Geforce RTX 5080 får snabbaste grafikminnet hittills

Permalänk
Medlem

Kommer det vara värt att uppgradera från ett 3080 tros? Borde bli en rätt ok prestandaökning i 3440x1440 som jag spelar i.

Angående dyra hobbys: Vänta tills båtägarna får syn på den här tråden.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Om det visar sig stämma så är det synd de inte kallar det för 5070 och prissätter det som en xx70-serie. Det skulle då ligga i paritet prestandamässigt mot som det sett ut tidigare.

970 = 780Ti
1070 = 980Ti
2070S = 1080Ti
3070 = 2080Ti

Sen gick de ifrån det vid 4000-serien då 4070 = 3080.

Glöm det där med 0-10% ökning i prestanda. Det gäller gamla rasteringsprestanda där det redan är total overkill.
Det ska vara enormt mycket lyft när det gäller raytracing/DLSS jämfört med tidigare serie, förmodligen precis som det du listat, dvs ett 5070-kort kommer nog att prestera som 4090 (som motsvarar 80ti tidigare).
Så om du inte tillhör en liten skara som tävlar i onlinespel med sjukt höga framerates och potatisinställning på grafikkvalitet så blir det ett rejält lyft i prestanda där det behövs som mest, dvs vid krävande raytracing/pathtracing.
I praktiken förmodligen att ett 5070-kort kommer att klara att köra pathtracing vid 4k i nuvarande spel (kommer nog släppas än mer krävande framöver) med kvalitets-DLSS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer det vara värt att uppgradera från ett 3080 tros? Borde bli en rätt ok prestandaökning i 3440x1440 som jag spelar i.

Angående dyra hobbys: Vänta tills båtägarna får syn på den här tråden.

Om du kör raytracing/pathtracing blir det ett enormt lyft. Nvidia har prioriterat det stort på 5000-serien.
Om du mest tävlar med multiplayer onlinespel med extremt höga framerates och rastrering med lägre grafikinställningar så blir 5080 i princip som ett 4080-kort, dvs forfarande ett klart lyft jfrt med 3080 men mkt lägre än lyftet för raytracing.

Permalänk
Medlem

"This is the best iPhone we've EVER MADE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du jämför äpplen och päron; en pc mot det billigaste sättet att utföra olika aktiviteter.
Pratar vi hobby så är det mycket mer. Samma med datorn, det är inte bara köpet av datorn, det är kringutrustning, spel, licenser osv.

Men för att ta några på din lista:
Löpning och cykling: deltagande i olika lopp, utrustning i form av skor, vätskesystem, en cykel som bara den ofta kostar närmare 80 papp.
Styrketräning: gymkortet här är det billigare, men dieten som medföljer brukar kosta skjortan i antalet kilo kött och proteinpulver varje månad.
Fota: det ska va objektiv, och lampor och reflektorer och filter och redigeringsprogram osv osv
Rita: det ska vara speciella papper, pennor, kulörer å linjaler
Matlagning: ingredienser, köksredskap, köksmaskiner porslin och glas

Det jag försöker få fram är att en aktivitet ofta kan vara billig, men när det är en hobby så finns det alltid pengar att spendera.

Är datorer en billig hobby? Nej.
Är datorer en dyr hobby? Svårare fråga. Hobbyn kan kosta hundratusentals kronor om du ska bygga en racing simulator, ha rack servrar, ett prosumer nätverk och vattenkylning av hela racket. Men det kan också kosta 25 lax som man sedan har kul för i 8 år.

Dator för 12-15Kkr som byts var 5;e år är också budget. Och i många fall inverkar det mer menligt på hobbyn.

Ska du inte tävla behöver du inte avancerad utrustning för cykling eller löpning.
Dieten vid styrketräning kan enkelt hållas billig. Att få i sig tillräckligt med protein är inte dyrt och det finns billig mat som är näringsrik och nyttig.
Foto kan behöva kringutrustning beroende på vad du tänkt göra. Det är dock saker som också håller hur länge som helst. Jag har exempelvis ett stativ från 80-talet som jag fick av farsgubben. Det funkar. A
Spenderar du mycket pengar på att rita gör du något fel. Dyrt material kan man använda vid särskilda tillfällen.
För matlagning lär du redan ha det som behövs då jag utgår ifrån att folk ändå lagar mat, även om de inte har det som hobby. Behöver inte kosta något extra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Glöm det där med 0-10% ökning i prestanda. Det gäller gamla rasteringsprestanda där det redan är total overkill.
Det ska vara enormt mycket lyft när det gäller raytracing/DLSS jämfört med tidigare serie, förmodligen precis som det du listat, dvs ett 5070-kort kommer nog att prestera som 4090 (som motsvarar 80ti tidigare).
Så om du inte tillhör en liten skara som tävlar i onlinespel med sjukt höga framerates och potatisinställning på grafikkvalitet så blir det ett rejält lyft i prestanda där det behövs som mest, dvs vid krävande raytracing/pathtracing.
I praktiken förmodligen att ett 5070-kort kommer att klara att köra pathtracing vid 4k i nuvarande spel (kommer nog släppas än mer krävande framöver) med kvalitets-DLSS).

Ja så kan det vara. Bara grafikkortet är tillräckligt för att spela i 4K på high (raster) i minst 60fps så vore det fint om det fick en tillräcklig skjuts för att även kunna aktivera full raytracing/pathtracing utan att tappa den prestandan. I så fall är jag absolut nöjd med det. Alltså om 5070-kortet skulle klara det. Ett 5070 skulle behöva klara raster som ett 4080/S med rejält skutt i raytracing. I så fall "klarar" sig de allra flesta sig med ett 5070 och behöver inte ens snegla åt de dyrare varianterna (5080/5090).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Framtida x090 kort, exempelvis RTX 8090:

RTX 8090:
Cuda cores: 100.000
RAM: 1024 GB

Resterandet kort:

RTX 8080 ________________RTX 8070 _________RTX 8060
Cuda cores: 11.898_______9.999______________5.998
RAM: 18 GB______________15 GB _____________11 GB

🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dator för 12-15Kkr som byts var 5;e år är också budget. Och i många fall inverkar det mer menligt på hobbyn.

Ska du inte tävla behöver du inte avancerad utrustning för cykling eller löpning.
Dieten vid styrketräning kan enkelt hållas billig. Att få i sig tillräckligt med protein är inte dyrt och det finns billig mat som är näringsrik och nyttig.
Foto kan behöva kringutrustning beroende på vad du tänkt göra. Det är dock saker som också håller hur länge som helst. Jag har exempelvis ett stativ från 80-talet som jag fick av farsgubben. Det funkar. A
Spenderar du mycket pengar på att rita gör du något fel. Dyrt material kan man använda vid särskilda tillfällen.
För matlagning lär du redan ha det som behövs då jag utgår ifrån att folk ändå lagar mat, även om de inte har det som hobby. Behöver inte kosta något extra alls.

Lita på mig när jag säger att du "visst" behöver "avancerad utrustning" för att cykla mer seriöst oavsett om det är för att ha kul eller tävla eller för att träna. Tunga hojar med tunga hjul är det tråkigaste som finns. Jag tävlar inte regelbundet, och majoriteten av mina cykelpolare gör det inte heller, men de flesta av oss har cyklar som kostar rätt så mycket. Det bara blir så ju mer man håller på. Det är roligare så. Visst kan man köpa begagnat och komma billigare undan, och för många fungerar det riktigt bra. Men även begagnade hojar kan bli dyra helt beroende på vad man är ute efter. Hög prestanda = mer kul. Sen blir man ju avtrubbad också efter ett tag och tänker att min hälsa får kosta vad det vill

Min MTB kostar som 4 4090 kort, sen har jag en Gravel hoj oxå, den får du minst 1.5 4090s för.

Sen angående musik och "pianon", ja, allt går ju, men om man vill ha lite roligare grejor så brukar det sticka iväg fort. Nu har jag krympt studion en hel del, men majoriteten av syntharna kostar ju mer än ett 4090 stycket. Jagar man klassiska analoga synthar från 80 talet så blir det väldigt många 4090s per synth idag. Tyvärr

Sen fotografering, japp, det går komma billigt undan idag, kryllar av riktigt bra system begagnat på marknaden. Men ljusstarka objektiv kostar fortfarande mycket pengar, även begagnat. Tyvärr även det en hobby jag håller på med.

Behöver jag ens nämna Hifi?

Eller bilar?

Konstmaterial ÄR dyrt om man vill ha kvalitet, i synnerhet om man vill att färgerna ska hålla utan att blekas, det går inte komma runt. Så är man seriös och vill att ens verk ska hålla och inte behöver skämmas ögonen ur sig för att tavlan du sålde började blekas efter 8 år, så är det tyvärr bara att betala för vad det kostar. Papper är också väldigt dyrt, speciellt för akvarell av bra kvalitet. Men visst, om man bara skissar o kladdar lite, så behöver det inte vara dyrt, sant.

Nä, jag tycker nog personligen att datorn är en billig hobby trots allt. Men man får ju också se det till hur man själv kan disponera sin inkomst, alla har ju inte den möjligheten/eller prioriteringarna i livet och det måste man respektera. Det känns som att många glömmer att det finns många perspektiv att ta hänsyn till. Det blir så dyrt som man gör det helt enkelt.

Jag vet att jag är privilegierad att kunna leva som jag gör idag, men fan vad jag jobbat/jobbar hårt för det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Blir nyfiken, detta har jag missat. Var hörde/läste du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Prestandan hos 5070 kanske inte blir det största problemet. Stämmer ryktena så lär den bara få 12GB och det räcker inte långt när RT slås på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Framtida x090 kort, exempelvis RTX 8090:

RTX 8090:
Cuda cores: 100.000
RAM: 1024 GB

Resterandet kort:

RTX 8080 ________________RTX 8070 _________RTX 8060
Cuda cores: 11.898_______9.999______________5.998
RAM: 18 GB______________15 GB _____________11 GB

🙂

Du glömde:
Price 8090: $9999
Price 8080: $1499
Price 8070: $999
Price 8060: $599

Men oroa er inte. 8090 kommer sälja ändå, med motiveringen "äsch, det är ju billigare än en häst iaf".

Permalänk
VR-fantast

Diskussionen om att hitta billigare hobbyer än PC-spelande är inte så relevant, det har gått att göra både förr och nu. Starten av diskussionen var att behöva lägga ner PC-spelande för att det blir för dyrt, men det är inte sant dels för att datorer håller mycket längre idag och att det inte finns någon anledning att köpa det dyraste för att kunna spela ungefär vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Lita på mig när jag säger att du "visst" behöver "avancerad utrustning" för att cykla mer seriöst oavsett om det är för att ha kul eller tävla eller för att träna. Tunga hojar med tunga hjul är det tråkigaste som finns. Jag tävlar inte regelbundet, och majoriteten av mina cykelpolare gör det inte heller, men de flesta av oss har cyklar som kostar rätt så mycket. Det bara blir så ju mer man håller på. Det är roligare så. Visst kan man köpa begagnat och komma billigare undan, och för många fungerar det riktigt bra. Men även begagnade hojar kan bli dyra helt beroende på vad man är ute efter. Hög prestanda = mer kul. Sen blir man ju avtrubbad också efter ett tag och tänker att min hälsa får kosta vad det vill

Min MTB kostar som 4 4090 kort, sen har jag en Gravel hoj oxå, den får du minst 1.5 4090s för.

Sen angående musik och "pianon", ja, allt går ju, men om man vill ha lite roligare grejor så brukar det sticka iväg fort. Nu har jag krympt studion en hel del, men majoriteten av syntharna kostar ju mer än ett 4090 stycket. Jagar man klassiska analoga synthar från 80 talet så blir det väldigt många 4090s per synth idag. Tyvärr

Fast det där är ju nivån du valt att lägga dig på - knappast något måste för att ha det som en rolig och meningsfull hobby. Precis som att man inte behöver ett 4090 eller en bil med 500Hk för att det ska vara kul.

Annars kan jag ju anföra att ett par RTX 6000 "behövs" för min hobby. Mitt RTX 4080 har för snålt med VRAM för mer komplexa 3D-renderingar - något jag måste jobba runt hela tiden. Att nyttja hela kapaciteten hos ett 4090 vore enkelt.

Citat:

Sen fotografering, japp, det går komma billigt undan idag, kryllar av riktigt bra system begagnat på marknaden. Men ljusstarka objektiv kostar fortfarande mycket pengar, även begagnat. Tyvärr även det en hobby jag håller på med.

Beror på. Ljusstarka 50mm är billiga. Dyraste objektivet jag köpt är ett 180mm f/1.8 för strax över 7000Kr. Sen finns det en massa gammal optik som är relativt billig men funkar bra.

Citat:

Behöver jag ens nämna Hifi?

Eller bilar?

Fast nu var ju inte frågan huruvida det finns dyrare hobbys.

Citat:

Konstmaterial ÄR dyrt om man vill ha kvalitet, i synnerhet om man vill att färgerna ska hålla utan att blekas, det går inte komma runt. Så är man seriös och vill att ens verk ska hålla och inte behöver skämmas ögonen ur sig för att tavlan du sålde började blekas efter 8 år, så är det tyvärr bara att betala för vad det kostar. Papper är också väldigt dyrt, speciellt för akvarell av bra kvalitet. Men visst, om man bara skissar o kladdar lite, så behöver det inte vara dyrt, sant.

Om du säljer din konst är det inte en kostnad utan en investering. Annars är det inte vettigt att hålla på med dyrt material om det inte är för att just producera något av hög kvalitet. Det här brukar vara ett typiskt fall där amatörer förbrukar en massa dyrt material i onödan.

Citat:

Nä, jag tycker nog personligen att datorn är en billig hobby trots allt. Men man får ju också se det till hur man själv kan disponera sin inkomst, alla har ju inte den möjligheten/eller prioriteringarna i livet och det måste man respektera. Det känns som att många glömmer att det finns många perspektiv att ta hänsyn till. Det blir så dyrt som man gör det helt enkelt.

Jag vet att jag är privilegierad att kunna leva som jag gör idag, men fan vad jag jobbat/jobbar hårt för det.

Ptja, det är den absolut dyraste hobbyn för mig och då lär det vara många här som lägger mer pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om du kör raytracing/pathtracing blir det ett enormt lyft. Nvidia har prioriterat det stort på 5000-serien.
Om du mest tävlar med multiplayer onlinespel med extremt höga framerates och rastrering med lägre grafikinställningar så blir 5080 i princip som ett 4080-kort, dvs forfarande ett klart lyft jfrt med 3080 men mkt lägre än lyftet för raytracing.

Det är lite så jag resonerar, jag kör i princip bara singleplayer-spel med så höga inställningar som kortet klarar av, inkl RT. Avskyr onlineskjutare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Vad innebär denna ökning i praktiken?

Jag sitter med ett 4080S idag, frågan är hur mycket bättre ett 5080 blir.
Spelar endast i 4k ultra låst till 60fps. Hittills är det bara några få spel jag behövt sänka grafiken på eller använda DLSS för att nå detta.

Sitter ochså med 4080S Och tror inte du kommer märka någon skillnad. Kortet maxar ju allt idag redan:)
Jag tycker man kan kasta på det allt i max settings och det bara flyter och e tyst och svalt
Inte som 30 serien !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det där är ju nivån du valt att lägga dig på - knappast något måste för att ha det som en rolig och meningsfull hobby. Precis som att man inte behöver ett 4090 eller en bil med 500Hk för att det ska vara kul.

Annars kan jag ju anföra att ett par RTX 6000 "behövs" för min hobby. Mitt RTX 4080 har för snålt med VRAM för mer komplexa 3D-renderingar - något jag måste jobba runt hela tiden. Att nyttja hela kapaciteten hos ett 4090 vore enkelt.

Beror på. Ljusstarka 50mm är billiga. Dyraste objektivet jag köpt är ett 180mm f/1.8 för strax över 7000Kr. Sen finns det en massa gammal optik som är relativt billig men funkar bra.

Fast nu var ju inte frågan huruvida det finns dyrare hobbys.

Om du säljer din konst är det inte en kostnad utan en investering. Annars är det inte vettigt att hålla på med dyrt material om det inte är för att just producera något av hög kvalitet. Det här brukar vara ett typiskt fall där amatörer förbrukar en massa dyrt material i onödan.

Ptja, det är den absolut dyraste hobbyn för mig och då lär det vara många här som lägger mer pengar på det.

Jag orkar inte quota alla dina svar sorry, men det känns som att din synpunkt är den som gäller, och den går inte att nyansera riktigt, vilket jag försökte med inställningen att allas syn på hobbys är olika. Samt frågan om det finns dyrare hobbys var ju själva kärnan i frågan känner jag. Men anyway, you do you det är awesome, inget illa menat, bara nyanserar.

Angående konstmaterial (och precis som med cykel) bra material är roligare och/eller lättare att jobba med, därav incitamentet att spendera mer pengar för att få en mer njutbar upplevelse, precis som med en dator. Man får spendera det man tycker hobbyn är värd, men totalt sett så är en rolig dator oftast billigare än det jag nämnde många gånger beroende på person, så klart.

Som ett sidospår så jobbar jag också professionellt med renderingar, Kör uteslutande på 3090/3090ti/4090 kort för renderingen. Klart man kan klara sig med ett 4080 eller ännu "sämre" som de dubbla gamla 2080ti kort jag har i min dator jag oftast sätter ljus och komposition på innan jag skickar på farmen. Det är nyttigt kan jag tycka i det läget, för man bygger mer effektivt och får snabbare renderingar som resultat. Men det är ju mitt jobb, så det blir ju en annan skala på det som investeras, men en gång i tiden på tidigt 90 tal, så var det en hobby för mig med, riktigt dyr och då lätt det dyraste jag höll på med privat.

