Får bara 2 IP-adresser av Bahnhof med kabel från CPE/mediaomvandlare

Permalänk

Får bara 2 IP-adresser av Bahnhof med kabel från CPE/mediaomvandlare

Hej!

Bytte nyligen till Bahnhof från Telia och hade med Telia 4 (av 5) portar anslutna i mediaomvandlaren direkt till olika enheter (router, TV, PC) och de fungerade alla hur bra som helst. Visst, någon enstaka gång var det kanske problem men då varade problemet inte längre än 5 minuter och det var kanske 5 gånger på 4 år. Nu med Bahnhof kan jag dock bara ha 2 enheter kopplade och så fort jag kopplar en tredje enhet så kopplas en bort, oftast den senast anslutna enheten. Om det då är PCn som kopplas bort så får jag det klassiska meddelandet "ethernet saknar giltig IP-konfiguration" och det är helt omöjligt (för mig åtminstone) att lösa på något annat sätt än att koppla bort en annan enhet och sen starta om mediaomvandlaren. Det kan givetvis ligga hos stadsnätet och att Bahnhof måste kontakta dem men det är ändå märkligt när det fungerat i princip felfritt och sen på dagen jag bytte så slutar det att fungera.

Min fråga är då om någon annan upplevt samma problem med Bahnhof (eller annan leverantör) och lyckats lösa det? Bahnhofs lösning från kundtjänst än så länge verkar vara "ja men då får du använda wifi", vilket jag absolut kan göra men jag förväntar mig att jag ska kunna använda alla 5 portar när det fungerat tidigare samt att jag behöver det i många fall.

En annan fråga då också, vilka leverantörer använder ni och kan rekommendera? Jag överväger att byta om inte Bahnhof kan lösa detta och vill då ha en leverantör där sånt inte är något problem. Värdesätter Bahnhofs integritet men vet inte om jag värdesätter det så högt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Av säkerhetsskäl bör du absolut inte koppla din PC direkt till Mediaomvandlaren ändå, utan bör sitta direkt i routern. Känner du att får lägre hastighet med den lösningen så är det en ny router du behöver, inte en ny leverantör.

EDIT: Jag tillhör dock skaran som tycker Bahnhof har tappat det på senare år.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlizzardCutter:

Hej!

Bytte nyligen till Bahnhof från Telia och hade med Telia 4 (av 5) portar anslutna i mediaomvandlaren direkt till olika enheter (router, TV, PC) och de fungerade alla hur bra som helst. Visst, någon enstaka gång var det kanske problem men då varade problemet inte längre än 5 minuter och det var kanske 5 gånger på 4 år. Nu med Bahnhof kan jag dock bara ha 2 enheter kopplade och så fort jag kopplar en tredje enhet så kopplas en bort, oftast den senast anslutna enheten. Om det då är PCn som kopplas bort så får jag det klassiska meddelandet "ethernet saknar giltig IP-konfiguration" och det är helt omöjligt (för mig åtminstone) att lösa på något annat sätt än att koppla bort en annan enhet och sen starta om mediaomvandlaren. Det kan givetvis ligga hos stadsnätet och att Bahnhof måste kontakta dem men det är ändå märkligt när det fungerat i princip felfritt och sen på dagen jag bytte så slutar det att fungera.

Min fråga är då om någon annan upplevt samma problem med Bahnhof (eller annan leverantör) och lyckats lösa det? Bahnhofs lösning från kundtjänst än så länge verkar vara "ja men då får du använda wifi", vilket jag absolut kan göra men jag förväntar mig att jag ska kunna använda alla 5 portar när det fungerat tidigare samt att jag behöver det i många fall.

En annan fråga då också, vilka leverantörer använder ni och kan rekommendera? Jag överväger att byta om inte Bahnhof kan lösa detta och vill då ha en leverantör där sånt inte är något problem. Värdesätter Bahnhofs integritet men vet inte om jag värdesätter det så högt.

Tack på förhand!

Bahnhof äger helt enkelt inte lika många ip-nummer (mer specifikt IPv4). Spelar ingen roll hur mycket du förväntar dig, vill kunna använda mer än två (och frågan är om det är två publika eller om båda är CGNAT) så får du kontakta Bahnhof och se om du kan betala extra för det, för det är osannolikt att de kommer ge dig tillgång till fem utan kostnad, eller så får du byta tillbaka.

Edit: något förvånad att man kan få tillgång till fem från Telia, testade dock aldrig mer än två.

