samma peng på PC, men börjar man räkna in en mängd andra variablar så kan det mycket väl bli dyrare. Och tror det är här många verkar bli fartblinda, bara för att det är blir billligare och "bättre" för DIG behöver det inte betyda att det stämmer för alla, och det gäller bägge sidor...

Så är det. Flexibiliteten och den öppenheten är ju en stor fördel med ”PC”. Som du säger kan en dator numera användas på flera sätt. Det låter kanske otroligt, men jag har flera gånger senaste åren fungerat på att bygga en pc. Mycket på grund av det du nämner men också för att få bättre prestanda/grafik. Förhoppning är ju att PS5 Pro ska minska skillnaden.

Dock är det svårt att för en pc att slå smidigheten och driftsäkerheten med en konsol. Jag kan komma på mig att bli lite lätt irriterad när det förväntas av mig att göra inställningar i spelen på konsol. Även om det jämfört med pc är få inställningar. Jag vill ju bara t ex efter arbetet dra igång ett spel. Sedan ett viktigt skäl för mig är att jag tycker om spel som ofta kommer på konsol. Älskar demons souls, Bloodborne, god of war, the last of us och nu senast är jag helt såld på Astro bot. MP som är så stort på pc är inte min grej.

Hur som helst. Jag ser stora fördelar med såväl pc som konsol. Nu senast såg att det finns moddar till gamla Dark Souls-spel på pc som får dem att se snyggare ut. Blir lite lätt avundsjuk.

Måste bara notera en sak. ”Det är ingen skillnad på PS5 Pro och PS5 base”. Är folk blinda? Det är lika dumt som att säga ”Det är minimal skillnad mellan RTX 4060 och RTX 4080”.

Permalänk
Medlem

är inte bara på swec som det krigas, även youtubers för ps5 pro vs pc krig mot varandra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är inte bara på swec som det krigas, även youtubers för ps5 pro vs pc krig mot varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=JawuVwggvyQ&t=29s

Krig vet jag inte. Jag känner inte att jag är i krig med något. Jag tycker att det är absurd på båda sidorna av skyttegravarna.

Tror blackarna har delvis fel om priset med ”om folk köper det här kommer det bli det nya normala, PS6 kommer att kosta 1000 dollar”. Jag gissar snarare att skillnad mellan PS6 och PS5 Pro inte blir så stor i ren prestanda. Men att PS6 blir billigare. Och att det blir fler år av överlapp mellan generationerna igen.