Windows update mördade hela mitt system

Permalänk

Windows update mördade hela mitt system

Ok, så har suttit i cirka 20 timmar nu, och försökt fixa saker.

1. Ser en windows update, stänger av datorn låter den installera och går och lägger mig
2. Vaknar och kommer in i windows, det fryser efter 5 sekunder. Blåskärm
3. Startar om 5 gånger samma sak
4. Gör en lokal återställning, ingen skillnad
5. Gör en molnbaserad, ingen skillnad
6. Gör en "stor" och kommer åt allt igen, installerar Armor Crate och Adrenaline, startar Darktide. Svart skärm, datorn startar om, blåskärm
7. Gör en clean install, allt är borta
8. Laddar ned allt igen, blåskärm igen, nu kommer jag inte ens in i windows innan det sker
9. Clean install igen, blåskärm under installationen men verkar funka ändå
10. Startar DT utan några drivrutiner eller mjukvaruprogram alls, krashar igen
11. Blir utlåst i 2 timmar, går ej att komma in i safemode även via recovery
12. Spammar skiten, får logga in med Microsoft live och byta pin till slut
13. Går inte att spela DT alls, vad det verkar, sänkte till medium och 6 trådar, krashar spelet men inte windows.

Har under all denna tid, tagit ut RAM, testat ett i taget, på varandra slott, 4 clean install, testat det integrerade grafikkortet för att se om GPU låg bakom blåskärm osv osv osv osv.

Nu sitter jag här i windows, vågar inte uppdatera ett skit och skall testa om Rocket League funkar.

Mitt system

Permalänk

Drog ned drivrutinen till 7900 XT, kunde spela DT, dock frös det lite när jag sköt ibland. Stängde av för att dra ned drivrutinen till Ryzen, öppnade chrome. Inget skedde, sedan black screen, kom ut något om att Chrome.exe inte funkade. Sedan ingenting. Startade om nu, och skall testa igen.

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag gissa att något gick fel med Crate, det är en sådan mjukvara du absolut aldrig vill ha på ditt system.

Ställ in den RBG du vill ha, OC in BIOS ej Crate, ren ominstallation.

Permalänk
Medlem

Man kan undersöka och se vad BSOD beror på, generellt är det kassa drivisar eller trasig hårdvara, finns lite verktyg för att se vad BSOD beror på även om det inte alltid kan pinpointa exakta problemet.
Memtest, Furmark, Prime95 är alla rätt vettiga grejor att köra.
Blir det skillnad om du kör 23H2 ist för 24H2 av W11?
Testa med annan gpu?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Spontant skulle jag gissa att något gick fel med Crate, det är en sådan mjukvara du absolut aldrig vill ha på ditt system.

Ställ in den RBG du vill ha, OC in BIOS ej Crate, ren ominstallation.

Ställa in RGB?

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Man kan undersöka och se vad BSOD beror på, generellt är det kassa drivisar eller trasig hårdvara, finns lite verktyg för att se vad BSOD beror på även om det inte alltid kan pinpointa exakta problemet.
Testa med annan gpu?

https://gpuscore.top/furmark/show.php?id=1549730

Vad gör jag med denna info?

Permalänk
Medlem

Installera om datorn helt fräscht, det bör lösa problemet.
Välkommen till Windows Update.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Skrivet av kamisama76:

Installera om datorn helt fräscht, det bör lösa problemet.
Välkommen till Windows Update.

Vet inte om du har missat det, men har gjort det 4 ggr än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Ställa in RGB?

... Varför har du Crate om inte för RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Ok, så har suttit i cirka 20 timmar nu, och försökt fixa saker.

1. Ser en windows update, stänger av datorn låter den installera och går och lägger mig
2. Vaknar och kommer in i windows, det fryser efter 5 sekunder. Blåskärm
3. Startar om 5 gånger samma sak
4. Gör en lokal återställning, ingen skillnad
5. Gör en molnbaserad, ingen skillnad
6. Gör en "stor" och kommer åt allt igen, installerar Armor Crate och Adrenaline, startar Darktide. Svart skärm, datorn startar om, blåskärm
7. Gör en clean install, allt är borta
8. Laddar ned allt igen, blåskärm igen, nu kommer jag inte ens in i windows innan det sker
9. Clean install igen, blåskärm under installationen men verkar funka ändå
10. Startar DT utan några drivrutiner eller mjukvaruprogram alls, krashar igen
11. Blir utlåst i 2 timmar, går ej att komma in i safemode även via recovery
12. Spammar skiten, får logga in med Microsoft live och byta pin till slut
13. Går inte att spela DT alls, vad det verkar, sänkte till medium och 6 trådar, krashar spelet men inte windows.