Permalänk
Medlem

Du bör använda en router. Alternativt brukar vissa ISP tillhandahålla extra IP-adresser som tillval, dvs att det kostar extra.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Av säkerhetsskäl bör du absolut inte koppla din PC direkt till Mediaomvandlaren ändå, utan bör sitta direkt i routern. Känner du att får lägre hastighet med den lösningen så är det en ny router du behöver, inte en ny leverantör.

EDIT: Jag tillhör dock skaran som tycker Bahnhof har tappat det på senare år.

Tack för svaret! Hade faktiskt ingen aning om det alls. Ska kolla på den möjligheten. När vi pratar om andra enheter däremot, är det mer ok? Routern har ju inte oändligt med uttag, inget fel på routern ens att köra wifi med hastighet när jag testat på PCn men då rekommenderar du att hellre köra wifi än med nätverkskabel till mediaomvandlaren.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Bahnhof äger helt enkelt inte lika många ip-nummer (mer specifikt IPv4). Spelar ingen roll hur mycket du förväntar dig, vill kunna använda mer än två (och frågan är om det är två publika eller om båda är CGNAT) så får du kontakta Bahnhof och se om du kan betala extra för det, för det är osannolikt att de kommer ge dig tillgång till fem utan kostnad, eller så får du byta tillbaka.

Edit: något förvånad att man kan få tillgång till fem från Telia, testade dock aldrig mer än två.

Hört det också men inget jag upplevt tidigare med Bahnhof. Ja med Telia fick jag ut 5, använde dock bara 4, men jag har ju förstått av svaren här att inte köra direkt via mediaomvandlaren så jag får väl tänka om och gå tillbaka till ritbordet.

Permalänk
Medlem

Koppla alla enheter som vill komma åt internet bakom routern så att du får en brandvägg. Annars är det lätt för hackare att komma åt enheterna utifrån.

Aktivera också IPv6 i routern med DHCPv6-PD samt /56 så får du tillräckligt med IP-adresser.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Koppla alla enheter som vill komma åt internet bakom routern så att du får en brandvägg. Annars är det lätt för hackare att komma åt enheterna utifrån.

Aktivera också IPv6 i routern med DHCPv6-PD samt /56 så får du tillräckligt med IP-adresser.

Tack för svaret! Ska kolla på det.

Permalänk
Avstängd

skumt det ingår bara 1 publik ip med bahnhof vad jag vet

Permalänk
Skrivet av klockish:

Jaha. Har dålig koll men har ju insett att router är bättre, men päronen får faktiskt 3 så verkar väldigt olika också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av klockish:

Om man ni inte har port för IPTV och råkar även få internet via den?

Jaha. Har dålig koll men har ju insett att router är bättre, men päronen får faktiskt 3 så verkar väldigt olika också.

Ja, det kan vara lite olika beroende på avtal, vad man ringt och bett om osv.
Standardläget är 1 adress för internet iaf.

Permalänk

Bahnhof är "kända" för att inte ha så många publika IP-adresser, därav skulle jag gissa att de begränsat det till 2 (till skillnad från Telia som sitter på betydligt fler).

Som flera här påpekat skulle jag dock råda dig till att koppla in en router emellan så att alla enheter hamnar bakom en brandvägg. Om en enhet är direktansluten till Internet och har en sårbarhet tar det inte lång tid innan det upptäcks. Jag har tidigare haft eget företag som sysslade med drift av servrar och det var anmärkningsvärt hur många botar det finns därute som skannar av IP-adresser efter kända sårbarheter.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Utveckla istället...

Det märks vilka som sitter på mobiler, det är ingen som orkar skriva mer än en rad på språng. Säkerhet är väl den enda, främsta och viktigaste aspekten. Du behöver inte fler ursäkter till att inte ansluta dina saker direkt på Internet. Såvida inte leverantören använder CGNAT, men då är du likväl exponerad till samtliga som är innanför CGNAT-delen.

Jag kan påminna om det skönaste intrånget jag lästa om, där ett hotells hela system togs över av hackare. Vägen in var via hotellets akvarium(!), där ett externt företag fått access till att styra akvareipumpen remote. Så det spelar ingen roll hur mycket du uppdaterar din dator, hur är det med dina andra enheter? Som hacker så angriper man inte för stunden, utan man samlar på sig intrångsvägar tills en zero-day blir känd. Då slår man till! Det hela kan då automatiseras så att en bakväg installeras på alla system som kan nås. sen kan man i lugn och ro göra som man vill under ett par dygn.

Permalänk
Skrivet av Felthragar:

Bahnhof är "kända" för att inte ha så många publika IP-adresser, därav skulle jag gissa att de begränsat det till 2 (till skillnad från Telia som sitter på betydligt fler).

Som flera här påpekat skulle jag dock råda dig till att koppla in en router emellan så att alla enheter hamnar bakom en brandvägg. Om en enhet är direktansluten till Internet och har en sårbarhet tar det inte lång tid innan det upptäcks. Jag har tidigare haft eget företag som sysslade med drift av servrar och det var anmärkningsvärt hur många botar det finns därute som skannar av IP-adresser efter kända sårbarheter.

Tack för hjälpen och ett bra svar!

Permalänk

Tack för svaret! Hade faktiskt ingen aning om det alls. Ska kolla på den möjligheten. När vi pratar om andra enheter däremot, är det mer ok? Routern har ju inte oändligt med uttag, inget fel på routern ens att köra wifi med hastighet när jag testat på PCn men då rekommenderar du att hellre köra wifi än med nätverkskabel till mediaomvandlaren.

väldigt ovanligt att man får mer än 1-2 ipadresser även från telia så du har nog mestadels haft tur att du fått det att fungera alls...

du bör ha alla enheter kopplade bakom routern oavsett vad det är det är ditt first in line defence som sållar bort dom flesta minkarna från hermelinerna.

och har du inte tillräckligt med portar i routern för alla enheter byter du den antingen mot en router med flera eller kompletterar med en nätverksswitch kopplad till en av portarna på routern och ansluter det du inte får plats med till switchen.

t.ex
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Behöver du fler nätverksportar efter routern så skaffar du en switch. En sladd till switchen från routern o sen bara koppla in alla andra enheter du vill ha sladd till till switchen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felthragar:

De är långt ifrån ensamma om detta numera, tyvärr. Förutom stora gamla ISP:er (Telia, Telenor, Tele2, etc.) samt de ISP:er som ägs av dessa (Ownit, Halebop (?), etc.) är det få ISP:er som har tillräckligt med IPv4-adresser. Därför kör de numera med CGNAT som standard och tar sedan antingen betalt för publik IPv4 eller kräver åtminstone att man aktivt beställer det (då max 1).

Standard hos Bahnhof är 0 publika IPv4-adresser, annat än om man bor i en BRF som avtalat till sig att alla medlemmar ska få en publik IPv4 som standard.

Ja, det tar inte speciellt lång tid att skanna av hela IPv4-internet med verktyg som så masscan. Det finns också som du säger gott om bottar som konstant skannar IPv4-delen av internet efter sårbara system att utnyttja, samt också en rad ner legitima tjänster som skannar och presenterar statistik etc. (Shodan, Censys, m.fl.). Loggarna brukar krylla av attackförsök så fort man sätter upp en publik tjänst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

väldigt ovanligt att man får mer än 1-2 ipadresser även från telia så du har nog mestadels haft tur att du fått det att fungera alls...

du bör ha alla enheter kopplade bakom routern oavsett vad det är det är ditt first in line defence som sållar bort dom flesta minkarna från hermelinerna.

och har du inte tillräckligt med portar i routern för alla enheter byter du den antingen mot en router med flera eller kompletterar med en nätverksswitch kopplad till en av portarna på routern och ansluter det du inte får plats med till switchen.

t.ex
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Okej. Ja det fick fler än jag men vi har väl haft tur då.

Ja router har jag ju förstått nu och det tar jag till mig! Tack för tipset, switch är ju en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Låter som att de kanske också behöver en router?

Den typen av enklare icke-managerade switchar som nämndes brukar finnas i varianter med 5, 8, 16, 24, 32 och 48 portar. Routrar för konsumentmarknaden brukar aldrig ha mer än 4 LAN-portar i vad som i praktiken är en integrerad switch, så att behöva en extra switch är ganska vanligt om man vill ansluta trådade enheter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Låter som att de kanske också behöver en router?

Den typen av enklare icke-managerade switchar som nämndes brukar finnas i varianter med 5, 8, 16, 24, 32 och 48 portar. Routrar för konsumentmarknaden brukar aldrig ha mer än 4 LAN-portar i vad som i praktiken är en integrerad switch, så att behöva en extra switch är ganska vanligt om man vill ansluta trådade enheter.

