Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Airikr:

Yepp. Det är busenkelt.

1. Ladda hem och installera Rufus.

2. Starta mjukvaran.

3. Lägg in ISO-filen och välj "Standard Windows installation" för "Image option".

4. Klicka på "START".

5. Vänta tills den är klar.

6. Starta datorn med USB-minnet.

7. Följ instruktionerna i Windows-installationen.

Om det är så som du säger, så är det ju såklart väldigt tråkigt från Microsofts sida, samtidigt som det är väldigt förståeligt, Big Tech som de är.

Det fina med Rufus är därtill att programvaran kan ladda ned senaste ISO-filen för Windows 11 och ovanpå det bypassa TPM/Internet-krav direkt på stickan.

Permalänk
Medlem

Helt rimligt. Vill man ha senaste operativsystemet klper man senaste hårdvaran. Har man inte råd får man använda sin gamla så länge man kan. En vanlig användare bör uppgradera vart tredje år, en gamer varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Helt rimligt. Vill man ha senaste operativsystemet klper man senaste hårdvaran. Har man inte råd får man använda sin gamla så länge man kan. En vanlig användare bör uppgradera vart tredje år, en gamer varje år.

Och då får du alla skenheliga som ska kommer och yla med "du måste ha senaste, uppdatering säkerhet raaaaaaaah"-ranten

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Det är orimligt att man som gamer ska uppgradera varje år, åtminstone om det ska anses som ett förväntat beteende. Vill man ligga i yttersta toppskiktet och klassas som entusiast? Absolut, släng pengarna i sjön (vilket det är för det mesta), men det ska inte vara någon form utav förväntat mönster för en "vanlig gamer".

Nu talar vi dock om Windows som operativsystem, Windows 10 släpptes juli 2015, och Windows 11 oktober 2021, så jag kan absolut hålla med om att man kan sätta en gräns nu kring vad användare faktiskt kan förvänta sig. Folk som inte jobbar med mjukvara verkar leva i en irrationell värld där support och underhåll inte är en betydande faktor.

Permalänk
Medlem

jag har 9 datorer hemma, alla med windows 10 nu efter en tids uppgradering av riggarna..

..jag tänker inte uppgradera till windows 11 när man nu ligger stadigt med alla datorer som funkar utan problem med drivrutiner etc..

vet inte riktigt hur de hade tänkt på folk som mig som har många datorer, inte tänker jag köpa 9 windows 11 cd keys.... hoppas att windows 12 blir lika bra som win7 eller 10 är. Offline konto är ett MÅSTE för mig.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

nja det funkar inte när jag har 9st datorer hemma. nu är du ute och cyklar...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag har 9 datorer hemma, alla med windows 10 nu efter en tids uppgradering av riggarna..

..jag tänker inte uppgradera till windows 11 när man nu ligger stadigt med alla datorer som funkar utan problem med drivrutiner etc..

vet inte riktigt hur de hade tänkt på folk som mig som har många datorer, inte tänker jag köpa 9 windows 11 cd keys.... hoppas att windows 12 blir lika bra som win7 eller 10 är. Offline konto är ett MÅSTE för mig.

Om du inte hade väntat fram till "nyligen" så har du haft flera chanser på dig att uppdatera samtliga datorer utan att det hade kostat dig ett endaste öre. Om jag ska vara lite tråkig, varför ens göra en uppdatering "nyligen" till ett operativsystem som redan har haft sin ersättare ute för allmänheten i 3 år. Det om något är orimligt i mitt huvud.

Permalänk
Skrivet av katerina:

Helt rimligt. Vill man ha senaste operativsystemet klper man senaste hårdvaran.

Det har inte varit "rimligt" sedan Windows XP var nytt, och innan dess var det OS/2 Warp och Windows 95 som kunde motivera den sortens resonemang - båda gångerna handlade det om operativsystem som var skrattretande tungrodda för sin samtida hårdvarupark. I det här fallet handlar det inte ens om prestanda, utan om sättet man valt att implementera säkerhet på. Man hade lika gärna kunnat säga att hårdvarutillverkare inte får en "Supports Win 11"-flagga att sätta på chassit om de inte har ett TPM2-chip, men tillåtit äldre hårdvara (inom rimliga ramar) att köra operativsystemet. Det hade motiverat alla stora tillverkare och inom kort hade det inte funnits kvar hårdvara utan denna funktionalitet samtidigt som man undvek att alla utom de värsta nördarna behövde slänga sina gamla datorer på tippen.

Skrivet av katerina:

En vanlig användare bör uppgradera vart tredje år, en gamer varje år.