Har under all denna tid, tagit ut RAM, testat ett i taget, på varandra slott, 4 clean install, testat det integrerade grafikkortet för att se om GPU låg bakom blåskärm osv osv osv osv.

Nu sitter jag här i windows, vågar inte uppdatera ett skit och skall testa om Rocket League funkar.

Mitt system

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av _niko_:

Testa med annan gpu?

Ja, är denna "uppdatering" i själva verket uppgraderingen till version 24H2 eller hade TS redan denna Windowsversion?

Misstänker ju lite att någon drivrutin är inkompatibel med den nya Windowsversionen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Sinery:

... Varför har du Crate om inte för RGB?

För att det kom med moderkortet? Använder inte RGB alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Frågan blir väl då om du använder Crate-mjukvaran öht? Eller är den enbart en potentiell felkälla?
(Har ingen aning om hur sannolikt det är att den är boven, men skulle ju spontant inte installera sånt utan ett tydligt behov, mer utifrån egna preferenser)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Testa med annan gpu?

Under Prime95 torturetest, men det intressanta är att när jag stoppade testet och skulle öppna Chrome. Bluescreen, omstart. Nu "funkar" det igen.

Seriöst, blir galen

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Frågan blir väl då om du använder Crate-mjukvaran öht? Eller är den enbart en potentiell felkälla?
(Har ingen aning om hur sannolikt det är att den är boven, men skulle ju spontant inte installera sånt utan ett tydligt behov, mer utifrån egna preferenser)

Nu använder jag ju inte Crate, och ändå krashar det med bluescreen när jag vill öppna chrome. Eller rättare sagt, när jag öppnar chrome efter att ha använt något annat program först.

DT, sedan Prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Du kan nog avinstallera den ändå. Jag provade installera den förut till min ASUS mus och fick så otroligt mkt fel så jag höll på att svimma. Avsintallerade den och sedan fungerade det bra för mig. prova googla på den och problem så får du en hel del läsning att gå igenom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Du kan nog avinstallera den ändå. Jag provade installera den förut till min ASUS mus och fick så otroligt mkt fel så jag höll på att svimma. Avsintallerade den och sedan fungerade det bra för mig. prova googla på den och problem så får du en hel del läsning att gå igenom.

Har inte AC installerat just nu.

Permalänk
Medlem

Ladda new Whocrashed och kolla vad dump filerna säger (om du får några)

Har själv senaste dagarna börjat få problem med blåskärm som inte skapar någon dumpfil... Inte hunnit installera om Windows än men finns risk att det blir efter jobbet idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har själv senaste dagarna börjat få problem med blåskärm som inte skapar någon dumpfil... Inte hunnit installera om Windows än men finns risk att det blir efter jobbet idag.

Ja, precis. Om det finns minidumpfiler från blåskärmarna så är det ett bra tips.

https://www.resplendence.com/downloads#:~:text=Crash%20Analys...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort.

1. Kolla om det finns en senare BIOS.
2. Stäng av Armoury Crate-grejen i BIOS så den inte dyker upp som notis om installation i Windows.
3. Kolla så att EXPO 1 är valt för minnen.
4. Clean install.
5. Gå in på moderkortets supportsida och ladda ner de senaste drivrutinerna till Chipset, LAN osv.
6. Installera Adrenaline.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Vet inte om du har missat det, men har gjort det 4 ggr än så länge.

Du skriver "clean install"
Men osäker om du syftar på via Windows inbyggda då du använder deras återställning ett par gånger eller om du kört via USB (antar det senare här)

Rekommenderar att följa BIOS reset som han ovanför mig skrev.

Hur fungerar det i dagsläget? Du har en "Loggbok" som du kan dra upp i samband med blåskärm där du kan urläsa fel.
Installera bara det nödvändigaste efter formateringen dvs drivrutiner för chipset/gpu/ljud/wifi.

Så följfråga:
Vad har du installerat i dagsläget?

