Får bara 2 IP-adresser av Bahnhof med kabel från CPE/mediaomvandlare
Hej!
Bytte nyligen till Bahnhof från Telia och hade med Telia 4 (av 5) portar anslutna i mediaomvandlaren direkt till olika enheter (router, TV, PC) och de fungerade alla hur bra som helst. Visst, någon enstaka gång var det kanske problem men då varade problemet inte längre än 5 minuter och det var kanske 5 gånger på 4 år. Nu med Bahnhof kan jag dock bara ha 2 enheter kopplade och så fort jag kopplar en tredje enhet så kopplas en bort, oftast den senast anslutna enheten. Om det då är PCn som kopplas bort så får jag det klassiska meddelandet "ethernet saknar giltig IP-konfiguration" och det är helt omöjligt (för mig åtminstone) att lösa på något annat sätt än att koppla bort en annan enhet och sen starta om mediaomvandlaren. Det kan givetvis ligga hos stadsnätet och att Bahnhof måste kontakta dem men det är ändå märkligt när det fungerat i princip felfritt och sen på dagen jag bytte så slutar det att fungera.
Min fråga är då om någon annan upplevt samma problem med Bahnhof (eller annan leverantör) och lyckats lösa det? Bahnhofs lösning från kundtjänst än så länge verkar vara "ja men då får du använda wifi", vilket jag absolut kan göra men jag förväntar mig att jag ska kunna använda alla 5 portar när det fungerat tidigare samt att jag behöver det i många fall.
En annan fråga då också, vilka leverantörer använder ni och kan rekommendera? Jag överväger att byta om inte Bahnhof kan lösa detta och vill då ha en leverantör där sånt inte är något problem. Värdesätter Bahnhofs integritet men vet inte om jag värdesätter det så högt.
Tack på förhand!