Känner det börjar bli mycket off topic här, ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan komma på många hobbys som är billigare. Intresset hos många kommer även dö om det blir för dyrt, alldeles oavsett vad annat kostar.

Det här säger folk inför varje generation av grafikkort, konsoller eller vad som helst, men det händer aldrig.

Ni måste inse att gemene man inte är som ni själva, folk är redo att betala för det dom tycker om.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Ni måste inse att gemene man inte är som ni själva, folk är redo att betala för det dom tycker om.

En del, ja, men de allra flesta lär lägga mindre pengar än snittet på SweC. Kollar man Steam så är dessa de mest populära GPUerna:
3060, 4060, 4060 laptop, 4060 Ti, 1650, 3060 Ti, 3070, 2060, 3060 laptop, 4070, 1060, 3050, 1050 Ti

Först efter alla de där kommer 3080, dvs den populäraste modellen som kan kallas high-end.
1% har 4090, 1.15% 4080 eller 4080 Super.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Sitter med 4090 idag och det känns som om det inte behöver uppgraderas förrän Fallout 5 släpps.

Brukar bli så när man sitter med det bästa nuvarande gpu

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ett lyft från 4000-serien när det kommer till RT/DLSS tror jag inte alls blir så stor som mellan 3000-4000 serien.
Detta eftersom FG nu tillkom på 4000-serien. Detta gör att gapet minskar oavsett rent procentuellt mellan olika nivåer.
Ett 4070 med FG på en titel kan rent subjektivt göra att upplevelsen presteras lika bra som ett 4090 med högsta inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Sitter ochså med 4080S Och tror inte du kommer märka någon skillnad. Kortet maxar ju allt idag redan:)
Jag tycker man kan kasta på det allt i max settings och det bara flyter och e tyst och svalt
Inte som 30 serien !!

Absolut! Jag kommer ihåg 2080Ti, värmde upp hela vardagsrummet när jag spelade RDR2 och då var inte allt på max ens, fläktarna hördes igenom lurarna dessutom..

Nu ligger tempen runt 60 grader och spelar med allt på Ultra i 4k och helt stabila 60fps. Fantastiskt kort!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

En del, ja, men de allra flesta lär lägga mindre pengar än snittet på SweC. Kollar man Steam så är dessa de mest populära GPUerna:
3060, 4060, 4060 laptop, 4060 Ti, 1650, 3060 Ti, 3070, 2060, 3060 laptop, 4070, 1060, 3050, 1050 Ti

Först efter alla de där kommer 3080, dvs den populäraste modellen som kan kallas high-end.
1% har 4090, 1.15% 4080 eller 4080 Super.

Absolut.

Men å andra sidan har RTX4090 flugit av hyllorna konstant sedan lansering.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Så med detta kort kommer Nvidia till slut att komma upp i samma bandbredd som Radeon VII på ett spelinriktat grafikkort? 4090 var ju bara *nästan* där.

Dock skulle jag vilja se ett nytt gaming/prosumer-grafikkort med HBM-minne istället för GDDR. Synd att AMD slutade med det, hade varit intressant att se ett topp-Radeon med HBM3-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Absolut! Jag kommer ihåg 2080Ti, värmde upp hela vardagsrummet när jag spelade RDR2 och då var inte allt på max ens, fläktarna hördes igenom lurarna dessutom..

Nu ligger tempen runt 60 grader och spelar med allt på Ultra i 4k och helt stabila 60fps. Fantastiskt kort!

Kan bara instämma. Samma här Just Keep IT:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Absolut.

Men å andra sidan har RTX4090 flugit av hyllorna konstant sedan lansering.

Och hur många kort rör det sig om?

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/news/101024/rtx-50-pricing-leak-509...

5070 599-699$
5080 1199-1499$
5090 1990-2490$

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och hur många kort rör det sig om?

De sålde 160k första veckan iaf..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1199$ -> (13.13kr/$ för PS5) -> 15742kr

Skulle inte tro det kommer släppas för under 16k här…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1199$ -> (13.13kr/$ för PS5) -> 15742kr

Skulle inte tro det kommer släppas för under 16k här…

PS5 har dock kemikalieskatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De sålde 160k första veckan iaf..

Det är säkert jättebra, men hur står det sig mot tidigare generationer och hur stor är andelen mot andra kort?