Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Knappast troligt? Om de inte får pengar för det så är det copy paste code som gäller I detta fall ny dll fil

Det verkar lite olika
https://blog.playstation.com/2024/09/24/ps5-pro-developers-sh...

Det vore ju en vinst om de mindre utvecklarna la in PSSR istället för FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det verkar lite olika
https://blog.playstation.com/2024/09/24/ps5-pro-developers-sh...

Det vore ju en vinst om de mindre utvecklarna la in PSSR istället för FSR.

Tycker det ser ut som de med pc portar anstränger sig medan dem andra chillar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

”Alla” spel kommer ha nytta av Pro. Kommande spel ännu mer…
Om pengarna är värt för dig, det är upp till dig.
Läser en del här som försöker ”övertyga sig själva” att Pro inte är värt pengarna. Om du tycker så, då är det ute värt det. 😀

Men om det är värt det är ju ändå subjektivt. Det finns inte ett bestämt svar på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men om det är värt det är ju ändå subjektivt. Det finns inte ett bestämt svar på den frågan.

Precis, exakt det jag skrev. 👍

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Knappast troligt? Om de inte får pengar för det så är det copy paste code som gäller I detta fall ny dll fil

Tror de blir mycket så för att skryta om ”PRO mode” och öka sin försäljning.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag har nu spelat drygt 1h av Horizon call of the mountain. Riktigt grymt. Jag är mest glad över att jag kunde spela 1h utan att direkt känna mig illamående. Men nu direkt efteråt känner jag mig lite lätt yr.

Grafiken var bra. Men något gryning. t ex när man tittar upp mot en fågel eller på avlägsna människor och också lite i menyerna. Ska det vara så eller är linserna dåligt kalibrerade?

Men överlag: riktigt imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har nu spelat drygt 1h av Horizon call of the mountain. Riktigt grymt. Jag är mest glad över att jag kunde spela 1h utan att direkt känna mig illamående. Men nu direkt efteråt känner jag mig lite lätt yr.

Grafiken var bra. Men något gryning. t ex när man tittar upp mot en fågel eller på avlägsna människor och också lite i menyerna. Ska det vara så eller är linserna dåligt kalibrerade?

De är lite gryniga, syns som du sett mest i ljusa scener.
Man har igen det med den grymma svärtan istället som man inte får med t.ex. Quest (ägde Quest innan dessa).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tyvärr är vr fortfarande lite sådär trotts all utveckling 😄 tycker psvr2 är överlägset med sin svärta dock. Meta quest 3 var lite av en besvikelse när alla mörka scener bara var fyllda med ghosting och en grå-isch svärta. Förstörde många spel dessvärre

Permalänk
Medlem

Mycket intressant gällande Unreal Engine, verkar som PS5 också drabbas i viss mån.

Permalänk
Medlem

Sony har ju ingen aning om vad de sysslar med numera. Vem fan på Sony har bestämt att det ör eb god idé att gå all in på live service-spel? Jag kan inte förstå det här. https://youtu.be/NXHjnNigPt4?si=k6Gzbc4SBkYjkwqv

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sony har ju ingen aning om vad de sysslar med numera. Vem fan på Sony har bestämt att det ör eb god idé att gå all in på live service-spel? Jag kan inte förstå det här. https://youtu.be/NXHjnNigPt4?si=k6Gzbc4SBkYjkwqv

Det sägs att det är fd chefen Jim Ryan's beslut som ligger bakom satsningen på Live Service-spel vi ser komma nu. Hideaki Nishino och Hermen Hulst som tagit över får reda ut det som det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Det sägs att det är fd chefen Jim Ryan's beslut som ligger bakom satsningen på Live Service-spel vi ser komma nu. Hideaki Nishino och Hermen Hulst som tagit över får reda ut det som det verkar.

Någon hos Sony har beslutat att företaget ska göra mindre av det Sony länge har varit bäst på till att göra inte ett utan många spel av en typ som i regel är gratisspel. Vem tror Sony är publiken för en Overwatch-klon som kostar pengar? Vem av de som vanligtvis spelar dessa spel ska sluta spela sina vanliga gratisspel och betala för Sony-spelet?

Hur som helst. Jag kommer inte spela en sekund av dessa spel. Och då brukar har vanligtvis spela nästan alla Sonys egna spel.

Missförstå mig inte. Det kan säkert kanske bli ett okej spel. Men vem ska spela det? Marknaden för dessa spel är enormt mättad. Och yngre spelare som spelar dessa spel kommer inte att överge sina spel. Och Sonys gamla publik är inte sugen på att spela dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Någon hos Sony har beslutat att företaget ska göra mindre av det Sony länge har varit bäst på till att göra inte ett utan många spel av en typ som i regel är gratisspel. Vem tror Sony är publiken för en Overwatch-klon som kostar pengar? Vem av de som vanligtvis spelar dessa spel ska sluta spela sina vanliga gratisspel och betala för Sony-spelet?

Hur som helst. Jag kommer inte spela en sekund av dessa spel. Och då brukar har vanligtvis spela nästan alla Sonys egna spel.

Boomers i beslutsfattande positioner (läs: Jim Ryan) som inte har en aning om vad deras målgrupp vill ha. Det finns en anledning till att han alltid varit illa omtyckt inom gamingkretsar och man ser samma tendenser inom filmvärlden där många försöker att haka på vad som är modernt eller vad man själv tror kommer att uppskattas även om det är långt ifrån verkligheten.

Det är också väldigt tydligt att västerländska influenser har haft en otroligt negativ inverkan på Playstations varumärke. Förhoppningsvis styr man tillbaka mot sina gamla traditioner och riktlinjer i takt med att beslutsfattande hämtas tillbaka till hemmaplan. Det är bara en egen spekulation men jag tror att en stor del av framgången ligger i att man i öst prioriterar det man faktiskt tror blir en bra produkt snarare än vad som är modernt och/eller kommersiellt gångbart och det är ganska ironiskt att ett samhälle som är så långt ifrån oss rent kulturellt har så mycket bättre koll på vad som faktiskt uppskattas i väst än vad vi själva har.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Missförstå mig inte. Det kan säkert kanske bli ett okej spel. Men vem ska spela det? Marknaden för dessa spel är enormt mättad. Och yngre spelare som spelar dessa spel kommer inte att överge sina spel. Och Sonys gamla publik är inte sugen på att spela dessa spel.

Håller med fullständigt. Sony borde ägna sig åt det som de är bra på, nämligen storydrivna feta singelspel.

Permalänk
Medlem

PS5 Pro kan förhandsbokas på Amazon för 9827kr. Leverans den 13:e november (men det kan ändras).
https://www.amazon.se/dp/B0DJRKKW1M

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

PS5 Pro kan förhandsbokas på Amazon för 9827kr. Leverans den 13:e november (men det kan ändras).

Mycket bra. Nu kan alla scalpers brinna i helvetet. Hoppas de andra återförsäljarna följer snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Har avbokat hos Elgiganten.

10500 är inte rimligt pris, får se om man bokar den på Amazon istället eller väntar lite till och ser om priset sänks än mer.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har avbokat hos Elgiganten.

10500 är inte rimligt pris, får se om man bokar den på Amazon istället eller väntar lite till och ser om priset sänks än mer.

Jag tänkte ringa på måndag och se ifall de kan matcha.
Hittar bara en referens där de matchat så länge det säljs och skickas från Amazon själva, hoppas det gäller här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hittar bara en referens där de matchat så länge det säljs och skickas från Amazon själva, hoppas det gäller här med.

Jag tänkte försöka ha lite is i magen, om man inte får resultat från Webhallens raffle.

