Krönika: Ge fan i min skivläsare!

Permalänk
Medlem

Clickbait

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Ja min nya dator har en dold 5.25" lucka. Väldigt bra, kan jag dölja min M-Disc unit när jag inte använder den. Bara för det stoppade jag min senaste musik CD och poppar järnet nu

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Senaste rapporterade kvartalet så var 4% av intäkterna från digital och fysiska spel från fysiska spel. Samma kvartal för ett år sedan så var andelen 5,7%, så tappet är nästan en tredjedel.

Det är oärligt att titta på Sonys siffror som någon form av bevis för skivläsarens död.

1, Det där gäller Sonys försäljning och täcker inte in fysisk försäljning från andra utgivare. De absurda mängderna med FIFA, NHL och CoD finns alltså inte med.

2, Deras siffra för digital software innefattar de 30% de tar från andra utgivare när försäljning och går därför inte att jämföra med siffrorna för fysiska försäljning.

Det ligger i Sonys intresse att göra det så krångligt som möjligt för konsumenterna att använda fysisk media.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mibsweden:

Clickbait

Alltså det är ju såklart massa hyperboler i en krönika men med ordet clickbait är du ju ganska snett på det. Sen kan jag inte kräva att folk ska hålla med mig, alla får tycka som dom vill.

Men tack för en givande och konstruktiv kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Clickbait

Ge upp.

Permalänk
Medlem

Tar man musik och film är det definitivt så att fysiska format har fördelar.

Har varit med om att både musik & filmer man har betalat för har tagits bort och ej är tillgängliga mer.

På streamingtjänsterna försvinner saker rätt ofta så är det något man vill förvissa sig om att ha kvar är det fysisk media som gäller.

Att det sedan är lite känsla i att ha omslag och den fysiska hanteringen är ofta ett trivsamt moment.

Kvalitetsmässigt upplever jag att streaming inte hänger med mot UHD Blu-Ray heller, ibland är även vanliga Blu-Ray skivor bättre.

Finns även fördelar som att kunna välja ljudformat eller textspråk som streamat inte gör såsom att få engelsk text istället för svensk.

Jag använder visserligen streamat både film & musik men vill ändå ha möjligheten att ha skivor för sådant jag vill bevara, så jag instämmer med skribenten i denna fråga.

När det gäller spel är det ju redan så i de flesta fall att skivan innehåller något som laddar ner resten av installationen från nätet och i de fallen är man ju lika rökt såvida inte dessa servrar finns kvar när man lägger ned spelet.

Däremot ligger hela spelet på skiva(or) och kan installeras direkt ifrån media, ja då hade det varit någon vits med det hela om det fungerade såsom spel levererades förr.

Dagens spel är ju gigantiskt stora, så egentligen borde det finnas krav på att när spelet läggs ned så måste man göra det tillgängligt så att användarbasen och ideella krafter kan låta det leva vidare och bevaras så det är möjligt att spela det i framtiden.

Och är det redan nedlagt så tjänar tillverkaren/skaparen ändå inga fortsatta pengar när det väl är nedlagt och spelservrarna avstängda så ur den synvinkeln borde det egentligen inte behöva spela någon roll om spelet får leva vidare ideellt drivet men de är väl för giriga då ingen annan ska kunna tjäna pengar på det.

Man kan ta flygsimulatorn msfs2020 som exempel där man oftast har köpt 3dje parts materiel i form av flygplan och scenerier för ett högt värde som är betydligt dyrare än vad själva spelet kostar (och då har jag ju ändå den dyraste utgåvan med extra allt av grundspelet)
+ allt material som delas kostnadsfritt dessutom. När det läggs ned blir det inte roligt om det inte får leva kvar.

Nu ska ju visserligen det mesta av innehållet för msfs2020 kunna flyttas över till msfs2024 när det släpps men kan ju ändå finnas problem som att högre systemkrav för msfs2024 gör att bara msfs2020 går att köra på ens dator.

Jag har dessutom använt skivläsaren på mitt Xbox One S för att se på Uhd Blu-Ray 4k filmer fram tills nu(var faktiskt huvudanledningen till att jag köpte Xbox eftersom man för samma peng som en lös UHD Blu-Ray spelare fick en hel spelkonsol på köpet.

Men jag har precis köpt en ny extern dedikerad UHD Blu-Ray spelare om Xboxen går sönder/slutar stödas i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nej tack, mänskligheten tillverkar tillräckligt med skräp med våra ändliga resurser. Fysisk media har till stor del gjort sitt, och det är bra. Dags att gå vidare.

Permalänk
Medlem

Ja, som jag skrev i "släpp sargen"-tråden så tycker jag att det absolut största problemet med endast digital försäljning på konsol och då främst PlayStation, som jag själv har, är det monopol som Sony har. Om man ska fasa ut fysiska utgåvor så måste man öppna upp för att fler återförsäljare får sälja spelen. Att t.ex. dom (Webhallen, Inet m.fl.) som idag säljer fysiska utgåvor får sälja koder, så att det blir konkurrens. Monopol är inte bra för oss kunder och driver i regel upp priserna.

Sen har vi ju dom andra nackdelarna med om det skulle bli endast digitalt på PlayStation. T.ex. att man betalar mer för nåt som man inte äger en kopia av. Att det inte går att få tillbaka några pengar eftersom man inte kan sälja det vidare. Den/dom dagen (dagarna) som ens egen uppkoppling inte funkar eller om det blir problem med Sony's servrar så är det ju inte så kul att sitta med digitalt som enda alternativ o.s.v.

Det positiva med digitalt är väl att det är smidigt och skönt att slippa skivan när man ska spela. Det var länge sen jag använde skivläsare på PC t.ex (men där finns det ju konkurrens). Det tar inte upp en massa plats. Det har troligen mindre inverkan på miljön o.s.v.

Permalänk
Medlem

Den dagen man inte kan köpa spel fysiskt så slutar jag nog köpa konsoler helt. För mig är spelsamlingen en del av charmen. På pc däremot kunde jag inte bry mig mindre, där är det enbart digitalt. Men när man hängt med från playstation 1-5 och samlat på sig hundratals spel snyggt uppradat i en hylla så känns klivet till enbart digitalt väldigt tråkigt. Sen köper jag sällan spel över 399, lycka till att hitta någorlunda nya spel i Sonys butik för det priset. Förstår att Sony vill döda fysiskt format, de skulle tjäna mer pengar på att det inte finns konkurrens mellan återförsäljare och att du inte kan sälja vidare/låna ut spel. Sluta tro att Sony, Microsoft eller Nintendo är någons vän, de vill tjäna pengar och de fantiserar om dagen så infrastrukturen för internet är bättre så de kan ta bort fysiska format helt. Miljöaspekten är löjlig att ens argumentera för i sammanhanget. Inte som att begagnade spel hamnar i en landfill med tanke på värdet på begagnatmarknaden som vi har idag.

Är medveten om att jag tillhör den äldre skaran här, men jag bryr mig inte om fysiskt format på pc eller musik/film. Det är just att konsolspel är något jag uppskattar att samla på. Men merparten av vad jag köper är japanska spel, så det är väl någon form av nostalgi inblandat. Försvarar dock min rätt till att få fortsätta min spelsamling och ställer mig 100% bakom att de får rycka skivläsaren från min döda händer. Om Sony skippar skivläsaren i ps6 så går jag över till Microsoft eller slutar köpa konsoler helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men om vi tänker spel, vad tjänar man på om man köper ett spel och ändå måste ladda ner 75% av spelet?

Har helt ärligt extremt svårt att se anledningen till att behålla fysiska spel, så länge dom löser så digitala spel går att sälja så hade det varit lugnt!

Varför skulle du behöva ladda ner 75% av spelet? Även idag är den stora majoriteten av spel spelbara med data från skivan utan att ladda ner något.

Konsol för mig lever och dör med fysisk media, finns ingen anledning öht för det att existera utan fysisk media, det är halva grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skivläsare är något jag gick från för ett par decennier sedan, har verkligen inte saknat det.

