Permalänk

Köpråd Macbook

Behöver en laptop till studier och musikproduktion. PC är uteslutet då jag använder Logic Pro för det sistnämnda.
Har tidigare haft en i3 Macbook Air 2020, men den är helt slutkörd och är i princip oanvändbar.
Vilken Macbook rekommenderas köpa för mina behov? Minst 16gb ram låter klokt, men är det pro eller air som gäller? Lagring spelar inte så stor roll då jag kommer köra med Samsung T7 och Synology Drive.

Tack för tips.

Permalänk

Har du klarat dig med lilla Air fram till nu kommer du få en jätteboost av att gå upp till en ny. Det ryktas att en M4-modell är på G, men M3:an är definitivt inte dålig om du går upp lite i minne och lagring.
”Lilla” Pro ger väl huvudsakligen trevligare bild och bättre inbyggt ljud. Där kan bara du avgöra om detta är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Invänta MacBook M4:orna som borde presenteras om ca tre veckor. Jag hade inte köpt i det här läget.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Invänta MacBook M4:orna som borde presenteras om ca tre veckor. Jag hade inte köpt i det här läget.

Air ryktas dock ligga i Q1 2025. Men absolut: bästa tillfället att köpa Apple-prylar är när de är helt nysläppta.

Permalänk
Medlem

Förresten. Vad är du beredd att betala för en MacBook? Du kan köpa en 16" M3 Max med upp till 192 GB ram. Maxar du även lagringen, 8 TB, landar du på 96 000 kr om du köper direkt från Apple.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Air ryktas dock ligga i Q1 2025. Men absolut: bästa tillfället att köpa Apple-prylar är när de är helt nysläppta.

Vi får se. Man vet aldrig med Apple. Det känns lite som att iPad Pro M4 var oplanerad. Jag blev i alla fall mycket förvånad.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Väldigt lite eller snarare ingenting pekar på att Apple kommer uppdatera Air-modellerna redan nu i okt/nov då M3:orna släpptes i mars.

Tippar som @Det Otroliga Åbäket på tidigast Q1 2025.
Pros kommer dock inom några veckor, redan massor av läckor ute där M4 med 16GB ram som bas bland annat.

Återkom med budget men 16GB kan nog vara klokt. Behöver du inte det senaste så har du M2 Air med 16GB för 16k här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13676760

Kan du vänta några veckor eller en månad så närmar vi oss Black Friday. Kan komma en del deals då, plus att Apple då sannolikt haft sitt event så inte optimalt att köpa idag om du verkligen inte måste måste ersätta den nu.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Förresten. Vad är du beredd att betala för en MacBook? Du kan köpa en 16" M3 Max med upp till 192 GB ram. Maxar du även lagringen, 8 TB, landar du på 96 000 kr om du köper direkt från Apple.

Vi får se. Man vet aldrig med Apple. Det känns lite som att iPad Pro M4 var oplanerad. Jag blev i alla fall mycket förvånad.

Den hade jag gärna köpt, men med tanke på att jag ska ha den till studier så är jag nog inte villig att punga ut en kvart av studentlånet haha

Permalänk
Skrivet av edson:

Väldigt lite eller snarare ingenting pekar på att Apple kommer uppdatera Air-modellerna redan nu i okt/nov då M3:orna släpptes i mars.

Tippar som @Det Otroliga Åbäket på tidigast Q1 2025.
Pros kommer dock inom några veckor, redan massor av läckor ute där M4 med 16GB ram som bas bland annat.

Återkom med budget men 16GB kan nog vara klokt. Behöver du inte det senaste så har du M2 Air med 16GB för 16k här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13676760

Kan du vänta några veckor eller en månad så närmar vi oss Black Friday. Kan komma en del deals då, plus att Apple då sannolikt haft sitt event så inte optimalt att köpa idag om du verkligen inte måste måste ersätta den nu.

Budget runt max 20k
Vill hellre ha en dator som håller längre till ett högre pris än något som måste uppgraderas inom ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Budget runt max 20k
Vill hellre ha en dator som håller längre till ett högre pris än något som måste uppgraderas inom ett par år.

Bra budget!

Kan du vänta några veckor tror jag det kan vara gynnsamt. Även om M4 Macbook Pro-modellerna som Apple kommer släppa sannolikt ligger utanför din budget så kan det mycket väl komma bra deals och utförsäljningar av M3 Macbook Pro som ligger närmare din prispunkt.

Det riktigt trevliga med Macbook Pro-segmentet är skärmen med ProMotion och 120Hz-panel. Som ren dator får du mer för pengarna med Air dock.

Jämförelse:
https://www.macrumors.com/guide/macbook-air-vs-macbook-pro/

Permalänk
Medlem

Jag har en 14" MBP och den är riktigt fin, faktiskt bästa macen jag haft på länge, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sneglade lite avundsjukt på kollegans 15" MBA när vi var på konferens i veckan. Riktigt trevlig maskin. Tror jag hade siktat på en sån trots att jag vanligtvis säger att 120hz skärm är ett måste. Tyvärr är den i dyraste laget när man går upp på 16GB minne.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Budget runt max 20k

Med en 20tkr-budget finns det tyvärr inte så mycket att välja på. Alla MacBook Pro är uteslutna, så då återstår Air. För 20tkr så får man

M2 13", 24Gb/256GB alt. 16GB, 512GB, alt. 8GB, 1TB
M3 13", 16GB/256GB alt. 8GB/512GB
M3 15", 8GB/256GB

Med ngn studentrabatt kanske du kan få en M3 13", 16GB/512GB (kostar annars 21tkr) för strax under 20tkr. Det känns som det bäst balanserade alternativet i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av edson:

Bra budget!

Kan du vänta några veckor tror jag det kan vara gynnsamt. Även om M4 Macbook Pro-modellerna som Apple kommer släppa sannolikt ligger utanför din budget så kan det mycket väl komma bra deals och utförsäljningar av M3 Macbook Pro som ligger närmare din prispunkt.

Det riktigt trevliga med Macbook Pro-segmentet är skärmen med ProMotion och 120Hz-panel. Som ren dator får du mer för pengarna med Air dock.

Jämförelse:
https://www.macrumors.com/guide/macbook-air-vs-macbook-pro/

Skrivet av macmann1:

Jag har en 14" MBP och den är riktigt fin, faktiskt bästa macen jag haft på länge, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sneglade lite avundsjukt på kollegans 15" MBA när vi var på konferens i veckan. Riktigt trevlig maskin. Tror jag hade siktat på en sån trots att jag vanligtvis säger att 120hz skärm är ett måste. Tyvärr är den i dyraste laget när man går upp på 16GB minne.

Skrivet av PeCe:

Med en 20tkr-budget finns det tyvärr inte så mycket att välja på. Alla MacBook Pro är uteslutna, så då återstår Air. För 20tkr så får man

M2 13", 24Gb/256GB alt. 16GB, 512GB, alt. 8GB, 1TB
M3 13", 16GB/256GB alt. 8GB/512GB
M3 15", 8GB/256GB

Med ngn studentrabatt kanske du kan få en M3 13", 16GB/512GB (kostar annars 21tkr) för strax under 20tkr. Det känns som det bäst balanserade alternativet i den prisklassen.

Vad tror ni om att köra begagnat? Leta exempelvis m1 pro på blocket?

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

Om du får tag i en Macbook Pro med M2 chippet, 16GB ram och 512gb disk. Och i bra skick givetvis! Runt 15 tusen.

M2 Pro är också ett bra val! Sedan vet vi inte hur länge Apple kommer stöda M2 chippet men det vore väldigt konstigt om Apple la ner stödet redan om fyra år då vi nu pratar om deras egna SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Bör nog gå fint men beg-marknaden är ett träsk och många övervärderar Apple-prylar just pga märket.
Undvik Facebook Market iaf, mycket blåsningar där och skicka ALDRIG pengar i förskott. Försök göra affären F2F.

Kolla här på Sweclockers i stället, såg precis denna till exempel (Ej min annons!!!)
https://www.sweclockers.com/marknad/243992-macbook-pro-m1-pro...

Permalänk

Tror ni på att det blir lägre priser under Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

När det gäller Apple-produkter brukar kampanjer, reor, black friday etc. på sin höjd innebära ett fåtal procents prissänkning, så det är sällan värt att invänta något sådant. De största rabatterna man brukar hitta på Apple-produkter är deras "utbildningsrabatter" för studenter, lärare etc. En 13" M3, 16GB/512GB kostar då 19500kr, jämfört med ordinariepriset på 21000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Tidigare har just de föregående versionerna av MacBook Pro 14/16 gått att få 10-20% billigare under Black Week. Mycket tack vare att nya modeller presenteras i slutet av året (oktober).

Ett tips är att kolla prishistoriken på exempelvis Prisjakt, sä kan du få en humm om hur priskänsliga olika modeller är.