Nej de har betydligt fler. Dock skyller jag ifrån mig på delar av min okunskap. När de grävde fiber så drog de nätverkskablar från mediaomvandlaren (är väl det som kan kallas CPE?) ut i huset där man kunde koppla router, PC, TV osv. och bl.a. av den anledningen har det varit enklare att koppla allting direkt istället för via en router. Givetvis rättar jag mig nu med all kunskap ni delat med er av så blir en switch från routern och ut till de enheter som behöver! Router skaffade jag för någon vecka sedan så det är inget som behövs, men en switch får det bli!

Permalänk
Medlem

Nej de har betydligt fler. Dock skyller jag ifrån mig på delar av min okunskap. När de grävde fiber så drog de nätverkskablar från mediaomvandlaren (är väl det som kan kallas CPE?) ut i huset där man kunde koppla router, PC, TV osv. och bl.a. av den anledningen har det varit enklare att koppla allting direkt istället för via en router.

Tror att du missförstod mig. Att de har fler publika IP-adresser är totalt irrelevant. Det är oansvarigt att koppla in saker så och bör absolut undvikas.

Det bästa vore att sätta en router i närheten av mediaomvandlaren och ansluta kablarna dit, och sedan en kabel mellan routern och mediaomvandlaren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Tror att du missförstod mig. Att de har fler publika IP-adresser är totalt irrelevant. Det är oansvarigt att koppla in saker så och bör absolut undvikas.

Det bästa vore att sätta en router i närheten av mediaomvandlaren och ansluta kablarna dit, och sedan en kabel mellan routern och mediaomvandlaren.

Kanske, men menade att det var så det kopplades av installatören från början och så vi rekommenderades att använda. Dvs de drog och satte en dosa sen kopplade vi bara på, utan router emellan.

Ja får se, omvandlaren sitter extremt dåligt men det blir koppling direkt från omvandlaren till routern och sen en switch ut till resten.

Permalänk
Medlem

Utveckla istället...

Det var inte jag som skrev inlägget, men jag kan svara ändå.

Man ska inte ha något annat förutom router och eventuell IPTV ansluten till tjänstefördelaren. Du skriver att du har haft fler enheter anslutna, vilket innebär att du har gjort fel.

Du gör rätt genom att endast ansluta routern till tjänstefördelaren. Ingenting annat - förutom om du kör IPTV, då ansluter du denna också.

Allt annat ska vara anslutet till routern. Då har du gjort om och gjort rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det var inte jag som skrev inlägget, men jag kan svara ändå.

Man ska inte ha något annat förutom router och eventuell IPTV ansluten till tjänstefördelaren. Du skriver att du har haft fler enheter anslutna, vilket innebär att du har gjort fel.

Du gör rätt genom att endast ansluta routern till tjänstefördelaren. Ingenting annat - förutom om du kör IPTV, då ansluter du denna också.

Allt annat ska vara anslutet till routern. Då har du gjort om och gjort rätt.

Ja jo, det har väl konstaterats av de 10-tal svar som kommit efter jag skrev det svaret, och som jag skrev var det inte informationen vi fick när det installerades och jag hade faktiskt inte mer koll än så. Snarare tvärtom sades att använda mediaomvandlaren i första hand av diverse anledningar. Men men, man lär sig något nytt varje dag.

Jag får "göra om och göra rätt"...

Permalänk
Medlem

**Inte läst ovanstående svar till dig, så ber om ursäkt om du redan fått svar**

Enda enheterna som ska sitta i mediaomvandlaren är Router + Eventuell TV-Box (Av VLAN-skäl beroende på leverantör)

Du kan såklart köra WiFI om du inte har möjlighet att dra kabel till routern, alternativt om du bara behöver ett fåtal portar så finns det ju switchar 5-8portars för några enstaka hundralappar.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

**Inte läst ovanstående svar till dig, så ber om ursäkt om du redan fått svar**

Enda enheterna som ska sitta i mediaomvandlaren är Router + Eventuell TV-Box (Av VLAN-skäl beroende på leverantör)

Du kan såklart köra WiFI om du inte har möjlighet att dra kabel till routern, alternativt om du bara behöver ett fåtal portar så finns det ju switchar 5-8portars för några enstaka hundralappar.

Ja det har fastställts

Ja jag kollar lite här hemma och på vilken switch jag ska ha för att koppla det. Finns till bra pris på många ställen och fick en länk här i en kommentar på netgear på inet. Får se. Tips mottages ödmjukt!

