Intel: Ultra 9 285K långsammare än i9-14900K i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ehh, what ?
AMD är idag värderat till 280 miljarder $ och Intel en hårsmån under 100 miljarder $

https://www.financecharts.com/compare/INTC,AMD/summary/market...

Det var nog storleken på själva företaget som menades och inte vad marknaden tycker att de är värda. Intel har t.ex. ca 125,000 anställda (fast snart lite färre troligtvis) medan AMD ligger på runt 26,000, och Intel har mycket mer tillgångar och kapital (enligt Wikipedia i alla fall).

Även så stora företag kan förstås falla, men det lär som sagt krävas betydligt mer än några misslyckade generationer för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ehh, what ?
AMD är idag värderat till 280 miljarder $ och Intel en hårsmån under 100 miljarder $

Vissa tror att det är fortfarande 2014 och inte 2024
Tåget gick och kvar stod folk på perrongen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ehh, what ?

Taget från wikipedia.
AMD Antal anställda ~26 000
Intel Antal anställda ~124 800
Så intel är ett större bolag, men just nu är går det dåligt och då sjunker ju värderingarna.
Släpper de en ny Conroe eller sandy bridge, lär de gå upp fort. Speciellt om de får ordning på sina grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Marginellt långsammare i upplösningar och grafikinställningar som folk hade förra årtusendet, detta på tider när de även hade 56k modem till internet.
Jag själv ser Intel: Ultra 9 285K som troligen ungefär som samma cpu fast mer stabil. Det är inget gigantisk steg framåt, men jag hade valt Intel: Ultra 9 285K före i9-1400K p.g.a. stabiliteten.

Sedan har vi såklart AMD valet, det är bra om dessa prispressas.

"Jag själv ser Intel: Ultra 9 285K som troligen ungefär som samma cpu fast mer stabil. Det är inget gigantisk steg framåt, men jag hade valt Intel: Ultra 9 285K före i9-1400K p.g.a. stabiliteten."

Hur tänker du här?
Enligt Intel är i9-14900K stabiliteten fixad (tror det även finns tester som stryker detta), och om Ultra 9 285K vet vi fortfarande ingenting, eftersom den inte ens är lanserad. Visst Intel säger den inte lider av samma problematik som föregående modell, men hur vet vi att det stämmer, eller att den inte dras med en annan form av instabilitet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Precis som jag misstänkte och skrev i den andra tråden och folk sa emot mitt påstående.

Kan du länka till andra tråden?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och nu kommer vi se åter igen att prestanda är betydligt viktigare än energiförbrukning. Denna serie kommer inte sälja bra.

Verkar ju vara väldigt viktigt med tanke på hur nöjda folk är med apples M datorer. (har personligen aldrig testat men de ska vara svalare och tystare än de sista generationerna macbook med Intel processorer)

Sen kanske inte ultra 9 / i 9 /ryzen 9 köpare i första hand bryr sig om effektivitet. Men i andra segment är det viktigt. Tror även de kommer släppa typ Ultra 9 290ks där de skiter i effektiviteten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Taget från wikipedia.
AMD Antal anställda ~26 000
Intel Antal anställda ~124 800
Så intel är ett större bolag, men just nu är går det dåligt och då sjunker ju värderingarna.
Släpper de en ny Conroe eller sandy bridge, lär de gå upp fort. Speciellt om de får ordning på sina grafikkort.

Intel är mycket större sett till vad de gör. De har allt från CPU-design, transistortillverkning, FPGA, nätverkskort, anslutningar, grafikkretsar och en hel drös andra produktsegment.

AMD håller ju bara på med en bråkdel av dessa.

Utöver det så är ju inte antal anställda nödvändigtvis ett bra mått på storlek och tillgångar. Nvidia, som jämförelse, är snarlik AMD med straxt under 30000 anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ehh, what ?

Jag menade inte värdet på aktierna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var nog storleken på själva företaget som menades och inte vad marknaden tycker att de är värda. Intel har t.ex. ca 125,000 anställda (fast snart lite färre troligtvis) medan AMD ligger på runt 26,000, och Intel har mycket mer tillgångar och kapital (enligt Wikipedia i alla fall).

Även så stora företag kan förstås falla, men det lär som sagt krävas betydligt mer än några misslyckade generationer för Intel.

