Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vissa verkar tycka att 11:an är värre än Vista. Är det verkligen så illa?

Vista blev bra till slut. Windows 11 är inte där än

På det stora hela är det inget större fel på Windows 11, mer än att det gör en del saker annorlunda mot Windows 10.

Allt beror på hur just du är van vid att jobba med Windows. Själv tycker jag om att nära nog skräddarsy allt i systemet och där känns 11:an mer begränsande än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nej, Vista var en övergång från 32bit till 64bit och det orsakade de största problemen med drivrutiner etc.

När Vista väl var uppdaterat och det fanns drivrutiner så skulle de flesta inte märkna någon skillnad mot Windows 7.

Skrivet av walkir:

Vista blev bra till slut. Windows 11 är inte där än

På det stora hela är det inget större fel på Windows 11, mer än att det gör en del saker annorlunda mot Windows 10.

Allt beror på hur just du är van vid att jobba med Windows. Själv tycker jag om att nära nog skräddarsy allt i systemet och där känns 11:an mer begränsande än tidigare.

Windows 11 har varit helt ok sen dag 1, inte funnits någon större anledning att sitta kvar på Windows 10, skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka.

Windows 11 är så klart inte perfekt men det är inte Windows 10 eller något annat OS heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför skulle den?

Finns ingen som helst anledning för gemene man(som inte är gamer eller kreatör) att uppgradera hårdvara som är mindre än 10 år gammalt. Kontorsarbete, surfning, streaming, e-post, m.m. fungerar ju fullständigt utmärkt på gamla maskiner med Windows 10.

Min gamla maskin med en i7-3770k och Windows 10 är minst lika snabb och rapp i skrivbordsmiljö, som min primärdator med Ryzen 5950x var med Windows 11.

Nej precis, det vore skillnad om systemkraven gällde RAM-minne, lagringsutrymme, antal kärnor o.s.v.

Bland processorer som inte stöds av Windows 11 finns bland annat Threadripper 2990WX, en 32-kärning Zen+ CPU med boost upp till 4.2 GHz, 64 MB L3-cache och 4-kanalers DDR4-2933 (upp till 2 TB RAM och 87,4 GB/s minnesbandbredd). Den är långt ifrån snabbast på marknaden idag men det finns ingen som helst anledning till varför den inte skulle kunna klara av att köra Calculator och Notepad (kanske till och med samtidigt!!!) i Windows 11.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Om MS verkligen vågar dra ur pluggen för Windows 10 som de påstår så kommer jag snarare att byta till Linux för 0 kr istället för att köpa en nya dator för 15 000 kr.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Sötast

Tänk att ha det mest osäkra OS på marknaden som kräver tredjepartslösningar för att ens ha en gångbar IT-säkerhetsmiljö kombinerat med de absolut högsta hårdvarukraven "för säkerhet" på samma gång. Går inte riktigt att sminka en gris.
Den globala blåskärmen var dock rätt ball tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När Vista väl var uppdaterat och det fanns drivrutiner så skulle de flesta inte märkna någon skillnad mot Windows 7.

Hur kör du DISM i Vista? Vi är som sagt alla olika med olika behov.

Just 11:an passar inte mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tvelander:

Så har du inget internet är du fucked?

Skrivet av Zyzlite:

Nä, gör som de ovan skrivit! OOBE\BypassNRO i CMD

Kom ihåg att dra ur nätverkskabeln

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tcntad:

Jag testa den nya ISO nu och är man en normal person är man fucked, tvång på internet och tvång på konto fyfan

Tur man jobbar med sånt här

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det spelar ingen roll eftersom det saknas drivrutiner för nätverkskorten till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Afaik räcker det ta upp en kommandoprompt och köra ipconfig /release efter reboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Windows 11 som med absolut senaste installationsmediet saknar drivrutiner för nätverkskretsar släppta 2019
Windows 11 som kräver internetanslutning vid installation utan några uppenbara sätt att komma förbi "inget internet" skärmen.
Windows 11 som Microsoft krånglade till det extra mycket för att köra OOBE/BYPASSNRO där man numera måste CD'a sig in i mappen där filen faktiskt ligger.

Är det inte dags att baka in ett par drivrutiner för moderna nätverkskort i Windows installationen kanske Microsoft? Köper man ny hårdvara kan man inte installera Windows 11, eller snarare, en vanlig användare kan inte installera Windows 11.

Om din dator har vettiga kretsar (läs INTEL), så fungerar de mer eller mindre out of the box.
De enda jag upplevt kräver separata nedladdningar är exempelvis Realtek/Killernic.

Permalänk
Medlem

"Efter det läggs stöd för operativsystemet ned. Microsoft påpekar också att det inte finns något sätt att uppgradera från de äldre Windows-versionerna till Windows 11 gratis."
Vad då går inte? Från Windows 10 -> 11 är ju gratis?

Skrivet av Viceroy:

Absolut inte. Jag gillar Windows 11 än Windows 10. De som inte gillar W11, eller har problem hörs mycket mer än de som inte har problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nej precis, det vore skillnad om systemkraven gällde RAM-minne, lagringsutrymme, antal kärnor o.s.v.

Bland processorer som inte stöds av Windows 11 finns bland annat Threadripper 2990WX, en 32-kärning Zen+ CPU med boost upp till 4.2 GHz, 64 MB L3-cache och 4-kanalers DDR4-2933 (upp till 2 TB RAM och 87,4 GB/s minnesbandbredd). Den är långt ifrån snabbast på marknaden idag men det finns ingen som helst anledning till varför den inte skulle kunna klara av att köra Calculator och Notepad (kanske till och med samtidigt!!!) i Windows 11.

det är ju skillnad på stöds och "stöds". threadripper kan fortfarande köra win11 om man kringår kontrollerna. det som slutar funka nu är att köra på äldre än "core i3-5-7" processorer, altlså core2duo/quad och bakåt. har inte koll på vad det är på AMD sidan.

har själv socket 775 system med en xeon som kommer behöva vara kvar på 23h2...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Många kör ju samma dator tills den dör eller inte duger längre. Farsan kör en 2600K med 8 GB RAM, funkar prima till att göra bankärenden, kolla streaming, mail och liknande.

Min polares föräldrar har en dator som fortfarande lirar win98 eller xp, mest för de har någon typ av kartprogram för skog eller vad det var, snordyr att köpa en ny version av osv (ännu dyrare om man ska räkna in att köpa en ny dator osv på det också)

Skrivet av Rouge of Darkness:

Enligt mig värre.
Vista upplevde jag som helt ok och hade aldrig några problem med det.

Visserligen inte haft några större problem med win 11 mer än att vissa designval är ganska idiotiska jämfört med det äldre från win 7 och bakåt.

I många fall känns deras gui väldigt onödigt krångligt att använda.

Jag körde vista 2-2.5 år utan några problem alls, men jag var inte först på bollen och ett antal uppdateringar hann skickas ut innan jag körde på vista.

Permalänk
Medlem

”Höga systemkrav”, så oväntat med en Karen-nyhet om Windows på Sweclockers. Med tanke på mängden användare här som tydligen verkar sitta på hårdvara från andra världskriget så undrar man nästan ibland om forumet borde byta namn till Veteranclockers eller något.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Enligt mig värre.
Vista upplevde jag som helt ok och hade aldrig några problem med det.

Visserligen inte haft några större problem med win 11 mer än att vissa designval är ganska idiotiska jämfört med det äldre från win 7 och bakåt.

I många fall känns deras gui väldigt onödigt krångligt att använda.

Nyfiken fråga; vad i WIndows 11 tycker du har idiotiska designval? Och vilka delar av GUI är onödigt krånligt att använda? Undrar också ifall du då sitter på Windows 7 eftersom du jämför med Windows 7 eller sitter du på Windows 10 åtminstone?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cruZZade:

”Höga systemkrav”, så oväntat med en Karen-nyhet om Windows på Sweclockers. Med tanke på mängden användare här som tydligen verkar sitta på hårdvara från andra världskriget så undrar man nästan ibland om forumet borde byta namn till Veteranclockers eller något.

Nä men tyvärr känner folk som har det och helt fungerande prylar där man blir support åt dom ^^ XD

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag går över till Ubuntu på de maskiner som inte går att uppgradera. Mycket krångligare och känns helt onödigt då allt fungerar bra i Windows 10. Men vill inte sitta utan säkerhetsuppdateringar, jag har ju sett hur det är att boota upp en XP-maskin idag, infekterad på nolltid.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Windows 11 som med absolut senaste installationsmediet saknar drivrutiner för nätverkskretsar släppta 2019
Windows 11 som kräver internetanslutning vid installation utan några uppenbara sätt att komma förbi "inget internet" skärmen.
Windows 11 som Microsoft krånglade till det extra mycket för att köra OOBE/BYPASSNRO där man numera måste CD'a sig in i mappen där filen faktiskt ligger.

Är det inte dags att baka in ett par drivrutiner för moderna nätverkskort i Windows installationen kanske Microsoft? Köper man ny hårdvara kan man inte installera Windows 11, eller snarare, en vanlig användare kan inte installera Windows 11.

Då får väl plebsen köpa den kunskapen av någon som löser det till dom.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Jag är kluven:
Å ena sidan behöver man troligen inte ut med särskilt mycket pengar för att få något som känns snabbare än en dator som inte kan köra Windows 11 i oktober 2025.
Å andra sidan är detta - för de flesta normala datoranvändare - en direkt uppmaning att skapa elektronikskrot.

”Ingen” kommer slänga in ett supporterat operativsystem på dessa datorer, och ”ingen” kommer att köpa de renoverade maskiner med Ubuntu och Fedora som ändå dyker upp på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Grabben har en i-7 930, min gamla speldator, som han lirar Rocket league på.

Finns inte på kartan att jag byter ut en helt fungerande dator bara för att MS säger det.

De MÅSTE förlänga win 10 EOL minst 5 år till. Dessa krav är helt galna.

Det är inte galna krav. Varför ska dom lägga pengar på ett gammalt OS? Vem ska betala supporten till ett gammalt OS? Det är användarna som anser ett bolag ska hålla liv i ett gammalt OS som är galna i jämförelse. Vill du köra Windows 11 så behöver du byta ut en del delar i dina datorer. Ifall du inte vill köra Windows 11, somna om och ryck ut nätverkssladden efter Windows 10 gått EOL (katastrof att köra gammalt skit på Internet) och lev vidare lycklig i Windows 10-värld i alla dina kvarvarande dagar.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Själv har jag aldrig sett systemkraven som ett större hinder.

För huvuddatorn ja men har flera äldre burkar som tex en 4790 som klarar det mesta i simplare spel men som inte får köra Windows 11 officiellt.

Är nog många datorer där ute som fortfarande klarar surfa och en hel del spel tex 4790K, 6700K och 7700K mm men som inte har officiellt Windows 11 stöd.

Ska man bara ha för titta på youtube och surfa fungerar ju även en gammal i5 eller till och med i3.

Går med linux dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Nu är det inte alla som byter dator vart tredje år.
Ska man inte spela spel så funkar en äldre rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Windows 11 har ett objektivt sämre användargränssnitt, det är väl där skon klämmer som mest.

T.ex. det kräver i många fall flera knapptryck att utföra samma aktivitet in Windows 11 än i Windows 10. Kontextmenyn är ju ett bra exempel på detta, där man väldigt ofta måste klicka "show more" för att kunna få tillgång till alla alternativ Visserligen går det ju att stänga av detta i systemregistret, men det är inte något som den oinsatta genomsnittlige användaren, bör fiffla runt med.

Även inställningar är ju ytterligare ett exempel där det blir sämre, åter igen där många alternativ göms bakom överflödiga menyer och knapptryck, samt att man håller på att avveckla kontrollpanelen.

Korrigering
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrShizzle:

Om din dator har vettiga kretsar (läs INTEL), så fungerar de mer eller mindre out of the box.
De enda jag upplevt kräver separata nedladdningar är exempelvis Realtek/Killernic.

Har faktiskt varit med om att behöva ladda hem drivrutiner för nätverkskrets från Intel rätt nyligen. Minns inte exakt vilken det var, men integrerat på moderkort åtminstone, och till Windows 10.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Segt..min 2500k funkar fortfarande utmärkt för äldre spel, surf mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Detta "borde" beror väl mycket på vad man har för förväntningar kring uppgraderingsvanor; det är ju samma gamla datorer som inte stöds nu som det var för tre år sedan, de är bara ytterligare tre år äldre.

Borde folk ha bytt ut dessa redan från början gamla datorer efter ytterligare tre år?
Det är väl möjligt att de fortfarande är kvar nu på samma grund som de var kvar för tre år sedan; de duger prestandamässigt för det de används till.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har faktiskt varit med om att behöva ladda hem drivrutiner för nätverkskrets från Intel rätt nyligen. Minns inte exakt vilken det var, men integrerat på moderkort åtminstone, och till Windows 10.

Fast att du behövde ladda ner drivrutiner för nätverkskortet gällande Windows 10 hör ju inte hemma i en diskussion kring Windows 11

Permalänk
Medlem

Microsoft tog bort skip vid inget internet

Mobil hotspot om du har surf kvar på mobilen vetja.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur kör du DISM i Vista? Vi är som sagt alla olika med olika behov.

Just 11:an passar inte mig.

Det var väl i Vista som DISM introducerades?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304