Finner det föga troligt att du redan 2004 gick ifrån skivläsare. 95% var fysiskt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte kan konvertera fysiska spel man äger till ett digitalt sådant (oavsett ålder på spelet) är skivläsaren fortfarande ytterst relevant. Sen finns ju den underbara andrahandsmarknaden med som ännu en anledning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Den dagen man inte kan köpa spel fysiskt så slutar jag nog köpa konsoler helt. För mig är spelsamlingen en del av charmen. På pc däremot kunde jag inte bry mig mindre, där är det enbart digitalt. Men när man hängt med från playstation 1-5 och samlat på sig hundratals spel snyggt uppradat i en hylla så känns klivet till enbart digitalt väldigt tråkigt. Sen köper jag sällan spel över 399, lycka till att hitta någorlunda nya spel i Sonys butik för det priset. Förstår att Sony vill döda fysiskt format, de skulle tjäna mer pengar på att det inte finns konkurrens mellan återförsäljare och att du inte kan sälja vidare/låna ut spel. Sluta tro att Sony, Microsoft eller Nintendo är någons vän, de vill tjäna pengar och de fantiserar om dagen så infrastrukturen för internet är bättre så de kan ta bort fysiska format helt. Miljöaspekten är löjlig att ens argumentera för i sammanhanget. Inte som att begagnade spel hamnar i en landfill med tanke på värdet på begagnatmarknaden som vi har idag.

Är medveten om att jag tillhör den äldre skaran här, men jag bryr mig inte om fysiskt format på pc eller musik/film. Det är just att konsolspel är något jag uppskattar att samla på. Men merparten av vad jag köper är japanska spel, så det är väl någon form av nostalgi inblandat. Försvarar dock min rätt till att få fortsätta min spelsamling och ställer mig 100% bakom att de får rycka skivläsaren från min döda händer. Om Sony skippar skivläsaren i ps6 så går jag över till Microsoft eller slutar köpa konsoler helt.

Håller fullständigt med. Har runt 950 fysiska spel till alla möjliga konsoller. För mig är det enbart fysisk utgåva som gäller, men den dagen då Sony/Microsoft/Nintendo blir helt digitala köper inte jag deras konsoll längre.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl vackert!
Blir nästan tårögd.

Underbar Krönika

Permalänk
Medlem

Skulke ens konto bli hackat eller bannat av någon anledning försvinner ju alla digitala licenser.
Skulle huset brinna ner tappar du alla fysiska exemplar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En annan femma är också att det finns, numera, olika diametrala åsikter bland våra krönikörer.
I stället för att dividera saker internt, kan detta ses öppet, här.
Clickbait funkade. Hatten av. Bra ide'. Fortsätt.

Permalänk

Jag har alltid köpt min spelkonsol med möjlighet att spela skiva just för att jag har filmer på skiva som jag vill kunna spela samt att jag funderar på att gå bort från streamingtjänster helt och endast koncentrera mig på att köpa specifika filmer och serier som jag vill se och ibland är dessutom spel billigare på skiva än vad det är digitalt. På pc har det bara blivit digitalt för även om jag skulle köpa ett pc spel i butiken så är det ändå bara en licens jag får.

Jag saknar och kommer fortsätta sakna fysiska kopior där man faktiskt lade ner energi på utformningen av spelförpackningen så som Starcraft 2 eller World of Warcraft förpackningarna.

Jag kan tycka också att det är rätt trevligt att ta bort plasten på den fysiska kopian och känna att jag faktiskt köpt något lite som det var förut. Visst det är sjukt smidigt att köpa ett spel från soffan men jag vet inte jag tycker inte att det känns lika roligt som att gå in i butiken och säga vilket spel jag vill köpa och faktiskt få något i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Varför skulle du behöva ladda ner 75% av spelet? Även idag är den stora majoriteten av spel spelbara med data från skivan utan att ladda ner något.

Konsol för mig lever och dör med fysisk media, finns ingen anledning öht för det att existera utan fysisk media, det är halva grejen.

Well vet bara från dom spel jag har till våran ps4 och ALLA 7 spel vi äger måste ladda ner uppdateringar innan det går att spela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well vet bara från dom spel jag har till våran ps4 och ALLA 7 spel vi äger måste ladda ner uppdateringar innan det går att spela.

Svårt att vet när du inte säger vilka spel du pratar om. Om du är kopplad till internet så laddar det ner nyaste uppdateringen automatiskt, om du inte vill göra det så får du koppla bort internet.