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Skrivet av kamisama76:

Du skriver "clean install"
Men osäker om du syftar på via Windows inbyggda då du använder deras återställning ett par gånger eller om du kört via USB (antar det senare här)

Rekommenderar att följa BIOS reset som han ovanför mig skrev.

Hur fungerar det i dagsläget? Du har en "Loggbok" som du kan dra upp i samband med blåskärm där du kan urläsa fel.
Installera bara det nödvändigaste efter formateringen dvs drivrutiner för chipset/gpu/ljud/wifi.

Så följfråga:
Vad har du installerat i dagsläget?

Du menar från min senaste installation för 2 timmar sen? Drog ned amds senaste, men just nu kör jag memtest, när det är klart kommer jag kirra bios på usbn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Du menar från min senaste installation för 2 timmar sen? Drog ned amds senaste, men just nu kör jag memtest, när det är klart kommer jag kirra bios på usbn.

Typ dessa två?

https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipset...
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/graphic...

Visa signatur

Permalänk

Den nedre tror jag installerade x670 har jag ingen aning vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Den nedre tror jag installerade x670 har jag ingen aning vad det är

Nu vet jag inte vad just ditt moderkort har för chipset, men det är ju samma drivrutinspaket oavsett.

B650 kanske? Spelar mindre koll eftersom du kommer få samma fil, men för sakens skull:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BigDonker vad är det för moderkort du har?
Enklaste sätt att få fram den informationen borde vara med CPU-Z eller HWiNFO om du inte vet vad du har.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
https://www.hwinfo.com/

Permalänk
Medlem

@BigDonker kollade en av dina andra trådar, om du beställde det systemet som finns länkat så bör det vara ett "ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI".
Orsaken till min nyfikenhet är helt enkelt att det stod vilken BIOS-version du har installerad i en av bilderna i första inlägget men det stod inte något om vilket moderkort.
I detta fall framgår det att det är BIOS-version 3040, vilken är den senaste versionen till detta moderkort på ASUS sida, släpptes "2024/09/18" och då är en intressant fråga.
Har du själv aktivt installerat denna BIOS-uppdatering? Normalt när man uppdaterar BIOS så är det rekommenderat att göra en "CMOS-reset" (BIOS-reset) då det finns risk att inställningar blir felaktiga/korrupta. Om man väljer att använda stiften på moderkortet, ta ut batteriet eller välja "Default settings" i UEFI/BIOS är mer en smaksak.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte vad just ditt moderkort har för chipset, men det är ju samma drivrutinspaket oavsett.

B650 kanske? Spelar mindre koll eftersom du kommer få samma fil, men för sakens skull:

Datorn är död igen efter dessa två, adrenaline verkar varit värre

Permalänk
Skrivet av Viita:

@BigDonker kollade en av dina andra trådar, om du beställde det systemet som finns länkat så bör det vara ett "ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI".
Orsaken till min nyfikenhet är helt enkelt att det stod vilken BIOS-version du har installerad i en av bilderna i första inlägget men det stod inte något om vilket moderkort.
I detta fall framgår det att det är BIOS-version 3040, vilken är den senaste versionen till detta moderkort på ASUS sida, släpptes "2024/09/18" och då är en intressant fråga.
Har du själv aktivt installerat denna BIOS-uppdatering? Normalt när man uppdaterar BIOS så är det rekommenderat att göra en "CMOS-reset" (BIOS-reset) då det finns risk att inställningar blir felaktiga/korrupta. Om man väljer att använda stiften på moderkortet, ta ut batteriet eller välja "Default settings" i UEFI/BIOS är mer en smaksak.

Uhm installerade senaste bios med usb för nån vecka sen
Hade live kernel event 141 142 och 117 när darktide kraschade. Idag har jag lke 1a8 och 1b8

Permalänk
Skrivet av norrby89:

ser bra ut

Permalänk

Alltså jag förstår helt enkelt inte vad som sker.

Ibland går det att spela, ibland kraschar hela datorn, ibland kraschar spelet, ibland får jag black screen av att starta chrome, ibland funkar det. Ibland kommer jag in i windows, ibland blir det blue screen direkt. Ibland laddar det inte ens in till "pin" menyn, utan startar om.

Hur kan det vara blue screens när jag ominstallerar (under installationen) hela windows med USB-stickan. Hur kan jag har spelat 350 timmar DT, där det har kraschat konsekvent, för att sedan efter sista uppdateringen inte kraschat en enda gång på flera dagar.

AAHHhhhhh ; D