Japp, fast det gör ju saken ännu värre för Intel, om en konkurrent med 1/5 så många anställda är värt nästan 3 gånger så mycket.
Att företag har kapital och tillgångar är såklart inräknat i värderingen på aktiemarknaden.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

"Jag själv ser Intel: Ultra 9 285K som troligen ungefär som samma cpu fast mer stabil. Det är inget gigantisk steg framåt, men jag hade valt Intel: Ultra 9 285K före i9-1400K p.g.a. stabiliteten."

Hur tänker du här?
Enligt Intel är i9-14900K stabiliteten fixad (tror det även finns tester som stryker detta), och om Ultra 9 285K vet vi fortfarande ingenting, eftersom den inte ens är lanserad. Visst Intel säger den inte lider av samma problematik som föregående modell, men hur vet vi att det stämmer, eller att den inte dras med en annan form av instabilitet?

Den drar mindre ström borde vara mer stabil. Såklart vi inte vet detta före långt efter att den är lanserad. Kanske upemot ett år efter. Men jag ser det som rimligt antagande att de nu blir stabil. Intels påstående just nu kanske stämmer, men jag skulle inte just nu köpa en sådan Intel cpu.

Permalänk
Medlem

Skönt att de redan klarar DDR 5 @9500MT/s från dag ett med XMP profil och 6400 är OEM standard

https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z890-AORUS-MASTER/sp#sp

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Sugen på att RMA:a min 14900k som gett- och ger mig krasher hit och dit och jag måste köra den utan någon form av automagisk overklock eller ens turbo mode för att få det lite stabilt, och samtidigt byta upp mig mot den här. De spel jag lirar använder ändå knappt 10% av CPUns kraft så ge mig ett stabilt system. Mäkta besviken på alla jäkla krasher, klantigt intel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ehh, what ?

Jag vet väl inte om börsvärde är direkt synonymt med hur stort ett bolag är. Intel lär ha en betydligt större del anställda.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kan du länka till andra tråden?

Inte säker det går, intel har stängt av HT den här generationen...

Permalänk
Medlem

Systemet drar 80W mindre?
Så om den gamla CPUn drar 130W så drar den nya 50W?

Ehm, är inte det ganska awesome?

Edit: Ohh va inget. 50W är ju vad 7800X3D drar ser jag nu.

Men oavsett, väldigt krångligt sätt att säga att CPUn blivit mycker mer effektiv...

Permalänk
Medlem

Tillhörande 285K bland andra så har Gigabyte lagt upp Z890 moderkort nu.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Intel--Chipset-Intel-Z89...

Permalänk
Medlem

Och nu kommer vi se åter igen att prestanda är betydligt viktigare än energiförbrukning. Denna serie kommer inte sälja bra.

Nej, för Intels kunder och fans stämmer detta till 100%, åtminstone för dom som vill satsa lite mer pengar i datorn.

Dom är redan vana vid hutlös elförbrukning, kommer dom bry sig om elförbrukning och värme går ner från hutlös till skyhög?

Om det är den stora grejen med produkten verkar potentialen inte överdrivet stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, för Intels kunder och fans stämmer detta till 100%, åtminstone för dom som vill satsa lite mer pengar i datorn.

Dom är redan vana vid hutlös elförbrukning, kommer dom bry sig om elförbrukning och värme går ner från hutlös till skyhög?

Om det är den stora grejen med produkten verkar potentialen inte överdrivet stor.

"dom" är alla utom de fyra personerna i världen som väljer dator efter 20:- skillnad på elräkningen.

Permalänk
Medlem

"dom" är alla utom de fyra personerna i världen som väljer dator efter 20:- skillnad på elräkningen.

Ja, troligtvis innebär det också att du nog är en av Intels traditionella kunder ( och som nog inte kommer att känna uppgraderingssug av detta?).

Nu är det nog inte bara elräkningen som man kan ha i åtanke, själv gillar jag t.ex. inte tanken att boosta något så att effekten går upp 300% samtidigt som prestandan bara ökar med 35%. Dessutom ökar det belastningar på nätdelen samtidigt som fläckiga kylare måste till.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa snabba RAM-minnen och klocka min Intel K CPU tills den ligger före AMD's snabbaste 3D CPU i spel. Om min gamla 13700K inte rår sig på 9950X3D, får det bli en ny. Det är kylningen som sätter gränsen, inte något TDP värde i stock.
De som kör AMD har cashe de som kör Intel får ha cash$

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet