Jag är 57 och har konstaterat att utvecklingen har sprungit ifrån mig. Bad min dotter om råd och hon tycker att en Chromebook skulle vara rätt för mig. Jag använder bara datorn för vanligt surfande, Netflix och Youtube, inga spel. För mig är det mycket viktigt att det inte laggar när jag tittar på N och Y. Jag avskyr bloatware som tar upp en massa onödigt utrymme med sånt som jag aldrig använder.
Satt och läste på lite om Chromebook igår och kom fram till att jag behöver 8mb RAM. Jag tror att jag behöver minst 128Gb minne på en Chromebook Min nuvarande PC har 2x256Gb av det är 112Gb använt, har haft den sen januari 2021. Om jag har fattat rätt så behöver man mindre minne med Chromebook. Jag vill ha SSD och ingenting annat.
Men idag fick jag kalla fötter, jag använder framförallt Brave som webbläsare och i viss mån Vivaldi, Chrome använder jag nästan aldrig. Jag är så inkörd på Brave att jag inte vill byta men det verkar vara problematiskt att göra det. Det pratades om att man måste installera Linux och gå den vägen, det har jag varken kompetens, tålamod eller lust att göra.
Min telefon är en Pixel och jag använder Chromecast. Så nu behöver jag råd om jag ska välja Chromebook eller PC och vilka specifikationer jag ska titta på. Vilken processor och vilket grafikkort är bra? Kanske någon har förslag på en lämplig produkt? Den ska vara på 15,6'' och budgeten är 8500:-. // Peter