Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Efter 3 BMW irad, så var det dags att prova något nytt.. det bidde en 2025 Cupra Formentor VZ hybrid. (272 hk)
min sista Beamer var en maxad 535 GT , så svårt att inte jämföra dem, men det är inte riktigt rättvist.
All-in-all så är jag mycket nöjd efter 3 veckors ägande.

Ser ut att vara en väldigt trevlig bil men infotainment ser ut att vara från tidigt 2010-tal...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Glöm inte att ha kvar alla gamla delar och renovera gamla motorn när du kan. Får ofta beröm för min gamla 740 GLE, dels för den ser fin ut men mest för att den är så mycket original det går. Sönderskruvade är inte speciellt intressanta om man behöver sälja den någon gång då är det original som gäller.
Min har gått ca 15k mil men har till skillnad från din den odödlige rödblockaren, eller som ett motormagasin beskrev den: "Den mest understressade motor vi någonsin sett". Det min behöver är en rejäl bromsrenovering då huvudcylindern havererade på väg till besiktningen, vad är oddsen för det?
Nåja då har jag något att pilla med i vinter. Lycka till med din, gäller att bevara dess gamla klenoder.
<Uppladdad bildlänk>

När vi ändå är inne på olika generationer av Volvos så kan jag väl lägga in en snabb bild på min nyinköpte 940 med B230FK-motor och 23000 mil på nacken. Den står i verkstan och ska få sig en rejäldos rostskydd undertill, slipade och rostskyddade skärmkanter då färgen börjat lossna där så dom ska räddas över vintern för större renovering under sommaren 2025. Sen blir det standard kamremsbyte, vattenpumpsbyte och packboxbyte frampå, och kanske bakpå rödblockarn... så som man får göra när man köper dom begagnade.

Turbon kändes stabil som fan när jag stack in handen och kände på impelleraxeln, men med 23000 mil på mätaren så är det bara att hoppas att den håller över vintern iaf.

Detta ska bli vinteråket och sommarprojektet. Inte någon unicorn precis, men definitivt räddningsbar!

Vevaxelventilationen behöver ses över också då det blir oljegegg runt oljelocket. Men börjar med att byta packning, göra rent och sen åka ut och gasa lite. Oljestickan verkar inte tryckas upp så kan kanske bara vara en gammal packning i locket? Vi får la se. Annars, världens vackraste jävla motor är det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av heatm:

När vi ändå är inne på olika generationer av Volvos så kan jag väl lägga in en snabb bild på min nyinköpte 940 med B230FK-motor och 23000 mil på nacken. Den står i verkstan och ska få sig en rejäldos rostskydd undertill, slipade och rostskyddade skärmkanter då färgen börjat lossna där så dom ska räddas över vintern för större renovering under sommaren 2025. Sen blir det standard kamremsbyte, vattenpumpsbyte och packboxbyte frampå, och kanske bakpå rödblockarn... så som man får göra när man köper dom begagnade.

Turbon kändes stabil som fan när jag stack in handen och kände på impelleraxeln, men med 23000 mil på mätaren så är det bara att hoppas att den håller över vintern iaf.

Detta ska bli vinteråket och sommarprojektet. Inte någon unicorn precis, men definitivt räddningsbar!

<Uppladdad bildlänk>

Vevaxelventilationen behöver ses över också då det blir oljegegg runt oljelocket. Men börjar med att byta packning, göra rent och sen åka ut och gasa lite. Oljestickan verkar inte tryckas upp så kan kanske bara vara en gammal packning i locket? Vi får la se. Annars, världens vackraste jävla motor är det!

<Uppladdad bildlänk>

Byt ventilationen innan den börja pressa packboxar. Finns nya orginal på bilia. Kan man göra rent insuget när man har det borta samtidigt.
Ja gamla turbos börjar bli ovanliga. Jag har en saab 900 turbo som är lite trimmad. Turbon kan glappa om det är oljelager, den slutar när det blir trycksatt. Vet inte vad för turbo som sitter i din, vatten och oljekyld/smörjd?

Linolja är bra mot rosten. Naturligt också. Kall råpressad ska det vara.

Ja äldre motorer har lite charm och inte så mycket plast överallt.

På min YT kanal har jag mycket mer om bilarna och i vinter ska jag byta koppling och renovera hela volvons bromssystem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Byt ventilationen innan den börja pressa packboxar. Finns nya orginal på bilia. Kan man göra rent insuget när man har det borta samtidigt.
Ja gamla turbos börjar bli ovanliga. Jag har en saab 900 turbo som är lite trimmad. Turbon kan glappa om det är oljelager, den slutar när det blir trycksatt. Vet inte vad för turbo som sitter i din, vatten och oljekyld/smörjd?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

På min YT kanal har jag mycket mer om bilarna och i vinter ska jag byta koppling och renovera hela volvons bromssystem.

Haha, jag prenumererar redan på dig så du kan vara lugn.

Tack för tipset att det finns originalgrejer än.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Snart tio år gammal bild men jag har dem kvar, bara något dammigare.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

<Uppladdad bildlänk>

Hört av en kompis (10 års åldern) till ett brorsbarn:
"Min pappa har också en Alfa Romeo, och sen har vi en annan bil när vi ska åka nånstans".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hört av en kompis (10 års åldern) till ett brorsbarn:
"Min pappa har också en Alfa Romeo, och sen har vi en annan bil när vi ska åka nånstans".

Klokt barn. Alfor körs, de åks inte.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Skrivet av heatm:

Haha, jag prenumererar redan på dig så du kan vara lugn.

Tack för tipset att det finns originalgrejer än.