Här finns en lista på spel till PS4 som kräver nedladdning: https://www.doesitplay.org/index?platform=PS4&download=Yes

En del spel är fortfarande spelbara fast det står "Yes" men kan vara för att DLC kräver nedladdning som med Skyrim Anniversary Edition där allt extramaterial måste laddas ner och skivan har bara vanliga Skyrim Special Edition.

Det är inte en helt komplett lista, bara spel som är testade finns med men overall så kan du spela 88% av alla PS4 spel utan att ladda ner något.

Permalänk

För mig var valet att köpa en PS5 med skivläsare en investering som möjliggör att jag kan köpa spel för ~halva priset. Inget att hymla med.
Antingen genom att köpa dem redan begagnade. Men oftast genom att köpa dem nya och sedan när jag spelat färdigt eller tröttnat på dem sälja vidare.

Jag kan se varför ett företag som vill maxa sin vinst ser detta som problematiskt.
Men samtidigt är jag övertygad om att jag har köpt fler nya spel än vad jag annars hade gjort.

Jag är glad så länge det erbjuds möjligheten med fysisk media.

Permalänk

Det finns en poäng med miljöaspekten som är till fördel för fysisk media.

Om jag vill köpa en äldre konsol utan fysisk läsare, säg motsvarande wii eller ps3, hade det ju varit lite svårt att motivera om butiken inte fanns kvar, och om den gjorde det så att veta vad för spel man kan köpa i den onlinebutiken och vilka priser. Går att göra efterforskningar på sånt innan man köper begagnat men om en butik stänger ner gör det ju att hela konsolen blir i stort sett obrukbar, förmodligen långt före den fysiskt skulle behöva bli det.

Exempelvis: om 10-20 år kanske playstation store inte stödjer spel till ps5 längre, vad är en digital version av ps5 värd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Miljöförstöring är fysisk media, allt annat håller jag med om.

Ja för vissa är det ett argument, för andra är det rent trams.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

cd läsare till datorn vill jag ha. kopierar musik som jag köper på cd skivor fortfarande.

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden är min enda anledning att köra fysiska spel till konsol, lös det till pc så är jag game även om det blir tråkigt för vissa samlarsaker.

Även få bort monopolen på digitala butikerna så det blir lite konkurrens

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Har tidigare föredragit fysisk enhet men sen jag köpte min PS5 så har jag insett att det är totalt värdelöst nu och det enda jag använder skivspelaren till numera är att spela bluray filmer som jag samlat på mig genom åren.

Totalt värdelöst skriver jag då det här ingen betydelse idag om du har fysiska eller digitala spel då hela spelet ändå laddas ner på konsolen och skivan bara används till att verifiera licensen men flera spel kräver ändå uppkoppling för verifiering utöver skivan.
Visst man skulle kunna ha den där är kunna spela version 1.0 men hur viktigt tycker man att det är att spela om spelet i fråga har kraftiga buggar och är ospelbart? Nå, då skippar jag hellre spelet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzycic:

Har tidigare föredragit fysisk enhet men sen jag köpte min PS5 så har jag insett att det är totalt värdelöst nu och det enda jag använder skivspelaren till numera är att spela bluray filmer som jag samlat på mig genom åren.

Totalt värdelöst skriver jag då det här ingen betydelse idag om du har fysiska eller digitala spel då hela spelet ändå laddas ner på konsolen och skivan bara används till att verifiera licensen men flera spel kräver ändå uppkoppling för verifiering utöver skivan.
Visst man skulle kunna ha den där är kunna spela version 1.0 men hur viktigt tycker man att det är att spela om spelet i fråga har kraftiga buggar och är ospelbart? Nå, då skippar jag hellre spelet helt.

Den dagen de låser ner skivorna till konsol genom att kräva CD-key kopplat till kontot kommer jag överge fysiska spel. Spel jag gillar köper jag fysiskt för samlarkänslan och spel jag är osäker på köper jag också fysiskt så man kan sälja vidare.

Permalänk
Medlem

Håller helt med! Filmer och musik jag verkligen gillar vill jag ha som fysiska exemplar jag kan hålla i mina egna händer!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-5960X(@4.3GHz), Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, Intel 750 800GB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk

Håller med till 100%, har alla spel på skiva och kommer inte gå över till digitalt så länge de spelen inte blir betydligt billigare än fysiska spel.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.