Om det blir totalflopp efter releasen pga priset och de inte får sålt något så kanske priset sänks ytterligare. Prisskillnaden från 700 USD till 10500 är orimlig.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag tänkte försöka ha lite is i magen, om man inte får resultat från Webhallens raffle.

Om det blir totalflopp efter releasen pga priset och de inte får sålt något så kanske priset sänks ytterligare. Prisskillnaden från 700 USD till 10500 är orimlig.

Ja, 10500kr ligger lite högt. Med dagens kurs är det 9100kr så tycker 9500kr eller nått hade varit mer rimligt, 10500kr borde vara med diskläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag tror inte på en stor sänkning av pris. Någon tusenlapp max. Jag har väntat med några spel för PS5 Pro, DD2 och FF16. Så jag orkar inte vänta mer.

Sedan är det inte säkert att PS5 Pro blir en så stor flopp som alla tror. Se den senaste publicerade informationen om skillnaderna i the last of us part 2. Jag skulle säga att det är en distinkt skillnad.

Jag tror att de som är målgruppen för Pro biter i snuset och betalar lite mer än de hade tänkt. Särskilt när GTA kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag kommer nog att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ja, 10500kr ligger lite högt. Med dagens kurs är det 9100kr så tycker 9500kr eller nått hade varit mer rimligt, 10500kr borde vara med diskläsaren.

700 dollar är ca 7916 kr. Det är utan skatt. Lägger vi på 25% moms får vi ca 9900 kr. Lägger vi på kemikalieskatt så är vi uppe i ca 10400 kr.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av att köpa/importera PS5 från Japan?
Jag kommer att resa dit november och december och funderar på att köpa en PS5 Pro där tax free och ta hem.
Så,
Hur har det funkat för er som tagit hem PS5 från japan?
Är det någon större prisskillnad? Eller kan jag lika gärna köpa hemma.
Om det gått bra att importera PS5, finns det nån anledning att tro att PS5 Pro ska vara annorlunda. Tex olika nätagg eller dyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saulhudson:

Är det någon som har erfarenhet av att köpa/importera PS5 från Japan?
Jag kommer att resa dit november och december och funderar på att köpa en PS5 Pro där tax free och ta hem.
Så,
Hur har det funkat för er som tagit hem PS5 från japan?
Är det någon större prisskillnad? Eller kan jag lika gärna köpa hemma.
Om det gått bra att importera PS5, finns det nån anledning att tro att PS5 Pro ska vara annorlunda. Tex olika nätagg eller dyl?

Förutom extra kostnader för adapter för nätsladd så måste du betala kemikalieskatt, tullavgift och moms så är inte säker på att det blir så mycket billigare.

EDIT: 119980 yen är ca 8340 kr. Med moms 10425 kr. Kemikalieskatt på 534.53 kr så det blir dyrare än att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

700 dollar är ca 7916 kr. Det är utan skatt. Lägger vi på 25% moms får vi ca 9900 kr. Lägger vi på kemikalieskatt så är vi uppe i ca 10400 kr.

Vart får du 7916? Dollarn ligger på 10,38kr. Jag får det till 7266kr x 1.25 = 9083kr. Kollar man amazon.co.uk så betalar dom cirka 9450kr.

Du kan även köpa på amazon.de för 800 euro:

Permalänk
Medlem

Idag hade jag aldrig importerat en konsol, finns ingen anledning.
Skillnad när det var pal/ntsc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vart får du 7916? Dollarn ligger på 10,38kr. Jag får det till 7266kr x 1.25 = 9083kr. Kollar man amazon.co.uk så betalar dom cirka 9450kr.

Du kan även köpa på amazon.de för 800 euro vilket blir 9535kr om du betalar i SEK, blir billigare om du betalar i EURO men beror på din bank.

Ja då kanske Amazon.se är det korrekta priset med moms. Inte det svenska msrp priset på 10500.

Väntar och ser lite hur det går med webhallens raffle då.

Visa signatur

Meh