Permalänk
Moderator
Moderator

När någon startar en tråd och ber om hjälp har man som läsare huvudsakligen tre val:

• läsa och gå vidare

• inte läsa och gå vidare

• läsa och försöka hjälpa till

Att besvara med korkade kommentarer som inte avser hjälpa till är, som synes, inte ett av de val man har. Följaktligen har några inlägg som inte riktigt förstår det konceptet raderats, tillsammans med den diskussion det resulterade i.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske, men menade att det var så det kopplades av installatören från början och så vi rekommenderades att använda. Dvs de drog och satte en dosa sen kopplade vi bara på, utan router emellan.

Ja får se, omvandlaren sitter extremt dåligt men det blir koppling direkt från omvandlaren till routern och sen en switch ut till resten.

Det där är ju väldigt intressant faktiskt, att installatören rekommenderade det. Om de ger dåliga rekommendationer är det ju inte konstigt att det blir "fel" ibland.

Hur ser din mediaomvandlare ut? Kan det möjligen finnas en router där också tro, som ni hittills bara inte har använt på grund av att instruktionerna var otydliga?

Ja jag kollar lite här hemma och på vilken switch jag ska ha för att koppla det. Finns till bra pris på många ställen och fick en länk här i en kommentar på netgear på inet. Får se. Tips mottages ödmjukt!

Den Netgear-switchen är en klassiker som funnits länge och som brukar fungera problemfritt väldigt länge. Finns därför även ofta att hitta billigt begagnade om man vill. Köpte 3 st för 50 kr/styck för några år sedan som rullat på sedan dess.

TP-Link har en motsvarande modell som ser nästan identisk ut också, men Netgear-modellen du fick länkad tidigare har jag mer personlig erfarenhet av. Den säljs även under namnet GS305, som förutom färgen och garantin i princip är samma. Tror dock att GS105 är det bättre valet där, och den är även billigare. Behöver du mer än 4 portar (plus uplink) så heter modellen med 8-portar GS108.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det där är ju väldigt intressant faktiskt, att installatören rekommenderade det. Om de ger dåliga rekommendationer är det ju inte konstigt att det blir "fel" ibland.

Hur ser din mediaomvandlare ut? Kan det möjligen finnas en router där också tro, som ni hittills bara inte har använt på grund av att instruktionerna var otydliga?

Den Netgear-switchen är en klassiker som funnits länge och som brukar fungera problemfritt väldigt länge. Finns därför även ofta att hitta billigt begagnade om man vill. Köpte 3 st för 50 kr/styck för några år sedan som rullat på sedan dess.

TP-Link har en motsvarande modell som ser nästan identisk ut också, men Netgear-modellen du fick länkad tidigare har jag mer personlig erfarenhet av. Den säljs även under namnet GS305, som förutom färgen och garantin i princip är samma. Tror dock att GS105 är det bättre valet där, och den är även billigare. Behöver du mer än 4 portar (plus uplink) så heter modellen med 8-portar GS108.

Ja alltså de sa "sätt router för allt mobilt men PC och TV (IPTV stämmer ju enligt det folk skriver här så det är ju inte fel) kan ni köra direkt". Så vi har alltid kört router men aldrig tänkt en tanke om att man bör koppla till routern och inte direkt. Så router finns men har som sagt haft uppfattningen att kan man köra direkt utan router så gör det.

Tack, ska kolla mer på det! Har ingen erfarenhet av dem förutom routrar då, kör TP Link mesh nu som än så länge fungerar utmärkt men tänker netgear/tp i de alternativ du beskriver är skitsamma. Många rekommenderar den netgear och till det priset så förstår jag.

Jag tackar för all hjälp och önskar en trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Ja alltså de sa "sätt router för allt mobilt men PC och TV (IPTV stämmer ju enligt det folk skriver här så det är ju inte fel) kan ni köra direkt". Så vi har alltid kört router men aldrig tänkt en tanke om att man bör koppla till routern och inte direkt. Så router finns men har som sagt haft uppfattningen att kan man köra direkt utan router så gör det.

Tack, ska kolla mer på det! Har ingen erfarenhet av dem förutom routrar då, kör TP Link mesh nu som än så länge fungerar utmärkt men tänker netgear/tp i de alternativ du beskriver är skitsamma. Många rekommenderar den netgear och till det priset så förstår jag.

Jag tackar för all hjälp och önskar en trevlig helg!

Ok, ja det var inte någon fantastisk rekommendation tyvärr. Vet inte var de fick det ifrån. Kommer inte heller fungera i praktiken för de flesta numera, som du redan märkt.

Trevlig helg!

Visa signatur