Man bör uppgradera när den gamla datorns prestanda inte längre är försvarbar jämfört med kostnaden för att skaffa något nyare. För referens har jag i ena ändan av skalan en Lenovo x260-laptop från 2016 som fortfarande är helt OK för det jag använder den till - lätt webbsurf i soffan, samt management av mina servrar hemma från samma plats. Skulle inte falla mig in att köpa en ersättare till den än på länge. I andra ändan har jag min speldator och min MacBook Pro; båda från 2021, och båda gör gott och väl allt jag behöver dem till hittills. Vi får väl se om ett par-tre år om jag känner att någon av maskinerna skulle behöva uppgraderas - och om man får något tillräckligt mycket bättre för pengarna. Alla tre maskiner kör supporterade operativsystem och kommer fortsätta göra det i många år till.

Det är naturligtvis en helt annan sak om man bedriver den sorts företagsverksamhet där tid bokstavligen är pengar: På jobbet har jag varit med om att hårdvaruinvesteringar på flera hundra tusen kronor bokstavligen betalat sig på några månader i form av kortad arbetstid för givna uppgifter för tillräckligt många personer. Men även då har du ju en konkret kalkyl där kostnaden för ny hårdvara ställs mot potentiell effektivitetsökning och där det inte nödvändigtvis alltid lönar sig att köpa nytt om inte hastighetsökningen är stor nog jämfört med vad man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Själv har jag aldrig sett systemkraven som ett större hinder.

Det är väl inte så höga system krav egentligen behövs väl en 8 generation intel processor eller 2 generation AMD processor dessa kom ut 2017/2018 så snart 7-8 år sen om vi t.ex koller på smartphones så finns det väl inga 8 år gamla enheter som fortfarande får senaste android/ios?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Obvious troll is obvious.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Och då får du alla skenheliga som ska kommer och yla med "du måste ha senaste, uppdatering säkerhet raaaaaaaah"-ranten

Wolf to the moon.

Du behöver inte ha det senaste, men du kan åtminstone a) se till att inte ha några kända hål som kan fjärrutnyttjas direkt eller via webbläsaren, och b) hålla dig borta från de nätverk jag befinner mig på (inklusive Internet). Finns mycket nog skit där ute utan att folk medvetet hjälper till. 🙄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Det är väl inte så höga system krav egentligen behövs väl en 8 generation intel processor eller 2 generation AMD processor dessa kom ut 2017/2018 så snart 7-8 år sen om vi t.ex koller på smartphones så finns det väl inga 8 år gamla enheter som fortfarande får senaste android/ios?

Smartphones är inte helt jämförbara på äldre prylar då PC nådde nivån "good enough" många år innan smartphones. Datorer från 2011 funkar fortfarande helt OK med moderna OS och moderna program, men redan runt 2013-2014 nånstans var en smartphone från 2011 seg och långsam med senaste mjukvaran, om inte platsen (ofta typ 0.4-1 GB lagring för många Android-modeller) tagit slut.
En bra telefon som är säg 3-4 år gammal nu kommer säkert vara fullt användbar prestandamässigt om ytterligare 4 år.
Senaste iPad-familjer (med M4) har ju för tusan snabbare processor (enkeltrådat) än varenda speldator på SweClockers.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det jag är mest orolig för och som gör att jag inte "vågar" skaffa ny dator är att man skall komma med TPM3.0 eller något liknande med Windows 12 eller 13. Så att den nya dator man skaffar kommer vara gammal rätt kvickt igen.

Tycker såna här tilltag skapar osäkerhet. Liksom "vad skall dom hitta på härnäst"....

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

https://img.airikr.me/uploads/VRUCDBRVI2erzjFMbaprJaDwSilVPgpsv9lGSbWI.png

Märk väl felstavning: "Installera drivrutir" (hihi). Antar de hade lite väl bråttom.

Det är ett avklippt n. De har bara glömt det klassiska, att anpassa storleken på knappen efter hur lång texten blir på olika språk. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det är ett avklippt n. De har bara glömt det klassiska, att anpassa storleken på knappen efter hur lång texten blir på olika språk. 😉

Det har du faktiskt rätt i. Synade bilden nu

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det fina med Rufus är därtill att programvaran kan ladda ned senaste ISO-filen för Windows 11 och ovanpå det bypassa TPM/Internet-krav direkt på stickan.

Kan man hämta hem Windows ISO fil i Rufus!? Det visste inte jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en Windows-dator för dom sakerna jag måste använda Windows. Sen kör jag 8st med Ubuntu, visst Linux är lite krångligare men det fungerar så bra! Väldigt rappt med.

Fy för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan man hämta hem Windows ISO fil i Rufus!? Det visste inte jag

Enligt den här guiden ska man kunna klicka på "DOWNLOAD", men jag ser inget sånt val (fast på svenska då jag har Rufus på vårt språk) när jag har öppnat Rufus i den virtuella miljön.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Enligt den här guiden ska man kunna klicka på "DOWNLOAD", men jag ser inget sånt val (fast på svenska då jag har Rufus på vårt språk) när jag har öppnat Rufus i den virtuella miljön.

Du trycker på pilen ner där det står "VÄLJ". Ta NERLADDNING och tryck på ordet NERLADDNING efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Smartphones är inte helt jämförbara på äldre prylar då PC nådde nivån "good enough" många år innan smartphones. Datorer från 2011 funkar fortfarande helt OK med moderna OS och moderna program, men redan runt 2013-2014 nånstans var en smartphone från 2011 seg och långsam med senaste mjukvaran, om inte platsen (ofta typ 0.4-1 GB lagring för många Android-modeller) tagit slut.
En bra telefon som är säg 3-4 år gammal nu kommer säkert vara fullt användbar prestandamässigt om ytterligare 4 år.
Senaste iPad-familjer (med M4) har ju för tusan snabbare processor (enkeltrådat) än varenda speldator på SweClockers.

Det är sant men hur många teknik produkter som är ca 8 år gamla finns det dom fortfarande får uppdateringar regelbundet?

Tror en stor del varför som inte väljer att inte ha stöd för äldre hårdvara är eftersom att det inte blir "hållbart" i längden att hela tiden behöva anpassa sig efter hårdvara som är 10-15 år gammal.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Snusfri

Idag finns det faktiskt bra alternativ om man som väldigt många bara surfar, kollar lite youtube osv och inte kan uppgradera till Windows 11.

Linux Mint, Ubuntu etc är riktigt bra desktop-system idag om man inte använder någon special-programvara.

Båda dessa distar är tillräckligt enkla att nästan vilken vanlig Svensson som helst skulle kunna använda dom utan problem.

För tex Office så finns det LibreOffice som är gratis eller SoftMaker Office bland annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Du trycker på pilen ner där det står "VÄLJ". Ta NERLADDNING och tryck på ordet NERLADDNING efter.

Vilken pil?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hm.

Samma version.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tror att det gör skillnad om du har "Sök efter uppdateringar" satt på något annat än "Inaktiverad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Tror att det gör skillnad om du har "Sök efter uppdateringar" satt på något annat än "Inaktiverad".

Ingen skillnad. Laddade även hem den senaste versionen av mjukvaran från rufus.ie/downloads och den är 4.5.2180. "Sök efter uppdateringar" är endast för och välja om Rufus ska automatiskt kolla efter uppdateringar dagligen, veckovis, eller månadsvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ingen skillnad. Laddade även hem den senaste versionen av mjukvaran från rufus.ie/downloads och den är 4.5.2180. "Sök efter uppdateringar" är endast för och välja om Rufus ska automatiskt kolla efter uppdateringar dagligen, veckovis, eller månadsvis.

På sidan https://rufus.ie/en/
Så laddade jag precis ner
rufus-4.5.exe Standard Windows x64 1.4 MB 2024.05.22

I den kan jag välja Download, sedan klickade jag på den knappen och där kunde jag välja windows 10, 11 samt 2 andra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om jag sätter sök efter uppdateringar till inaktiverat och startar om Rufus så är inte pilen där. Om jag ändrar det till något annat än inaktiverat och startar om Rufus så kommer pilen tillbaka. Vet inte om det finns fler orsaker men det är det enda jag såg. Den kanske inte försöker snacka med internet över huvud taget om man har det valet avstängt om jag får spekulera.

Edit:
https://github.com/pbatard/rufus/wiki/FAQ#user-content-Help_I...
Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Om jag sätter sök efter uppdateringar till inaktiverat och startar om Rufus så är inte pilen där. Om jag ändrar det till något annat än inaktiverat och startar om Rufus så kommer pilen tillbaka. Vet inte om det finns fler orsaker men det är det enda jag såg. Den kanske inte försöker snacka med internet över huvud taget om man har det valet avstängt om jag får spekulera.

Edit:
https://github.com/pbatard/rufus/wiki/FAQ#user-content-Help_I...
Så är det.

Men vad sämst! Japp, nu visades pilen efter att jag hade valt standardvalet och startat om Rufus.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Nä, gör som de ovan skrivit! OOBE\BypassNRO i CMD

Vi kör flera xp-burkar på jobbet. Med floppy installerad.
//Nervös

Permalänk
Medlem

"Windows 11 är känt för sina höga systemkrav"

Jag har aldrig ens för ett ögonblick reflekterat över systemkraven på ett OS, och det är ett bittert piller att svälja när det talas om det nu av två orsaker. För det första anser jag inte att min spec är så gammal så jag på något sätt "behöver" uppgradera för någonting alls, minst av allt för ett OS, och ja, jag kör fortfarande 10'an (som är en 7'a i grunden). För det andra så vill jag bara ha ett OS som plattform för att använda allt jag använder datorn till...när blev det så komplicerat?

Eftersom jag känenr att windows går mer från att vara ett OS till att istället vara Microsoft egen launcher till allt, med inloggning, reklam och gud vet vad för oönskat skit de ske trycka in så är jag minimalt intresserad av att skaffa det, men ifall jag ändå gjorde det så skulle jag gärna betala för en Home edition som bara innehåller de grundläggande funktionerna utan allt annat skräp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB