Hackade robotdammsugare jagar hundar och häver ur sig glåpord

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Nja stämmer väl inte riktigt, det finns mycket värdefulla applikationer för de kriminella:
-de nu tillgång till ditt interna nätverk så de kan hacka andra devices du har i samma VLAN
-det är det ju väldigt integritets kränkande med en live videofeed från ditt hem om de skulle välja att vara lite diskreta och spionera på dig i diverse känsliga situationer för t.ex. utpressning
-kreativa tjuvar/ mer organiserad brottslighet kanske kan spåra det till en fysisk adress och se om du har något värt att ta utan risk för dem, och se när huset vanligtvis är tomt.

Jag pratar om dammsugaren i sig, inte ditt VLAN. Oh varför ska en dammsugare ha internet för, den har väl bara sensorer som den kartlägger o memorerar hur ditt rum ser ut?

Aja själv kör jag med en vanlig dammsugare, tar väl under 10min o dammsuga lägenheten om man väl får lust^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag pratar om dammsugaren i sig, inte ditt VLAN. Oh varför ska en dammsugare ha internet för, den har väl bara sensorer som den kartlägger o memorerar hur ditt rum ser ut?

Aja själv kör jag med en vanlig dammsugare, tar väl under 10min o dammsuga lägenheten om man väl får lust^^

Jag.tror mycket av datan dammsugaren skickar kan användas för att träna upp bättre AI modeller. Något som.givetvis kräver datorkraft 1000x mer än vad roboten har. Sen så finns det ju fördelar så som remote access och dylikt.

Rätt stor skillnad när man har 200 kvadrat hus, barn och husdjur som skitar ner hela tiden. Sen gött att få det moppat också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag.tror mycket av datan dammsugaren skickar kan användas för att träna upp bättre AI modeller. Något som.givetvis kräver datorkraft 1000x mer än vad roboten har. Sen så finns det ju fördelar så som remote access och dylikt.

Rätt stor skillnad när man har 200 kvadrat hus, barn och husdjur som skitar ner hela tiden. Sen gött att få det moppat också.

Jag ser inte någon större "nytta" med en robotdammsugare, mer en "kul grej" för det är möjligt.
När jag bodde hemma hos föräldrarna med syskon etc så gick det på tur att städa. Vi hade 2 hundar, de va rumsrena.
Vi turade om att städa dammsuga/diska. Blev inte så jobbigt. Nu hade vi inte 200kvadrat dock.

Nu vet jag inte hur gamla dina ungar är men om de städar sina egna rum och ni som föräldrar tar gemensamma rummen blir det inte så jobbigt. Lär gå snabbare och mer effektivt än någon robotstädare.

Om ungarna är med o städar kanske de tänker sig lite för och inte skitar ner lika mycket heller för hur kul är det o städa upp skiten...:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag ser inte någon större "nytta" med en robotdammsugare, mer en "kul grej" för det är möjligt.
När jag bodde hemma hos föräldrarna med syskon etc så gick det på tur att städa. Vi hade 2 hundar, de va rumsrena.
Vi turade om att städa dammsuga/diska. Blev inte så jobbigt. Nu hade vi inte 200kvadrat dock.

Nu vet jag inte hur gamla dina ungar är men om de städar sina egna rum och ni som föräldrar tar gemensamma rummen blir det inte så jobbigt. Lär gå snabbare och mer effektivt än någon robotstädare.

Om ungarna är med o städar kanske de tänker sig lite för och inte skitar ner lika mycket heller för hur kul är det o städa upp skiten...:D

Jag ser både robotklippare och dammsugare lika vitalt som diskmaskin. Klart det går att diska för hand om man vill..

9 månader och 30 månaders är barnen som inte kan dammsuga själva. Men den äldsta hjälper oftast till att plocka undan iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Min robot ligger på ett separat VLAN däremot har den uppkoppling till internet så den ligger i riskzonen helt klart, det är däremot inte en från Ecovac.

Skrivet av danielmw2:

Nja stämmer väl inte riktigt, det finns mycket värdefulla applikationer för de kriminella:
-de nu tillgång till ditt interna nätverk så de kan hacka andra devices du har i samma VLAN
-det är det ju väldigt integritets kränkande med en live videofeed från ditt hem om de skulle välja att vara lite diskreta och spionera på dig i diverse känsliga situationer för t.ex. utpressning
-kreativa tjuvar/ mer organiserad brottslighet kanske kan spåra det till en fysisk adress och se om du har något värt att ta utan risk för dem, och se när huset vanligtvis är tomt.