Tack men någon stor youtuber är det långt kvar till och jag gör det mest för egen skull och det är kul när man ser att folk vågar på att testa själv också.

Ja det finns rätt mycket orginal grejer kvar till volvo...saaben är en annan historia😬

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Klokt barn. Alfor körs, de åks inte.

Farsan hade en Alfetta GT när det begav sig på riktigt och skulle nog framföra en del åsiker om att de vare sig kördes eller åktes, utan mer stod på verkstaden. Lite tillspetsat, men han blev vaccinerad för livet mot Alfa även om han gillade bilen om den hade varit mindre italiensk i sin kvalitet och funktion. En tilläggsvaccination lyckades Alfa dela ut med en 155:a vi fick som hyrbil utomlands på 90-talet. Den hade nog inte satts ihop på måndag, utan mer efter en stor helgmiddag med riklig tillgång till vin... Det var så illa att det slutade med att vi fick byta till en annan bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt vackra bilar!
En dröm bil det där

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack men någon stor youtuber är det långt kvar till och jag gör det mest för egen skull och det är kul när man ser att folk vågar på att testa själv också.

Ja det finns rätt mycket orginal grejer kvar till volvo...saaben är en annan historia😬

Jo, det kan vara motiverande att filma lite när man håller på för att göra en video. Ger en extra dimension i skruvandet och pysslandet.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

En bild från i somras.
Nästa år har jag ägt den i ett kvarts sekel.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ägde en Saab 900GL 87.a i min ungdom. Hade en sån där gummi/plast vinge under rutan och en stereo där man tog ut hela kassetten. Coolt 😎😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

En bild från i somras.
Nästa år har jag ägt den i ett kvarts sekel.
<Uppladdad bildlänk>

Fin investering om det inte är en "fake" bil och du hållt den original

Minns när dom var "billiga" och varenda hobby-rallykalle skulle ha en.
Kändes som att varenda helg var det nån som integrerade ett träd eller sten i vad BMW skämtsamt kallade passagerar cellen.

Men nuförtiden är dom ju sällsynta på vägarna.
Lite som ur quattron.

Permalänk
Medlem

Kör en Alfa Romeo Stelvio, hade gulian funnits i kombi hade det blivit en sån

Permalänk
Medlem

En sista update innan bilen ställs av, nya smidda 2023 års OEM-fälgar samt toning monterat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Ägde en Saab 900GL 87.a i min ungdom. Hade en sån där gummi/plast vinge under rutan och en stereo där man tog ut hela kassetten. Coolt 😎😁

Ja i dag ser man dom knappt längre, inte ens de mer vanliga varianterna som I och GL. Eftersom min är en turbo så har den den stora vingen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite bilder på min Supra
https://www.garaget.org/?car=429735

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Kör en Alfa Romeo Stelvio, hade gulian funnits i kombi hade det blivit en sån <Uppladdad bildlänk>

Skulle köpt en sådan direkt om det funnits för att ersätta min 156 SW. Stelvion är inte riktigt min typ av bil. Istället får jag fortsätta köra min nu 20 år gamla 156.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skulle köpt en sådan direkt om det funnits för att ersätta min 156 SW. Stelvion är inte riktigt min typ av bil. Istället får jag fortsätta köra min nu 20 år gamla 156.

Håller helt med, suvar är en kompromiss men ville ha Alfa och behöver kombi. 2 barn under 13 år, 2 hundar och landställe 😂
Har haft 2 156:or - 1 sedan, cosmobluemetallic med beige läderinredning och sportpack 3 - Underbar bil! Sen en röd SW med selespeedlådan. Tycker designen på 156:an håller än. GTA modellen är helt underbart snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Håller helt med, suvar är en kompromiss men ville ha Alfa och behöver kombi. 2 barn under 13 år, 2 hundar och landställe 😂
Har haft 2 156:or - 1 sedan, cosmobluemetallic med beige läderinredning och sportpack 3 - Underbar bil! Sen en röd SW med selespeedlådan. Tycker designen på 156:an håller än. GTA modellen är helt underbart snygg.

Jag häpnar fortfarande ibland när jag går mot bilen och ser den. Särskilt häromkvällen när jag parkerat snett under en gatlykta, den såg så sjukt läcker ut med det ljuset. Finns ingen snyggare kombibil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lyckades köpa en av mina riktiga drömbilar i fredags, redan bränt 2.5 tank xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

<Uppladdad bildlänk>

Mycket nöje per liter eller vad är det man säger
Snygg bil!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Mycket nöje per liter eller vad är det man säger
Snygg bil!

Tack!
Mycket nöje men extrem förbrukning också, snittat 2.4 L / milen (E85). Klen tröst att E85 är lite billigare med den förbrukningen
Liten video:
https://youtube.com/shorts/nqZPRKKftPk

Permalänk
Medlem

Efter diverse Audis, VWs, Seats och Tesla blev det en BMW-hybrid. Trevlig maskin men runflatsen åker till våren

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Fick min drömresa avklarad med bandag på Nurburgring men dessvärre kvarstår vibrationer i framvagn efter ett par hårda inbromsningar från hög hastighet. Tillbaka till ruta ett i felsökningen...

Skrivet av Infinity_90:

<Uppladdad bildlänk>

Vilket otroligt köp, bara att gratulera!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vill ni prata 156? Ett tag hade jag tre stycken. Samtidigt.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

<Uppladdad bildlänk>

Haha, snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

<Uppladdad bildlänk>

Hade definitivt haft fler, inte bara 156or dock, om jag bara haft någonstans ställa dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar bli ganska nöjd med den

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500