Hur kommer man själv åt robotdammsugaren i dess app om den är på ett annat vlan? Eller tänker jag snett här på nått vis?

Hr själv funderat på att ha ett separat vlan, men inte sett hur jag då ska komma åt roboten när mobilerna inte är på samma nät. För roboten måste väl vara på samma interna nät, även om internet används för uppkoppling mot server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur kommer man själv åt robotdammsugaren i dess app om den är på ett annat vlan? Eller tänker jag snett här på nått vis?

Hr själv funderat på att ha ett separat vlan, men inte sett hur jag då ska komma åt roboten när mobilerna inte är på samma nät. För roboten måste väl vara på samma interna nät, även om internet används för uppkoppling mot server?

Roboten och appen pratar ju genom molnet. Annars hade du ju inte kommit åt den utifrån.

Vid installationen kanske samma nät brukar krävas dock.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Finns lite olika alternativ beroende på hur dammsugaren funkar, antingen kan det vara som Baxtex säger och allt går till molnet, och då är det ingen direkt kommunikation mellan telefonen och dammsugaren. Om det är en dammsugare som man ska kommunicera lokalt med, så kan man antingen sätta upp en regel så att de kan nå varandra via specifika portar, eller så kan man sätta upp en port-forwarding server som har tillgång till bägge VLAN's. Allt är möjligt med lite vilja och kreativitet

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ja, det har man ju sett i sci-fi hur illa det kan gå. Än värre om de lyckas hacka militära drönare.

Telekrigföring blir otroligt viktigt i framtiden. Redan nu får Ukraina hälften av de Iranska drönarna att störta på väg mot målet utan att använda kinetiska vapen. En hel del av dessa styrs tillbaka till avsändarens territorium, vilket kan bli en riktig överraskning.

12 Oktober: 31/68 Shahed drones shot down 36/68 Shahed drones taken out due to electronic warfare”

Skrivet av Kasken:

Det där låter ju hysteriskt roligt, inte en bil kommer stå där den parkerades på jobbet så fort någon lyckas hacka det där

Ännu roligare om bilen kört till jobbet, utan föraren !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Klart man kan dammsuga själv. Likväl som att en diskmaskin är menlös i bemärkelsen att man kan diska för hand, och en tvättmaskin är menlös då man trots att kan tvätta för hand, etc., etc. Personligen tycker jag dock det är jätteskönt att automatisera tråkigt göra i mitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Är inte berättelsen om hundjagande dammsugaren bara en skröna? För hur får man dammsugaren att inse att den har en hund framför sig? Skulle den kunna "se" skillnad på hund och katt, t.ex.?

Många av dem har förmåga att identifiera olika föremål och anpassar sin rörelse utifrån vad de identifierar. Men i fall som dessa handlar det, mig veterligen, nästan uteslutande om att folk nyttjar möjligheten att styra dem manuellt och bara kolla på kameran för att se vad man ska köra efter.

Liksom någon redan nämnt i denna tråd bör man verkligen plocka bort dessa apparater från molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det mer skrämmande där är väl att det potentiellt kan leda till extremt ödeläggande konsekvenser, om hackare lyckas ta över styrning och liknande. :/
Är inte direkt påläst på exakt vad man kan göra idag, men har iaf. sett folk parkera om sin Tesla lite med mobilen.

2015 Hackare fjärrstyrde bil i diket

Beror väl i slutändan på hur säker bilens uppkoppling är och hur sammankopplade systemen i bilen är.
Med tanke på hur mycket hjälpfunktioner, sensorer och kameror moderna bilar har är det nog inte en omöjlighet att någon hackar bilens styrsystem och i princip kan sitta med en laptop och köra GTA irl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Jag har en från Dreame, den är parad i deras app så det spelar ingen roll vilket nät jag eller roboten använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bra länk. Funkar denna till alla robotdammsugare?

Många robotar från Dreame är mycket enkla att roota och installera valetudo på.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Citat:

Ecovacs säger i ett uttalande att företaget har identifierat en credential stuffing-attack och har blockerat IP-adressen den härrörde från

Känns inte direkt som en permanent fix eller som en fix alls med tanke på att de bara kan attackera från en annan IP-adress...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB